[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-24 10:25

O jeetje, Kaat, ook al. Ik durf zelf niet zo vers hooi te geven, ik laat het een paar maanden liggen.

Wat vervelend voor alle BE en NL paardenhouders dan dat het zo'n problematisch hooiseizoen is. De eerste snit is hier al een maand geleden gedaan. Door vele regen was het gras overal op half mei al klaar. De tweede snit zou bij wijze van spreken nu al kunnen, maar ik verwacht dat ze dat in juli doen en ze spraken al van een derde snit eind aug. Dus er zal wel veel hooi vanuit Frankrijk naar jullie komen vermoed ik.

Tinka

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 10:52

Hier ook hooi zat, volgens mij wel nu pas de 1e snede, denk week of 2 geleden en nu wordt er ook volop gehoord.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-24 11:14

Tinka schreef:
Hier ook hooi zat, volgens mij wel nu pas de 1e snede, denk week of 2 geleden en nu wordt er ook volop gehoord.

Hoe doe jij het met je hooi dit seizoen? Verhuis je mee wat je nog hebt?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 11:21

We kopen nu nog 150 baaltjes bij, dan hebben we ruim genoeg. Denk niet dat we wat mee verhuizen, kost erg veel benzine.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-24 11:50

Tinka schreef:
We kopen nu nog 150 baaltjes bij, dan hebben we ruim genoeg. Denk niet dat we wat mee verhuizen, kost erg veel benzine.

Dat zou ik idd ook niet meeverhuizen. Hebben wij ook voor de volgende achtergelaten.

Maar als je verhuist, dan heb je daar niets of regel je van te voren toch hooi daar al?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 12:08

Dat wordt pas volgend voorjaar, dan kunnen ze gras eten.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 12:15

Monique1963 schreef:
O jeetje, Kaat, ook al. Ik durf zelf niet zo vers hooi te geven, ik laat het een paar maanden liggen.

Wat vervelend voor alle BE en NL paardenhouders dan dat het zo'n problematisch hooiseizoen is. De eerste snit is hier al een maand geleden gedaan. Door vele regen was het gras overal op half mei al klaar. De tweede snit zou bij wijze van spreken nu al kunnen, maar ik verwacht dat ze dat in juli doen en ze spraken al van een derde snit eind aug. Dus er zal wel veel hooi vanuit Frankrijk naar jullie komen vermoed ik.

Wij kopen vooral lokaal, hooi uit FR is enkel via een leverancier gok ik, wat een pak duurder zal zijn. Enfin we gaan het zien. Vers hooi is idd alles behalve ideaal maar zou niet het eerste jaar zijn dat het niet anders kan helaas. Het is kiezen tussen twee kwaden.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-24 12:25

@ Tinka, ik dacht dat je in oktober ging verhuizen? Bedoel je dat je dan voldoende gras hebt voor ze voor de winter.

@ Kaat, ja, lastig kiezen uit 2 minder goede opties, maar ja, je moet wat.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 16:12

We krijgen in november de sleutel, dan alles opknappen en verhuizen. Dus de paarden zullen dan pas in het voorjaar over gaan.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-24 16:13

O dan heb je nog mooi tijd. Ik dacht dat je in okt ging verhuizen.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 16:30

Nee ons geld staat vast tot half oktober.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-24 16:48

Tinka schreef:
Nee ons geld staat vast tot half oktober.

aha, dat is de okt die ik had onthouden.

bribro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 16:03

Wij hebben een paar weken geleden de gok genomen om te gaan hooien (voorspelling was 4 dagen droog weer, maar niet heel warm). Hadden eerlijk gezegd niet veel keuze, want het stond op sommige plekken al anderhalve meter hoog en we waren bang dat het plat zou gaan liggen door de buien. We hebben heel erg geluk gehad met het weer, het bleef inderdaad droog, gelukkig af en toe toch vol de zon erop en een lekker windje. We hebben hier trouwens ook het geluk dat we op hoge zandgrond zitten en de machines het land op konden. Een dorp verder is dat al een heel ander verhaal.

We hadden een mega opbrengst, maar heb nog nooit zoveels stress gehad of de pers er wel op tijd zou zijn. En toen had ie ook nog problemen, dus het persen duurde lang en dus ook de spanning ;) Het is wel voordroog, dus in plastic, dat doen we altijd omdat we het anders niet op kunnen slaan voor een heel jaar. We laten het normaal wel altijd zo droog worden als gewone balen. Zo droog is het nu niet, maar het scheelt gelukkig niet veel. Het is veel beter gedroogd dan we verwacht hadden. Nu moet ik zeggen dat manlief op dag 3 de hele boel ook 3 keer geschudt heeft. Ik ben heel blij dat we de buit binnen hebben. Wij hebben sowieso voor een jaar ruim genoeg. En een vriendin hebben we ook nog kunnen voorzien van een voorraad voor ongeveer een half jaar. Het is alweer lekker aan het groeien, dus hopelijk ook nog een mooie tweede snee.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-24 18:13

bribro schreef:
Wij hebben een paar weken geleden de gok genomen om te gaan hooien (voorspelling was 4 dagen droog weer, maar niet heel warm). Hadden eerlijk gezegd niet veel keuze, want het stond op sommige plekken al anderhalve meter hoog en we waren bang dat het plat zou gaan liggen door de buien. We hebben heel erg geluk gehad met het weer, het bleef inderdaad droog, gelukkig af en toe toch vol de zon erop en een lekker windje. We hebben hier trouwens ook het geluk dat we op hoge zandgrond zitten en de machines het land op konden. Een dorp verder is dat al een heel ander verhaal.

