Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 14:37

Het is ook belachelijk dat je niet preventief hulp kan krijgen bij een omheining.

Nee eerst moet er een wolf zitten en moet hij meerdere keren aangevallen hebben.
Dan pas mag je geld aanvragen.

Wees dan eerlijk en bied ver voor dit gezeik aan om veehouders te helpen.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 14:44

Wintu schreef:
Klopt, maar als je naar percentages kijkt..... dan zijn de aanvallen achter wolfwerend hekwerk wel een stuk kleiner. Is het zaligmakend? nee absoluut niet, maar misschien werkt het veelal dan toch ontmoedigend.

Zou dit niet ook zo zijn omdat er, zoals jij eerder ook al aangeeft (zeker in deze omgeving) er zoveel dieren nog achter 1 of 2 draadjes staan?

Dat omdat er dus zo weinig wolf werende afrasteringen zijn de kans ook niet heel groot is dat dit het eerste raster is wat een wolf tegen komt zeg maar?

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 15:06

DuoPenotti schreef:
ik heb het al aangepast voordat jullie heir reageren omdat ik het zelf ook niet netjes vond en dan is het nog niet goed, wat wil je dan???!!!!!
En ik heb geen post verwijderd.

dus wel wijzen wijzen wijzen...dus ja bah!
een hoop theoretisch gezwam wat niet uit te voeren is, gelijk aan leugenveld en co

en dan gek vinden dat mensen ontploffen!
wijs wijs wijs.... alleen maar gewijs :r

jammer heel jammer...misschien idd eens naar jezelf kijken, ja jullie zelf
zon reactie komt niet zomaar.....

dat je nadenkt voordat je iemand zo noemt / zoiets post.

Het heeft helemaal niets met wijzen te maken, het heeft te maken met het nemen van eigen verantwoording. Hoe oneerlijk het soms ook voelt.

Onali schreef:
Het is ook belachelijk dat je niet preventief hulp kan krijgen bij een omheining.

Nee eerst moet er een wolf zitten en moet hij meerdere keren aangevallen hebben.

Precies, er moet vanuit de overheid veel meer hulp komen.
Maar ze weten gewoon zelf daar niet hoe om te gaan met de situatie.
Maar goed als we op Den haag of Brussel moeten wachten ... dan hebben we nog even te gaan |o :+

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 15:22

Sanet schreef:
Eens met DP. Het is lelijk, het is duur, het is gevaarlijk voor onze paarden en het werkt ook nog eens niet afdoende. Dus waarom die investering dan doen?

En het is slecht voor alle dieren. Hazen. Konijnen. Reeen. Herten. Egels. Allemaal voor 1 diersoort: de wolf. Ik snap het niet.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 15:31

Exact Rien10. We zijn vandaag en gister alleen al 4 uren bezig geweest met de bermmaaier onder de omheining langs en alles is nog niet klaar. Mijn onderste draad zit op… 20-30cm ik weet niet eens precies. Dat zou dan echt elke week (vaker??) moeten als hij nog lager zit.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 15:32

Dat is toch niet werkbaar lijkt me?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 15:39

rien10 schreef:
Sanet schreef:
Eens met DP. Het is lelijk, het is duur, het is gevaarlijk voor onze paarden en het werkt ook nog eens niet afdoende. Dus waarom die investering dan doen?

En het is slecht voor alle dieren. Hazen. Konijnen. Reeen. Herten. Egels. Allemaal voor 1 diersoort: de wolf. Ik snap het niet.

ik wel....maar dat mag je mensen niet noemen.....

Sanet schreef:
Exact Rien10. We zijn vandaag en gister alleen al 4 uren bezig geweest met de bermmaaier onder de omheining langs en alles is nog niet klaar. Mijn onderste draad zit op… 20-30cm ik weet niet eens precies. Dat zou dan echt elke week (vaker??) moeten als hij nog lager zit.

round up heet dat... nee niet goed. We gebruiken het hier nooit. Maar komt er een draad onderlangs dan wel.
Want de sprookjes wereld wil een omheining....

