Wat gaat het KNHS hiermee doen???

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

arie53

Re: Wat gaat het KNHS hiermee doen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:42

Citaat:
En wie bepaalt dan of dat zo is ? En wat is de definitie van functionele, natuurlijke en klassieke manier van trainen?

De FEI. De voorwaarden zijn vastgelegd in The Rules for Dressage Events. Afwijkende trainingsvormen uiten zich onmiddelijk in de presentaties. Helaas worden deze ruiters daarvoor beloond door juryleden die de regels negeren en uitvoeringen belonen die strijdig zijn met de voorwaarden.

Daarom is het ook van belang dat de FEI officials hun verantwoordelijkheid nemen er op toe gaan zien dat de dressuuruitvoeringen conform de voorschriften worden gepresenteerd.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 18:50

vanitymay schreef:
ik ben schijnbaar de enige hier die realistisch is: paardensport is niet natuurlijk en gaat doorgaans niet over hoe gelukkig je paard is maar over hoe gelukkig ben jij met je paard!

IK ben pas gelukkig met mijn paard als ik zie dat mijn paardje gelukkig is en een beetje mens met verstand die van zijn dier houdt ziet dit aan zijn dier. is mijn dier niet gelukkig ben ik dit ook niet DAT REALISTISCH.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 18:55

en wat is dat voor onzin me je hebt je paard wel vast en zeker ooits geschopt of binne laten staan omdat het zo uitkwam..

dat is corrigerend om te laten weten dat JIJ de leider bent.
maar een paard met dwang naar beneden rijden is niet corrigerend om te laten wete dat jij de baas bent.

je kan iemand van 90 togh ook geen stoelendans laten doen als hij dit niet kan. dan dwingen wij hem togh ook niet om maar dom voorbeeld te noemen.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 23:10

Zeg jongens ik heb een geweldig idee, laten we al onze paardjes naar het uitgestrekte amerika brengen om ze vervolgens de rest van hun leven in pure vrijheid door te laten brengen, goed idee of niet! Pling

Pffff, wat een onzin hier zeg, ik denk dat als ik een paard was, in "gevangenschap" geboren en van jongs af aan niet beter wist dan dat mensen bij mijn leven hoorde, dat ik dan vrolijker zou worden van de manier hoe Anky haar paarden houdt, verzorgd en traint dan de manier waarop 80% van de bokkers hun paarden houden, verzorgen en erop rond butsen.

En wat betreft Arie, tja ik kan me helemaal vinden in de reactie van mevr. Retera.
Zodra je op de pagina "ingezonden brief" aankomt hou je je hart vast, je leest 3 regels en je weet alweer genoeg, wéér zo'n geweldig verhelderende brief uit Steenbergen, nou ja das overdreven misschien, 9 van de 10 ingezonden brieven komen daar vandaan dan in ieder geval.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 23:15

whahah zullen wij mensen dan maar weer holbewoners worden :p
vrijheid, geen geweld geen oorlog, geen politiek etc etc

Karl66Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 23:44

Wat mij vooral opvalt aan de petitie is dat als redenen uit hun verband getrokken onderzoeken en vermenselijkt paardengedrag wordt genomen.

Er zijn door zowel voor- als tegenstanders onderzoeken gedaan en daar blijkt tot nu toe vooral uit dat er in ieder geval geen lichamelijke of geestelijke schade aangericht wordt. Dat het voor het klassieke hogeschoolrijden nauwelijks toegevoegde waarde heeft, maar voor wat de FEI op wedstrijden waardeert wel.

In zo'n geval lijkt een petitie over de misstanden in de basissport me een stuk zinvoller, al was het alleen maar omdat GP-paarden per definitie ouder dan zes worden.

