Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 08:45

In Italie en de rest van europa denkt men precies als ons hier over de wolf.
Ook 2 kampen. Voor of tegen die elkaar in de haren vliegen op SM

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 09:25

Twee kampen is niet het probleem. Althans in mijn ogen. Maar ze moeten stoppen met het beeld te romantiseren, stoppen met zogenaamde experts op hun woord te geloven en de echte (horror) beelden te laten zien op elk belangrijk journaal c.q. berichtgeving. Daarbij vind ik ook dat houders van dieren hun dieren moeten beschermen met degelijk hekwerk. En niet bij voorbaat al roepen “helpt niks”. Ik snap dat als de wolf ergens in wil komen het ook zal lukken. Dat zelfde geldt voor inbrekers. Maar dat wil niet zeggen dat ik maar geen slot op m’n deur zet of een alarm laat installeren.

We hoeven het wiel niet uit te vinden. Landen als Amerika kennen vele grote roofdieren en wie daar zijn lifestock niet beschermt heeft pech want de roofdieren komen ze vroeg of laat aanvallen en opeten. Je kunt daar ook je hand niet ophouden voor subsidie. Als je het niet kan betalen, dan kan je het ook niet aanschaffen noch onderhouden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 10:05

Kaja schreef:
Twee kampen is niet het probleem. Althans in mijn ogen. Maar ze moeten stoppen met het beeld te romantiseren, stoppen met zogenaamde experts op hun woord te geloven en de echte (horror) beelden te laten zien op elk belangrijk journaal c.q. berichtgeving. Daarbij vind ik ook dat houders van dieren hun dieren moeten beschermen met degelijk hekwerk. En niet bij voorbaat al roepen “helpt niks”. Ik snap dat als de wolf ergens in wil komen het ook zal lukken. Dat zelfde geldt voor inbrekers. Maar dat wil niet zeggen dat ik maar geen slot op m’n deur zet of een alarm laat installeren.

We hoeven het wiel niet uit te vinden. Landen als Amerika kennen vele grote roofdieren en wie daar zijn lifestock niet beschermt heeft pech want de roofdieren komen ze vroeg of laat aanvallen en opeten. Je kunt daar ook je hand niet ophouden voor subsidie. Als je het niet kan betalen, dan kan je het ook niet aanschaffen noch onderhouden.

Amerika heeft dezelfde problemen om dezelfde redenen. Geen bewijs, vergoedingen komen niet overeen met werkelijke kosten, wolf zorgt voor delen overbegrazing en delen onderbegrazing, vee op de grote natuurgebieden/public lands graast lang niet meer overal en verliest tussen de stress en minder goed gras gewicht. En dan hebben we het over paar duizend are (a 4000m2) die je stomweg niet kan omheinen. En als je ze 's nachts aan huis hebt lopen ze de hele nacht te stressen, want de wolven lopen aan de andere kant van de omheining de boel te bestuderen.
Net zo'n soort probleem hebben we in Europa o.a. in de alpen waar zomerweides hoog op de alm liggen waar je palen slaan wel kan vergeten met max. 5cm grond en dan rots. Nog afgezien van de km's aan omheining die je nodig zou hebben, het erg ongelijke terrein, onderhoud en wat zo'n hek allemaal in de weg staat. Vee laten grazen is juist wat je doet op stukken die ronduit gevaarlijk zijn om met een trekker of quad op te rijden al dan niet samen met stomweg niet genoeg grond diepte voor meer dan gras en wat bomen. En dat is makkelijk zo'n 60% van de landbouwgronden overal ter wereld. Dat wij hier een plat en vruchtbaar stukje hebben is de uitzondering, niet de regel. En hier kost zo'n zgn. wolfwerend redelijk stevig hek al iets van 4000! per 100 strekkende meter als ik zo kijk naar wat de rekeningen zijn van wat hier gedeeld is.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 11:58

