Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 10:38

Kaja schreef:
Echter zien jullie zelf niet dat jullie je hakken in het zand zetten? Ik begrijp jullie volkomen, 100%! Met het oog op dierenwelzijn, huisvesting, regels etc. Maar het gaat je niets brengen op dit moment! Door sarcastisch en dramatisch te blijven doen, brengt je niets! Niemand kent de uitkomst. Ik durf te zeggen dat ik de op één na hoogste rekening heb betaald door de komst van de wolf, ik heb ervoor gezorgd dat ze niet opgevreten is. Maar ik ben haar wel kwijt…. Dus als je denkt dat ik mij stilletjes teruggetrokken heb uit deze strijd, dan heb je het mis. Maar rond blijven draaien in dezelfde cirkel werkt niet. Ga de barricades op, blijf rammelen bij de juiste instanties. Zelfs de instanties die er indirect mee te maken hebben. Maar blijf niet enkel afzetten tegen de komst van de wolf. Bescherm je dieren op een zo goed mogelijke manier en blijf anderen daar ook op wijzen. Hiermee wil ik niet zeggen dat jullie dat al niet doen, maar er zijn nog altijd mensen die meelezen en denken dat het zo’n vaart niet loopt. Geloof me… de tijd van remmen is voorbij!

Ik ben het met je eens hoor, maar schijnbaar mag je dat niet zeggen hier, want dan hoor je gelijk bij de lobby.

Hectares wolfproof omheinen is niet te doen en voor boeren met kuddes die altijd grazen in land van derden ook niet. Dat snap ik prima. Maar zo als in het geval van het ponietje van vorige week. Dat dier stond gewoon in zijn uppie buiten, zonder ook maar iets van bescherming, dat ze dat diertje in de nachten niet even binnenhalen, onbegrijpelijk.

Ik heb altijd geleerd dat kan niet op het kerkhof ligt en wil niet ligt er naast.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 10:41

dus dit maar even verzetten bij de buren?
Dan praten we over 300 meter hekwerk...
en een stuk schutting van de buren 25 meter....wat doen we daar mee?

Leuk al die ideeën maar je hebt er in de praktijk alleen geen zak aan....en de pot met goud is er daarnaast ook niet

Afbeelding

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 10:48

Zoveel draden mag uitgesproken wel. Er staat namelijk dat iedere 15cm een draad of zelfs donker lint mag. De wetgeving is hier heel duidelijk in. Iedere 12cm mag officieel niet, dat schrijf ik zelf ook.

Het lastige is om foto's te laten zien dat er bijna geen foto's zijn onder die zoektermen omdat het nauwelijks te zien is op foto's, ironisch genoeg. Deze 2.10m-omheining laat het wel enigszins zien.

Afbeelding

En nee, het ziet er niet uit als alcatraz, dat maak je er zelf van. Je gooit wel degelijk de hakken in het zand. Ik zeg niet dat het makkelijk is, ik zeg niet dat het goedkoop is, ik zeg dat het mogelijk is in de meeste gevallen. En je hoeft de omheining ook niet in 1x zo groots te zetten. Als je eerst je paddock doet, heb je nu nog een maand of 2 om de rest van de wei te doen voordat het donker wordt. En ja, er zijn al enkele aanvallen overdag gebeurt, maar de meeste aanvallen gebeuren voor nu 's nachts.

Daarnaast doe je nu net alsof 1.5 uur enkele reis de gebruikelijke reistijd voor mensen is, net als dat de meeste mensen alleenstaand zijn als ze de paarden in eigen beheer hebben (en dus geen partner hebben die het hek open kan maken of juist wat voer kan strooien om het hek dicht te maken).

Glooiing opvangen is ook mogelijk, het is onaangenaam, maar wel degelijk mogelijk. En de glooiing zal op andere plekken wel degelijk vaak ook minder tot niet zijn.

