Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

StalNollie

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 20:29

Ja en nee. Stel ze komen op vrijdag en dan is de galop links nog niet lekker bevestigd. 1,5 week later galop zit er netjes op en mensen willen alsnog kopen. Dan kan het zo maar zijn dat de prijs inderdaad omhoog is.
Of in die week hebben ze zelf een keuring gedaan

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 20:36

Ik vind een prijsverhoging alleen gerechtvaardigd als het niveau van het paard beduidend, aantoonbaar en bevestigd gestegen is. Iets wat je er in 1,5 week aan kunt rijden, valt daar voor mij niet onder.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 20:37

Hier zat circa anderhalf uur tussen.

Ze had vooraf de prijs al genoemd dus toen ik belde om te zeggen dat we de vraagprijs bieden vond ik het wel heel vreemd dat ze toen nog moest overleggen want via de berichten had ze al geschreven wat ze ervoor wou hebben.

Dus die verhoging sloeg gewoon nergens op.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 20:43

Daan13, misschien had iemand je ondertussen overboden?
Iedereen gefeliciteerd met de nieuwe paarden!
Zo leuk om te zien.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 20:46

_Lorette_ schreef:
Ik vind een prijsverhoging alleen gerechtvaardigd als het niveau van het paard beduidend, aantoonbaar en bevestigd gestegen is. Iets wat je er in 1,5 week aan kunt rijden, valt daar voor mij niet onder.

Mee eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 20:49

Ik vind prijs ook wel lastig hoor, zit zelf aan de verkopende partij en weet nog steeds niet of ik een goede vraagprijs heb.
Naar mijn idee te hoog ingezet, wel al wat lager gezet na 2 dagen en bespreekbaar.
Al word mijn paard in de tussentijd wel doorgereden door iemand die haar met de week verbeterd, maar niet zo groot verschil dat dat uitmaakt voor de prijs.
Maar stel er zouden in ene 2 partijen zijn die beide mijn paard willen kopen ga ik niet de prijs omhoog gooien, ik kies dan gewoon het meest geschikte huisje uit.
Tenzij ze natuurlijk zelf elkaar overbieden he <<)

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 20:56

Paard staat nog steeds te koop dus het is gewoon vaag :?

Denk dat ze voor zichzelf een prijs in haar hoofd had maar dat haar partner een hogere prijs wou maar dat ze mij eerder al via de berichten die prijs had genoemd.

Althans dat zou de meest logische verklaring zijn.

T'is jammer voor het paard want z'n gouden stalletje staat in principe ( bijna ) al klaar.

Beter dan waar hij stond

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 21:15

Een vriendin van mij had de prijs afgesproken, en ook nog eens de paard gekeurd. Kwam de eigenaar en zei dat ze ging er niet met akkoord en wilde de btw boven op. Terwijl er was afgesproken zonder btw.

Echt een rotstreek en paard staat nog steeds te koop.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 21:26

Hier ook recent prijs verhoogd bij vrienden van mij. Prijs genoemd, bezichtiging gepland en dag van tevoren afgezegd, of nou ja prijs verhoogd omdat verkoper een veel hoger bod binnen had gekregen....
De paarden gaan als warme broodjes voor topprijzen bij deze verkoper op t moment lijkt t. Hij import nogal wat ook, dus blijkbaar veel vraag.

Phonix wat jij beschrijft is juridisch feitelijk niet mogelijk. Overeenkomst en prijs was reeds afgesproken, gekeurd etc dus verkocht. Dan kan de prijs niet ineens verhoogd worden....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 21:34

Charmaine schreef:
Phonix wat jij beschrijft is juridisch feitelijk niet mogelijk. Overeenkomst en prijs was reeds afgesproken, gekeurd etc dus verkocht. Dan kan de prijs niet ineens verhoogd worden....

Het is een rotstreek, maar het kan wel. Dan zul je naar de rechter moeten om dat paard toch nog te krijgen, maar dat doet natuurlijk niemand.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 21:37

Ja precies. Tuurlijk kan het, er van uitgaande dat zo'n koper daar geen geld en tijd aan gaat spenderen. Maar zoals gezegd juridisch gezien plegen ze contractbreuk...
Zo'n verkoper zou bij mij op de zwarte lijst komen :+

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 21:59

Ja, het werd een take it or leave it verhaal en het ging om zo veel geld dat die 21% best een pittig bedrag werd boven op.