We hadden een mega opbrengst, maar heb nog nooit zoveels stress gehad of de pers er wel op tijd zou zijn. En toen had ie ook nog problemen, dus het persen duurde lang en dus ook de spanning ;) Het is wel voordroog, dus in plastic, dat doen we altijd omdat we het anders niet op kunnen slaan voor een heel jaar. We laten het normaal wel altijd zo droog worden als gewone balen. Zo droog is het nu niet, maar het scheelt gelukkig niet veel. Het is veel beter gedroogd dan we verwacht hadden. Nu moet ik zeggen dat manlief op dag 3 de hele boel ook 3 keer geschudt heeft. Ik ben heel blij dat we de buit binnen hebben. Wij hebben sowieso voor een jaar ruim genoeg. En een vriendin hebben we ook nog kunnen voorzien van een voorraad voor ongeveer een half jaar. Het is alweer lekker aan het groeien, dus hopelijk ook nog een mooie tweede snee.

Wauw Bribro, dat klinkt als een heel mooie opbrengst, zeker als je er iemand ander ook nog blij mee hebt kunnen maken. Geweldig! Ik herken wel de stress. Wij hebben lang zelf gehooid in het eerste huis in Frankrijk met eigen machines, maar wat een stress idd, is het weer wel goed, komt er zon, lopen de machines niet vast en ja dat deden ze altijd natuurlijk wel. Omdat het kleine machines waren en oud, waren we echt dágenlang aan het hooien, soms wel twee weken, maar wat gaf dat een voldoening! Dezelfde voldoening die ik in jouw mail lees!

bribro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 14:13

Wij doen het deels zelf, het maaien en balen laten we doen de rest doen we zelf. En inderdaad het geeft stress maar het geeft ook heel veel voldoening. En ik ben eigenlijk iedere dag blij dat ik mijn eigen hooi kan geven aan m'n paarden, dat voelt heel fijn.

Maar ik snap ook heel goed de keuze om niet zelf te hooien, als je de keuze al heb natuurlijk. Maar wat ik nu om me heen hoor en op op Bokt lees, hebben dit jaar echt veel mensen problemen om het hooi goed van het land af te krijgen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-24 14:33

bribro schreef:
Wij doen het deels zelf, het maaien en balen laten we doen de rest doen we zelf. En inderdaad het geeft stress maar het geeft ook heel veel voldoening. En ik ben eigenlijk iedere dag blij dat ik mijn eigen hooi kan geven aan m'n paarden, dat voelt heel fijn.

Maar ik snap ook heel goed de keuze om niet zelf te hooien, als je de keuze al heb natuurlijk. Maar wat ik nu om me heen hoor en op op Bokt lees, hebben dit jaar echt veel mensen problemen om het hooi goed van het land af te krijgen.

Zeker dat lees ik ook. Het is ook zo extreem nat geweest. Niet grappig. We hebben zelfs vanmorgen even de houtkachel weer aangemaakt. Was echt fris in huis.

Ik weet niet of ik dit weekend eraan toe kom een filmpje te maken, dat houden jullie dan tegoed.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-24 21:07

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 22:04

Toch het weekend kunnen afsluiten met de wekelijkse dosis Frankrijk <3

Wat was dat nu over de tegels in de gang? Is het een soort verf?
Moet je dat er tegel voor tegel afpoetsen?? :x

Leuk om Yoda en Rocket te zien spelen! Ik wist niet dat Yoda ook los mocht!

Bambi’s blijven zo snoezig.. <3

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-24 22:15

-Namiro- schreef:
Toch het weekend kunnen afsluiten met de wekelijkse dosis Frankrijk <3

Wat was dat nu over de tegels in de gang? Is het een soort verf?
Moet je dat er tegel voor tegel afpoetsen?? :x

Leuk om Yoda en Rocket te zien spelen! Ik wist niet dat Yoda ook los mocht!

Bambi’s blijven zo snoezig.. <3

Nee, de tegels is enigszins dramatisch. We wilden voegen, met zwart. Maar het was zo'n gepiel dat gieten dus hebben we gevoegd zoals we dat normaal doen met gewoon de emmer leeggieten en dan met de trekker in de voegen trekken. Maar toen werden de tegeltjes zwart, dat was eerst niet erg, maar omdat het voegmiddel is, houdt het niet óp de tegels en loop je dat eraf, maar weer niet overal dus dan maar eraf schrobben met een ijzerborstel. Maar het mag weer niet uit de voegen. Ach, ja, laat ons maar waaien, het wordt wel leuk.