Ja, ik wil de wolven ook uit Nederland weg hebben. Maar zeggen dat niets mogelijk is, is wel degelijk hakken in het zand steken en is absoluut onzin. Het is eenzelfde onderbouwing waarom paarden in vette klei-gebieden volgens veel mensen maar een paar maanden per jaar op het land kunnen. Het weideseizoen in mijn omgeving gemiddeld van 15 mei tot 1 oktober, soms van 1 mei tot 15 oktober, maar daar houdt het over het algemeen helemaal op. Wil je je paard wel diervriendelijk buiten kunnen houden, dan zul je daar stappen in moeten ondernemen. En ja, dat heeft ons serieus geld gekost.

Het grote verschil met wolven is uiteraard dat de kleigrond vooraf bekend was, terwijl de wolven pas sinds kort een ding zijn.

qua verschil lint en draad, nog niet eens wit lint en bruin draad, maar juist bruin lint en wit draad:
Afbeelding
Afbeelding

Hetzelfde hek, andere bespanning. Het tweede oogt alcatraz, het eerste zie je nauwelijks.

Die foto in je laatste post is prima aan te passen tot een wolfwerend hekwerk met relatief lage kosten. Waarom zou je dat verzetten? Je berichten worden ieder bericht onduidelijker.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 10:51

DuoPenotti schreef:
dus dit maar even verzetten bij de buren?
Dan praten we over 300 meter hekwerk...
en een stuk schutting van de buren 25 meter....wat doen we daar mee?

Leuk al die ideeën maar je hebt er in de praktijk alleen geen zak aan....en de pot met goud is er daarnaast ook niet

[ Afbeelding ]

Dan zet je er (palen met ) draden voor langs ? of ga ik overleg met je buren.
Ik zit hier ook op 3,5 hectare en heb ook de jackpot nog niet ontvangen maar probeer tenminste nog wat.
Je kan hard roepen dat niets kan maar je kan ook proberen in mogelijkheden te denken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 11:03

Hier in de omgeving zijn mensen die niet hoger mogen dan 1 meter, die hadden dat wel en hebben het of mogen breken. Gewoon koord.
Dus zeggen het mag... makkelijk l.llen heet dat

Een paddock..heb ik geen, heel veel mensen ook niet
Ken dat fenoneem pas sinds bokt.
Want overal waar ik ooit heb paard gereden waren geen paddocks. Staan paarden ook 365 dagen door in de wei.

Leuk die haflinger wei...is een huppel voor de wolf, echt veeeeel te laag.

Nee word echt heel boos merk ik nu, heel boos....
bah bahbah bah... wijs wijs wijs
alleen amar gewijs...kook bijna dus ontstip voor even, stelletje @#$#%.....!!!!!
bah...! laaat staan de stadse als jullie al zo doen...

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 11:11

Kom op zeg , word volwassen.
Heeft helemaal niets met egoïsme te maken.
Vind het ronduit aso om ieder die anders denkt dan dat jij doet egoïsten te noemen.

Misschien is het verstandig om je eigen post eens na te lezen als je bent afgekoeld.

( edit, mijn reactie is op je andere post die is verwijderd en bovenstaand die je hebt aangepast )

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 11:13

DuoPenotti schreef:
Hier in de omgeving zijn mensen die niet hoger mogen dan 1 meter, die hadden dat wel en hebben het of mogen breken. Gewoon koord.
Dus zeggen het mag... makkelijk l.llen heet dat

Een paddock..heb ik geen, heel veel mensen ook niet
Ken dat fenoneem pas sinds bokt.
Want overal waar ik ooit heb paard gereden waren geen paddocks. Staan paarden ook 365 dagen door in de wei.

Leuk die haflinger wei...is een huppel voor de wolf, echt veeeeel te laag.

Nee word echt heel boos merk ik nu, heel boos....
bah bahbah bah... wijs wijs wijs
alleen amar gewijs...kook bijna dus ontstip voor even, stelletje @#$#%.....!!!!!
bah...! laaat staan de stadse als jullie al zo zijn...

Ja, er stond stelletje vuile egoïsten. Vind het echt een ongehoorde post. Ik ga niet temmen, want dan ben ik net zo een stampende kleuter zoals jij je nu gedraagt.

