Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 15:49

journee schreef:
Dat klopt. Wolven hebben vaak een soort vaste route in hun territorium en komen dus om de zoveel tijd langs. Als je het interessant vind kun je met de gegevens op bij12 zien wat hun favoriete route is. (gewoon nummers van wolven koppelen aan plekken waar hun dna bij een aanval is gevonden.

Ja, dat doe ik ook! Zo zie je ook dat ze vaak toch wel in het begin met zijn allen joegen en dat vader toch vaker alleen op pad gaat. Die doodde in het begin veel schapen en daarna werd hij rustiger, moeders is de topkiller van allemaal. Zij neemt de jongen ook het vaakst mee, misschien is zij degene die de jongen leert jagen? Geen idee, maar dat vind ik dan wel weer interessant. Je zou bijna een grote kaart aan de muur hangen ala CSI :')

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 16:01

De wolven rondom Hoogeveen / Elim zijn ook een poosje van de radar geweest. Is dat omdat mensen daar heft in eigen handen hebben genomen (netjes gezegd) of hebben de wolven genoeg voedsel gehad in de zin van genoeg pas geboren jonge dieren (makkelijke vangst) maar nu alles groter en sterker is, de boerderijdieren weer aantrekkelijker zijn?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 16:11

Kaja schreef:
De wolven rondom Hoogeveen / Elim zijn ook een poosje van de radar geweest. Is dat omdat mensen daar heft in eigen handen hebben genomen (netjes gezegd) of hebben de wolven genoeg voedsel gehad in de zin van genoeg pas geboren jonge dieren (makkelijke vangst) maar nu alles groter en sterker is, de boerderijdieren weer aantrekkelijker zijn?

Dan zouden ze niet weer terug komen als de mens 'netjes gezegd' het heft in eigen hand had genomen. Mannetje is gewoon weer op de radar.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 16:21

Het zou er ook eentje of meerdere kunnen zijn uit een andere roedel. Dat weet ik niet, maar vraag het me af.

Aan het begin van dit veulenseizoen zaten enorm veel fokkers in de rats. De “schade” lijkt enorm mee te vallen. Zijn veel veulens beschermd geweest, als in hoge hekwerken of voor de nacht binnen of heeft de wolf weinig oog gehad voor veulens? En komt dat dan omdat de bosdieren ook veel jongen hadden?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 17:14

Kaja schreef:
Het zou er ook eentje of meerdere kunnen zijn uit een andere roedel. Dat weet ik niet, maar vraag het me af.

Aan het begin van dit veulenseizoen zaten enorm veel fokkers in de rats. De “schade” lijkt enorm mee te vallen. Zijn veel veulens beschermd geweest, als in hoge hekwerken of voor de nacht binnen of heeft de wolf weinig oog gehad voor veulens? En komt dat dan omdat de bosdieren ook veel jongen hadden?

Ik denk dat velen hun veulentjes in de nacht binnen hebben gehad. Alles wat ik ken aan veulens in elk geval wel.

Heb nog even voor je gezocht, in Hoogeveen en Elim zelf niks. Wel een wolf die rond Wijster, Nieuw Balinge, Mantinge, Drijber, Pesse, Stuifzand en Fluitenberg liep. Dat was GW2488m, dat mannetje is na oktober niet meer gezien.

tienus63

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 18:49

In die omgeving zal zich wel een opvolger of nazaat gemeld hebben.
Inmiddels zijn er zoveel wolven, als ze ergens verdwijnen, volgt er wel nieuwe aanwas.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 19:29

Wat ik raar vind is bijv dit artikel https://www.hetedelhert.nl/van-onze-red ... vereniging)%20verwacht%20dat,wolven%20(minstens%209%20stuks).

Daar zegt men dat er naar schatting nu 80 wolven in NL aanwezig kunnen zijn en dat NL 400!!! wolven moet kunnen huisvesten. Maar erboven staat dat Zweden, dat toch veel minder bevolkt is, veel meer natuur heeft en veel groter is dan NL, 460 wolven heeft en dat terug wil brengen naar 385. Hoe kan, Hugh Jansman, in dit artikel dan zeggen dat er in NL wel 400 wolven kunnen leven? De auteur van het artikel Jozef Linthorst, meent dat 40 wolven het max voor NL zou zijn. Dat betekent dat er nu naar schatting (die 80) dubbel zoveel wolven al leven. Ik ben benieuwd of de overheid ooit een max gaat instellen van hoeveel er mogen leven.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 20:21

Wintu schreef:
Kaja schreef:

Ik denk dat velen hun veulentjes in de nacht binnen hebben gehad. Alles wat ik ken aan veulens in elk geval wel.

Heb nog even voor je gezocht, in Hoogeveen en Elim zelf niks. Wel een wolf die rond Wijster, Nieuw Balinge, Mantinge, Drijber, Pesse, Stuifzand en Fluitenberg liep. Dat was GW2488m, dat mannetje is na oktober niet meer gezien.