Maar zoals Babootje zeg, weinig mensen zal naar de rechter stappen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 23:43

Phonix schreef:
Een vriendin van mij had de prijs afgesproken, en ook nog eens de paard gekeurd. Kwam de eigenaar en zei dat ze ging er niet met akkoord en wilde de btw boven op. Terwijl er was afgesproken zonder btw.

Echt een rotstreek en paard staat nog steeds te koop.

Als je het onderste uit de kan wil hebben, krijg je het deksel op je neus......

Ik zou gerust 20% onder de oorspronkelijke prijs bieden, take it or leave it.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 23:58

Ik had mijn paard ook te laag geprijsd.
Ik kreeg zoveel mails en belletjes en hogere biedingen dat ik achteraf splijt had dat ik hem niet voor meer te koop had gezet, maar achteraf de prijs aanpassen is niet netjes, zeker niet als de koop al rond is.
Ik heb hem voor de vraagprijs verkocht, heb ik mijzelf wel in de vingers gesneden, maar een goed gevoel bij de koper is ook belangrijk.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 09:41

Als de would-be koper al een keuring heeft laten doen (en die zelf betaald) dan kan de vraagprijs niet meer verhoogd worden denk ik.Want het paard is dan toch verkocht op voorbehoud van goedkeuring lijkt me.Als er nog met niemand wat was afgesproken en er alleen nog bezichtigingen waren dan kan het wel als zou blijken dat er overboden wordt.Logisch toch dat de verkoper hem dan verkoopt aan de hoogste bieder.Bij huizen gaat het ook zo.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 10:25

Nee natuurlijk mag het niet, maar nu is de paardensport natuurlijk niet helemaal juridisch correct vaak. Anders had wel heel veel mensen boeten gekregen.

Ik weet niet of andere dit gevoel hebt. Maar op een moment in mijn zoektocht begon ik met mijn auto te gaan omdat die een oudere tweedehands is. Ik had vaak de gevoel dat als ik kwam met mijn partners auto dat mensen vaak dacht dat ik meer geld had dan ik had.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 10:32

anjali schreef:
Als de would-be koper al een keuring heeft laten doen (en die zelf betaald) dan kan de vraagprijs niet meer verhoogd worden denk ik.Want het paard is dan toch verkocht op voorbehoud van goedkeuring lijkt me.Als er nog met niemand wat was afgesproken en er alleen nog bezichtigingen waren dan kan het wel als zou blijken dat er overboden wordt.Logisch toch dat de verkoper hem dan verkoopt aan de hoogste bieder.Bij huizen gaat het ook zo.

Ik denk dat je als koper alleen een poot hebt om op te staan als je ook daadwerkelijk een getekend koopcontract hebt waarin de prijs is afgesproken.

De andere kant op werkt natuurlijk net zo en dat hoor ik toch wel vaak gebeuren. Als jij als koper een afspreekt het paard te kopen voor prijs X op het moment dat er een positief aankoop-advies uit de keuring komt, maar er komt een positief aankoopadvies met een bemerking uit die keuring waarvan de DA zegt dat het geen belemmering is voor het doel waarvoor jij koopt, maar die jij eigenlijk niet wilt, dan is het net zo oneigenlijk om niet meer prijs X te willen geven.

In het ene geval ontdekt de verkoper dat het paard meer waard is dan oorspronkelijk bedacht en handelt daarnaar, in het andere geval ontdekt de koper dat het paard minder waard is dan hij/zij er eigenlijk voor wil geven en handelt daarnaar. Allebei iets waar je in mijn ogen afspraken van te voren over kunt en hoort te maken in mijn ogen, maar om daar op het moment suprême mee aan te komen not done in mijn ogen.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 10:38

Lees al een poosje mee in dit topic, maar sta hier geregeld te kijken wat jullie meemaken :oo
Zeker het feit dat tegenwoordig de keuringskosten ook voor koper zijn na negatief advies, bizar dat was voorheen niet gebruikelijk. Daar loop je op leeg. Laatste 2 paarden waren nog veulens bij aankoop, die kon ik niet keuren, maar enkel gezondheidscheck door DA, meer kun je er niet van zeggen op dat moment. Mocht ik ooit wat verkopen dan zou ik het paard sowieso zelf eerst laten keuren (klinisch en röndgen) bij gerenommeerde DA en daar dan een vraagprijs op baseren, zodat je geen verrassingen hebt mocht een potentiele koper nogmaals willen keuren. Scheelt een hoop gedoe en je weet hoe het paard ervoor staat qua gezondheid.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 10:50

