Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 22:31

Het is wachten tot het echt verkeerd afloopt met een menselijk slachtoffer.
Dan pas mag Bram of ze die beesten allemaal mogen noemen, geschoten worden.
Mits die aanval op beeld is vastgelegd, anders wordt dat toch uitgelegd als de dodelijke slachtoffers in het buitenland.
“Het staat niet vast of de verwonderingen voor de dood gezorgd hebben of dat het slachtoffer na het overlijden is besnuffeld of aangevreten.”

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 22:32

Wat wel een verzinsel is dat er Europees niet gejaagd mag worden.

Dat is een Nederlands regeltje wat we prima kunnen veranderen.

Andere landen schieten ook.

https://archive.is/2kQO8

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 22:46

Oh, maar van mij mogen ze die regel ook eens gaan aanpassen hoor.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 23:10

In Chaam bleek het te inderdaad te gaan om wolf(s)honden. Liggen inmiddels weer bij de baas aan de voeten.

Tegen de tijd dat wolven weer bejaagd mogen worden, zullen eigenaren van wolf(s)honden wel zorgen dat hun huisdier een duidelijke halsband om heeft.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 05:13

Rocamor schreef:
Ik heb een stuk van hun gelezen en dan hebben ze gewoon een punt. Ze hielden het op dat dit soort bedreigde dieren niet verjaagd of gedood mocht worden en als dat zo in een of andere wet staat, zal een rechter daar in mee moeten gaan.

Alleen snap ik dan niet hoe het kan dat die eerste wolven die in Nederland kwamen, allemaal mooi gezenderd waren. Want liep die eerste wolf ook niet heel toevallig door de straat van, wie was het ook weer, Lelieveld?

Of was dat een verzinsel?

Een rechter kan afwijken van een wet als hij of zij die wet tegen de Grondwet of Internationaal of Europese wet in vindt gaan. Jurisprudentie als ik het goed onthouden heb. Als er dus een Europese wet is dat wolven gezenderd en afgeschrikt mogen worden als ze daar aanleiding toe geven kan de rechter dus beslissen dat het ondanks de Nederlandse wet wèl mag.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 07:06

Aranel schreef:
tienus63 schreef:
Dronten Flevoland
25-08-2024
07.55 uur

Wolf stak de N307 over richting het kaboutersbos. Gezien door een jager.

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889Afbeelding ]
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/NZjNmn ... tid=WC7FNe

Ik vind deze toch wel spannend. Tweede zichtmelding daar in een paar maanden.
Dat is bij een aangelegd stuk bos, gericht op kinderen. Ik kom er ook graag met mijn 2 kinderen van 2 en 5 jaar, je hebt een route door het bos en grote speeltuin die helemaal omringd is door bos. Als een wolf iets zou willen, is het daar makkelijk te krijgen in de vorm van een kind..

Nou inderdaad. Ik kom daar ook graag met mijn nichtje en neefje maar dat laat ik maar voortaan. Neemt niet weg dat het daar altijd stikt van de kinderen, is een leuk plekje voor ze, tot nu toe dan. -O-

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 08:21

BIJ12 heeft een factsheet gemaakt over runderen en paarden.
Afbeelding
Voor alle info hierover
BIJ12
https://www.facebook.com/share/p/e1omof ... tid=K35XfP

BIJ12 publiceert rapport en factsheet over wolvenaanvallen op runderen en paarden
Citaat:
Gepubliceerd op: 26 augustus 2024
BIJ12 heeft een rapport en een factsheet gepubliceerd over wolvenaanvallen op runderen en paarden in Nederland. Het onderzoek, uitgevoerd door Van Bommel Faunawerk, geeft inzicht in de omvang van deze aanvallen en identificeert welke dieren het grootste risico lopen om slachtoffer te worden. Daarnaast adviseert het dierhouders over effectieve maatregelen om runderen en paarden te beschermen tegen wolvenschade.
Omvang van wolvenaanvallen

Het dieet van wolven bestaat voornamelijk uit wilde hoefdieren, maar wolven vallen ook landbouwhuisdieren aan. Van de wolvenaanvallenDeze link opent in een nieuw tabblad op landbouwhuisdieren in de periode 2015-2023, waren schapen in 97% van de gevallen slachtoffer. Er werden ook runderen (2%) en paarden en pony’s (1%) gedood of verwond. In Duitsland en België zijn de verhoudingen vergelijkbaar.

