Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 09:45

Babootje schreef:
anjali schreef:
Ik dacht dat het momenteel zo is dat je lange garantie hebt op een pas aangekocht paard. Als zou blijken dat er iets mis mee is dan zou je hem niet zelf hoeven door te verkopen maar zou de verkoper hem moeten terugnemen. Of denk ik dat verkeerd?

Dat is alleen maar als je een paard bij een handelaar hebt gekocht.

Wettelijk gezien heeft de handelaar ook het recht om een ander vergelijkbaar paard te leveren.
Pas als hij dat niet kan, dan moet hij de aankoopsom terug geven.
Wil hij dat niet doen, dan moet je de rechter om een uitspraak vragen.

Het is dan ook echt wel belangrijk dat je voor rechtsbijstand verzekerd bent voordat je op zoektocht gaat naar een paard.

Daar waar de kennis van de ruiter ophoudt, beginnen de inkomsten van de ruitersportzaak, advokaat, handelaar; kortom, iedereen die er een graantje van mee wil pikken dat de koper onvoldoende kennis van zaken heeft.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 09:49

Gefeliciteerd voor de mensen die hebben gevonden wat zij zochten! Heel veel geluk gewenst!

Het is ons ook gelukt. Wij hebben de D pony gevonden waar we naar zochten. We gaan haar volgende week ophalen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 10:20

Ineke2 schreef:
Kiwiaa schreef:
Omdat je iets om dat paard geeft? Ik weet niet.. ik zie mijzelf nog wel zo gek zijn -O-

Dit dus, of ik zou hem laten hemelen.

Nee want dan ben jij je geld kwijt,en een paard wat voor het doel van de een ongeschikt is kan voor een ander met een ander doel wel heel geschikt zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 10:26

Julia schreef:
Gefeliciteerd voor de mensen die hebben gevonden wat zij zochten! Heel veel geluk gewenst!

Het is ons ook gelukt. Wij hebben de D pony gevonden waar we naar zochten. We gaan haar volgende week ophalen.

Leuk! Gefeliciteerd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 10:29

ikke schreef:
Daar waar de kennis van de ruiter ophoudt, beginnen de inkomsten van de ruitersportzaak, advokaat, handelaar; kortom, iedereen die er een graantje van mee wil pikken dat de koper onvoldoende kennis van zaken heeft.

Toch wel fijn dat ze er zijn. :D

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 10:33

Het is op papier natuurlijk heel goed en duidelijk uit te leggen. Totdat je dat in praktijk wil toepassen. Handelaar die paard niet terug wil nemen, of voor minder, geen ander gelijkwaardig paard kan of wil leveren...Of bij een particulier die paard niet terug kan of wil nemen want al ander paard gekocht of weet ik veel wat voor reden...
De koper zit met een paard waar hij niet mee kan doen waarvoor hij het paard gekocht heeft, er komt emotie om de hoek kijken, het gedoe om tot het uiterste je gelijk te halen via een rechtzaak....Recht hebben en recht krijgen zijn nog 2 heel verschillende zaken waar sommige verkopers goed (mis)gebruik van maken...

StalNollie

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 10:34

En kopers ook. Meeste ellende die ik overigens zie is alsnog de particuliere verkoop

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 12:15

Zeker, ook dat gebeurt Stalnollie. Daar ben ik ook van overtuigd. Denk alleen dat je als verkoper dan makkelijker je poot stijf kan houden dan andersom...Het is tenslotte de koper die er dan 'een zaak van moet maken'.

Kimberly_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 23:32

Phonix schreef:
Kimberly_83 schreef:

Gefeliciteerd :D
En uiteraard ook voor de andere geslaagde.
Ik ga morgen bellen om keuring te plannen :+

Leuk! Heb je een andere gevonden?

Nou ben inmiddels zelf kwijt welke ik hier had genoemd als laatste, heb zoveel paarden gereden. Heb nu een ruin van 7 jaar die nog niet op de verkoopsites terecht was gekomen. Geluk gehad dat ik bij deze handelaar een maand ofzo geleden een ander paard had proef gereden wat dezelfde dag werd meegenomen door een ander en daarom mocht ik nu komen voordat hij de verkoopsites op ging :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 23:44

Charmaine schreef:
Het is op papier natuurlijk heel goed en duidelijk uit te leggen. Totdat je dat in praktijk wil toepassen. Handelaar die paard niet terug wil nemen, of voor minder, geen ander gelijkwaardig paard kan of wil leveren...Of bij een particulier die paard niet terug kan of wil nemen want al ander paard gekocht of weet ik veel wat voor reden...
De koper zit met een paard waar hij niet mee kan doen waarvoor hij het paard gekocht heeft, er komt emotie om de hoek kijken, het gedoe om tot het uiterste je gelijk te halen via een rechtzaak....Recht hebben en recht krijgen zijn nog 2 heel verschillende zaken waar sommige verkopers goed (mis)gebruik van maken...