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 16:16

Onali schreef:

Dat is niet waar. Advies kun je aanvragen dan komt er iemand om je voor te lichten dhr Mekel bijvoorbeeld. En subsidie dus geld kun je bij de provincie aanvragen. Je hoeft niet een aanval gehad te hebben, maar moet wel in risico gebied wonen. Zo is het hier in Friesland en Drenthe in ieder geval.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 16:30

Het wisselt per provincie, de regelingen zijn namelijk ook provinciaal vastgesteld.
Drenthe heeft de hele provincie aangewezen als gebied, maar bv Gelderland en Friesland hebben een ‘wolvengebied’ aangewezen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 16:33

Dat komt door de decentralisatie die ik eerder al noemde. Ik vind het belachelijk dat het niet overal gelijk is. Want ook buiten wolvengebied kun je schade krijgen door langs trekkende wolven, bijvoorbeeld. Maar omdat ze in Den Haag geen knopen door durven te hakken mogen provincies nu zelf beslissen hoe ze het op pakken. Zelfde met subsidies voor rasters, vergunningen voor rasters etc ook overal anders geregeld.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 16:37

Hier geld subsidie alleen voor schapenhouders, niet voor mensen met paarden.

Citaat:
Voor overige hoefdieren, zoals bijvoorbeeld paarden en runderen, geldt deze algemene schadedreiging niet, de kans dat een wolf paarden of runderen aanvalt is erg klein.

met dank aan Leugenveld en co.

Citaat:
Om voor subsidie in aanmerking te komen dient u aan te tonen dat er sprake is van schadedreiging voor uw specifieke situatie. Dit kunt u aantonen door inzichtelijk te maken of en op welke wijze sprake is van een kwetsbare situatie voor de door u gehouden hoefdieren."

dus wat onali schrijf klopt dus wel...eerst gewonde en dode...

Al zijn er al tienallen dode runderen en ook een pony. En dan zit er hier niet eens een roedel...

En een max van 10.000. Daar doe je dus niks mee

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 16:44

SusanH schreef:
Dat komt door de decentralisatie die ik eerder al noemde. Ik vind het belachelijk dat het niet overal gelijk is. Want ook buiten wolvengebied kun je schade krijgen door langs trekkende wolven, bijvoorbeeld. Maar omdat ze in Den Haag geen knopen door durven te hakken mogen provincies nu zelf beslissen hoe ze het op pakken. Zelfde met subsidies voor rasters, vergunningen voor rasters etc ook overal anders geregeld.

Eens, eigenlijk zou iedereen daar gewoon gebruik van mogen maken. Waarom wachten tot er meerdere keren vee is aangevallen. Dan zou je het ook nog kunnen plaatsen op een moment wat je uitkomt, nu in de zomer bijvoorbeeld.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 17:39

Citaat:
De provincie is zich aan het oriënteren of en hoe een eventueel centraal meldpunt eruit zal zien. Zodra er meer informatie is zal dit bekend gemaakt worden.

Citaat:
(!) De provincie Utrecht is momenteel in voorbereidende fase om noodrasters beschikbaar te stellen.

Afbeelding

Bron Werkgroep Wolf

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 19:05

De firma Callagher wordt wel rijk van de wolven.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 19:30

pillow schreef:
Ik ben eerlijk gezegd wel een beetje flauw van jou reacties. Ik deel hier een lijst van Bij12 met het aantal aangevallen dieren. Maar het moet eerst weer bewezen zijn en het moet bewezen zijn achter wat voor omheining ze lopen. Wat doet dat er toe. Als we op die uitslagen moeten wachten zijn we 3 maand verde. Begin zo langzamerhand te denken dat jij steeds de schuld bij de eigenaren wilt leggen.

Dan kunnen we elkaar de hand schudden ;) Zet me gerust onder foei, dan heb je er ook geen last van.

Ik leg in zoverre schuld bij eigenaren, dat sommigen heel goed in staat zijn hun dier veilig te zetten, het enkel niet doen en ja dat vind ik nalatig.
Verder heb ik altijd uitgedragen dat ik goed begrijp dat schapenboeren die land van derden begrazen, prima begrijp dat dat niet te doen is om wolfwerend te omheinen.
Ook heb ik al vaak genoeg genoemd, dat wanneer je doet wat je kunt wat binnen je mogelijkheden ligt, dat prima is.
Ik heb enkel moeite met mensen die wel de mogelijkheden hebben om hun dieren veilig te zetten en dat dan na laten.

Dat jij er wat anders in leest, is werkelijk je eigen probleem.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 19:35

Maaaarije schreef:
Wintu schreef:
Klopt, maar als je naar percentages kijkt..... dan zijn de aanvallen achter wolfwerend hekwerk wel een stuk kleiner. Is het zaligmakend? nee absoluut niet, maar misschien werkt het veelal dan toch ontmoedigend.