Maar er zijn wel degelijk wolven gehoord en gezien rondom Hoogeveen en Elim. Niet sporadisch, gewoon dagelijks. Daar staan echt heel veel dieren onvoldoende beschermd. Toch hebben zij (nagenoeg) geen slachtoffers, terwijl de wolf daar wel degelijk aanwezig was. Het is lange tijd rustig geweest, tot laatst weer een zichtmelding binnen kwam.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 20:32

Kaja schreef:
Wintu schreef:

Maar er zijn wel degelijk wolven gehoord en gezien rondom Hoogeveen en Elim. Niet sporadisch, gewoon dagelijks. Daar staan echt heel veel dieren onvoldoende beschermd. Toch hebben zij (nagenoeg) geen slachtoffers, terwijl de wolf daar wel degelijk aanwezig was. Het is lange tijd rustig geweest, tot laatst weer een zichtmelding binnen kwam.

Ik heb enkel bij de schademeldingen gekeken en daar is niks gemeld. Zicht meldingen zou ik niet prat op gaan en op huilgeluiden ook niet. Als ik zie wat mensen zoal als wolf aanzien.......

Ook geen officiële zichtmeldingen uit Elim of Hoogeveen gemeld, nooit niet. Hollandscheveld wel, 15 april 22 staat ie voor het laatst.
1 schademelding van 1 dood schaap in Elim in oktober 2018 door onbekende wolf.

Best vreemd, want ik zie hele wolvenexursies voorbij komen aldaar. Waarom is daar dan nooit een zichtmelding van gedaan, waarom heeft die wolf nooit aangevallen, vreemde zaak.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 21:00

De wolf staat aan de top van de voedselketen en dat heeft ook voordelen, laat André Donker weten. "Wolven zijn een zeer welkome aanvulling op het wildbeheer. Er zijn genoeg reeën in Drenthe: er worden 3.000 dieren in de provincie afgeschoten en er komen 600 reeën om in het verkeer. Wolven kunnen beter dan mensen wild beheren. Ze selecteren zieke en zwakke dieren uit."

Lees ik op ROEG, dit staat op hun tijdlijn in 2020, maar de jacht wordt hier helemaal niet aangepast? Men jaagt gewoon op reeen, men zegt juist meer te moeten gaan jagen, want uit angst voor de wolf zouden de reeen nog meer de weg op schieten. Is dit nu gevalletje van "wij van WC eend?"

Ander stukje van de tijdlijn

"Als we naar de situatie in Duitsland kijken, zien we dat de wolvenpopulatie de laatste jaren exponentieel is gestegen. En dat gaat ook in Nederland gebeuren", zegt wolvendeskundige en oprichter van het Wolfcenter in het Duitse Dörverden Frank Fass vastberaden. De Duitse wolvendeskundige vindt dat er in Nederland al lang en breed een campagne had moeten worden opgestart om de bevolking te informeren over wat het betekent dat wolvenroedels zich in Nederland gaan vestigen.

Met andere woorden, we zijn de banketstaaf.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 21:07

Nu verscheidene wolven wolfwerende hekken weten te omzeilen komt Bit Back met dit soort onzin.

Afbeelding

Ik vraag me af hoe lang het duurt dat ze ook hier niet meer bang voor zijn. Bij de meeste dieren werkt zoiets maar heel kort.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 21:10

Een hond kan geen rood zien heb ik altijd geleerd. Kan een wolf wel rood zien?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 21:18

janouk schreef:
Een hond kan geen rood zien heb ik altijd geleerd. Kan een wolf wel rood zien?

Ik zou het niet weten eerlijk gezegd. Maar ik weet wel dat dit soort organisaties voor mij echt het laatste grammetje geloofwaardigheid hebben verspeeld. Dit kun je toch niet meer serieus nemen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 21:21

Waarschijnlijk net zo min
Wel blauw en geel. Vandaar ook blauw draad voor wild.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 21:37

Iets niet zien en er dus geheel onverwacht tegen aan lopen kan zeker afschrikken, maar dan meer qua locatie dan associatie met iets wel zichtbaars.
Flardy samen met mega klap stroom wil nog wel eens werken. Flappers zonder hielpen vroeger bij drijfjacht op wolven max 24 uur en bij oudere dieren soms zelfs slechts 2 uur. Het is meer dat de linten een waarschuwing zijn van hier aankomen is auw. Maar dan moet dat wel altijd zo zijn. Gelazer is dat het al weten wat omheiningen zijn en er mee hebben leren omgaan al dit soort oplossingen eerder leermateriaal zijn dan oplossing. Al deze suggesties hebben nut als ze vanaf de eerste keer dat een wolf in de buurt van mensen komt ze angstig maakt. Inmiddels hebben de wolven teveel geleerd om hier nog veel of lange termijn van te verwachten. Motivatie om er over/langs/door te gaan is te groot gezien wat er aan de andere kant is.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 08:40

Staat ook echt prachtig in het landschap, die flapperende rommel aan het hek....

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 08:55

Afbeelding

Honden zien niet specifiek de kleur rood, maar het is niet zo dat rode spullen onzichtbaar zijn voor honden. Dan zouden de rode frisbees, rode kongs en ander speelgoed ook niet werken.

