Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 20:27

Als ze nog niet in de buurt zijn, zou ik nog geen investering doen. Ik zou echter wel in de gaten blijven houden waar ze zitten. Mochten er vaker zichtmeldingen zijn of aanvallen zijn in een omtrek van 20 km van mijn huis, dan zou ik ze zekers in de nachten binnen halen, wanneer de mogelijkheid er is, wanneer in pension, zou ik mijn licht gaan opsteken hoe de pensioneigenaar er in staat. Of ik een investering zou doen gelijk, ik denk het niet, als ik het met opstallen voor de nacht het zou redden, zou ik dat doen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 20:34

Dreamboy schreef:
Ja nu kan dat nog. Maar straks is het donker als ik naar mijn werk ga en donker als ik thuis kom. Wanneer moeten ze dan naar buiten?

Geen idee, heb je zelf misschien wel ideeën over? Ik ken je persoonlijke situatie niet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 20:37

Wintu schreef:
Als ze nog niet in de buurt zijn, zou ik nog geen investering doen. Ik zou echter wel in de gaten blijven houden waar ze zitten. Mochten er vaker zichtmeldingen zijn of aanvallen zijn in een omtrek van 20 km van mijn huis, dan zou ik ze zekers in de nachten binnen halen, wanneer de mogelijkheid er is, wanneer in pension, zou ik mijn licht gaan opsteken hoe de pensioneigenaar er in staat. Of ik een investering zou doen gelijk, ik denk het niet, als ik het met opstallen voor de nacht het zou redden, zou ik dat doen.

Raar advies imo. Beesten lopen 80 km.
Want dan staan de dieren achter 2 draden. Want ergens in een omgeving is er altijd 1 de eerste.

En dan kan er weer gewezen worden: 2 draadjes eigen schuld.

Raar zo niet consequent.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 20:40

Wintu schreef:
Dreamboy schreef:
Ja nu kan dat nog. Maar straks is het donker als ik naar mijn werk ga en donker als ik thuis kom. Wanneer moeten ze dan naar buiten?

Geen idee, heb je zelf misschien wel ideeën over? Ik ken je persoonlijke situatie niet.

Nou nee, daar heb ik dus geen idee over. De enige optie is om ze in de morgen buiten te zetten en als ik thuis kom weer naar binnen. Maar stel dat er wel iets gebeurt in die paar uurtjes dat het donker of schemerig is, dan ben ik dus onverantwoord bezig. Blijft gewoon een hele moeilijke kwestie.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 20:41

DuoPenotti schreef:
Wintu schreef:

Want dan staan de dieren achter 2 draden. Want ergens in een omgeving is er altijd 1 de eerste.

Raar zo niet consequent.

Precies dit bedoel ik dus.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 20:41

DuoPenotti schreef:

Raar zo niet consequent.

Ik geef geen advies, zeg enkel wat ik zelf zou doen als ik niet in wolvengebied zou wonen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 20:59

Wintu schreef:
pillow schreef:
Ik ben eerlijk gezegd wel een beetje flauw van jou reacties. Ik deel hier een lijst van Bij12 met het aantal aangevallen dieren. Maar het moet eerst weer bewezen zijn en het moet bewezen zijn achter wat voor omheining ze lopen. Wat doet dat er toe. Als we op die uitslagen moeten wachten zijn we 3 maand verde. Begin zo langzamerhand te denken dat jij steeds de schuld bij de eigenaren wilt leggen.

Dan kunnen we elkaar de hand schudden ;) Zet me gerust onder foei, dan heb je er ook geen last van.

Ik leg in zoverre schuld bij eigenaren, dat sommigen heel goed in staat zijn hun dier veilig te zetten, het enkel niet doen en ja dat vind ik nalatig.
Verder heb ik altijd uitgedragen dat ik goed begrijp dat schapenboeren die land van derden begrazen, prima begrijp dat dat niet te doen is om wolfwerend te omheinen.
Ook heb ik al vaak genoeg genoemd, dat wanneer je doet wat je kunt wat binnen je mogelijkheden ligt, dat prima is.
Ik heb enkel moeite met mensen die wel de mogelijkheden hebben om hun dieren veilig te zetten en dat dan na laten.