Wat de spaanse rijschool betreft, ik zie hier genoeg paarden die regelmatig achter de loodlijn komen, hoofden die niet rustig zijn, paarden waarbij het hoogste punt niet tussen de oren ligt en zeker bij de zwaardere oefeningen regelmatig een zwiepende staart. En dan praat je hier over een promotiefilm, dus het equivalent van een goed gelukte wedstrijdproef, niet van een training of van het inrijden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 23:58

ik vind persoonlijk ook niet alles in dat filmpje een fijn beeld geven, zie bijv. de strakke bijzet bij de Capriool.

twee pagina's terug werd er gesproken over de monden van de paarden op de rollkur foto's. imo moet je op deze plaatjes niet zozeer kijken naar de monden, alswel naar de blikken in de ogen van die dieren.

ikzelf rijd recreatief, maar met beleid en ik heb ook gewoon goede instructie. ik vind niet dat dat mag uitmaken of ik hier wel of niet mijn mening geef. dat ik rijtechnisch bijlange na niet zo goed ben als de helft van Anky, heeft daar niets mee te maken.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 09:14

liev_meisjuh schreef:
whahah zullen wij mensen dan maar weer holbewoners worden :p
vrijheid, geen geweld geen oorlog, geen politiek etc etc

Bij holbewoners denk ik aan hele vieze woonplekken. Clown

Paarden weer losgooien in Amerika, back to basics lost natuurlijk ook niks op.
Al we de paarden dan toch graag bij ons willen houden is het toch een mooi streven de dieren een zo goed mogelijk leven te bieden qua welzijn en er dus vanuit te gaan dat stress zoveel mogelijk vermeden dient te worden? Dat paarden niet beter weten is onzin, als ze bij ons geboren worden. ZE hebben op hun blauwdruk nog steeds ingeprint staan dat ze vluchtdieren, kuddedieren en grazers zijn die minimaal 16-18 uur per dag dienen te kauwen om hun spijsvertering gode te laten werken en die dagelijks in het wild zo'n 15-20 km per dag behyoefte hebben aan beweging.

Het is niet voor niks dat paarden abnormaal gedrag laten zien die op zo'n onnatuurlijke manier worden gehouden.

Als we dan ook nog eens paard onder druk gereden wordt en gespannen kijkt, zijn lichaam vasthoudt ahw, van allerlei toeters en bellen wordt voorzien om het de mens naar de zin te maken op top (pff) nivo, dan ga je je toch afvragen of het neit eens tijd wordt dat er zowel naar paardenhouderij- als naar de manier van rijden onderzoek wordt gedaan; als een paard een goed leven leidt zal het in de sport in mijn ogen ook meer ontspannen en prettig laten bewerken.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 09:47

dat denk ik ook detour. als ik bij ons op stal kijk... goed we hebben geen TOPpaarden in die zin, maar meerdere lopen intensief wedstrijden en bijna alle paarden die ohz komen worden serieus getraind. deze dieren lopen in de zomer wel 24/7 in groepen op het land, en in de winter gaan 12 van de 27 paarden 's nachts binnen. toen ik mijn dieren in Juni ging verhuizen naar deze stal, vond ik dat alle paarden er goed en gelukkig bijstonden, er zijn geen stresskippen of paarden met stalondeugden, wel prima rijpaarden die hun dagelijkse training prima volbrengen op een bakje basisbrok en een fijne wei.

maar goed dat staat dan los van rollkur weliswaar, ondanks dat het des te meer te maken heeft met paardenwelzijn.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 09:50

Da's waar, het staat los van de rollkur als zal een metntaal ontspannen paard meer aankunnen dan een gestresst en opgelsoten paard, ik denk dat blessureleed alleen nog maar wordt versterkt...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 09:59

mee eens. ik denk dat een stalpaard dat niet dagelijks meerdere uren op de wei doorbrengt zowiezo eerder last zal hebben van been- en hoefproblemen dan een paard dat tenminste enkele uren in vrijheid kan lopen.