Het is echter geen opvallende kleur voor ze, wat dus in dit geval eerder een nadeel dan een voordeel is.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 09:18

Wintu schreef:
De wolf staat aan de top van de voedselketen en dat heeft ook voordelen, laat André Donker weten. "Wolven zijn een zeer welkome aanvulling op het wildbeheer. Er zijn genoeg reeën in Drenthe: er worden 3.000 dieren in de provincie afgeschoten en er komen 600 reeën om in het verkeer. Wolven kunnen beter dan mensen wild beheren. Ze selecteren zieke en zwakke dieren uit."

Lees ik op ROEG, dit staat op hun tijdlijn in 2020, maar de jacht wordt hier helemaal niet aangepast? Men jaagt gewoon op reeen, men zegt juist meer te moeten gaan jagen, want uit angst voor de wolf zouden de reeen nog meer de weg op schieten. Is dit nu gevalletje van "wij van WC eend?"

Dit stuk is van 2020 en de cijfers van 2019. Er is nadien heel veel veranderd en het aantal reeën is behoorlijk gedaald. En de jagers mogen (na telling) maar een bepaald percentage reeën schieten dus die 3000 lijkt mij sowieso niet kloppen
daar staat echt een nulletje teveel ook voor 2019. Dat kan echt niet kloppen.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 09:23

“ Ze selecteren zieke en zwakke dieren uit “ klinkt mooi. Een wolf pakt , wat die pakken kan. Dus juist ook jong spul, dat wordt als eerste gepakt.

Ik heb waarschijnlijk vorig jaar voor het laatst gezien hoe een moederree, met haar kalf in avondschemer door de wei liep. Kalfjes worden als eerste gepakt, en ik ben ruim voor schemer het bos uit…

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 10:04

sterregoud schreef:
“ Ze selecteren zieke en zwakke dieren uit “ klinkt mooi. Een wolf pakt , wat die pakken kan. Dus juist ook jong spul, dat wordt als eerste gepakt.

Ik heb waarschijnlijk vorig jaar voor het laatst gezien hoe een moederree, met haar kalf in avondschemer door de wei liep. Kalfjes worden als eerste gepakt, en ik ben ruim voor schemer het bos uit…

Inderdaad de wolven zijn bepaald niet selectief, jagers wel.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 11:05

pillow schreef:
Wintu schreef:

Dit stuk is van 2020 en de cijfers van 2019. Er is nadien heel veel veranderd en het aantal reeën is behoorlijk gedaald. En de jagers mogen (na telling) maar een bepaald percentage reeën schieten dus die 3000 lijkt mij sowieso niet kloppen
daar staat echt een nulletje teveel ook voor 2019. Dat kan echt niet kloppen.

Vledderveld mochten vorig jaar tussen de 25 en 30 reeën worden afgeschoten. Das enkel nog maar het Vledderveld. Dus die 3000 komen ze nu nog wel aan. Men vond het aldaar nog geen reden om de jacht in te perken. Want de reeën stand fluctueerde wel vaker, dus of het nu door de wolf kwam, was niet met zekerheid te zeggen.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 12:47

Wintu en kaja. Vorig najaar waren er wel degelijk wolven op doortocht bij Hollandscheveld Elim. Deze zijn vertrokken richting Schoonebeek. We hebben een groepsapp contact hierover gehad. Ik vermoed dat deze wolven naar Duitsland zijn gegaan.
Momenteel is het hier rustig met zichtmeldingen. Maar ik vrees voor straks het najaar.
Wij zijn nog bezig met onze stallen. De oude is er af en de nieuwe nog niet klaar. Nu druk met dichtmaken en boxen erin, zodat mijn paardjes weer op stal kunnen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 13:03

stal_HD schreef:
zodat mijn paardjes weer op stal kunnen.

Ik geef je groot gelijk maar deze zin is toch zo tegendraads als het maar zijn kan… Evenals de hoge omheiningen, rare rode frutsels etc. Over landschapsverrommeling gesproken. Het is echt iets wat zo tegen alles in gaat waar jarenlang voor gestreden is. En nu, onder de noemer, klimaatverandering en biodiversiteit juichen meerdere instanties en overheid dit beleid toe. Ik kan er niet over uit…

Gezien de grote hoeveelheid vuurwerk wat bijvoorbeeld in Elim dagelijks/wekelijks wordt afgestoken, hoop ik dat de wolf op doortocht blijft. De rest schuiven ze hopelijk onder de pet (het gras).

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 13:10

Ja, normaal lopen ze bij mij altijd buiten met schuilmogelijkheden. Op stal kennen ze wel maar dat gebeurde niet vaak. Totdat de wolf kwam.

Klopt dat vuurwerk is vreselijk. Ik snap ook niet waarom ze dit het jaar door afsteken.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 13:14

stal_HD schreef:
Ja, normaal lopen ze bij mij altijd buiten met schuilmogelijkheden. Op stal kennen ze wel maar dat gebeurde niet vaak. Totdat de wolf kwam.

Klopt dat vuurwerk is vreselijk. Ik snap ook niet waarom ze dit het jaar door afsteken.

Wellicht is het vuurwerk nu een meevaller tegen het vestigen van de wolf.