Dat jij er wat anders in leest, is werkelijk je eigen probleem.

Nu dram je weer door over de omheiningen. Terwijl ik doel op het lijstje wat ik heb gedeeld en waar jij dan op reageerd dat het eerst bewezen moet zijn. Dan hoeven we hier nooit een aanval weer te delen, want dat het bewezen is duurt 3 maand. Daar lees jij kennelijk gewoon overheen. Dus wie leest hier wat anders.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 21:19

Er zijn aanvallen (zowel in provincie Utrecht als Gelderland) geweest op minder dan 20 km, zichtmeldingen veel dichterbij.

Stalbaas zegt dat de wolf bang is voor stroom.
Staat vaker niet of slecht erop, plus paar jaar terug heb ik gaten gegraven om overtollige water beter af te laten vloeien.

Wolf hoeft niet eens te kruipen :')

Hebben een schuilstal, maar kan niet dicht plus dan kunnen de andere paarden niet schuilen.
Hebben een gebouw met inloopstallen, maar ja dat is allemaal open zodat de paarden in en uit kunnen lopen.

Ik hoop dat de schapen bij de buren meer trek zullen vallen dan mijn shetlanders for the time being.

Ik ga me meer zorgen maken begin volgend jaar als er weer welpen op pad gaan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 21:24

Ze moeten de klap vol op de neus hebben. Stoppen ze gewoon hun hoofd er onder is de vacht zo dik dat ze toch geen stroom krijgen.

Het enige wat werkt voor onderdoor gaan is beton de grond in.
Of bouw gaasbeton roosters.
En dan nog bedenken hoe je dat wolf proof maakt op het boven stuk.

En vervolgens springen ze..
Gaat je werk. :+

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 21:27

Als ik nu een omheining moet opknappen of aanleggen, zal ik inderdaad al rekening houden met hoe we het in de toekomst gemakkelijk wolfwerend kunnen maken. Wij zitten zuid-west van Rotterdam flink weg van echte bossen, dus ik verwacht eigenlijk dat de wolf eerder als te gevaarlijk bestempeld gaat worden door mens-bijtincidenten, dan dat die in deze omgeving echt kan gaan huishouden onder het vee.

Komend najaar hier moet de slootzijde qua omheining aangepakt worden en dan is dat inderdaad iets dat meegenomen wordt wordt. 80cm gaas gebruiken we sowieso al als extra omheining, hoger is i.v.m. het maaien eens per jaar onwenselijk (draden kunnen verwijderd worden en om palen kan heen gewerkt worden, maar gaas niet). Koord aan de binnenzijde hebben we ook al, en rekening houden met 1.50m hoge palen is dan haalbaar. De omheining staat daar nu op 1.40m, dus is niet sterk afwijkend. Extra draden spannen we nu nog niet, het blijft bij 3 koorden aan de binnenzijde (50-100-150cm).

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 21:41

pillow schreef:
Nu dram je weer door over de omheiningen. Terwijl ik doel op het lijstje wat ik heb gedeeld en waar jij dan op reageerd dat het eerst bewezen moet zijn. Dan hoeven we hier nooit een aanval weer te delen, want dat het bewezen is duurt 3 maand. Daar lees jij kennelijk gewoon overheen. Dus wie leest hier wat anders.

Je hebt het over reacties (meervoud), dus dan ga ik er maar vanuit dat je ook op eerdere reacties doelt. Verder noem je dat ik steeds de schuld bij eigenaren wil leggen. Dus ik voelde me geroepen, me voor de zoveelste maal weer nader te verklaren en dat wordt dan weer drammen genoemd. Het is ook niet gauw goed he. Maar joh, zet me onder de foei, dan heb je er geen last van ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 22:03

Wintu schreef:

Zo heb ik het ook gedaan. Goed in de zichtmeldingen en eventuele aanvallen in de gaten gehouden. En daarop al snel de beslissing genomen dat ze dan maar 's nachts op stal moeten. Ook gezorgd voor camera's met geluid, zodat ik ze kan monitoren. Ik heb nog meer ideeën voor als zich hier echt een roedel gaat vestigen.

