Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Change3x

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 13:30

Wat een knapperd Balou! Gefeliciteerd!

overzee2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 13:55

Wow die is echt mooi Balou heel veel plezier met dit paard

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 14:14

Prachtig paard Balou!! Verl geluk en plezier met hem! Zo te horen ook fijne verkoopplek. Indien niet particulier, mag ik vragen waar je hem gevonden hebt?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 14:16

Lukasje schreef:
Prachtig paard Balou!! Verl geluk en plezier met hem! Zo te horen ook fijne verkoopplek. Indien niet particulier, mag ik vragen waar je hem gevonden hebt?

Zeker,

Bij manege Arckelhoeve in Poeldijk.
Zij bieden meerdere PRE aan die ze zelf uitzoeken in Spanje.
De mijn is een 6 weken terug gekomen samen met nog wat andere paarden van dezelfde fokker.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 16:19

Balou, gefeliciteerd! Had ik nou toch zomaar in mijn hoofd dat het een Fries zou zijn... Maar wat een prachtig paard!

En Plop en KH, nog even spannend voor jullie!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 17:03

Jet schreef:
Balou, gefeliciteerd! Had ik nou toch zomaar in mijn hoofd dat het een Fries zou zijn... Maar wat een prachtig paard!

En Plop en KH, nog even spannend voor jullie!

Mijn zusje is een Friezen meisje, ikzelf ben helemaal into PRE, ik vond 2 niet genoeg :+ dus dat werden er 3.
Nee grapje.
Ik heb een bijna 3 jarige merrie, daar zit ik de komende 2 jaar niet op. En een 7 jarige merrie waar mijn jongere nichtje straks lekker mee aan de slag mag!

Ik wil echter niet stil komen te staan, dus er ‘moest’ er wel een bij. ;) :+

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 17:08

Gefeliciteerd Balou, wat een beauty!

En Plop ook alvast voorzichtig gefeliciteerd.

En dierenartskosten, daar valt gewoon als je een beetje pech hebt niet tegenaan te sparen. Hoe groot moet zo'n potje wel niet zijn? Als je een beetje pech hebt en pech komt nooit alleen, loopt het zo verschrikkelijk op. Daarom heb ik de paarden verzekerd voor ziektekosten. Mijn merrie, die ik al 13 jaar heb, 10 jaar lang alleen maar DA hoeven laten komen voor de entingen, had nooit wat. Tot we een keer aan de beurt waren, en toen ook goed aan de beurt. 12 jaar premie ruim eruit gehaald. Als ik al die DA kosten uit mijn spaarvarken had moeten betalen, had ik nooit mijn nieuwe kanjer meer kunnen kopen. (die gelukkig ook verzekerd is, want bij die hebben de DA kosten binnen een jaar tijd door een dom glijertje in de wei de aankoopprijs al ruimschoots overtroffen).

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 18:56

Balou, helemaal duidelijk, ik had ook niet door dat je voor jezelf ook op zoek was, mooi geslaagd hoor!

Ik heb Elvee ook verzekerd voor dierenartskosten, alleen heb ik twee keer foto's laten maken van haar gebit vanwege zwarte plekjes op de kauwvlakken van de kiezen en nu is het hele gebit totaal uitgesloten. De plekjes zijn helemaal weg, dus ik moet eigenlijk maar eens informeren bij de verzekering of het maken van nieuwe foto's zin heeft en of het gebit dan wel weer terug wordt geaccepteerd. Als er nu vanwege iets heel anders iets met haar gebit moet gebeuren kan ik dat allemaal zelf betalen...

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 19:55

Ik heb in twee maanden tijd 3060+1400+350 betaald. Hallelujah voor ze verzekering anders was het klaar.

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 19:56

Waar zijn jullie verzekerd voor alleen dierenartskosten? Mag ook in pb

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 20:19

Ik ben verzekerd voor een bedrag van 10k plus ziektekosten zilver. Kost mij 130 euro of zo per maand.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 20:39

Alleen voor ziekenkosten kan niet. Ziekenkosten is altijd in combinatie met een schadeverzekering. Ik ben bij een andere maatschappij maar zelfde dekking en vergelijkbare premie.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 20:49

KirstenHorse schreef:
Waar zijn jullie verzekerd voor alleen dierenartskosten? Mag ook in pb

Vroeger bij vanBierum maar nu moet ik toch even goed gaan kijken. Ik twijfel nog of ik ga verzekeren.
Als ik ga verzekeren voor aanschafwaarde is de premie belachelijk hoog.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 20:55

Hier niks verzekerd, denk dat wij alleen dit jaar al 10-12k kwijt zijn geweest aan dierenarts kosten. Eén daarvan een beetje pech gehad (koliekoperatie door verstopping) dus dat liep aardig hoog op.

