[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-24 12:34

Tinka schreef:
Vreselijk die algen, wij hebben het ook in ons vijvertje, al een paar keer eruit gehaald.
Die nieuwe bosmaaier lijkt mij wel handig, zal het aan Milko laten zien.

Hi Odette, ja bizar die algen. Als het nou heel erg zonnig was. En binnen twee dagen! We hebben nu een product erin gedaan. Niet zo milieuvriendelijk, maar anders gaan de vissen misschien verstikken door de algen.

En de nieuwe bosmaaier vindt Erwin wel fijn qua dat je niet meer ook de hele motor staat te tillen. Dat scheelt enorm in vermoeidheid vindt hij. Hij kan nu 2x 1,5 uur maaien, waar hij vroeger na het eerste rondje al stuk zat. Maar het ding heeft ook nadelen. Het starten is lastiger en even neerleggen als je bijv een stuk ijzerdraad of zo uit je maaier moet halen, dat is er niet bij. Dat is lastiger omdat je dat hele ding dan weer moet uittrekken. Maar over het algemeen slaat de naald meer door naar positief.

balance
Moderator Over Paarden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 17:10

Leuk filmpje weer, ik bedenk me nu pas dat ik YouTube op mijn smart tv heb en kon het daar bekijken. Kan mijn man meekijken, wel zo leuk!
Bizar zeg, die algen. Kun je misschien goed composteren?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-24 17:16

balance schreef:
Leuk filmpje weer, ik bedenk me nu pas dat ik YouTube op mijn smart tv heb en kon het daar bekijken. Kan mijn man meekijken, wel zo leuk!
Bizar zeg, die algen. Kun je misschien goed composteren?

O dat is idd gezellig, samen naar fr kijken ;-)

Het is sowieso op de composthoop gegaan. Maar je kunt het daadwerkelijk eten. Goed wassen en dan eten zoals je andere alg zou eten, maar dat durf ik niet. Wie weet wat er allemaal in zo'n vijver aan bacteriën zit. Als het het laatste op aarde was, zou ik het wel doen, maar vanavond eet ik gewoon een heerlijk uiensoep gebrotteld op de houtkachel omdat het prutje weer is en zo gezellig is met een houtkachel aan ;-) Toostjes roosteren met een frans vegan kaasje en dat laten drijven in de soep. Nog wat gefrituurde uitjes erover en wat ketjap manis erin, ik verheug me er nu al op.

Trouwens voor de in frankrijk wonende bokkerts die stroop zoeken, dikke ketjap manis kan ook prima op pannekoeken!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 17:53

Dat is toch zout? Lijkt me niet echt lekker op pannenkoeken. Bovendien heb ik nooit ketjap manis gezien in Frankrijk.
Ik heb een paar flessen stroop uit Nederland mee genomen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-24 18:24

Tinka schreef:
Dat is toch zout? Lijkt me niet echt lekker op pannenkoeken. Bovendien heb ik nooit ketjap manis gezien in Frankrijk.
Ik heb een paar flessen stroop uit Nederland mee genomen.

Nee, manis is zoet. En je hebt bij Limoges het Conforama centrum en daar achter zit een Toko. En ik vind bij alle toko's altijd wel dikke zoete ketjap. Heerlijk!

En voor de grap probeerde ik het een keer op een pannenkoek en het was lekker! Benadert de smaak van stroop erg goed.

Wij gaan eigenlijk nauwelijks naar NL. Ik kan het gewoon online kopen, maar we eten maar 1 of 2x pj pannekoeken of zo.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 19:41

Oh, pannenkoeken ,wij zijn er dol op. Ik bak zeker wel een keer in de twee maanden pannenkoeken en dan lekker met verse aardbeien en slagroom :9

Wat een hoop alg iid, komt dat door de warmte?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-24 19:58

rocymax schreef:
Oh, pannenkoeken ,wij zijn er dol op. Ik bak zeker wel een keer in de twee maanden pannenkoeken en dan lekker met verse aardbeien en slagroom :9

Wat een hoop alg iid, komt dat door de warmte?

oeh, Astrid, dat klinkt meer dan heerlijk!

