Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 13:28

Ja, hier doe ik ook altijd een contract. Kleine moeite en misschien heb je er later veel plezier van dat je het duidelijk op schrift hebt staan welk paard is gekocht en van wie en welke gebreken er kenbaar zijn gemaakt en met welk doel het was aangeschaft.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 13:38

Oskarrino schreef:
Vanmorgen is m’n droompaardje gekeurd en volledig goedgekeurd ook röntgen helemaal goed! *\o/* *\o/* Nu even een datum plannen dat hij bij mij komt staan *\o/*

Doen jullie aan een koopcontract/koopoverheenkomst trouwens?

Ja, online staan goede voorbeelden! Ik heb geloof ik een online contract gepakt en wat aangepast.
Ik heb destijds ook een voorlopig koopcontract opgesteld met een clausule dat indien er een bemerking wordt vastgesteld die gebruiksdoel x potentieel in de weg staat de koop niet doorgaaat. Zou even moeten kijken hoe het er exact stond.
Dit omdat ik mij realiseer dat een arts eigenlijk geen negatief/positief aankoopadvies geeft. Maar als iemand het fijne weet: corrigeer gerust.

En: van harte gefeliciteerd natuurlijk!!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 15:05

Oskarrino schreef:
Vanmorgen is m’n droompaardje gekeurd en volledig goedgekeurd ook röntgen helemaal goed! *\o/* *\o/* Nu even een datum plannen dat hij bij mij komt staan *\o/*

Ja ik doe dat wel, heb laatst mijn pony verkocht met netjes een contract.
Ik heb er zelfs een mini handleiding bij gedaan met info over het karakter, voer, hoefsmid etc.
Ook dus dat ie gekeurd was door X dierenarts en goed bevonden bladiebla.

Vonden ze super fijn!

Als je zwart een paard koopt van een handelaar vind ik het anders.
Maar een simpel contractje deed ik vroeger al zodat je al bewijs hebt dat jij de eigenaar bent.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 15:06

ikke schreef:
Zonnetje81 schreef:
Ik denk dat dit een eindeloze discussie is.
Imo is het gewoon helder, bepaalde types zijn gewoonweg te heet (of hoe je het ook wil noemen) voor een amateur ruiter. En tussen flegmatiek en super heet zit ook nog heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel. Plus alles is subjectief. Net zoals wat is braaf?

Nee het is categorisch ontkennen dat het uitmaakt wie welk paard in handen heeft onder welke omstandigheden.

Evengoed als dat het niet of nauwelijks geaccepteerd wordt dat een paard een voorkeur kan hebben en het voor Marie wel wil doen en voor Karin absoluut niet.

neem 100 goede paarden, dan vallen er 80 af omdat ze niet aanspreken, 15 zijn nog de moeite waard om naar te gaan kijken maar worden het toch niet en van die laatste vijf willen het er twee niet voor je doen. Houdt je drie paarden over om uit te kiezen......
Niemand heeft hetzelfde lijstje en precies daarom zal ik nooit een voorbeeld posten want de kans dat een ander er net zo tegenaan kijkt als ik is nagenoeg 0.

Oke Totilas is geschikt voor een manegeruiter die 10 lessen gevolgd heeft :D

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 15:55

Nou ja, op Uphill en Valegro kan je bijvoorbeeld zo een kind wegsturen O:)

Maar die vallen ergens in het midden wat jij omschrijft lijkt me. Ik begreep uit een interview in de paardensport jaren geleden dat Totilas ook eerder wat flegmatiek is dan te heet. Zou dat op moeten zoeken in welke editie dat stond.

Phonix

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 16:16

Ja, glamourdale is hetzelvde. Die wordt pas heet als alle lichten op hem staat.

Mijne merrie is onder het zadel super super braaf zodat ik als amateur er op kunt rijden. Maar ik heb in het begin een springruiter erop gehad zodat ze leerde dat niks spannend was.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 16:42

Dat zijn de beste..

Op een Jazz wilde niemand zijn kind op wegsturen. :D

Gefeliciteerd Oskarinno, wat is het geworden?