Je kan niet alleen maar wijzen naar anderen voor een oplossing. De veiligheid van je dieren begint uiteindelijk bij jezelf. Niemand anders zorgt daarvoor, behalve diens eigenaar. Niemand in dit topic is pro wolf. Maar besef daalt steeds meer in dat er op bestuurlijk vlak maar weinig mee gedaan wordt en dat ondertussen dieren de Sjaak zijn.
Als iedereen nu zou doen wat binnen zijn/ haar mogelijkheden ligt, dan zou het de wolf misschien al wat ontmoedigen. Red je daar alle dieren mee, helaas niet. Maar sommigen doen werkelijk helemaal niets, echt niets.

dierenfan

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 11:21

Wat hebben we aan ontmoedigen en voor de meesten zal het werken.... geef gewoon een 100% werkende oplossing ipv wettelijke regels die je niet mag overtreden en die onvoldoende werken!! Heeft toch geen zin 50 duuzend euro aan omheining te besteden en vervolgens te weten dat het enkel ontmoediging is? Afgezien van het feit of je dat even hebt liggen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 11:22

ik heb het al aangepast voordat jullie heir reageren omdat ik het zelf ook niet netjes vond en dan is het nog niet goed, wat wil je dan???!!!!!
En ik heb geen post verwijderd.

dus wel wijzen wijzen wijzen...dus ja bah!
een hoop theoretisch gezwam wat niet uit te voeren is, gelijk aan leugenveld en co

en dan gek vinden dat mensen ontploffen!
wijs wijs wijs.... alleen maar gewijs :r

jammer heel jammer...misschien idd eens naar jezelf kijken, ja jullie zelf
zon reactie komt niet zomaar.....

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 11:24

dierenfan schreef:
Wat hebben we aan ontmoedigen en voor de meesten zal het werken.... geef gewoon een 100% werkende oplossing ipv wettelijke regels die je niet mag overtreden en die onvoldoende werken!! Heeft toch geen zin 50 duuzend euro aan omheining te besteden en vervolgens te weten dat het enkel ontmoediging is? Afgezien van het feit of je dat even hebt liggen.

Er is niks wat 100 procent werkt helaas, was het maar zo mooi.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 11:30

Sanet schreef:
Eens met DP. Het is lelijk, het is duur, het is gevaarlijk voor onze paarden en het werkt ook nog eens niet afdoende. Dus waarom die investering dan doen?

Niet mee eens. Ja het is lelijk, ja het is duur en ja, het moet erg zorgvuldig om gevaar voor de paarden te vermijden. En ook werkt het niet 100% maar... het ontmoedigt wolven absoluut en je hebt dus meer kans dat jouw dier niet tot wolvenvoer wordt gedegradeerd. Iedere paardenplek is anders en het is zoeken wat het meest haalbare in die omstandigheden is. Ik heb bijvoorbeeld heel veel braam aan de buitenkant, dat laat ik zoveel mogelijk groeien, maar... een lage schrikdraad aan de buitenkant is daarmee onmogelijk. Wellicht helpt het wel tegen onderdoor graven hoop ik dan. Ik heb een track waardoor wolven ze op zouden kunnen jagen, die sluit ik dus af voor de nacht zodat dat kunnen jagen niet extra gestimuleerd wordt. En ja, dat is heel jammer voor mijn pony's. Ze staan in een paddockje waar niet direct bij gekomen kan worden door schuren en de boerderij ingesloten.
Bij hoge draden dat meteen wegzetten als een wipje voor de wolf is niet erg realistisch. Zonder afzetmogelijkheid zoals bij gaas of houten hek, springen ze niet zomaar zo hoog en gaan ze er liever/makkelijker onderdoor. Hoge draden zijn een extra handicap voor wolven, ze doen dus wel iets maar niet alles, dat is waar. Zolang er wolven zijn moet je toch echt wel iets doen, of doen aan kansberekening en afwachten natuurlijk. Dan houden je paarden alle vrijheid, zij liggen niet wakker van risico's uiteraard, alleen wij doen dat.
Dat neemt natuurlijk niet weg dat je alles in het werk kunt stellen om een ander wolvenbeleid te bevorderen. Maar juist door alles af te wijzen geef je het "tegenkamp" meer reden om dierenhouders zelf de schuld te geven. Onze wereld is altijd in verandering....