Nou het gekke is dat het eigenlijk nog niet zo heel zonnig is geweest. Een vijver is een erg complexe chemische samenstelling. Met te weinig zuurstof komt er alg, maar ook met te veel vissenpoep bijvoorbeeld en teveel vissenpoep kan weer komen door te weinig bacteriën. En te weinig bacteriën kan weer komen omdat er te weinig planten zijn die zuurstof geven, en dan ben je het cirkeltje rond.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 20:18

Oplossing: hydroponic. Heb je wel vissen en je voert daarmee plantjes :P

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 20:26

Wij eten ook maar iets van 2 keer per jaar pannenkoeken hoor. Bij onze laatste trip hebben we stroop meegenomen, was voor het eerst in 2,5 jaar dat we weer in Nederland waren.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-24 21:09

Prairy schreef:
Oplossing: hydroponic. Heb je wel vissen en je voert daarmee plantjes :P

Ik heb op dat woord gezocht en ik kom alleen uit op lavasteentjes? Wat bedoel je precies?

Tinka schreef:
Wij eten ook maar iets van 2 keer per jaar pannenkoeken hoor. Bij onze laatste trip hebben we stroop meegenomen, was voor het eerst in 2,5 jaar dat we weer in Nederland waren.

aha, als je ooit weer in NL bent, mag je een fles voor me meenemen, dan kom ik het in je nieuwe huis halen.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 22:25

Ik denk dat we voorlopig niet meer naar Nederland gaan.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-24 22:27

Tinka schreef:
Ik denk dat we voorlopig niet meer naar Nederland gaan.

ik ook niet, ik kan het altijd via internet bestellen. Heb net ontdekt dat het hondenvoer dat ik altijd bij de carrefour koop, goedkoper via amazon thuisbezorgd kan worden. Bizar.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 22:31

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 00:34

Wat weer een heerlijk overzichtje van jullie avonturen.
Gefeliciteerd met de gezinsuitbreiding in het bos :)F . Zie je de ree die ziek was/is nog wel eens? Misschien komt het nog goed met het instrument, als je de klavertjes 4 op de piano legt. Het ziet er mooi uit; nu de klank nog.
En dan dat mooie tochtje met de boot. Wat een leuk ding. Dat smaakt naar meer.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-24 09:28

senna21 schreef:
Wat weer een heerlijk overzichtje van jullie avonturen.
Gefeliciteerd met de gezinsuitbreiding in het bos :)F . Zie je de ree die ziek was/is nog wel eens? Misschien komt het nog goed met het instrument, als je de klavertjes 4 op de piano legt. Het ziet er mooi uit; nu de klank nog.
En dan dat mooie tochtje met de boot. Wat een leuk ding. Dat smaakt naar meer.

Hi Senna, dank je, dank je! We zijn erg blij met de bosbaby's. We hopen ze nog veel te zien op de cam. Het reekalfje (niet de tweeling) hebben we ook in de verte gezien en ook al 2x erg dichtbij, met het JKK trekken. Toen had mama het in het veld neergelegd en was zelf gaan foerageren elders en helaas verstoorden wij het tot 2 dagen achter elkaar. Maar ik denk dat ze elkaar wel weer gevonden hebben. De biggetjes zijn zo schattig. Net kleine raceautootjes. Toch wandel ik nu niet in het bos, nu ze nog zo klein zijn, want zwijnen schijnen in deze tijd met hun baby's erg agressief te zijn. En ik wil ze ook niet verstoren. Maar hoop wel dat de schatjes op de cam weer langskomen.

Het bootje is ook een schatje. Het is ruim een meter korter dan de vorige boot en het is ook veel smaller. Dat manoeuvreert makkelijker en nu kunnen we het ook met de Kangoo trekken, waar het eerst met de Landrover moest en die is al richting de 50 jaar oud en ik ben altijd bang dat hij strandt.

Dat is wel een goeie ja, klav4 op de piano leggen. Of erin. Het proces van stemmen vordert langzaam en het is op zich een mooie klank, maar Erwin moet niet willen samenspelen met andere instrumenten. Ik heb gisteren geopperd dat als hij wil samen spelen met andere muziekinstrumenten dat hij dan de andere instrumenten naar de toon/herz van de piano kan stemmen. Dat kan met gitaren vrij eenvoudig. Dat was wel een goed plan, nu is hij een stuk blijer en gaat het een stuk beter en heeft hij zowaar erg veel piano gespeeld. Ik als leek hoor het echt niet dat het een andere herz is, dus voor mij is het project geslaagd. Sowieso vind ik het een heel mooi meubelstuk idd.