Yoda mag steeds vaker even los. Ik moet heel erg opletten en meteen roepen als ze te ver gaat en het lukt steeds vaker. Ze blijft zich nog steeds positief ontwikkelen. Die spellen helpen haar om assertiever te worden en om dingen te durven want ze blijft bang voor veel dingen. Maar ze durft nu al met haar poot te krabben en soms bijt ze zelfs in het spel, wat een enorme verbetering is. En heel af en toe durft ze zelf een kluifje te kauwen!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 17:26

Mooi om Yoda zo blij te zien ronddartelen, en al het andere jonge grut.
Martijn Doolaard had een soort super-slagroomspuit voor het vullen van de voegen in de muur.
Hopelijk is het bij jullie nu ook lekker zomers weer.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-24 08:57

Hi Senna + all,

Hier eindelijk ook zomer. En dan ook gelijk echt zomer.

Slagroomspuit ook nog mogelijk. Ik denk dat we droog gaan voegen en dan benevelen.

Yoda gaat steeds beter. Ik ben met de d.a. gaan praten, weer bloedtest, medicatie verhoogd, maar minder vaak per dag eten. Ze staat nu op 4x pd ipv 5x pd.

Gisteren weer bewezen gekregen hoe lief Prisca is. We gaan met zijn allen op paardenwandeling op de track. Callas Poupette en Quarbonne, vonden al snel dat ze ver vooruit moesten lopen. Ik wilde daar niet bij aansluiten want dan liep Erwin zich te haasten met zijn poot, dus Prisca mocht niet mee. Dat is lastig natuurlijk, lange teugel kan dan niet, maar wat doet ze dat goed. Ze is goed bij me te houden. Weer een ster op haar conto.

Toen besloten de 3 voorste een lus te nemen aan de track die ze nog nooit gedaan hebben. Is ook niet handig. Ik besloot eerst hen dan maar te laten daar en met Prisca en Erwin de track verder af te rijden, Prisca op stal te zetten en die andere 3 te voet te gaan halen. Maar ik bedacht me dat die lus pruimenbomen heeft, veel pruimenpitten zijn giftig, dus toch maar bedacht ze dan te gaan halen met Prisca. Prisca's 2e ster verdiende ze door toch gewoon door te gaan weg van de andere.

Haar 3e ster kwam toen ik ging proberen de andere 3 schoffies terug te drijven. Aan haar lag het niet, ze deed exact wat ik haar vroeg, maar ze is natuurlijk niet zo wendbaar en de andere zijn veel vlugger dan zij, dus het drijven lukte niet, maar dat was niet haar schuld.

Ster 4 kwam toen ik dan maar bedacht dat ik het schrikdraad daar open zou maken en iedereen via die lus terug naar stal zou laten gaan. Prisca bleef 100% netjes stil staan, taalde niet naar de pruimen, keek aandachtig hoe ik het lint losmaakte en vond het allemaal prima.

De 5e ster kwam op stal, ik had al voer klaargelegd in de bakken, maar zij was nog opgezadeld en ze ging keurig achterwaarts toen ik dat vroeg om haar hoofdstel uit te doen zodat ze kon eten.

5 sterrenpaard dus!

Callas was aan alle kanten Callas, en dat is dan erg grappig. Vorige week, liep ze zo goed, dat ik dacht, zal ik ff ... Maar de dag erna kwam de smid en dan moet ze toch haar been langer buigen dan ze zelf zou doen en ze is nu eigenlijk pas sinds gisteren niet meer zichtbaar kreupel voor een leek zeg maar. Dus mijn hoop verdween weer ...

Afijn, maar goed dat Prisca er is, 5 sterren-paard!

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 09:22

Mooi geschreven Monique, geweldig zo’n 5 sterren paard. Ze hebben bij jou een leven zoals alle paarden zouden moeten hebben!!!
Jammer van Callas, maar ook die is zo vast heel gelukkig.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 09:53

Fijn! Zulke momenten zijn goud waard.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-24 18:02

assebassie schreef:
Mooi geschreven Monique, geweldig zo’n 5 sterren paard. Ze hebben bij jou een leven zoals alle paarden zouden moeten hebben!!!
Jammer van Callas, maar ook die is zo vast heel gelukkig.

Dat is een lief compliment, ik doe mijn best om ze alles te geven wat ze zelf zouden willen, hahaha, maar geen pruimen!

JudithO schreef:
Fijn! Zulke momenten zijn goud waard.

Jazekers! Zie jij die jonge comtois' (meervoud meen ik) nog wel eens bij jou in de buurt?

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 18:53

Aaaa wat mooi . Jij hebt een prachtig 5 sterren paardje.
Deze zijn goud waard. Ik kan uit ervaring erover mee praten.

Ondanks dat Callas niet 100% goed loopt lijkt ze wel echt haar plekje daar gevonden te hebben.
Ik heb het idee dat ze op jullie nieuwe plek veel minder schrik momenten heeft.
En wat meer op haar gemak is.

Wat schrijf je toch altijd leuk...