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 11:34

En wat moeten al die mensen die hun paarden niet aan huis hebben staan? Ik sta bij een boer. Ideale plek voor mij en mijn paard. Buiten het feit dat al zijn land omheinen onbetaalbaar is kan ik dus niets doen want ik heb geen enkele zeggenschap. Buiten dat rent mijn paard zich dood in zo’n omheining. Ook geen lekker idee.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 11:37

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 11:43

pillow schreef:

Wat spreekt voor zich precies. Nog niks is verder bekend. Dna moet nog onderzocht en ook omheining is niets over bekend.
Kijk voor de lol eens in de lijst achter wat voor omheining de meesten stonden. Het meeste toch achter simpele omheining.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 11:47

Lughnassadh schreef:
En wat moeten al die mensen die hun paarden niet aan huis hebben staan? Ik sta bij een boer. Ideale plek voor mij en mijn paard. Buiten het feit dat al zijn land omheinen onbetaalbaar is kan ik dus niets doen want ik heb geen enkele zeggenschap. Buiten dat rent mijn paard zich dood in zo’n omheining. Ook geen lekker idee.

Nee, zeker geen fijn idee! Zoals ik zei, iedere plek vraagt een andere aanpak. Wat zou er bij jou (jouw boer) wel mogelijk zijn? Zou er ergens een wel veiliger plek te creeren zijn?
Ik heb natuurlijk geen antwoorden voor anderen, maar jouw dier blijft natuurlijk wel jouw verantwoordelijkheid, ook deze deze ongelukkige omstandigheden. Ik bedoel dat zeker niet naar, maar het is nu niet anders. Ik ben ook niet 100% gerust op mijn maatregelen trouwens. Maar je doet wat je kunt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 11:50

Wintu schreef:
pillow schreef:

Wat spreekt voor zich precies. Nog niks is verder bekend. Dna moet nog onderzocht en ook omheining is niets over bekend.
Kijk voor de lol eens in de lijst achter wat voor omheining de meesten stonden. Het meeste toch achter simpele omheining.

En waarom worden er dan ook dieren gegrepen die achter een wolfwerende omheining stonden? Kennelijk zijn er andere factoren dan omheining die wolf doen besluiten om achter dat groepje dieren aan te gaan.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 11:58

tamary schreef:
Wintu schreef:

En waarom worden er dan ook dieren gegrepen die achter een wolfwerende omheining stonden? Kennelijk zijn er andere factoren dan omheining die wolf doen besluiten om achter dat groepje dieren aan te gaan.

Klopt, maar als je naar percentages kijkt..... dan zijn de aanvallen achter wolfwerend hekwerk wel een stuk kleiner. Is het zaligmakend? nee absoluut niet, maar misschien werkt het veelal dan toch ontmoedigend.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 12:26

Lughnassadh schreef:

Dat mis ik dus ook.
Ik heb hier niks te vertellen over de omheining.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 12:28

Ik denk zeker wel dat het tegenhoud. Of je nu een fikse klap stroom krijgt omdat je onder die 20cm draad door probeert te graven of je kan er ruim onderdoor kruipen bij een wei met 2 of 3 draden. Is het 100%? Nee vast niet, maar het is wel wat minder makkelijk dus aantrekkelijk.

In de nacht staan die van mij weer binnen sinds afgelopen winter. Niet leuk, maar wel veiliger. Ik baal als een stekker, maar moet toch iets doen want wachten tot alle wolven weer weg zijn gaat me nu niet helpen.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 12:32

josien_m_ schreef:
Lughnassadh schreef:

Nee, zeker geen fijn idee! Zoals ik zei, iedere plek vraagt een andere aanpak. Wat zou er bij jou (jouw boer) wel mogelijk zijn? Zou er ergens een wel veiliger plek te creeren zijn?
Ik heb natuurlijk geen antwoorden voor anderen, maar jouw dier blijft natuurlijk wel jouw verantwoordelijkheid, ook deze deze ongelukkige omstandigheden. Ik bedoel dat zeker niet naar, maar het is nu niet anders. Ik ben ook niet 100% gerust op mijn maatregelen trouwens. Maar je doet wat je kunt.