Gelukkig gaat het niet elk jaar zo hoor. Maar met veel paarden op stal is het niet onvermijdelijk dat je soms pech hebt..

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 21:10

Ik heb ook nooit iets verzekerd en ja heb wel veel pech gehad maar was wel baas over eigen beslissingen. Maar goed ik heb nooit hele dure paarden en ik sta er wellicht wat nuchter in qua hoe ver ik ga qua opereren dan andere mensen.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 22:23

Gefeliciteerd Balou, veel geluk samen!
Babootje schreef:
Balou_k schreef:
En vergis je niet, ook bij haar vorige paard begon ze met een flinke spaarpot. Maar met een dier dat in 2 jaar verschillende keren in de kliniek staat en waarvoor soms tweemaal per maand de dierenarts op de stoep komt is zo’n spaarpot helaas snel leeg. Soms is het leven even niet zo leuk en dat kan flinke klappen geven.

Ja soms kun je ontzettend pech hebben. Daarom verzeker ik ook altijd, zeker bij een nieuwe aankoop waar je nog niets van weet.

Dit zou ook mijn advies zijn na mijn recente ervaring.

Korte samenvatting; 4,5 week kocht ik een gezond jong paard. Ging hartstikke goed thuis, maar nog geen 2 weken later kwam ze met haar been in het draad terecht. 's Avonds nog onder algehele narcose om de wond te spoelen en hechten, 9 dagen op de kliniek en daarna 2x per week de DA erbij voor verband wissels. Het gaat naar omstandigheden goed, maar we zijn er nog wel een tijdje zoet mee.

En wat heb ik spijt dat ik de verzekering nog niet had geregeld... want inmiddels zijn we de aankoopprijs ook al aan dierenarts kosten kwijt. (En die lopen dus nog verder op)
Wel ben ik nog steeds onwijs blij met haar. Wat een onwijs leuk en lief paard!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 09:46

MarjanB schreef:
Ik heb ook nooit iets verzekerd en ja heb wel veel pech gehad maar was wel baas over eigen beslissingen. Maar goed ik heb nooit hele dure paarden en ik sta er wellicht wat nuchter in qua hoe ver ik ga qua opereren dan andere mensen.

De verzekeringsmaatschappij heeft nog nooit een beslissing voor mij genomen of mij in een bepaalde richting geprobeerd te duwen. Misschien verschilt het per verzekeringsmaatschappij, maar ik hoor dit vaak als reden om niet te verzekeren en is bij mij echt nog nooit aan de orde geweest. Ik heb nog nooit ergens van te voren toestemming om gevraagd en in de praktijk werden er achteraf juist meer dingen vergoed als dat ik zelf ingeschat had.

Het gaat mij ook niet zozeer om de financiele waarde van het paard. Ik koop ook echt geen paarden aan de top van het segment maar gewoon gemiddeld als ik zo hier lees. Maar als pech zich stapelt, wil ik gewoon niet dat één van mijn paarden ingeslapen moet worden omdat het potje leeg is. Als ik kijk naar mijn kerngezonde jonkie met allemaal 1-tjes op de keuring, die na een half jaar net zadelmak een domme glijer in de wei maakt en net met zijn hak op een ongelukkige plek (overgang grasland naar het bestraatte deel) landt....dan loop je leeg op de daaropvolgende DA kosten. Maakt niet uit wat de aanschafwaarde was, ik ben stapeldol op dat dier en het is zo jong, die heeft nog een heel leven voor zich. Dan wil ik niet voor de keuze inslapen omdat ik de operatie niet kan betalen komen te staan.

Of stel je koopt voor 10k een paard, die krijgt binnen een half jaar koliek en moet geopereerd. Komt goed uit de operatie maar overlijdt in de weken daarna alsnog. Dan ben je onverzekerd in een half jaar tijd zo'n 18k kwijt en geen paard meer. Dat maakt de hobby wel heel erg duur. Verzekerd krijg je de operatie/DA kosten vergoed en als het paard alsnog overlijdt, ook de verzekerde waarde van het paard. Heb je nog steeds dat enorme gat in je hart, maar niet dat enorme gat in je spaarpot. Als ik kijk naar de DA rekeningen van de afgelopen 3 jaar voor totaal uiteenlopende onvoorziene dingen met mijn 2 paarden, dan had ik zonder verzekering nu mijn hobby wel stop moeten zetten. Ik heb een leuke baan maar kan mijn geld maar 1 keer uitgeven. Dan zou mijn spaarpot nu echt wel helemaal leeg zijn en er niets meer kunnen en zou ik ook niet nog een pech gevalletje meer kunnen opvangen. (en de wet van Murphy zegt dat pech altijd komt als het niet uitkan).