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 16:58

Zonnetje81 schreef:
ikke"
[quote="Zonnetje81 schreef:
Ik denk dat dit een eindeloze discussie is.
Imo is het gewoon helder, bepaalde types zijn gewoonweg te heet (of hoe je het ook wil noemen) voor een amateur ruiter. En tussen flegmatiek en super heet zit ook nog heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel. Plus alles is subjectief. Net zoals wat is braaf?

Nee het is categorisch ontkennen dat het uitmaakt wie welk paard in handen heeft onder welke omstandigheden.

Evengoed als dat het niet of nauwelijks geaccepteerd wordt dat een paard een voorkeur kan hebben en het voor Marie wel wil doen en voor Karin absoluut niet.

neem 100 goede paarden, dan vallen er 80 af omdat ze niet aanspreken, 15 zijn nog de moeite waard om naar te gaan kijken maar worden het toch niet en van die laatste vijf willen het er twee niet voor je doen. Houdt je drie paarden over om uit te kiezen......
Niemand heeft hetzelfde lijstje en precies daarom zal ik nooit een voorbeeld posten want de kans dat een ander er net zo tegenaan kijkt als ik is nagenoeg 0.

Oke Totilas is geschikt voor een manegeruiter die 10 lessen gevolgd heeft :D[/quote]

Aangezien ie alweer een tijd dood maakt dat beide stellingen lastig te bewijzen.. :')

@Oskarrino, van harte gefeliciteerd met je nieuwe paard! *\o/* Ik had geen contract bij aankoop maar dat is jaren terug. Als je het eea kan vastleggen zou ik dat zeker doen :j

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 17:43

Phonix schreef:
Ja, glamourdale is hetzelvde. Die wordt pas heet als alle lichten op hem staat.

Mijne merrie is onder het zadel super super braaf zodat ik als amateur er op kunt rijden. Maar ik heb in het begin een springruiter erop gehad zodat ze leerde dat niks spannend was.

Ik heb een maand drie keer per week gelest bij de springstal waar de mijne is ingereden. Maar goed ook anders was deze bangeschijterd er thuis niet zo makkelijk mee om gesprongen als dat ik nu heb gedaan :+

Gefeliciteerd Oskarrino!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 18:45

Oskarrino schreef:

Yes!!! Wat ontzettend leuk voor je, gefeliciteerd!! *\o/*

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 19:38

Oskarrino schreef:

Leuk zeg, Gefeliciteerd! Nu willen we natuurlijk wel een fotootje zien *\o/*

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 23:16

Gefeliciteerd!

Ik weet niet zo goed hoe ik in de hele discussie over karakter sta. Ze hebben echt allemaal een karakter en natuurlijk heb je zeg maar op 100 paarden 10 schijndooie aan de ene kant en 10 niet te fixen aan de andere kant.

Maar het overgrote deel, die 80 anderen, die zijn ook gewoon 'te maken' hoor denk ik. Ik kom natuurlijk uit een andere wereld maar hypothetisch gezien, als je morgen totilas koopt en je gooit hem buiten, voert 'm alleen hooi en sleept m elke dag mee op een groepsrit door de duinen met 8 trekpaarden van 4 uur.

Dan is die misschien ook wel mak :D

Dan is hij niet meer knap denk, dat niet :')

Maar tis niet mijn wereld, dus ik gooi er ook maar wat in haha :+

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 23:51

Hahaha nee dan is die niet meer knap.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 00:29

Ik denk dat ie dan meer mank dan mak is :+ .

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 00:42

Ik denk dat braaf voor mij misschien wel het belangrijkste punt bij aankoop wordt dus ik haak ook even aan in deze discussie. Ik heb nu meerdere keren bij mensen gezien dat ze een braaf paard kochten en nadat het paard was verhuisd er een toch stuk minder braaf paard tevoorschijn kwam. Paarden kwamen op de nieuwe stal allemaal lang buiten en laag in het voer, en ook na de eerste weken bleef het aan.

Ik maak me best wat zorgen op dit vlak een miskoop te kunnen gaan doen. Hoe kan ik dit nou handig aanpakken?