of het nou natural is of niet, de natuurlijke behoeften van het paard zijn imo altijd belangrijke factoren waarmee rekening gehouden dient te worden. een paard is weliswaar een dier dat zich enorm goed aan kan passen, zo ook bij de dressuurstal waar ik werkte. deze dieren kwamen ook niet dagelijks op de wei, en zowiezo altijd (ook 's zomers) maximaal 2 uur. de oudere dieren waren eraan gewend, niet dat dat erg prettig aanvoelde maar de paarden leden er niet zichtbaar onder, echter het jonge dier dat er toen stond kwam van een leventje in de wei met soortgenoten, die moest op stal dan ook zoetgehouden worden met allerlei fratsen 'want ze was zo onrustig, maar ja dat is volbloed hè?'. ik heb het er drie weken volgehouden.

ik snap gewoon niet waarom mensen hun paard geen weidegang gunnen met andere paarden, om lekker dat te doen wat een paard hoort te doen. hier op stal staat een paard die nu 14 jaar is, en de afgelopen twee jaar van de L1 naar de Z gereden is. misschien geen wereldtop, maar imo toch een hele prestatie met een 12jarige tuiger, die 24/7 op het land staat in een kudde. deze werd alleen in het buitenseizoen uitgebracht op wedstrijden.

ik hoop dat iemand hier kan uitleggen waarom het nodig is om het paard zo ver van het wezen paard af te laten staan met als doel de top te halen. en dan ook waarom dwingende, harde trainingsmethodes hiervoor nodig zijn.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 10:04

Topic: "Nota Dierwelzijn contra fokbeleid etc."..
Sluit weer mooi aan op waar we het net over hebben, Merrieveulen!

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 10:04

Desire schreef:
Zeg jongens ik heb een geweldig idee, laten we al onze paardjes naar het uitgestrekte amerika brengen om ze vervolgens de rest van hun leven in pure vrijheid door te laten brengen, goed idee of niet! Pling

Pffff, wat een onzin hier zeg, ik denk dat als ik een paard was, in "gevangenschap" geboren en van jongs af aan niet beter wist dan dat mensen bij mijn leven hoorde, dat ik dan vrolijker zou worden van de manier hoe Anky haar paarden houdt, verzorgd en traint dan de manier waarop 80% van de bokkers hun paarden houden, verzorgen en erop rond butsen.

En wat betreft Arie, tja ik kan me helemaal vinden in de reactie van mevr. Retera.
Zodra je op de pagina "ingezonden brief" aankomt hou je je hart vast, je leest 3 regels en je weet alweer genoeg, wéér zo'n geweldig verhelderende brief uit Steenbergen, nou ja das overdreven misschien, 9 van de 10 ingezonden brieven komen daar vandaan dan in ieder geval.

Desire, heb jij goed naar de foto´s gekeken?? Ben je op de hoogte van de anatomie van het paard?
Niemand heeft iets tegen dressuur, alleen tegen de manier waarop daar momenteel mee om gegaan wordt. Als je oprecht geeft om het paard en de kunst van het paardrijden dan behandel je je paard met respect en met de liefde die het verdient. 4 kilo ijzer in zijn mond en daar aan gaan hangen lijkt mij niet de manier om die liefde te uiten. Je boodschap komt dan in ieder geval niet echt over.
Je kan toch ook dressuur rijden met respect voor het paard en zijn fysieke mogelijkheden. Kijk eens naar het verschil tussen de plaatjes aan het einde van Arie´s brief. Je kan mij niet vertellen dat het plaatje van Anky is zoals het hoort. Het is juist goed dat er nu steeds meer mensen opstaan om de kunst van dressuur te verdedigen!!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 10:06

Karl66 schreef:
Wat mij vooral opvalt aan de petitie is dat als redenen uit hun verband getrokken onderzoeken en vermenselijkt paardengedrag wordt genomen.

Er zijn door zowel voor- als tegenstanders onderzoeken gedaan en daar blijkt tot nu toe vooral uit dat er in ieder geval geen lichamelijke of geestelijke schade aangericht wordt. Dat het voor het klassieke hogeschoolrijden nauwelijks toegevoegde waarde heeft, maar voor wat de FEI op wedstrijden waardeert wel.

In zo'n geval lijkt een petitie over de misstanden in de basissport me een stuk zinvoller, al was het alleen maar omdat GP-paarden per definitie ouder dan zes worden.