Dezelfde problemen of niet, we hoeven het wiel niet opnieuw uit te vinden. De situatie is wat het is. Je kan je er kwaad om maken, je kunt blijven wijzen naar dezelfde overlast in buurlanden, je kunt blijven wijzen naar mensen die voor de komst van de wolf zijn maar het maakt je niets wijzer. Het zorgt enkel voor ergernis. Je hoeft je er niet bij neer te leggen, natuurlijk blijf je aandringen bij de politiek voor beter beheer. Echter zorg je dat je in oplossingen gaat denken, waarbij je eventueel kijkt naar landen als Amerika en zorg je voor een zo goed mogelijke bescherming van je dieren. En ja, Amerika heeft dezelfde problemen, maar dat blijven aanhalen brengt je niets. Een andere oplossing is er nu niet en ik ben bang dat enige vorm van beheer nog jaren op zich laat wachten. Met oogkleppen op enkel kijken naar je eigen dieren en je eigen stukje land, het vertikken om toe te geven aan de terugkeer van de wolf, maakt blijkbaar dat we het complete plaatje niet zien. Blijkbaar heeft de wolf zo een grote invloed op de biodiversiteit, welke vervolgens ten goede komt van het klimaatbeleid, dat dierhouders ondergeschikt zijn in het geheel. Adjust or adapt.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 13:47

De grootste ergenis is niet eens de wolf ansich, maar het ontoereikende beleid en tegenstrijdigheden in het hele verhaal. Veel mensen hebben waarschijnlijk het gevoel dat ze door de overheid zijn voorgelogen, in de maling genomen en zand in de ogen wordt gestrooid. Juist dit zorgt voor aversie tegen de komst van de wolf.

Hoewel Nederland best wat kan leren van beleid in het buitenland, betekent dit niet dat het hier ook toepasbaar of de oplossing is.

Nederland is wat dat betreft toch een geval apart. De wolf is goed voor de biodiversiteit, maar geldt dat ook in Nederland? In Yellowstone park wordt de wolf bejubeld vanwege terugkeer van de bever die daar de loop van de rivieren heeft veranderd. Dit is iets wat we in Nederland dus echt niet willen.

De wolf verandert het graasgedrag van het wild, waardoor ook meer struikgewas/bos ontstaat. In Nederland hebben we afgesproken dat we juist meer open vlaktes en heidevelden willen, speciaal hiervoor zijn er groepen grote grazers geïntroduceerd, die nu door de wolf juist verdwijnen.

De wolf laat karkassen achter en dit is goed voor de biodiversiteit. In het verleden werden in Nederland alle karkassen van geschoten en aangereden wild opgeruimd. Nu bekend is dat deze goed zijn voor de biodiversiteit, worden deze sinds enkele jaren weer teruggeven aan de natuur op knekelvelden. Hiervoor hebben we de wolf dus niet perse nodig. Bijzonder is dat de wolven deze velden inmiddels ook hebben ontdekt en bij het horen van een schot linea recta naar het dichtstbijzijnde veld lopen voor een makkelijke maaltijd. Hierdoor wordt het behoud van deze knekelvelden discutabel.

Daarnaast zou de wolf afschot van wild verminderen of onnodig maken. Vooralsnog lijkt hier echter nog geen sprake van.

Nederland is continu op zoek geweest naar manieren om dieren welzijn te verbeteren en ervoor zorg te dragen dat dieren zo natuurlijk mogelijk worden gehouden. De wolf zorgt er nu voor dat het vee grotendeels wordt opgestald.

Daarnaast zijn we in Nederland druk bezig geweest om alle stukjes groen met elkaar te verbinden om het wild te helpen. Door de komst van de wolf worden veel weilanden nu hermetisch afgesloten terwijl dit nu juist niet de bedoeling was..

Ik vind dit allemaal erg tegenstrijdig en vraag me af in hoeverre komst van de wolf in Nederland nu echt een positieve invloed heeft...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 14:06

journee schreef:
De grootste ergenis is niet eens de wolf ansich, maar het ontoereikende beleid en tegenstrijdigheden in het hele verhaal. Veel mensen hebben waarschijnlijk het gevoel dat ze door de overheid zijn voorgelogen, in de maling genomen en zand in de ogen wordt gestrooid. Juist dit zorgt voor aversie tegen de komst van de wolf.

Hoewel Nederland best wat kan leren van beleid in het buitenland, betekent dit niet dat het hier ook toepasbaar of de oplossing is.

Nederland is wat dat betreft toch een geval apart. De wolf is goed voor de biodiversiteit, maar geldt dat ook in Nederland? In Yellowstone park wordt de wolf bejubeld vanwege terugkeer van de bever die daar de loop van de rivieren heeft veranderd. Dit is iets wat we in Nederland dus echt niet willen.

De wolf verandert het graasgedrag van het wild, waardoor ook meer struikgewas/bos ontstaat. In Nederland hebben we afgesproken dat we juist meer open vlaktes en heidevelden willen, speciaal hiervoor zijn er groepen grote grazers geïntroduceerd, die nu door de wolf juist verdwijnen.