Nee, daar leent het land en terrein zich niet voor.

Ik vind dat dus te makkelijk. Het idee, jouw dier, jouw verantwoordelijkheid dat de overheid uitdraagt. Want tegelijk wenst dezelfde overheid en maatschappij dat ik tegemoet kom aan de natuurlijke behoefte van mijn paard maar bieden niet voldoende mogelijkheden om dat te doen. En het gros van de mensen met een eigen paard kan dus niks want ze zijn afhankelijk van derden. Je paard verhuizen is wat mij betreft niet het antwoord uiteraard.

Wolven zijn onwijs slim. Die hebben geen tig pogingen nodig om iets te leren. En wat ouders kennen leren ze hun kroost. Dus kunnen de ouders op schapen jagen dan leren ze hun jongen dat ook. Die beginnen dan niet eens aan wild.

Ik ben geen tegenstander van de wolf. Prima als ze er zijn maar dan moeten ze inderdaad schuw blijven en anders gemaakt worden. En als wij er mee moeten leren samenleven, ook prima. Maar dat kan niet betekenen dat de mens zich 100% gaat aanpassen.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 12:40

Maar wat dan wel Lughnassadh ? Wat je ook van de overheid vindt nu, helpt je niet aan gemoedsrust. Wat kun je wel doen?

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 12:52

Behalve mijn paard verhuizen naar waar ik en mijn paard slechter af zijn niks.
Maar als je niks zegt of je uitspreekt veranderd er vanuit de overheid dus ook niets. En ik heb geen last van mijn gemoedsrust. Dat schrijf ik ook nergens. Waar het mij om gaat dat het gros van de mensen niets kan doen en dat de overheid alles over de schutting mikt van de eigenaren. Prima bij honden en katten maar in dit geval te makkelijk. Het is voor mijn gevoel een erg eenrichtingsverkeer.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 12:57

Meeste beleidsmakers hebben geen idee van de praktijk. En de NL overheid is heel goed in decentralisatie waardoor iedere provincie en gemeente het wiel zelf uit mag vinden.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 13:04

SusanH schreef:
18 KBH, pff die honden zijn een stuk duurder dan de gemiddelde rashond. En vormen ook nog weer een eigen roedel. Ik las van iemand op facebook met ervaring dat de honden geen onbekenden bij de dieren accepteren. Dus bij ziekte, vakantie etc zit je al. Wie kan dan de schapen doen zonder te worden opgegeten?

Mensen denken er veel te makkelijk over. O, plaats een nog beter hek. O joh, neem je toch zo'n hond. Dat wild zich vastloopt in de rasters, je ondanks raster ook nog aanvallen kan hebben, die honden worden opgegeten door wolven...

En ik bedenk me net. Je mag de wolf niks aan doen. Die honden gaan een gevecht aan op leven en dood. Als jouw hond een wolf iets aandoet, ben je dan als eigenaar aansprakelijk?

Ondertussen kwam ik dit gisteravond tegen in het gebied van Natuurmomumenten waar nu wolvenwelpen lopen, op de Zuid Veluwe, schaapskudde. Stond wel een raster omheen, maar was maar 1 meter hoog. Dat is dan wel de kat op het spek binden imo. Zelf niet dichterbij gegaan omdat ik de hond mee had.

[ [url=m/ehYBRg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Tja dat spek is er evengoed als je de rasters 1.20 maakt. Dat weten ze daar ook wel. Die rasters gaan met een beetje wind ook nog eerder plat omdat ze hoger zijn dus moeten er naast de rasters weer allemaal steunpalen......

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 14:29

Wintu schreef:
pillow schreef:

Ik ben eerlijk gezegd wel een beetje flauw van jou reacties. Ik deel hier een lijst van Bij12 met het aantal aangevallen dieren. Maar het moet eerst weer bewezen zijn en het moet bewezen zijn achter wat voor omheining ze lopen. Wat doet dat er toe. Als we op die uitslagen moeten wachten zijn we 3 maand verde. Begin zo langzamerhand te denken dat jij steeds de schuld bij de eigenaren wilt leggen.