Afijn, op naar de volgende zenuwlopende klus, deze week zkh voor Erwins voet, drie afspraken op 1 dag: scannen én mri, weet niet wat het verschil is, en erna gesprek met de chirurg om te horen wat het voor operatie gaat worden. Kijkoperatie of transplantatie van een stuk band of implantatie van een kunstband. Aangezien de zenuwen nu al hoog oplopen, zullen we weinig tot niets verder uitvoeren vrees ik.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-24 09:39

Prairy schreef:
Sorry, ik bedoel aquaponics, hydroponic is zonder vissen, aquaponics met vissen.

https://youtu.be/0QQA5BpWKec?si=Vdu36kWvQ32upzbw

Ik heb het filmpje niet gekeken maar dit zou iets uit moeten leggen.

Ha, grappig @Prairy, ik heb het filmpje gekeken en grappige insteek dat je juist vissen houdt om je planten te laten groeien. In feite lijkt het me een biologisch filter met vissen erin. We hebben dat gehad bij ons eerste huis daar hadden we een enorme vijver laten graven, iets van 13m lang en daar hadden we precies dit inderdaad, dat plantenfilter hadden we dan gemaakt van een oud zwembad en alleen dan geen eetbare planten maar gewoon mooie moerasplanten en mosselen. Wie weet gaan we dat hier ook weer doen. Op dit moment hebben we daar geen tijd voor. We hebben alle element wel, alleen in een andere vorm ;-) Maar leuke reminder, dank je.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 10:34

Ja dat klopt, al gebruiken sommigen ook forel voor consumptie in de tanks.

Graag gedaan voor de reminder ;)

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 11:01

Heerlijk filmpje weer! :j

Die piano is in ieder geval prachtig qua looks <3
Bootje ziet er zo heerlijk uit! Fijn dat jullie ook een zeehond hebben! ;)

Leuk om al die jonge diertjes om het huis te hebben. Slim om het bos nu even te mijden met de jonge zwijnen!!

Ik miste wel de paardjes dit keer! Normaal komen ze altijd wel even voorbij gegaloppeerd

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-24 11:31

-Namiro- schreef:
Heerlijk filmpje weer! :j

Die piano is in ieder geval prachtig qua looks <3
Bootje ziet er zo heerlijk uit! Fijn dat jullie ook een zeehond hebben! ;)

Leuk om al die jonge diertjes om het huis te hebben. Slim om het bos nu even te mijden met de jonge zwijnen!!

Ik miste wel de paardjes dit keer! Normaal komen ze altijd wel even voorbij gegaloppeerd

Hi Namiro, dank voor al je complimentjes, groos bloos. Hahaha, ik schoot in de lach over de zeehond. En Shadow, mijn pony die in 2020 overleed was ooit gebeten door ons eigen hangbuikzwijn. We hadden een mannetje en een vrouwtje en het mannetje had echt slachttanden die buiten zijn lippen uitkwamen. Shadow had toen echt een enorm diepe borstwond, heel akelig. De d.a. zei toen dat ze zijn opperarm, dat zit zeg maar onder aan het schouderblad vast, kon zien. Ze kon er een hele vuist in stoppen. Was wel makkelijk met hechten ;-) We hebben hem toen in onze badkamer geopereerd. Met plaatselijke verdoving. Hij kreeg een drain erin en ze heeft in 3 lagen moeten hechten. Het was dat het toen vroor dat het kraakte, anders had hij het niet gered. Afijn, met dat in gedachten van die slachttanden ga ik dus het bos niet in als de zwijnen kinderen hebben.

En tja, de paardjes. Het is k-weer geweest. Ik rijd nauwelijks paard. En ze gaan eigenlijk hun eigen gangetje, komen binnen voor hun supplementjes, die ik nu het zomer is bijna niet meer geef, komen binnen tegen de vliegen, dan spray ik ze in en verder zijn ze gewoon paard, wat op zich niet zo interessant is om te tonen. Dat kennen jullie wel. Maar ik zal eens kijken of ze toch niet iets grappigs gedaan hebben op de camera's, wie weet de volgende keer!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 14:34

Monique, ik denk dat ze met scannen een echo van de plek bedoelen, net als dat je pezen van paarden kunt echoën/scannen. En ja, een MRI, dat weet je waarschijnlijk wel. Je ziet dan waarschijnlijk toch verschillende structuren met de ene of de andere methode.

En wel logisch dat het weer verlammend werkt voor Erwin, hij houdt nu eenmaal niet van gedoe en dan al zeker niet aan zijn lijf.

Weer genoten van je filmpje hoor!