Riel

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 22:52

Jammer dat alle mensen met dieren nu in angst moeten leven omdat er wolven moeten zijn in het wild. Wat jammer dit. In principe zou die pro wolf organisatie dit probleem moeten oplossen en niet de eigenaars met (hobby)- dieren. Als er een hond enkele schapen doodbijt dan denk ik niet dat de eigenaar van de hond er goed van afkomt (hond inslapen). Als een wolf dit doet dan is het de verantwoordelijkheid van de eigenaar van de doodgebeten dieren. Wat een rotsituatie zeg...

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 22:56

Wintu schreef:
Dreamboy schreef:
Happinez, in dat laatste geval geef ik je gelijk. Maar de aanvallen gebeuren ook overdag en ik verdom het toch echt om ze 24/7 op te sluiten.

Hoeveel aanvallen zijn er overdag gebeurd. Hier gaan ze ook niet altijd op stal, het is schipperen tussen veilig houden en welzijn. De aanvallen overdag zijn verwaarloosbaar bij die van in de nacht, dus daar handel je dan maar naar en gaan ze overdag naar buiten.

Veel te veel om te denken dat ze overdag niet aanvallen, Dagelijks zijn er ook zichtmeldingen op klaarlichte dag. Of ben jij nog in de veronderstelling dat ze de hele dag slapen en s nachts alleen aanvallen?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 22:57

Wintu schreef:
pillow schreef:

Je hebt het over reacties (meervoud), dus dan ga ik er maar vanuit dat je ook op eerdere reacties doelt. Verder noem je dat ik steeds de schuld bij eigenaren wil leggen. Dus ik voelde me geroepen, me voor de zoveelste maal weer nader te verklaren en dat wordt dan weer drammen genoemd. Het is ook niet gauw goed he. Maar joh, zet me onder de foei, dan heb je er geen last van ;)

Ben je lid van de zoogdierenvereniging Wintu?

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 22:58

Dreamboy schreef:
Happinez, in dat laatste geval geef ik je gelijk. Maar de aanvallen gebeuren ook overdag en ik verdom het toch echt om ze 24/7 op te sluiten.

Verhoudingsgewijs gebeurd dat nog relatief weinig. gelukkig !
Dat kan natuurlijk veranderen , maar goed dan hoop ik tegen die tijd dat er andere maatregelen genomen worden vanuit de provincie/overheid.
Want 24/7 opsluiten is absoluut niet waar we heen moeten.

Maar goed sowieso word volgens mij ook nergens gezegd dat alles in te dekken is toch ? Maar je kunt immers wel proberen je best te doen het zo goed als mogelijk te regelen.
Ik zie liever dat mensen ieder geval iets proberen dan dat ze zich gelijk in een slachtofferrol storten.

Rizette , zichtmeldingen zijn nog geen aanvallen hé

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 23:58

pillow schreef:
Onali schreef:
Het is ook belachelijk dat je niet preventief hulp kan krijgen bij een omheining.

Nee eerst moet er een wolf zitten en moet hij meerdere keren aangevallen hebben.
Dan pas mag je geld aanvragen.

Wees dan eerlijk en bied ver voor dit gezeik aan om veehouders te helpen.

Dat is niet waar. Advies kun je aanvragen dan komt er iemand om je voor te lichten dhr Mekel bijvoorbeeld. En subsidie dus geld kun je bij de provincie aanvragen. Je hoeft niet een aanval gehad te hebben, maar moet wel in risico gebied wonen. Zo is het hier in Friesland en Drenthe in ieder geval.

Er moet een aantal maanden een wolf zitten die ook nog eens schade aangericht heeft bewezen door DNA afname van Bij12 dan pas kun je subsidie aan vragen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 00:04

De theorie (tot nu) is dat ze nu toch op de dag eerder gestoord worden. Maar het is sowieso niet 100%. De vroege ochtend heb ik toch ook al een paar keer gehoord. Maar ‘s nachts op stal geeft me in elk geval (nacht)rust.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 00:16

Rizette schreef:
Veel te veel om te denken dat ze overdag niet aanvallen, Dagelijks zijn er ook zichtmeldingen op klaarlichte dag. Of ben jij nog in de veronderstelling dat ze de hele dag slapen en s nachts alleen aanvallen?

