slachten??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sitaa

Re: slachten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 23:25

Ik moet er niet aandenken me lieveling bij iemand anders op een broodje!
Dan liever nog een mooie begrafenis of crematie of whatever, iets waarmee je afscheid kan nemen
Knal , boem , dood vind ik te erg

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 23:26

Sinds ik het van dichtbij heb meegemaakt, is mijn mening veranderd.
Vroeger wou ik altijd dat als mijn pony dood zou moeten gaan (even hard gezegt), dat hij dan een spuitje kreeg.
Bij ons op stal is er laatst ook een paard naar de slacht gegaan, en zo heb ik er veel over nagedacht en een hoop dingen gehoord.

Bij een spuitje krijgen ze eerst een spuitje zodat ze rustig worden, daarna het "echte" spuitje, het paard is niet meteen dood en kan gaan vechten voor zijn leven..Zo zou het kunnen dat het 2 uur duurt voordat het paard echt "weg" is. Daarna slepen ze hem de stal uit mee naar buiten, en komt er een grote grijphaak en die dumpt hem in een bak vol met kadavers.. Al is het paard dood, lijkt me een vreselijk gezicht.

Wat ik heb gehoord over slachterij NIJKERK, word het paard eerst in een hok gezet, rustig gehouden en daarna krijgt hij een pin door zijn hoofd, het paard is meteen dood.

Als ik zou moeten kiezen, kies ik voor de slacht.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 23:28

Sitaa schreef:
Dan liever nog een mooie begrafenis of crematie of whatever, iets waarmee je afscheid kan nemen

Zou je het willen zien dan dat je paard vecht voor zijn leven? Je moet er rekening mee houden dat als het paardje dood moet, er toch vaak een geldige reden achter zit..

Halina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 23:28

Sitaa schreef:

Kon ik eerst ook niet, maar toen het gebeurd was was dat gevoel helemaal weg.
Ze was overgegaan en wat er nog lag was haar jas.

Ik kan begrijpen dat andere mensen dat niet zo zien. Daarom moet je doen wat je zelf het fijnste vind. Zolang jij maar vrede kunt hebben met de manier waarop je paard gegaan is en afscheid hebt kunnen nemen.
Want dat is het belangrijkste.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 23:29

Halina schreef:
Whiz schreef:
Rustig? Nou ik denk dat dat per paard verschilt. Het zou voor mijn paard absoluut geen fijne dood zijn. Mijne staat al 10 jaar in de zelfde stal op en zelfde erf en heeft nooit meer dan een week ergens anders gestaan. Ze is onwijs eenkennig. Ik weet zeker dat als ik haar niet thuis zou laten inslapen en haar bijvoorbeeld naar een slachthuis zou brengen zij absoluut in paniek zou raken.

Het hangt ook zeker per paard er van af.
Mijn paard was ontzettend rustig, vond trailerrijden, vreemde mensen en vreemde omgevingen leuk, maar als ik een paard had gehad die er angstig voor was zou ik voor het spuitje gekozen hebben.

Mjah ik denk ook dat ieder dat voor zijn eigen paard moet uitmaken.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 23:35

Hey Paola, jij hebt een groot topic gemaakt hee !!! Nagelbijten / Gniffelen Maar ik ben het met je eens hoor, als Max iets overkomt waarmee hij niet kan blijven leven krijgt hij een spuitje. Knipoog Ik moet er niet aan denken dat mijn paard bij iemand anders op z'n bord belandt !! De meningen hierover verschillen erg, maar ik vind dit toch de beste methode. Aan slachten is ook niks mis, maar het idee dat mijn paard dan op iemands bord belandt is wat mij tegen houdt. Scheve mond Maar een paard is zich niet bewust van dood gaan volgens mij, zover kan een paard niet nadenken. Knipoog Ik denk dat hij vlak voor hij dood gaat al in een soort coma zit ofzo, dat ie het niet merkt. Maar gelukkig leeft mijn paardje nog steeds, hij is kerngezond en dat wil ik graag zo houden, dus over slachten of spuitjes hoef en wil ik gelukkig nog niet nadenken !!! Pling

ellen_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 00:12

_rosita_ schreef:
ellen_b schreef:
lees ik het goed,dat je het gefilmd hebt?

ja, je leest het goed.... ik ben met een groepje meiden van bokt op excursie geweest naar het slachthuis van mr. van veen in nijkerk.

oke,interresant,waar staat dat filmpje dan? ja klink heel kru maar ik kan me er geen beeld van maken hoe zo iets gaat,heb het nog nooit mee gemaakt

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 00:17

ik zou in laten slapen.