En wat heftig toen van Shadow met jullie hangbuikzwijn, mij is ook wel altijd geleerd afstand te houden van wilde zwijnen. Ooit toen de MKZ net weer voorbij was, was ik met Lou naar de camping in Vierhouten, waar je zo het bos in kon rijden. Ik werd al gewaarschuwd, maar jeetje wat heb ik toen veel wilde zwijnen gezien, ook kleintjes. Lou vond het vreselijk spannend en blies zich iedere keer op als ze ze maar rook, briesen als een hengst, terwijl ze een merrie was. Die zwijnen waren minder schuw geworden doordat er maandenlang geen mensen op de camping en in het bos waren geweest, of in elk geval stukken minder dan daarvoor.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-24 14:49

Jet schreef:
Monique, ik denk dat ze met scannen een echo van de plek bedoelen, net als dat je pezen van paarden kunt echoën/scannen. En ja, een MRI, dat weet je waarschijnlijk wel. Je ziet dan waarschijnlijk toch verschillende structuren met de ene of de andere methode.

En wel logisch dat het weer verlammend werkt voor Erwin, hij houdt nu eenmaal niet van gedoe en dan al zeker niet aan zijn lijf.

Weer genoten van je filmpje hoor!

En wat heftig toen van Shadow met jullie hangbuikzwijn, mij is ook wel altijd geleerd afstand te houden van wilde zwijnen. Ooit toen de MKZ net weer voorbij was, was ik met Lou naar de camping in Vierhouten, waar je zo het bos in kon rijden. Ik werd al gewaarschuwd, maar jeetje wat heb ik toen veel wilde zwijnen gezien, ook kleintjes. Lou vond het vreselijk spannend en blies zich iedere keer op als ze ze maar rook, briesen als een hengst, terwijl ze een merrie was. Die zwijnen waren minder schuw geworden doordat er maandenlang geen mensen op de camping en in het bos waren geweest, of in elk geval stukken minder dan daarvoor.

Hi Jet, dank je, dat zou idd goed kunnen dat ze met scannen een echo bedoelen. Het is in ieder geval niet eng, dat scheelt en het hoeft ook niet verdoofd te worden of zo, dus geen enge naalden, maar het is wel veel spanning al. We maken er weer een dagje uit van naar Toulouse, met een heerlijke lunch bij een favoriete bakker/café. Want er zit tussen de eerste afspraak en de tweede een uur of vier meen ik. Afijn, eerst vandaag kijken of de Kangoo door de keuring komt ook al zenuwslopend voor hem.

Ja dat van Shadow was heel erg eng. Het stuk vlees dat aan zijn huid naar buiten hing was bevroren, heel erg akelig en dat was meer dan een vuist groot. We werkten toen nog allebei en het was dus gebeurd toen we werkten. Toen ik ze voor de nacht binnen wilde halen, wilde Shadow niet komen en dat was dus omdat hij niet kon lopen van de pijn. So sielig. Je maakte toen nog niet overal foto's van en al helemaal niet in panieksituaties, dus ik heb er niets meer van. Hij heeft wel altijd een gek bultje gehouden op zijn boeg, dat was als een soort enorme teek zeg maar. En een kuil. Ach, ik mis die pony soms nog zo. Het was zo'n lief speels beestje. Die wond was dus ook gekomen omdat hij speelde met ons hangbuikzwijn en dat ging heel goed en erg leuk, maar ja een zwijn speelt happend en een pony ook, maar dat heeft wel gevolgen.

En ja, paarden vinden varkensgeur helemaal niet prettig, dus ik snap dat jouw merrie daar helemaal op reageerde. En logisch dat inderdaad als de zwijnen lang geen mensen hebben gezien ze minder schuw worden en dus meer terrein innemen. Ik denk dat een paard gelukkig altijd sneller is dan een zwijn, dus mochten ze je hebben aangevallen dan had je ze er wel uit gegaloppeerd denk ik, maar toch ...

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 21:17

Nou dan heb jij je portie zwijn wel gehad! Wat een pech met Shadow maar wat een geluk dat hij er bovenop gekomen is!

Dat gemis zit toch wel diep hè.. ik heb dat ook.. pas drie weken geleden dat ik mijn paard heb laten gaan en drie jaar geleden een van mijn andere paarden.. beide waren paarden met een speciaal plekje in mijn hart. En wat kun je ze toch gruwelijk missen..

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-24 21:24

-Namiro- schreef:
Nou dan heb jij je portie zwijn wel gehad! Wat een pech met Shadow maar wat een geluk dat hij er bovenop gekomen is!