En het is iedereen zijn eigen keuze hè. Ik ben helemaal niet van alles maar verzekeren. Maar mijn paarden, daar kies ik toch echt wel voor om te verzekeren en als achteraf blijkt dat dat geld het water in gooien is geweest, ben ik des te blijer, want dan gaat het dus gewoon heel goed met mijn paarden. Mijn merrie heb ik de eerste 10 jaar helemaal niets teruggekregen voor de betaalde premie, maar je kunt mij niet blijer maken dan dat hoor want het dier mankeerde nooit wat. Toen ze wel wat kreeg, was ook die 10 jaar premie ook snel weer volledig terugverdiend. Het is fijn dat die kosten allemaal betaald zijn, maar ik had toch echt liever gehad dat mijn merrie kerngezond was gebleven en ik nooit iets had hoeven declareren.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 09:47

Die ervaring heb ik ook nooit gehad eigenlijk.
Bij Jam was het een heel traject, en uiteindelijk nood euthanasie. In alles hebben ze heel goed meegedacht en heb altijd het gevoel gehad dat ik zelf besloot wat het beste was op het moment. Wel heb ik ze altijd op de hoogte gehouden.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 10:02

Hier dezelfde verhaal. Ik had allemaal slechte scenario’s gehoord over het afkeuren, maar ging eigenlijk vrij makkelijk. Hij was oud en op en ze hebben het netjes uitbetaald.

Ik heb vorige week een scientigrafi gedaan, die had ik niet kunnen doen zonder de verzekering. En toen kwam er uit dat ze best een ok blessure hebt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 10:28

Ik heb ook niet die ervaringen met verzekeringen. De enige keer dat wij lang moesten wachten op afkeuren bleek dat de kliniek gewoon niks opgestuurd had nog. Die hebben alle informatie pas na 2 maanden oid opgestuurd.

Alleen huidige paard is uit de verzekering gegooid. Voor ons voelde dat heel apart, want vorige paarden hadden allemaal chronische blessures waar elk jaar kosten voor waren, maar daar nooit iets over gehoord. Huidige had een peesblessure, maar omdat het langer als een jaar duurde werd het als chronisch aangemerkt en stopten ze met ziektekosten verzekeren. Heel stom vanuit ons gezien, want de blessure was volledig genezen, alleen de allerlaatste controle viel buiten dat jaar en dat was toen ze dus al weer alles deed. Maar zelfs na dat bericht hebben ze nog wel een operatie vergoed aan eierstoktumor, want die was gewoon ontdekt tijdens de verzekerde periode.
Maar goed, dat was een andere maatschappij als waar we met alle paarden daarvoor zaten.

Wij kregen bij die andere paarden juist te horen dat we 2nd opinion konden doen, terwijl wij daar nog niks over gezegd hadden. Was juist tip vanuit hen. Alleen de scintigrafie hebben we vooraf aangevraagd en daar werd ook niet over getwijfeld.
Ik zou een volgende gewoon weer verzekeren, alleen bij een andere maatschappij haha.

Je hoeft ook niet boor de aanschafwaarde te verzekeren.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 10:59

Dan ben ik benieuwd bij welke maatschappij jullie zitten.

Vorig jaar nog meegemaakt met een stalgenoot die zelf DA assistent is dat het niet zo soepel ging. Paard was echt op en had pijn eigenaar had al van alles geprobeerd kwa behandelingen maar de verzekering was niet van plan om zomaar mee te werken. Ze kwamen met diverse bijzondere oplossingen om de boel te rekken terwijl de verklaring van de DA duidelijk was.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 11:02

Hippo

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 11:04

Dit was ook Hippo.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 11:05

Ik zit bij EFO.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 11:19

Ik heb zelf het idee dat ze bij Hippo met 2 maten meten.

Ik werk zelf in de verzekeringen en ze had mijn hulp gevraagd om de voorwaarden en de diverse correspondentie te bekijken. Bepaalde eisen waren gewoon niet logisch en zeer dieronvriendelijk.

Zelf jaren bij EFO gezeten nooit problemen gehad en de laatste ook bij Hippo en daar ben ik mee gestopt na een slechte ervaring. 6 jaar flinke premie betaald zonder iets te claimen. 1 nota ingestuurd en daar werd ook erg moeilijk over gedaan.

Als je ook de reviews bekijkt online proberen ze van alles te doen om niet uit te keren.