Wat de spaanse rijschool betreft, ik zie hier genoeg paarden die regelmatig achter de loodlijn komen, hoofden die niet rustig zijn, paarden waarbij het hoogste punt niet tussen de oren ligt en zeker bij de zwaardere oefeningen regelmatig een zwiepende staart. En dan praat je hier over een promotiefilm, dus het equivalent van een goed gelukte wedstrijdproef, niet van een training of van het inrijden.

Helemaal mee eens. Geen enkele methode is perfect. Het is alleen jammer dat sommige mensen pretenderen alle wijsheid in pacht te hebben en hiermee een andere trainingmethode tot aan de grond gelijk maken. En ik kan garanderen dat de meeste van deze mensen de kennis niet bezitten om die trainingsmethode op gelijkwaardig niveau te bekritiseren.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 10:09

OP basis van wat we ZIEN reageren we, VVAlar, dat hoeft niet per definitie te betekenen dat we pretenderen dat we betere technische vaardigheden onder de knie hebben..

Je kunt ook vanuit en ander gelijkwaardig nivo reageren; en dat is het welzijn van het dier waaraan in mijn ogen teveel voorbij wordt gegaan...

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 10:18

Voel je toch niet gelijk zo aangevallen detour. Feit blijft gewoon dat het merendeel van de kritiek die ik hier op bokt lees, van mensen komt die van de hele trainingmethode geen kaas hebben gegeten. Ze reageren slechts op plaatjes die ze op internet voorbij zien komen, en er 'zielug' uit zien. Tja, dat zijn de verkeerde beweegredenen. En dat getuigt inderdaad van een gebrek aan kennis.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 10:21

inderdaad. ik vraag me dan ook weleens af waar de lol is van het 'op niveau rijden' als het zo moet. zelf ben ik met mijn paard echt nog met de basis bezig, de andere (4,5 jaar) is net door de beleerfase. nee ik ben allesbehalve een topruiter, maar ik zorg er wel voor dat ik aan alle behoeften van mijn dieren zo goed mogelijk tegemoet kom.

als je je paard moet opsluiten, laten vereenzamen en op een harde, dwingende manier ohz moet trainen (of met 3 cm lange bijzet longeren, kan ook nog!) met de kin op de borst om 'goed' te zijn, hoeft het van mij in de toekomst ook niet. persoonlijk zou ik geen plezier kunnen hebben in het werk met paarden als het ten koste gaat van het geestelijk en lichamelijk welzijn van het dier.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 10:22

Oke, dat zijn dan emotioneel ongefundeerde reacties maar die zullen er toch blijven, denk ik...

Vond je reactie wel aanvallend in die zin van: Ik kan wel garanderen blabla...

Het is de toon die een opmerking maakt, he? Knipoog
Laatst bijgewerkt door detour op 23-10-07 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 10:24

@ Valar, zielugh vind ik een naar woord. echter, de paarden op enkele van voorgenoemde plaatjes vind ik wel zo ongeveer zielig te noemen ja. dat heeft niets met penny te maken, of met een gebrek aan kennis. wel met prioriteiten.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 10:29

Zielug vind ik dit soort plaatjes:
Afbeelding

De plaatjes die ik hier in het topic voorbij zien komen zijn totaal niet zielig. Ik denk werkelijk dat jullie je tijd beter kunnen benutten door een petitie te maken voor dit soort dieren. Daar help je veel meer dieren mee, dieren die het ook daadwerkelijk nodig hebben om geholpen te worden.

De paarden die jullie zielig noemen, leven een koningsleven! Menig paard kan daar jaloers op zijn. Ik weet dat jullie dit anders zien, en het is ook niet mijn streven om jullie mening radicaal te veranderen. Ik hoop alleen dat jullie een klein beetje perspectief kunnen aanbrengen, en jullie reacties iets genuanceerder en waarheidsgetrouwer worden.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 10:33

VValar, waarom koningsleven?? Kun je dat beargumenteren? omdat ze ronder zijn en meer glimmen dan het paard op deze foto??
Onze reacties zijn wel degelijk gefundamenteerd en genuanceerd, het grappige is dat ik dat vanuit jouw reacties niet zo ervaar..