Zichtmeldingen zijn er zeker, maar aanvallen op klaarlichte dag weinig, maar als ik het mis heb dan corrigeer me maar hoor, ik heb de cijfers er niet op nagekeken.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 00:17

Rizette schreef:
Ben je lid van de zoogdierenvereniging Wintu?

Nee, ik ben geen lid van de zoogdierenvereniging, hoezo?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 00:25

Maar wel in de vroege ochtend (hoe laat was dat bij die man in Wapse? 6.30?). En ik ben benieuwd of dat straks inderdaad naar achteren schuift als het later licht wordt of dat de tijden gelijk blijven.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 08:37

Sanet schreef:
Maar wel in de vroege ochtend (hoe laat was dat bij die man in Wapse? 6.30?). En ik ben benieuwd of dat straks inderdaad naar achteren schuift als het later licht wordt of dat de tijden gelijk blijven.

Klopt. En als ik het me goed herinner was er afgelopen winter een aanval rond een uur of 10 in de ochtend.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 10:00

In Nederland mag je niet zomaar eens stal in de wei bouwen.
Dus voor de degene die denken dat zij hun dieren veilig achter wolfwerend raster hebben staan, kunnen bedrogen uitkomen.

Imo is ‘s nachts opsluiten van dieren de best mogelijke bescherming.
Als de stal tenminste hermetisch af te sluiten is.

Maar dan heb je de dag nog, wolfwerende rasters, klink mooi.
De variant die minimaal in het landschap opvalt is gevaarlijk als er een paard in terecht komt.
Hoge afrasteringen mogen ook niet zomaar in het landschap.
Los van alle kosten die het aanleggen die we bij komen, het onderhoud eraan moet ook uitgevoerd en betaald worden.
Iemand zei op bokt als je dat niet kunt betalen, moet je je dieren maar wegdoen.
Dat vind ik een boute aanspraak.

Schapenhouders hebben vaak een schuur waar ze de drachtige schapen laten aflammeren, maar alle dieren passen daar niet in. Een bouwvergunning voor schuur uitbreiding wordt niet zomaar gegeven. En dat moet ook betaald worden.

Linksom of rechtsom, alle kosten die door de wolf veroorzaakt worden, komen op het bordje van de consument terecht.
De pensionhouder die omheining aanpast, dat paarden meer binnen staan en hoger verbruik van strooisel en hooi, die kosten worden door berekend aan de klant.

Voor degene die paarden/dieren thuis hebben staan, kunnen wellicht de paarden jaarrond tussen zonsopgang en zonsondergang buiten en binnen zetten. Dan moet dat wel haalbaar met je werktijden als je buitenshuis werkt.
Gebieden waar veel wolfwerende rasters staan, de overlast en gebaar zal toe nemen naar woongebieden. En in recreatiegebied zullen confrontaties en ‘incidenten’ toe nemen.
Reeën, hazen en herten zullen zich vastlopen in de draden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 10:58

Het is ook gewoon k** daar zijn we het allemaal wel over eens hier. De een zal wat meer kunnen dan de ander, maar het blijft zorgelijk.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 11:00

Wat mij opvalt is dat er vaak gezegd wordt dat het een (tien) duizenden investering is om je land of paddock wolfwerend te maken. Om van 3 naar 6 of 7 draden te gaan is werkelijk niet zo duur en is hooguit een investering van enkele honderden. Dat is "niets" voor een paardenhouder, de hooi- en vlasprijs varieert ook behoorlijk, dus je bent zomaar een paar honderd euro verder. Dat heb je bijna altijd wel als paardenhouder. En nee, daar raster je waarschijnlijk niet je hele land mee af. Maar een deel zou je zeker zo kunnen beveiligen zonder een enorme investering, in veel gevallen dan. Je hebt dan een veiliger plek gemaakt voor je dieren en dat is nooit voor niets. Ergens moet die knop in de hoofden van mensen om die zeggen dat er niets kan of mag of niets zal helpen.