IngeK schreef:Dank voor alle input. De tanden zijn het probleem niet, de tandarts is vorige week nog geweest.
Ik heb de bakstukken wel iets aan de lange kant, omdat ik niet wilde dat het gelijk aan zijn mondhoeken trekt. Maar misschien is het daardoor wel te los, inderdaad. Maar tegen de tanden aan komt het ook echt niet. Ik heb meer het idee dat hij de druk op zijn tong niet fijn vindt, dat hij probeert zijn tong eronderuit te krijgen zeg maar. Misschien inderdaad maar een ongebroken trensje proberen...
Als een ongebroken bitje en het bit op de juiste hoogte hangen (te laag is echt heel onprettig voor een paard) geen verbetering brengen, zou ik toch nog een keer een tandarts (bij voorkeur een andere) laten komen.
Ikzelf had ook de tandarts laten komen alvorens met een bit in de weer te gaan. Prima gebit, niets aan het handje, beetje bijvijlen en gaan volgens de tandarts. Dubbelgebroken watertrensje, vond ie niet fijn, terwijl dat toch heel vriendelijk is. Daarna een dubbelgebroken kneveltrensje, ook niet fijn. Daarna een trust innosense...ietsje beter. Maar met inrijden, staken zodra er een contactteugeltje gevraagd werd. Zadelmakmaakster zei meteen, ik vermoed het gebit, dit past zo niet bij zijn karakter. Hij vind alles best maar bij contact met de mond staken en steigeren. Andere tandarts laten komen, echt wel een autoriteit op paardengebitten (Jan Kroes). Gebit bleek helemaal niet prima. Eerste tandarts had de diastase volledig over het hoofd gezien en paard had dus gewoon heel veel pijn zodra je contact maakte met bit. Na de behandeling nog een week laten rusten en daarna weer bitje in en het staak probleem was opgelost. Ik had er niet aan moeten denken dat ik bij het idee was gebleven, het kunnen de tanden niet zijn want de tandarts is net geweest. Kijk eens in het 2023 topic, daar staat mijn verhaal helemaal maar nog een vrijwel identiek verhaal van koekie, waar ook de tandarts net geweest was maar er nog een veel groter kiezen probleem gemist bleek door die tandarts. Echt, de ene tandarts is de andere niet. Ik zeg niet dat dit bij jou het geval is, maar sluit het gewoon echt niet uit dat het toch de tanden kunnen zijn als dit probleem blijft.