Hoeft niet hoor...
Toen ik Jam liet keuren 4jr terug was de afspraak gewoon afkeuren hun kosten, goedkeuren mijn kosten.
Jam was al wel vlak er voor helemaal gekeurd, dus ook weinig risico voor hun. Maar als nog netjes, vond het sowieso echt een hele fijne dressuur/handelsstal in alles qua afspraken, afhandeling en het proefrijden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 11:00

c_alsemgeest schreef:
Hoeft niet hoor...
Toen ik Jam liet keuren 4jr terug was de afspraak gewoon afkeuren hun kosten, goedkeuren mijn kosten.
Jam was al wel vlak er voor helemaal gekeurd, dus ook weinig risico voor hun. Maar als nog netjes, vond het sowieso echt een hele fijne dressuur/handelsstal in alles qua afspraken, afhandeling en het proefrijden.

Hier ook elke keer bij afkeuren kosten verkoper. Alleen vorige paard was afkeuren voor hen op klinische deel en röntgen van benen. De rug en hals waren sowieso voor ons. Dat vonden wij ook geen probleem.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 11:09

Maar die Jam was ervoor dus ook al helemaal gekeurd dus, precies wat ik zeg ;)
Zeker met de hoge prijzen kun je beter vooraf weten of het paard gewoon goed is of toch bemerkingen heeft.
Zou verkoop ook wel via een dressuur/handelsstal doen, zeker omdat deze een bepaalde klantenkring heeft en de afhandeling doet, neem aan dat je als verkoper daar ook zeggenschap in houd. Als in niet naar bepaalde landen exporteren, dat gebeurd nog wel eens met friezen. Alleen als het echt moet zou ik een paard verkopen, bijvoorbeeld in geval van financieel probleem of zo. Moet er niet aan denken dan ook al die kijkers etc af te moeten handelen, lijkt me erg pijnlijk in zo'n geval.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 11:11

BopjeBo schreef:
Lees al een poosje mee in dit topic, maar sta hier geregeld te kijken wat jullie meemaken :oo
Zeker het feit dat tegenwoordig de keuringskosten ook voor koper zijn na negatief advies, bizar dat was voorheen niet gebruikelijk. Daar loop je op leeg. Laatste 2 paarden waren nog veulens bij aankoop, die kon ik niet keuren, maar enkel gezondheidscheck door DA, meer kun je er niet van zeggen op dat moment. Mocht ik ooit wat verkopen dan zou ik het paard sowieso zelf eerst laten keuren (klinisch en röndgen) bij gerenommeerde DA en daar dan een vraagprijs op baseren, zodat je geen verrassingen hebt mocht een potentiele koper nogmaals willen keuren. Scheelt een hoop gedoe en je weet hoe het paard ervoor staat qua gezondheid.

Nou ik zit er al 40 jaar in wat betreft eigen paarden en ik heb nooit anders gezien dan dat alle keuringen k.k. waren .Dat stond dan in de advertenties.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 11:41

Ik heb idd in mijn zoektocht de afgelopen jaren ook niet anders gehad dan k.k. Sommigen waren dan in het verleden al eens gekeurd, sommigen niet. Heb tientallen paarden gezien toen en er 4 op eigen kosten gekeurd voordat ik er 1 trof die mee naar huis ging.
Dat paard komt voor de verkoop en in dit topic heb ik even geleden ook aangegeven dat dan keuren ook k.k. is...Dat is in mijn optiek en ervaring gebruikelijk. Echter, om niet voor verrassingen te komen staan bij verkoop, heb ik haar alsnog opnieuw laten keuren rx. De vorige keuring is dan nu immers 3 jaar oud. Verder heb ik de jaarlijkse tandartscontrole iets naar voren gehaald en deze maand laten doen èn heeft ze recent haar enting gehad. Ik hoop en ga er van uit dat ik die investering dan maar terugverdien bij verkoop...

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 12:13

Als je kijkt naar sporthorses staat er nu bij velen “overkeuren kosten koper” of “keuren kosten koper”

Maar je kunt het natuurlijk altijd onderhandelen.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 13:06

@anjall; (over)keuren op kosten koper is altijd al wel zo geweest, maar als er een negatief advies gegeven wordt dat de koper het ook betaald. En dat was in mijn beleving vroeger eerder dat 'afkeur' (negatieve beoordeling) op kosten dan van de verkoper ging, althans toendertijd zelf altijd zo afgesproken.