Zou dit niet ook zo zijn omdat er, zoals jij eerder ook al aangeeft (zeker in deze omgeving) er zoveel dieren nog achter 1 of 2 draadjes staan?

Dat omdat er dus zo weinig wolf werende afrasteringen zijn de kans ook niet heel groot is dat dit het eerste raster is wat een wolf tegen komt zeg maar?

Precies, de meesten staan nog achter 1 a 2 draadjes, misschien eens 3. De meeste aangevallen dieren ook, dus de wolf heeft daar geen moeite mee en geeft ook aan dat wolfwerend raster nog niet zoveel wordt gebruikt. En daar maakt de pro wolf lobby heel handig gebruik van in de publieke opinie.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 19:44

Wintu schreef:
pillow schreef:
Ik ben eerlijk gezegd wel een beetje flauw van jou reacties. Ik deel hier een lijst van Bij12 met het aantal aangevallen dieren. Maar het moet eerst weer bewezen zijn en het moet bewezen zijn achter wat voor omheining ze lopen. Wat doet dat er toe. Als we op die uitslagen moeten wachten zijn we 3 maand verde. Begin zo langzamerhand te denken dat jij steeds de schuld bij de eigenaren wilt leggen.

Dan kunnen we elkaar de hand schudden ;) Zet me gerust onder foei, dan heb je er ook geen last van.

Ik leg in zoverre schuld bij eigenaren, dat sommigen heel goed in staat zijn hun dier veilig te zetten, het enkel niet doen en ja dat vind ik nalatig.
Verder heb ik altijd uitgedragen dat ik goed begrijp dat schapenboeren die land van derden begrazen, prima begrijp dat dat niet te doen is om wolfwerend te omheinen.
Ook heb ik al vaak genoeg genoemd, dat wanneer je doet wat je kunt wat binnen je mogelijkheden ligt, dat prima is.
Ik heb enkel moeite met mensen die wel de mogelijkheden hebben om hun dieren veilig te zetten en dat dan na laten.

Dat jij er wat anders in leest, is werkelijk je eigen probleem.

Maar hoe weet jij dat die mensen nalatig zijn en wel de mogelijk hebben? Ken je ze allemaal persoonlijk of baseer je dat op de enkeling die je persoonlijk kent?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 19:51

Dreamboy schreef:
Maar hoe weet jij dat die mensen nalatig zijn en wel de mogelijk hebben? Ken je ze allemaal persoonlijk of baseer je dat op de enkeling die je persoonlijk kent?

Ik heb het genoemd in de gevallen waar ik idd van weet hoe de dieren er bij staan idd. Ga niet persoonlijk mensen aanwijzen, waarvan ik het niet weet.

Maar in het algemeen (zonder iemand persoonlijk aan te wijzen), vind ik idd, als je de mogelijkheid hebt om je dieren iig in de nachten veilig te houden van de wolf en je doet het niet, ik dat nalatig vind inderdaad. Als je een stal hebt en besluit in wolvengebied je shetlanders toch buiten te laten staan achter een simpel draadje, dan heb je imo een onnodig risico genomen.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 19:58

Wintu schreef:
Dreamboy schreef:

Ik heb het genoemd in de gevallen waar ik idd van weet hoe de dieren er bij staan idd. Ga niet persoonlijk mensen aanwijzen, waarvan ik het niet weet.

Maar in het algemeen (zonder iemand persoonlijk aan te wijzen), vind ik idd, als je de mogelijkheid hebt om je dieren iig in de nachten veilig te houden van de wolf en je doet het niet, ik dat nalatig vind inderdaad. Als je een stal hebt en besluit in wolvengebied je shetlanders toch buiten te laten staan achter een simpel draadje, dan heb je imo een onnodig risico genomen.
,
Oke, maar stel, iemand woont net buiten het wolvengebied en de pony's worden aangevallen en ze stonden achter simpele draadjes omdat er in dat gebied nog niets aan de hand was. Is diegene dan ook nalatig volgens jou? Moeten we dan alles vast gaan ophokken en kapitalen gaan uitgeven omdat er misschien een wolf kan komen?

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 20:07

Dreamboy schreef:
Wintu schreef:

,
Oke, maar stel, iemand woont net buiten het wolvengebied en de pony's worden aangevallen en ze stonden achter simpele draadjes omdat er in dat gebied nog niets aan de hand was. Is diegene dan ook nalatig volgens jou? Moeten we dan alles vast gaan ophokken en kapitalen gaan uitgeven omdat er misschien een wolf kan komen?