De wolf laat karkassen achter en dit is goed voor de biodiversiteit. In het verleden werden in Nederland alle karkassen van geschoten en aangereden wild opgeruimd. Nu bekend is dat deze goed zijn voor de biodiversiteit, worden deze sinds enkele jaren weer teruggeven aan de natuur op knekelvelden. Hiervoor hebben we de wolf dus niet perse nodig. Bijzonder is dat de wolven deze velden inmiddels ook hebben ontdekt en bij het horen van een schot linea recta naar het dichtstbijzijnde veld lopen voor een makkelijke maaltijd. Hierdoor wordt het behoud van deze knekelvelden discutabel.

Daarnaast zou de wolf afschot van wild verminderen of onnodig maken. Vooralsnog lijkt hier echter nog geen sprake van.

Nederland is continu op zoek geweest naar manieren om dieren welzijn te verbeteren en ervoor zorg te dragen dat dieren zo natuurlijk mogelijk worden gehouden. De wolf zorgt er nu voor dat het vee grotendeels wordt opgestald.

Daarnaast zijn we in Nederland druk bezig geweest om alle stukjes groen met elkaar te verbinden om het wild te helpen. Door de komst van de wolf worden veel weilanden nu hermetisch afgesloten terwijl dit nu juist niet de bedoeling was..

Ik vind dit allemaal erg tegenstrijdig en vraag me af in hoeverre komst van de wolf in Nederland nu echt een positieve invloed heeft...

Hier sluit ik me volledig bij aan.
Bij ons in de gemeente een wandelbos waar al 30 jaar een kleine kudde Schotse hooglanders lopen- 30!!! Jaar , nu is men erachter gekomen dat de dieren niet voor het gewenste gevolg in de natuur zorgen en moeten ze weg -of ik kan zeggen ze hebben het een kans gegeven of ze hebben 30 Jr niet op zitten letten ..

Wintu

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 17:38

Ook helemaal mee eens Journee

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 17:40

Waren ze bij Yellowstone park ook al niet klaar met jubelen?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 17:42

"kijken naar Amerika"

Ja wij zijn alleen wel flink wat kleiner dan Amerika. Mogen geen wapens bezitten, bezitten heel wat minder land en vee dan de gemiddelde veehouder in Amerika.

Ook in Amerika, Canada en Afrika gaat het mis net grote roofdieren.
Dus nee we hoeven het wiel niet opnieuw uit te vinden, we moeten gewoon minder dan naar de regels kijken.
Probleemdieren gewoon opruimen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 20:49

Het moge duidelijk zijn dat ik het eens ben met Journee. Vooral het stukje over dierenwelzijn heb ik hier al veelvuldig aangehaald en daarover ben ik ook met meerdere instanties in gesprek geweest.
Het helpt niets! Het maakt je enkel nog bozer. Dat is ook wat ik hier en op andere plekken proef.
Maar dat is nu juist iets waarvan ik denk dat het je niet verder helpt.

We kunnen boos blijven, overal tegenaan schoppen en niet mee willen in de situatie.
Maar de situatie gaat op korte termijn niet veranderen.
We moeten onze dieren beschermen, zoals ze dat ook in landen doen waar ze meerdere grote roofdieren hebben. Dan zeg ik niet laten we alles vergelijken wat ze in dat land ook doen of hebben. Nee, trek lering uit hetgeen wat zij al geleerd hebben. In Florida Keys moet je uitkijken dat je niet door een krokodil wordt opgevreten. Daar worden de mensen daar ook niet vrolijk van, maar klagen heeft geen zin.

Roepen wat we wel en niet moeten heeft toch geen enkel nut? Het enigste wat je moet is je aan de regels houden. Zolang we geen expert zijn in klimaatbeleid en biodiversiteit is het gissen naar de beweegredenen om de wolf te herintroduceren. Wat we wel kunnen doen is onze dieren zo goed als mogelijk beschermen en niet afwachten tot de wolf in de buurt komt of tot het misgaat.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 05:45

Leuk geschreven kaja maar belangrijkste mist. HOE kunnen we beschermen zonder onze eigen dieten tekort te doen? S nachts opsluiten gaat hier vlot einde van onze oudste betekenen namelijk (CPL) terwijl met 24/7 beweging hij wat dat betreft sowieso nog jaren mee kan

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 08:48

Je draagt de oplossing zelf aan Dierenfan. Zorgen dat je een veilig stukje kunt maken waar de pony niet in een hok wordt opgesloten maar waar het ook geen voer is voor de wolf.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 08:52

Kaja schreef:
Je draagt de oplossing zelf aan Dierenfan. Zorgen dat je een veilig stukje kunt maken waar de pony niet in een hok wordt opgesloten maar waar het ook geen voer is voor de wolf.