Al zouden we nog meer beargumenteren waarom het welzijn van het paard zo van belang is; je hebt je eigen mening al compleet gevormd. Het heeft dan weinig zin nog meer toe te voegen. eea lijkt me duidelijk.

Goed welzijn levert goede prestaties.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 10:40

[quote="detour"]VValar, waarom koningsleven?? Kun je dat beargumenteren? omdat ze ronder zijn en meer glimmen dan het paard op deze foto??
Onze reacties zijn wel degelijk gefundamenteerd en genuanceerd, het grappige is dat ik dat vanuit jouw reacties niet zo ervaar..

Al zouden we nog meer beargumenteren waarom het welzijn van het paard zo van belang is; je hebt je eigen mening al compleet gevormd. Het heeft dan weinig zin nog meer toe te voegen. eea lijkt me duidelijk.

Goed welzijn levert goede prestaties.[/quote]

Precies! En daar sla je de spijker op zijn kop. Wat ik vaak voorbij zie komen zijn reacties die beweren dat de paarden van bijvoorbeeld een Anky zo verschrikkelijk zielig zijn. Ze worden mishandelt en afgetuigt met de trainingsmethode die zij hanteert, en vooral de ogen van de paarden stralen zoveel verdriet uit. Vooral dat laatste vind ik altijd erg knap van de mensen die dit beweren, ze kunnen blijkbaar zo in de volgende film van de paardenfluisteraar spelen. Maar bottomline is: Anky en haar paarden leveren keer op keer topprestaties. Dit kan gewoon niet wanneer een paard en ruiter niet optimaal functioneren.

Koningsleven in de zin: goede verzorging, schone stallen, op tijd naar de hoefsmid, juiste rantsoen, beste vetinairebegeleiding die er is, juiste gedoseerde training en geen ruiter die in de mond loopt te trekken of de rug zit te hotsen. Ik heb het juist echt te doen met de paarden die ik vaak op regionale wedstrijden voorbij zie komen.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 10:47

VValar schreef:
Koningsleven in de zin: goede verzorging, schone stallen, op tijd naar de hoefsmid, juiste rantsoen, beste vetinairebegeleiding die er is, juiste gedoseerde training en geen ruiter die in de mond loopt te trekken of de rug zit te hotsen. Ik heb het juist echt te doen met de paarden die ik vaak op regionale wedstrijden voorbij zie komen.

We noemen dat ook wel een gouden kooi, VValar.
Dan ga je dus kiezen tussen 2 kwaden. Je kan toch ook goed voor je paard zorgen en aan zijn basisbehoeftes voldoen en hem met respect voor lijf en leden trainen?

Het gaat er niet om dat mensen de dieren stelselmatig mishandelen maar dat er zaken van ze worden gevraagd die fysiek haast onmogelijk zijn. Misbruik uit naam van de ´sport´.

Goed, ook in dit geval, een betere wereld begint bij jezelf!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 10:51

Lusitano, dat heb je goed verwoord!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 10:52

Lusitano schreef:
We noemen dat ook wel een gouden kooi, VValar.

Tja ik vind dat jullie bekrompen mening, en hetzelfde denken jullie over mij. Dus daar komen we toch niet uit. Neemt niet weg dat deze paarden het veel beter hebben dat menig paard die bij basisruiter vertoeft.

Citaat:
Het gaat er niet om dat mensen de dieren stelselmatig mishandelen maar dat er zaken van ze worden gevraagd die fysiek haast onmogelijk zijn. Misbruik uit naam van de ´sport´.

Wie claimt dat deze methode van de dieren een fysiek onmogelijke positie vraagt? Als beginnende atleet ga je ook niet direct de spagaat oefenen. Dan heb je vast veel spierpijn en enkele gescheurde spieren. Voor een doorgetrainde turnster is zoiets een koud kunstje.