Ja want dat risico is er, ook net buiten het territorium.
Als je op Texel of Terschelling woont zou ik mij niet zo druk maken maar buiten stedelijk gebied in NL moet je echt wel nadenken over de gevolgen.
En zeker in gebieden waar al genoeg dieren voor zijn gegaan en slachtoffer zijn geworden.

Kennissen van mij hebben ook een aanval gehad op schapen in nacht 1 , de overige schapen bleven staan en nacht 2 werd de rest gegrepen. ( achter 3 draden )
Ja sorry maar dan denk ik ook bij mezelf , dat had je toch kunnen voorzien dat de kans groot was dat hij terug zou komen.
En ja er waren mogelijkheden ze weg te halen daar.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 20:10

Dreamboy schreef:

Je bedoelt in jouw situatie? Moet je helemaal zelf weten Dreamboy, je gaf zelf al aan dat je twijfelt om ze volgend jaar op je nieuwe stuk te zetten, die afweging moet je zelf maken.
Ik woon middenin het gebied en over die situatie heb ik het, geen idee wat te doen in gebieden daarbuiten. Ik zou er van genieten dat de paarden nog redelijk onbezorgd buiten kunt laten staan. Doen kennissen van mij in Groningen ook, ook al is daar wel eens een wolf gesignaleerd, maar aanvallen en zichtmeldingen zijn daar ook verwaarloosbaar, dat de kans kleiner is.
Hier zijn de kansen heel hoog.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 20:13

Happinez, in dat laatste geval geef ik je gelijk. Maar de aanvallen gebeuren ook overdag en ik verdom het toch echt om ze 24/7 op te sluiten.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 20:15

Dreamboy schreef:
Happinez, in dat laatste geval geef ik je gelijk. Maar de aanvallen gebeuren ook overdag en ik verdom het toch echt om ze 24/7 op te sluiten.

Hoeveel aanvallen zijn er overdag gebeurd. Hier gaan ze ook niet altijd op stal, het is schipperen tussen veilig houden en welzijn. De aanvallen overdag zijn verwaarloosbaar bij die van in de nacht, dus daar handel je dan maar naar en gaan ze overdag naar buiten.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 20:19

Wintu schreef:
Dreamboy schreef:

Je bedoelt in jouw situatie? Moet je helemaal zelf weten Dreamboy, je gaf zelf al aan dat je twijfelt om ze volgend jaar op je nieuwe stuk te zetten, die afweging moet je zelf maken.
Ik woon middenin het gebied en over die situatie heb ik het, geen idee wat te doen in gebieden daarbuiten. Ik zou er van genieten dat de paarden nog redelijk onbezorgd buiten kunt laten staan. Doen kennissen van mij in Groningen ook, ook al is daar wel eens een wolf gesignaleerd, maar aanvallen en zichtmeldingen zijn daar ook verwaarloosbaar, dat de kans kleiner is.
Hier zijn de kansen heel hoog.

Ja dat klopt, ook mijn eigen situatie. En ik ben ook maatregelen aan het nemen. Tegen mijn zin in want ik wil ze helemaal niet opsluiten, maar dat gaat straks wel gebeuren. Zelfs al zijn er hier nog geen aanvallen geweest. Maar als ze overdag buiten lopen kan het ook gebeuren. Ik kan er moeilijk 24/7 met een geweer bij blijven staan. Maar ik doelde eigenlijk op de weinige gebieden in Nederland waar ze het nu nog geweldig vinden dat er wolven in Nederland zijn. Nu nog ver van hun bed maar voor hoe lang. Moeten die mensen dan nu ook al gaan investeren?
Happinez, op de wadden zijn ze nog niet. Maar als het waar is wat sommige beweren, dat ze zijn uit gezet, dan zal dat ook niet lang meer duren.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 20:21

Wintu schreef:
Dreamboy schreef:

Hoeveel aanvallen zijn er overdag gebeurd. Hier gaan ze ook niet altijd op stal, het is schipperen tussen veilig houden en welzijn. De aanvallen overdag zijn verwaarloosbaar bij die van in de nacht, dus daar handel je dan maar naar en gaan ze overdag naar buiten.

Ja nu kan dat nog. Maar straks is het donker als ik naar mijn werk ga en donker als ik thuis kom. Wanneer moeten ze dan naar buiten?