Dat is geen hoe, dat is een vage omschrijving. Hoe is hoe de omheining precies samengesteld dient te worden. De richtlijnen van de overheid zijn duidelijk onvoldoende.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 09:03

Een omheining vergelijkbaar met die van een dierentuin vrees ik. Iets anders zal niet voldoende werken.
Dat is dus het probleem. Het is niet dat mensen niet willen beschermen,maar het is zo goed als onmogelijk vanwege mega hoge kosten en dan maar de vraag of het voldoende is..flinke gok met je lieve dier en een lege portemonnee..

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 09:14

en of je een vergunning krijgt, want het is een bouwwerk.

Overal waar weides zijn zonder huis al niet.
Dus schapen overal laten grazen zet daar maar een streep door. Weg heide: antwoord zie je wel stikstof.

En bij huis mag je misschien wel iets op het bouwblok, maar heb je dat al vol staan dan zal zo'n bouwwerk ook niet mogen.
De hoogte van een dierentuin hekwerk mag al nergens, want hoe hoog mag een schutting? 2 meter?
En buiten het bouwblok, dus de weide mag je al helemaal niks.
Dus je dieren kunnen dan uiteindelijk de wei niet eens meer op.

De enige manier is dus ons wel zoveel mogelijk laten horen. Tegengeluid geven en de waarheid delen.
Braafjes het stilletjes ondergaan is zeker geen oplossing
Dat is wat leugenveld en co maar wat te graag willen

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 09:21

Ja precies DP. En dat is zwaar vermoeiend.. want je moet je dieren maar gewoon beschermen :roll:

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 09:28

Ik denk dat dat overdreven is. Het grote verschil met dierentuinwolven en wilde wolven is dat dierentuinwolven jaren kunnen "broeden" op hoe eruit te komen, terwijl wilde wolven in principe maar relatief kort de tijd hebben. Zeker als er verder in het gebied ook nog te eten is, weegt de energie die gestoken wordt om in te breken al snel niet meer op tegen het verder zoeken naar (ander) eten.

Een schapengaas omheining van minimaal 80cm hoog (maar liever 120cm), met eventueel aan de paardenzijde 2-3 koorden op afstandhouders en aan de wolfzijde iedere 15cm een draad, bij voorkeur echt een metalen draad, en de eerste op 10cm boven de grond. Onder de omheining minimaal 60cm breed worteldoek (beide zijden 30cm, met een kruis waar de palen staan zodat je flapjes omhoog hebt in plaats van gaten om onkruid optimaal te weren) waar met 30x30 (of groter) tegels onderdoor graven onwaarschijnlijk gemaakt wordt en het onkruid, en dus de stroomlekkage, geminimaliseerd wordt.

Boven het schapengaas uit nog een aantal draden tot minimaal 1.50, maar liever 1.60 ( = 11 draden) of zelfs 1.75 (=12 draden) en uiteraard overal een serieuze klap stroom op. Doordat je de omheining betegeld heb je direct ook zicht op eventuele kuilen, waar je een extra stroomdraad kan trekken door 1 of meerdere extra palen te zetten (in ieder geval 1 in het diepste punt), ook hier de draden op maximaal 10cm van de grond en maximaal 15cm uit elkaar. Het liefst ook nog een gaaspunt erbij, maar dat is niet altijd mogelijk in dit soort rare kuilen. Indien niet mogelijk zou ik zelfs max 10cm uit elkaar aanhouden op dat punt.