Maar ooit ghoord ( niet boos worden als niet waar is weet het niet zeker)
Als ze ziek zijn dat ze niet worden gebruikt voor de verkoop van vlees ookal laat je ze wel inslapen ??

En dan zou ik het nog in laten slapen.

Halina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 00:20

Like_peres schreef:
ik zou in laten slapen.

Maar ooit ghoord ( niet boos worden als niet waar is weet het niet zeker)
Als ze ziek zijn dat ze niet worden gebruikt voor de verkoop van vlees ookal laat je ze wel inslapen ??

En dan zou ik het nog in laten slapen.

Ziek vlees mag nooit verkocht worden. Je kan je paard wel laten slachten maar dan word het vlees vernietigd.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 00:21

slachten bedoel je dan? Dat mag niet want dan komen de medicatie/ziektekiemen van het paard gebruikte ook in jouw lichaam. Ligt er wel een beetje aan wat voor medicatie/ziekte ed

ellen_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 00:35

[lees ik het goed,dat je het gefilmd hebt?
[/quote]

ja, je leest het goed.... ik ben met een groepje meiden van bokt op excursie geweest naar het slachthuis van mr. van veen in nijkerk.[/quote]

oke,interresant,waar staat dat filmpje dan? ja klink heel kru maar ik kan me er geen beeld van maken hoe zo iets gaat,heb het nog nooit mee gemaakt[/quote]

nou ik heb die filpjes gezien Nagelbijten / Gniffelen poeh wat eng ! ben niet verder gekomen dan de eerste 2,kreeg er een naar gevoel van,had er eerst helemaal geen idee van,nu dus wel.....krijg er kippevel van

ellen_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 00:37

ik zie dat ik het niet helemaal goed gepost heb,hoop dat het niet te verwarrend is dat 2e stukje is van rosita

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 09:14

nog maar weer eens:

- je kunt aangeven dat je paard niet voor menselijke consumptie is bedoeld
- vechten tegen een spuitje gebeurt normaal gesproken niet

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 09:16

ellen_b schreef:
ik zie dat ik het niet helemaal goed gepost heb,hoop dat het niet te verwarrend is dat 2e stukje is van rosita

ik snap 'm nog:)
ik moet eerlijk zeggen dat het er op film erger uitzag dan terr plekke daarzo...

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 09:18

Lielle schreef:
nog maar weer eens:

- je kunt aangeven dat je paard niet voor menselijke consumptie is bedoeld
- vechten tegen een spuitje gebeurt normaal gesproken niet

Je zou dit eigenlijk levensgroot in de beginpost moeten zette Lielle. Dan lezen de mensen het misschien nog eens na wat ze hier posten.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 09:20

denk je? Ik ben bang van niet Knipoog

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 09:23

Ik doe de opleinding paardenhouderij, en daar moeten we een cursus hoefbekappen doen.
En raad eens op welke hoeven? Juist, die van dode paarden. Is echt heel goor werk, de hoef is afgehakt boven de kogel, en als die dingen gaan ondooien beginnen ze toch te bloeden Scheve mond

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 09:26

Lielle schreef:
denk je? Ik ben bang van niet Knipoog

Je kan het altijd proberen. Alleen meestal is het lezen van de titel wel voldoende om te reageren he?