Ja, iemand meenemen met verstand, maar dat hadden die andere mensen dus ook (zeiden ze), en ik weet ook niet zo goed wie dan. Rijtechnisch vind ik het een stuk gemakkelijker om iemand mee te laten kijken en die persoon ook op 'waarde' te kunnen beoordelen.

Ik heb het wel over een paard voor de dressuur trouwens, een KWPN oid.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 07:07

Na verhuizing zijn veel/ sommige paarden van de leg, zeker als ze ook nog een nieuwe eigenaar/management krijgen. Als de nieuwe eigenaar dan ook nog wat angstig aangelegd is, kan het paard gaan spiegelen en dan minder braaf worden/lijken. Wat de angst kan voeden van de eigenaar waardoor het cirkeltje in stand blijft.

Dit is heel lastig om vooraf te bepalen of dit zal optreden en in welke mate is mijn mening.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 07:53

Als het paard niet te ver weg staat, zou je kunnen kijken of het mogelijk is de eerste tijd begeleiding van de oud eigenaar te kunnen krijgen, of het paard op de huidige plek al wat beter leren kennen door het een paar weken daar te laten staan en er daar mee aan de gang te gaan.
Maar dat zal in veel gevallen niet kunnen en dan is het zaak om iemand te vinden die je vertrouwd en die genoeg kennis heeft van paarden&gedrag die je door de eerste periode kan begeleiden, wat meestal ook gewoon een aardige duit kost, dus daar wat geld voor reserveren kan slim zijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 08:05

En eerlijk, een paar weken is voor een paard best vaak niet genoeg om te wennen. Dat kan ook heel makkelijk veel langer duren en is niet altijd te voorspellen. Zelfs als ze wel braaf blijven, voordat paard echt gewend is moet je alle seizoenen gehad hebben zeggen ze. Betekent niet dat ze al die tijd van de leg zijn natuurlijk,maar om even aan te geven dat paar weken sowieso erg weinig is.
Plus dat het dan niet alleen een nieuwe stal,maar ook nieuwe eigenaar is. En dus nieuwe manier van managen en sowieso niks vertrouwds meer, nieuwe kudde, nieuwe routine. Het heeft lang niet altijd iets met voer te maken, ook de manier van omgaan met paard is anders en kan groot verschil maken.

Het is niet altijd te voorspellen. Mijn merrie is doodbraaf, ook op vreemd terrein. Na aankoop waren er een paar weken waar ze iets onrustig was als ze uit de kudde gehaald werd, want daar moest ze ook nog wennen maar haalde ze wel houvast uit. Maar geen extreme dingen, hoewel dat dus ook met onze manier van met haar omgaan te maken had. Toen ook op wedstrijd en vakantie voor meerdere dagen geweest en nooit een probleem. Wedstrijden met box huren, 2 weken vakantie op vreemde plekken en net zo braaf als thuis. Toen we echter een aantal jaar later gingen verhuizen van stalling wad ze compleet van slag en heeft het serieus een jaar geduurd voordat ze echt weer op haar gemak was. Terwijl ze nog steeds op vreemd terrein en vakanties braaf was, dus zeg het maar. En we kwamen nog op nieuwe stal met dus voor haar dezelfde eigenaren, een aantal dezelfde paarden, waar ze op oude stal ook mee buitennstond.

Ik raad iedereen aan om bij een nieuw paard in het begin meer begeleiding te vragen als dat je normaal hebt. Niet gewoon zelf aan de slag te gaan en pas hulp te vragen als er problemen komen. Ik ga met een nieuw paard ook gewoon door in het ritme dat zij kennen, dus ook gewoon rijden enzovoorts. Hele simpele dingen, maar ik vind dat juist goed werken om ze wat routine te geven die ze kennen.

Gefeliciteerd oskarrino!!!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 08:08

Dat was toendertijd mijn reden om geen paard meer te willen. Heb geen bak thuis ( kan wel naar een bak toe, maar niet elke dag ) en kan dus niet even longeren of er in n bak op stappen.
Uiteindelijk via een vriendin een bekend paard gekocht , daar echt veel geluk mee gehad

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 08:09

Ik sluit me aan bij Different.
In het verleden een tijdje voor een handelsstal gereden.
Sommige paarden waren echt zo braaf.
Dan werden ze verkocht als manegepaard of beginnerspaard particulier en dan kwamen ze binnen no time weer terug.