Dat is zeker zo. In de meeste gevallen wil zo'n handelaar het paard niet terug. Of inruilen en dan moet er in de regel geld bij (overigens mag dat niet). Handelaren weten in het algemeen wel wat de consumentenkoopwet inhoudt. Soms hebben mensen geen rechtsbijstandsverzekering en dan hoef je al niet aan een rechtszaak te beginnen. Veel mensen weten ook niet welke stappen ze dan moeten nemen. Emotie spreekt natuurlijk ook een rol. Die handelaren weten dat maar al te goed...
Maar als de zaak duidelijk genoeg is is de kans groot dat je je recht gewoon kan halen.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 00:47

Kimberly_83 schreef:
Phonix"
[quote="Kimberly_83 schreef:

Gefeliciteerd :D
En uiteraard ook voor de andere geslaagde.
Ik ga morgen bellen om keuring te plannen :+

Leuk! Heb je een andere gevonden?

Nou ben inmiddels zelf kwijt welke ik hier had genoemd als laatste, heb zoveel paarden gereden. Heb nu een ruin van 7 jaar die nog niet op de verkoopsites terecht was gekomen. Geluk gehad dat ik bij deze handelaar een maand ofzo geleden een ander paard had proef gereden wat dezelfde dag werd meegenomen door een ander en daarom mocht ik nu komen voordat hij de verkoopsites op ging :D[/quote]

De handelaar waar we over bericht hadden?
Succes met de keuring :)

Kimberly_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 09:13

Kimberly_83 schreef:
Nou ben inmiddels zelf kwijt welke ik hier had genoemd als laatste, heb zoveel paarden gereden. Heb nu een ruin van 7 jaar die nog niet op de verkoopsites terecht was gekomen. Geluk gehad dat ik bij deze handelaar een maand ofzo geleden een ander paard had proef gereden wat dezelfde dag werd meegenomen door een ander en daarom mocht ik nu komen voordat hij de verkoopsites op ging :D

De handelaar waar we over bericht hadden?
Succes met de keuring :)[/quote]
:+ :+
Nee, die vond mij met mn leadrope maar een rare alternatieve ruiter oh en hij vind keuren onzin zei hij tegen mij

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 09:26

Grappig om te zeggen tegen een verzekeringsadviseur te zeggen dat keuren onzin is :')

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 11:26

Ik heb zojuist een bod gedaan op mijn droompaard, dus duimen jullie mee?
Gaat om een PRE x Nooitgedacht (zuid afrikaans ras) hengst die net 4 is geworden. Hij wordt wel gecastreerd want ik kan hier geen hengst houden en importeren is een stuk makkelijker als het een ruin betreft.
Dit is echt mijn ultieme droompaard, dus ik ben zo nerveus!

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 11:35

Heel spannend! Ik duim.
Heb je hem in het echt gezien of via foto's en filmpjes?

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 11:42

Ik heb zelf enkel foto's en filmpjes gezien omdat hij ver weg staat. Maar een goede vriendin en ex-lesklant die daar woont heeft hem in het echt gezien voor me.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 11:47

Oh spannend! Ik duim mee!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 11:57

Spannend Iriscope! Is Nooitgedacht de naam of het ras? En wat maakt deze combinatie het ultieme droompaard?

Hoe gaat het nu met je andere paarden? Je had eerst een volgtopic met je paarden in Africa, was leuk om te lezen, vooral omdat het daar zo anders is als hier. Heb je ze nog allemaal en zijn ze weer helemaal fit nadat je toch best wat medische pech hebt gehad?

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 12:12

Nooitgedacht is het ras! En ik heb weinig ervaringen met het ras, maar deze is gewoon onwijs goed gelukt en zeer goede gangen, mooie stokhoogte voor iemand die niet zo groot is en gewoon die X-factor hehe.
Mijn grote Namibische warmbloed is verkocht en vertrekt binnenkort naar Zuid Afrika. We kregen de klik gewoon niet na 2 jaar proberen. Mijn lieve arabier is helaas overleden eind vorig jaar, die had een inwendige bloeding. Heb de Appaloossa en de geimporteerde merrie uit ZA nog over, dus vond het wel tijd voor een 3e paard :D.
Als de koop doorgaat, zal ik een foto plaatsen van Despacito.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 13:17

Leuk Iriscope. Nooit van gehoord dat ras. Dus ik heb gelijk eens gekeken wat voor paardjes dat nu zijn.
En dan een kruising met een PRE. Ben erg benieuwd.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 13:19

Spannend, Iriscope! Ook nog nooit gehoord van een Nooitgedacht. Ik ga eens googlen

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 13:53

Leuk, ik had ook nog nooit van het ras gehoord. Grappig, die zijn dus specifiek gefokt zodat ze goed tegen de omstandigheden daar kunnen. Ben ook erg benieuwd dus hopelijk binnenkort foto's en als de koop doorgaat wat minder lang traject met importeren als toen met je merrie!
Wat naar, een paard verliezen aan een inwendige bloeding! Sterkte.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 13:58

Nou ter illustratie dan, dit is zn volle broer.
Afbeelding

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 14:00

Oeh heel mooi!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 14:00

Nice!