Een dergelijke omheining is nog lang geen dierentuinomheining, maar wel een complete categorie (of 2) beter beveiligd dan wat er nu als wolfwerend wordt voorgesteld met minder risico op gemiste hoekjes/kuiltjes. Het is ook een serieus grotere investering, dat snap ik ook, maar niets ten opzichte van een dierentuinomheining.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 09:29

Er is een verschil tussen je dieren zo veilig mogelijk naar kunnen houden of gewoonweg niet eens moeite willen doen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 09:32

@mizora

en toen vergat jij deze regel even
Citaat:
Op grond van het bestemmingsplan is in het buitengebied voor de als Agrarisch, Agrarisch met waarden, en natuur bestemde percelen maximaal een afrastering van 1 m hoog toegestaan. In de praktijk is eer ook behoefte aan het plaatsen van afrasteringen hoger dan 1 m. Bijvoorbeeld voor het houden van paarden of voor grootwild, zoals reeën, te weren van een perceel waarop agrarische teelt plaatsvindt. Het college wil in deze behoefte voorzien maar tegelijk ook de landschappelijke waarden beschermen. Toelaatbare hogere afrasteringen dienen daarom visueel kwalitatief hoogwaardig te zij. Alle voorwaarden waaraan toelaatbare hogere afrasteringen dienen te voldoen zijn in de beleidsregel uitgewerkt.

De beleidsregel heeft betrekking op nieuw te plaatsen en vervangende afrasteringen.

daar gaat jou omheining niet aan voldoen....

Daarnaast succes met 3 hectare te omheinen.....

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 09:37

Echter zien jullie zelf niet dat jullie je hakken in het zand zetten? Ik begrijp jullie volkomen, 100%! Met het oog op dierenwelzijn, huisvesting, regels etc. Maar het gaat je niets brengen op dit moment! Door sarcastisch en dramatisch te blijven doen, brengt je niets! Niemand kent de uitkomst. Ik durf te zeggen dat ik de op één na hoogste rekening heb betaald door de komst van de wolf, ik heb ervoor gezorgd dat ze niet opgevreten is. Maar ik ben haar wel kwijt…. Dus als je denkt dat ik mij stilletjes teruggetrokken heb uit deze strijd, dan heb je het mis. Maar rond blijven draaien in dezelfde cirkel werkt niet. Ga de barricades op, blijf rammelen bij de juiste instanties. Zelfs de instanties die er indirect mee te maken hebben. Maar blijf niet enkel afzetten tegen de komst van de wolf. Bescherm je dieren op een zo goed mogelijke manier en blijf anderen daar ook op wijzen. Hiermee wil ik niet zeggen dat jullie dat al niet doen, maar er zijn nog altijd mensen die meelezen en denken dat het zo’n vaart niet loopt. Geloof me… de tijd van remmen is voorbij!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 09:45

Dus dat heet geen hakken in het zand, maar feiten benoemen. Feiten die de burgers die er niets van weten moeten weten.
Want elke dag lees je nog, moeten ze het maar omrasteren
Daar kots ik van. Dat naïeve gedoe, door de leugens van pro wolf

Ik heb hier omrasterd wat in onze mogelijkheden ligt en in de nacht zijn ze binnen, maar wolf proof is het niet en gaat het nooit worden

oh ja ons hekje koste maar 25.000....dus aub zeg!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 09:50

DuoPenotti schreef:
@mizora

en toen vergat jij deze regel even
Citaat:
Op grond van het bestemmingsplan is in het buitengebied voor de als Agrarisch, Agrarisch met waarden, en natuur bestemde percelen maximaal een afrastering van 1 m hoog toegestaan. In de praktijk is eer ook behoefte aan het plaatsen van afrasteringen hoger dan 1 m. Bijvoorbeeld voor het houden van paarden of voor grootwild, zoals reeën, te weren van een perceel waarop agrarische teelt plaatsvindt. Het college wil in deze behoefte voorzien maar tegelijk ook de landschappelijke waarden beschermen. Toelaatbare hogere afrasteringen dienen daarom visueel kwalitatief hoogwaardig te zij. Alle voorwaarden waaraan toelaatbare hogere afrasteringen dienen te voldoen zijn in de beleidsregel uitgewerkt.

De beleidsregel heeft betrekking op nieuw te plaatsen en vervangende afrasteringen.

daar gaat jou omheining niet aan voldoen....

Daarnaast succes met 3 hectare te omheinen.....