Normaal gedrag maar toenemende zorg

Deskundigen beschouwen aanvallen op runderen en paarden als normaal wolvengedrag. Naar verwachting stijgt met de groei van de wolvenpopulatie in Nederland ook het aantal aanvallen op onbeschermde runderen en paarden. De laatste jaren blijkt dat het aantal aanvallen op runderen en paarden relatief sterker toeneemt dan op schapen. Een wolf zal eerder een klein dier aanvallen om het risico op verwonding te verkleinen. Maar als een wolf eenmaal heeft geleerd dat een rund of paard een geschikte prooi is, zal hij deze dieren vaker aanvallen.

Risico’s en weerbaarheid

Het grootste risico op een wolvenaanval lopen jonge, zeer oude, zwakke, hoogdrachtige en solitair of in kleine groepen gehouden dieren. Bepaalde runderrassen die het meest op de oervorm lijken, zoals de Schotse Hooglander, Galloway en Limousin, kunnen zich beter weren tegen wolven. Pony’s lopen meer risico op een wolvenaanval dan een paard, met name rassen als Shetlander, Haflinger en Fjord. Daarnaast speelt de wilddichtheid een rol; hoe meer wilde hoefdieren er in een gebied beschikbaar zijn, hoe kleiner het risico dat wolven landbouwhuisdieren aanvallen.

Preventieve maatregelen

Wolvenaanvallen op landbouwhuisdieren kunnen worden voorkomen door preventieve maatregelen, zoals wolfwerende rasters, ’s nachts ophokken en kuddebeschermingshonden. Specifiek voor runderen en paarden kan ook de samenstelling van de kudde bescherming bieden. Het combineren van verschillende leeftijdsklassen, een gelijke geslachtsverhouding en het bij elkaar houden van zowel runderen als paarden kan de weerbaarheid tegen wolvenaanvallen verhogen. Ook wordt geadviseerd om nageboorten uit de wei te verwijderen, om te voorkomen dat wolven wennen aan het eten van runderen. De uitkomsten van het onderzoek zijn verwerkt in de Faunaschade Preventiekit Wolven.

Blijven verbeteren

Voor dierhouders zijn de geadviseerde maatregelen soms lastig uitvoerbaar vanwege hoge kosten en arbeidsintensieve onderhoudswerkzaamheden. BIJ12 blijft in gesprek met dierhouders en staat open voor praktijkoplossingen om landbouwhuisdieren steeds beter te beschermen tegen wolvenschade.

Verantwoording onderzoek

Voor het onderzoek combineerde Van Bommel Faunawerk een literatuurstudie met een data-analyse van schadegevallen uit Nederlandse, Duitse en Belgische databases. Dit werd aangevuld met informatie uit gesprekken met deskundigen en stakeholders in Nederland en buurlanden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 08:38

Dat punt wat de Faunabescherming steeds aanhaalt houdt geen steek wat mij betreft. Het gaat er namelijk niet om of het wel of niet natuurlijk gedrag is. Het gaat er om of de wolf past in dit drukke overbevolkte landje met postzegel natuur. Natuur die ook nog eens is doorsneden met diverse N en snelwegen, treinverbindingen etc, kleinere 60 km wegen, doorgaande fietsroutes. En dan aan die natuurgebieden horeca, speeltuinen...niet plekken waar je graag een wolf zou zien.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 08:42

Gewond schaap Luttelgeest
Citaat:
Luttelgeest Noordoostpolder Flevoland
27-08-2024
Gewond schaap.
Bij12 wordt gewaarschuwd.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/9GUQJv ... tid=WC7FNe

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 08:47

Die wilddichtheid zoals hierboven genoemd, maakt volgens mij weinig uit. Ook op plekken waar het stikt van het wild worden landbouwhuisdieren en paarden aangevallen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 09:07

:)ddd Begin de dag met een dansje
Begin de dag met een lach
Want wie vrolijk kijkt in de morgen
Die lacht de hele dag
Die lacht de hele dag!

Nou de ochtend goed beginnen met de mop van de dag. Altijd leuk dat satirische clubje _O-

Afbeelding

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 09:10

Ja laten we allemaal in ons huis blijven en niet meer naar buiten gaan. Dat is het meest veilig. Wie gaat dan mijn hond uitlaten?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 09:26

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 09:27

SusanH schreef:
Dat punt wat de Faunabescherming steeds aanhaalt houdt geen steek wat mij betreft. Het gaat er namelijk niet om of het wel of niet natuurlijk gedrag is. Het gaat er om of de wolf past in dit drukke overbevolkte landje met postzegel natuur. Natuur die ook nog eens is doorsneden met diverse N en snelwegen, treinverbindingen etc, kleinere 60 km wegen, doorgaande fietsroutes. En dan aan die natuurgebieden horeca, speeltuinen...niet plekken waar je graag een wolf zou zien.