Soms net te dominant voor beginnershanden of te onzeker en door gebrek aan juiste sturing nog onzekerder.

Als je een paard koopt zorgen voor ontzettend goede begeleiding en eventueel iemand die je paard goed 1x per week rijdt.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 08:34

Ik had vroeger een vriendin die handelde in pony’s. Dan nam ik een hele brave van haar mee naar huis en thuis bij mij aan huis ontpopte ze altijd.

Ook als ik mijn ponys verkastte naar een andere ruiter waren ze mega rustig en makkelijk.

Misschien heb ik wel een slechte invloed op ze. Dus ik denk dat je het nier altijd kan voorzien.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 08:56

Ik heb het al eerder verteld, maar hier gaan de paarden gelijk mee in het ritme van stal en worden ze ook direct gereden. Nog nooit problemen gehad bij verhuis, en we zijn toch regelmatig van pension terug naar eigen beheer, naar pension op andere locatie, op wedstrijdstalling, etc. gewisseld.

Je kan vooraf informeren hoe het paard gehouden wordt qua weidegang, voer, hoevaak ze worden gereden, enz.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 09:17

Ze kunnen wel van de wap zijn na een verhuizing, en elkaar leren kennen is heel normaal. Ik zeg ook, investeer in goede begeleiding en neem zeker een jaar om een combinatie te vormen.

Ruitje, was het maar zo simpel..heb veel dressuurpaarden in het bos gereden en hoe vaak die ook mee gingen, het bleef altijd oppassen, niet te vergelijken imo met karakters van andere paarden. Wel te rijden hoor voor de handige ruiter, maar ze werden nooit schaapmak.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 10:04

Zo is Hera eigenlijk onverstaanbaar voor invloeden van buitenaf waar kaat soms echt een idioot was :+ toch lag ik van de week naast Hera en ben ik nooit van kaat gevallen. Verschil? Kaat liet het heel erg merken en als ik dan zei joh nu is t klaar, dan was het klaar. Hera die is iets kijkeriger dan normaal en voelt nog redelijk ontspannen. Dus ik reed nog lekker op m’n gemak rond en ineens poef _O- de kat sprong naast ons boven het hoge gras uit en ze was zo vlug en ik lag. Kon daarna weer gewoon opstappen en rijden.

Dus zeg t maar, hoewel kaat echt maf kon doen voelde ik me safe op haar. Ho was in alle omstandigheden ook echt ho maar ze had wel de geintjes om eens te schrikken en de kop tussen de benen te doen en bokkend door de bak te gaan. Hera die is heel introvert en als het eenmaal te ver is werkt ho niet zo best. Maar die zal weer nooit bokken.

Voor veel mensen is Hera denk ik braver terwijl ik liever een kaat heb _O-

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 10:04

Mijn Houston is bij ons geboren en opgegroeid. Niets anders gezien als trekkers en andere landbouwmachines. Maar als ik ze onderweg tegen kwam , moest ik echt de ruimte hebben , anders ging het fout. Die heb ik 7 jaar lang gereden , maar alleen buiten rijden bleef spannend. Ik was totaal niet bang voor haar, maar door wat ongelukjes en lichamelijke problemen wel minder dapper als vroeger. Misschien was t met een andere ruiter wel gegaan...

T was geen idioot paard ofzo , maar wel echt lastig soms op n moment waar dat echt niet handig was. Heb haar tot vorig jaar regelmatig gezien en t werd wel iets beter ( inmiddels is ze 16) , maar t is ook een karakter iets.

Bij n stal in de buurt zijn bijna al die paarden zeikerig, omdat alles elke dag precies dezelfde afloop heeft en ze ook amper wat zien . Als daar een stoel anders staat buiten, zijn ze allemaal van de leg. Of als m'n kind verkleed komt oefenen met haar ponh :Y) .