Hoezo voldoet mijn omheining daar niet aan? Want dit zijn de voorwaarden voor een omheining boven de 1m.

https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR643457/1
Citaat:
De afrastering voldoet daarnaast ook alle volgende inhoudelijke voorwaarden:

a) De totale bouwhoogte van een afrastering bedraagt ten hoogste 1,80 m;

b) Het deel van de afrastering tot een hoogte van 1 m mag bestaan uit:
i. gaas- en/of draadafscheidingen voor minimaal 90% open, met een maaswijdte naar eigen wens te kiezen en/of
ii. donkergekleurd schriklint, en/of
iii. een duurzame houten afrastering in de kleuren donkerbruin of donkergroen,
Het deel van de afrastering tussen de 1 m en 1,5 m hoog mag bestaan uit:
i. gaas- en/of draadafscheidingen voor minimaal 90% open, met een minimale maaswijdte van 15 cm en/of
ii. donkergekleurd schriklint, en/of
iii. een duurzame houten afrastering in de kleuren donkerbruin of donkergroen, en
Het deel van de afrastering tussen de 1,5 m en 1,8 m hoog mag bestaan uit:
gaas- en/of draadafscheidingen voor minimaal 90% open, met een minimale maaswijdte van 15 cm of met horizontale draden minimaal 15 cm uit elkaar geplaatst;

c) De te gebruiken hoek- en rasterpalen:
i. in geval van een draad-, gaas- of schriklintafrastering:
– zijn deze van inheems natuurlijk hardhout zoals Robinia of Castanea en
– mogen deze niet zijn of worden geïmpregneerd met milieubelastende stoffen als carboleum
ii. in geval van een duurzame houten afrastering:
– sluiten deze qua materiaalgebruik aan bij de rest van de afrastering en
– mogen deze niet zijn of worden geïmpregneerd met milieubelastende stoffen als carboleum

Dunne draden op 15cm afstand boven de 1m zijn dus gewoon toegestaan tot zelfs 1.80m hoog. En het zou me sterk verbazen als wanneer je ze liever op 12cm zet, er ook maar een haan naar kraait.

Het ging om het stukje van 's nachts opsluiten. Je hoeft niet 24/7 3ha aan te bieden als het geheel omheinen voor jou geen optie is (en ja, zoiets om 3ha te omheinen is een serieuze klus, dat klopt. Maar daarmee niet per se onhaalbaar). Je kunt dan ook kiezen om enkel de paddock/nachtwei te omheinen op deze wijze, op 600-1000m2 kunnen paarden prima in beweging blijven.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 09:56

Nee zoveel draden is een fort, dat past niet in wat mag

En wanneer moeten de paarden dan uit die paddock weide gehaald worden?
Je rijd om half 7 naar je werk? Dan is het grote delen van het jaar donker of schemer....
Of wanneer zet je ze weer terug in de paddock, je komt om 6 uur thuis van je werk?
Dan is het grote delen van het jaar donker...
Want dat is voor de meeste mensen de dagelijkse dag

En dan buiten beschouwing gelaten dat ze al meerdere slachtoffers overdag hebben.

Dus ja bij vele moet de hele weide gedaan worden.....
Serieuze klus, onmogelijke klus.
Zoveel als het hier glooit onmogelijk op te vangen.... zal ergens anders niet anders zijn

Dan heb je ook nog buren, die ook tegen een alcatraz aan laten kijken...zullen ze fijn vinden :j
En aan hun zijde mag ik/men al geen stroom buitenlangs zetten...einde oefening met goede omheining dus

Nogmaals geen hakken in het zand, gewoon laten zien dat er onzin word gekletst...en het ergste, nog op bokt ook.....

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 10:25

Eens met DP. Het is lelijk, het is duur, het is gevaarlijk voor onze paarden en het werkt ook nog eens niet afdoende. Dus waarom die investering dan doen?

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 10:37

Ik ben het deels wel met Kaja eens , hakken in het zand zetten gaat ook niet helpen bij een 'oplossing'.
Wat Kaja eigenlijk ook al zegt , je hoeft je niet neer te leggen en alles te accepteren maar ze zijn er en zullen op korte termijn ook niet verdwijnen alleen erger worden.
Niets doen is ook geen optie.

Dan zal je de omheining bij je buren iets naar binnen moeten zetten , meer op eigen grond Duopenotti.
Ik heb ook wildtunnels in mijn wei die ik niet mag dichtzetten en heb daar nu ook de omheining iets naar binnen gezet en een baan naast gezet met beplanting zodat ze wel vrij blijven.

Ook heb ik overal houtwallen naast de weides liggen, niet een maar heel veel ... tsja ook heel lastig.
Maar ik ben wel er over na aan het denken en aan het overleggen hoe ik daar het beste mee om kan gaan om mijn weide/paddock straks zo hufterproof mogelijk te krijgen.

Extra draden of dergelijke gaat een gemeente over het algemeen echt niet moeilijk over doen, ook over die hoogte niet. Zeker niet als ze weten wat de reden is van plaatsing.