Dat gemis zit toch wel diep hè.. ik heb dat ook.. pas drie weken geleden dat ik mijn paard heb laten gaan en drie jaar geleden een van mijn andere paarden.. beide waren paarden met een speciaal plekje in mijn hart. En wat kun je ze toch gruwelijk missen..

Hij was een kanjer. En ja, het gemis blijft altijd. Ik snap wat je zegt.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-24 20:31

En vandaag dan eindelijk weer gereden. Alles was ok, alle neuzen goede kant op. Erg leuk, maar erg kort, maar het was zo goed en fijn. Blij!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-24 20:17

Update over Erwins enkel voor diegene die het interessant vinden.

Er waren ons vóór vandaag 3 opties voorgesteld afhankelijk van wat het resultaat vandaag zou zeggen.
makkelijkst - kijkoperatie en resterende restjes ligament aan elkaar naaien.
middelmatig - Open operatie en een kunststukje tussen de resten.
zwaarst - Open operatie en een transplantatie vanuit de knieligamenten naar de enkel.

Vandaag kreeg hij dan nieuwe onderzoeken nav waarvan de beslissing genomen zou worden welke operatie het zou worden.

Hij kreeg een gewone MRI in de ochtend.

De 2e afspraak was in eind van de middag met eerst röntgen en toen contravloeistoffen een soort MRI, maar niet een MRI, maar ook een ding dat een beeld met schijven in elkaar zet. Het heet een "arthroscan". Even opgezocht: Het is een beeldvormende techniek die wordt gebruikt om gedetailleerde beelden van de gewrichten te maken, vaak in combinatie met CT (computertomografie) en MRI (magnetic resonance imaging) scans.

Daarna hadden we een afspraak bij de chirurg, die gelukkig vertraagd was, anders waren we te laat geweest, want de secretaresses van de arthroscan en de chirurg hadden maar met een kwartier tussenruimte gepland. Grootste verrassing, meer voor de chirurg dan voor ons, is dat er nu geconstateerd is dat er 2 ligamenten van de 3 geheel zijn afgebroken. Fijn dat dat nu 100% helder is, vooral voor Erwin omdat door de ontkenning van de door ons eerder gevraagde operatie, hij een beetje het idee kreeg voor een aansteller te worden weggezet.

En het uiteindelijke verdict, is de zwaarste operatie, maar met de makkelijkste techniek.
Dus het wordt een transplantatie van een levend ligament. Er wordt dus bij zijn knie een stuk ligament genomen. Dat stuk ligament wordt in een soort tweepoot geknipt/Y-vorm en daarmee worden de twee compleet afgebroken ligamenten verlengd en gerestaureerd naar 1 punt. Niet zoals het origineel zit, maar een handige manier om het weer beter functioneel te krijgen.

Het verrassende is dat dat dan met een arthroscopie gaat gebeuren. Dat is dus een kijkoperatie. Weer even opgezocht: Een arthroscopie is een medische ingreep waarbij een arts in een gewricht kijkt met een speciaal instrument dat een arthroscoop heet. Dit is een dunne, buisvormige camera die in het gewricht wordt ingebracht via een kleine incisie. De camera geeft een beeld van de binnenkant van het gewricht weer op een monitor, waardoor de arts de structuren in het gewricht nauwkeurig kan onderzoeken.

Het voordeel hier uiteraard van is dat er bijna geen sneden zijn. Het kan dan ook onder plaatselijk verdoving. Iets wat Erwin niet wilde, maar de chirurg heeft hem verzekerd dat hij niets hoeft te horen en te zien en dat hij zijn eigen muziek mag meebrengen met zijn eigen headset. Hij krijgt (net als ik met mijn enkel) een scherm waardoor hij niets ziet en mag als hij dat wil donkere goggles opzetten.

Daarna moet het genezen en krijgt hij weer een schoenspalk aangemeten en moet hij met krukken lopen. Daarna een maand fysio en dan zou hij weer van zijn pijn af moeten zijn ...

Dit gaat dan 20 september gebeuren. Deze afspraak is ook meteen gemaakt.

Dit is dan +2 dagen exact een jaar nadat hij gevallen is. Dit is wat we gelijk gewild hadden, maar niet kregen. Erg jammer dat je een jaar moet lijden, om dan toch te bewijzen dat je het nodig hebt.

Maar goed, we zijn erg opgelucht dat er een oplossing gaat komen, en we hopen op minder pijn daarna.