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 09:27

Nimmedor schreef:
Ik doe de opleinding paardenhouderij, en daar moeten we een cursus hoefbekappen doen.
En raad eens op welke hoeven? Juist, die van dode paarden. Is echt heel goor werk, de hoef is afgehakt boven de kogel, en als die dingen gaan ondooien beginnen ze toch te bloeden Scheve mond

Oh? Wat hadden jullie dat extreem dan? Wij hebben het ook en kregen ook een hoef van een dood paard. Maar daar kwam verder niks uit?

ellen_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 12:31

_rosita_ schreef:
ellen_b schreef:

ik snap 'm nog:)
ik moet eerlijk zeggen dat het er op film erger uitzag dan terr plekke daarzo...

vond het 2e filmpje ook best heftig,volgens mij vonden jullie het wel spannend of niet? jullie waren zo aan het lachen

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 12:35

Suus schreef:
Dat een paard er 2 uur over doet voordat ie dood is als ie ingeslapen wordt, is de grootste flauwekul. Persoonlijk vind ik inslapen de beste optie. Gewoon in de vertrouwde omgeving een spuitje geven. Als je naar de slacht gaat dan ruikt het paard echt wel de lucht daar en zal sowieso gestresst zijn van de vreemde omgeving etc. Ik wil mijn geliefde dier dat in elk geval niet aan doen in zijn laatste uurtjes. Ik moet er niet aan denken dat ik mijn paard achter laat in het slachthuis. Vreselijk gewoon.

Ik heb er met mijn neus bovenop gestaan! het paard bleef staan en wist dat ie dood ging. Er werd te weinig in gespoten.
AFSCHUWELIJK!

Voor mij is het de slacht als ze nog vervoerd kunnen worden. Een paard weet niet meer dat ie op gegeten word, dat is je eigen idee. Bovendien zijn er medicijnen waardoor een paard niet meer voor consumptie is. Dan kun je ze nog laten slachten, noodslacht is dat.

En je laat je paard niet achter, je houd hem vast. DAT IS JE PLICHT. Ook in zijn laatste minuten ben je er voor hem. Je kunt komen en gelijk laten helpen.

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 12:50

en je kan ook op afspraak naar het slachthuis gaan.s ochtends vroeg als eerste bijvoorbeeld.
mijn paard had daar helemaal geen stress,dus dat is voor ieder paard weer anders.
ik laat haar liever bij het slachthuis achter,als dat ze met een grijper in de kadaverbak van rendac word gegooid.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 13:04

Ik heb niet alle 47 bladzijdes gelezen, dus het zou kunnen dat iemand dit al geschreven heeft...

Liever dus wel al weg en dan knal, boem, dood. Ik wil niet zien hoe Pris over de vloer getrokken wordt en daar alleen achter blijft. Denk dat ik haar dan niet meer alleen zou kunnen laten totdat ze gehaald wordt... Op laten eten lijkt me ook vreselijk hoor, maar de manier van sterven, lijkt me paardvriendelijker, dan een spuitje.

Ik heb namelijk al ooit een 39 jarig paard zien vechten tegen de spuit. Die probeerde steeds weer op te staan. Moest een tweede spuit gegeven worden, voordat het echt werkte. Dit heeft bij elkaar echt 45 minuten geduurd, voordat het paard echt dood was. Vreselijk om te zien.

Als je je paard laat inslapen, gebeurd dat dus in je stal. Daarna wordt hij de stal uitgesleept om hem buiten te krijgen. Waar hij vervolgens minstens een dag moet liggen voordat hij opgehaald wordt. Als ze hem dan op komen halen, pakken ze hem met zo'n grijper op en laten ze hem in de bak van de vrachtwagen vallen...

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 13:06

Ik kijk een andere keer de filmpjes, want me opa ligt ok op sterven, en dan kan ik dat echt niet zien.
En als ik zo alles lees weet ik nog niet wat ik kies. En zowiezo is het niet mijn eige paard dus zou ik daar niet over beslissen * hij os nog maar 9 dus het is al zowiezo nog geen tijd*

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 14:16

Bij ons hebben ze de pony's die ingeslapen werden gewoon buiten het erf laten inslapen. Ons erf ligt aan een drukke weg, het erf is opgesplitst in 2 delen. Achter het woonhuis ligt nog een erf en daar staan de paarden. Tussen het woonhuis en ons erf zit een hek, buiten dat hek hebben we de pony's achtergelaten. Allbei liepen ze een zeil op met stro erop, daar zijn ze ingeslapen en toegedekt. Rendac kwam ze hier gewoon ophalen. Niemand heeft wat gemerkt (behalve wij dan)
Lijkt me verschrikkelijk om te zien hoe ze je paard door de vaak smalle doorgangen van een stal heen slepen. Maar ja wat is er nou 'leuk' aan om je lieveling te moeten missen