Precies, alsof we maar niet moeten zeuren als ze landbouwhuisdieren pakken.

De oplossingen die hij aandraagt gaan ook weer nergens over, dusdanig of ik me afvraag of hij wel weet hoe het gemiddelde paard gehouden wordt. Niet iedereen heeft ook een samengestelde kudde aan huis, hij wil er ook een hengst bij dan zeker :')

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 09:28

DuoPenotti schreef:
Die lacht de hele dag
Die lacht de hele dag!

Nou de ochtend goed beginnen met de mop van de dag. Altijd leuk dat satirische clubje _O-

[ Afbeelding ]

Onnozelheid ten top

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 09:31

Dan snap je het echt niet hoor. Niet slechts een beetje, maar gewoon helemaal niet. Dat zo een club nog kan bestaan!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 09:33

Hoe meer van die onzin dat ze de wereld in helpen hoe beter denk ik dan. Daar gaan alleen de extremisten dadelijk toch nog achter staan Elk ander mens wil daar toch niks meer mee te maken hebben?

Hoop dat een rechter dat ook leest en wel snapt dat het totale waanzin is....

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 11:07

Bah, ik word er gewoon misselijk van zoals je weg wordt gezet alsof je een of andere idioot bent met een Roodkapje syndroom.

Aanpassen aan de wolf… -O-
Even een hekwerk, even meerdere paarden aanschaffen voor grotere, gemengde kudde, even kudde beschermingshonden aanschaffen. Oh en als het nog niet lukt dan moet je nog extra maatregelen nemen. Wat die zijn hebben ze nog niet bedacht.

Mensen moeten maar uit het bos blijven. Huisdieren maar niet meer nemen tenzij je ze uitsluitend binnen houdt. En paardrijden kan enkel nog op de stadsmaneges waar zowel stallen als bak achter gesloten duren zitten en paarden nooit geen daglicht zien.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 11:38

Wintu schreef:
DuoPenotti schreef:
Die lacht de hele dag
Die lacht de hele dag!

[ Afbeelding ]

Onnozelheid ten top

En toch heeft hij gelijk. Alleen kan dat niet in Nederland. Daarvoor moet je een immens groot land hebben waar wolven vrij kunnen rondzwerven, wild kunnen vangen en schuw kunnen blijven.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 11:42

Hij heeft dus niet gelijk want hij beweert dat dat hier in Nederland kan. Ik neem tenminste aan dat dit doorwrochte stukje proza niet is bedoeld voor een land waar hij helemaal niet woont.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 11:53

Ik gok zo, dat als je hem het vuur aan de schenen legt, hij "ja maar niet in Nederland" als escape zal gebruiken. En dan toch "ik heb dus wel gelijk" kan zeggen.
Want in theorie heeft hij gelijk. Alleen is de theorie in dit geval ernstig afwijkend van de praktijk. Gevaarlijk afwijkend zelfs.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 11:56

rien10 schreef:
En toch heeft hij gelijk. Alleen kan dat niet in Nederland. Daarvoor moet je een immens groot land hebben waar wolven vrij kunnen rondzwerven, wild kunnen vangen en schuw kunnen blijven.

Je noemt nu precies waarom ik het onnozelheid ten top vind.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 12:00

And so it begins..
Om 9.45 ook. Niet eens om 8u 's ochtends of in het donker / schemering.
Arme kinderen die daar elke dag doorheen moeten..

Citaat:
Leusden Utrecht
27-08-2024
09.45 uur

Wolf loopt tussen de fietsende schoolkinderen door op de Arnhemseweg in Leusden. Ook is er afgelopen nacht een schaap dood gebeten.

Gaan we echt afwachten tot dit fout afloopt? Een wolf hoort zich niet tussen fietsers te bevinden!

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

Afbeelding

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 12:08

Mijn god, dit gaat fout in 3, 2, 1.... maanden, weken, dagen? Ik vrees voor het ergste eerlijk gezegd.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 12:12

Plaatje klopt niet? De A73 is niet bepaald in de buurt van Leusden. Maar goed, dit zag je van mijlenver aankomen.