Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 11:20

Dreamboy schreef:
Maar als de wolven de grens over lopen waarom zouden wilde zwijnen dat dan niet doen?

Precies dat.
Blijft het een raar gegeven dat alleen een BOA de Drentse zwijnen mag schieten ipv een jager.
Een jager heeft meer ervaring met het schieten van wild dan een BOA.
Provincie Drenthe is flexibel wat de 0-stand betreft.
Blijkbaar gaat het niet om een incidenteel dier wat per toeval in de provincie gekomen, ofwel via de Veluwe ofwel via Duitsland.
Maar een of meerdere rottes wilde zwijnen.

Hoeveel Nederlandse jagers, jagen in Duitsland wel niet op zwijnen. En die vullen hun vriezer ermee.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 11:41

tienus63 schreef:
Dreamboy schreef:
Maar als de wolven de grens over lopen waarom zouden wilde zwijnen dat dan niet doen?

Precies dat.
Blijft het een raar gegeven dat alleen een BOA de Drentse zwijnen mag schieten ipv een jager.
Een jager heeft meer ervaring met het schieten van wild dan een BOA.
Provincie Drenthe is flexibel wat de 0-stand betreft.
Blijkbaar gaat het niet om een incidenteel dier wat per toeval in de provincie gekomen, ofwel via de Veluwe ofwel via Duitsland.
Maar een of meerdere rottes wilde zwijnen.

Hoeveel Nederlandse jagers, jagen in Duitsland wel niet op zwijnen. En die vullen hun vriezer ermee.

Maar in de grensstreek tussen drenthe en duitsland lopen nog geen zwijnen. Ze laten zulke sporen na dat je dat echt wel opmerkt.

tienus63

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 11:45

Als je je tuin omgespit wil hebben, ben je blij met bezoek van een paar wilde zwijnen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 12:06

Ik zag vanochtend op Facebook een filmpje voorbij komen van zwijnen in Drenthe… even terug zoeken

https://fb.watch/nASVOtvDs3/
Beilervaart

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 12:22

Sanet schreef:
Ik zag vanochtend op Facebook een filmpje voorbij komen van zwijnen in Drenthe… even terug zoeken

https://fb.watch/nASVOtvDs3/
Beilervaart

Spuit 11 haha. Daar hebben we het de hele tijd over. Filmpje staat hier al.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 12:23

Ooooooh mag ik me met terugwerkende kracht nog beroepen op die dinsdagochtend?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 13:04

Projectontwikkelaar lijkt in te zetten op recreatieve onroerend goed markt rond DFW. Paradijs voor paardenliefhebber.

Ik denk dat de (ruiter)paden daar behoorlijk ingeperkt worden voor zover dat al niet gebeurd is.

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 3646869260

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 14:48

tienus63 schreef:
Projectontwikkelaar lijkt in te zetten op recreatieve onroerend goed markt rond DFW. Paradijs voor paardenliefhebber.

Ik denk dat de (ruiter)paden daar behoorlijk ingeperkt worden voor zover dat al niet gebeurd is.

Nou daar zitten we echt op te wachten ook ...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 17:50

Zo lang druk en drijfjacht op zwijnen niet is toegestaan is een 0 stand een wassen neus en is het dweilen met de kraan open. Maar dat is hoe ik het zie.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 20:44

Wintu schreef:
tienus63 schreef:

Nou daar zitten we echt op te wachten ook ...

Dat park is er al 50 jaar. De nieuwe eigenaar wil alle nu aanwezige stacaravans vervangen door huisjes. Dus het wordt niet anders voor de omgeving, maar wel voor de huidige sta plaats eigenaren. Park ligt ook niet echt in het DFW maar aan de rand.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 20:52

pillow schreef:
Dat park is er al 50 jaar. De nieuwe eigenaar wil alle nu aanwezige stacaravans vervangen door huisjes. Dus het wordt niet anders voor de omgeving, maar wel voor de huidige sta plaats eigenaren. Park ligt ook niet echt in het DFW maar aan de rand.

In de brochure staat dat er wordt uitgebreid?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 21:06

Ik doelde op het feit dat ze de paardenhouder willen trekken.
Lijkt me niet handig vanwege
- aanwezigheid wolf
- afsluiten van paden in dat gebied.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 23:12

Wintu schreef:
pillow schreef:

In de brochure staat dat er wordt uitgebreid?

Lijkt me sterk en dan kunnen ze maar 1 kant uit en dat zijn de weilanden. Bovendien zitten ze dan tegen de Friese grens. En tienus63 die paardenaccomodatie is er nu ook wel al, zullen niet veel meer worden. Wat de afsluiting van paden betreft is er ook niet veel veranderd hoor er is nog heel veel ruiterpad. Hier en daar iets verlegd meer niet. En dat er wolven zijn kan wel wat schelen in het aantal paardenhouders die er op af komen. Maar er zijn ook die juist komen om de wolf te zien.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 07:47

Er zitten toch heel veel paardenaccomodaties aan het DFW? Wij hebben er ook 3 jaar op rij met paard gekampeerd, bij Hoogersmilde. Waren toen veel leuke rondjes die je kon rijden maar begreep dat dit nu wel anders is inmiddels. Ook weet ik niet of ik er nog zo relaxt rond zou rijden ze worden echt vaak gezien daar.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 22:21

Citaat:
Ah kijk. Senckenberg en ForGen samen in een duits persbericht. Zoals u weet is ForGen het laboratorium waar ik DNA-monsters laat testen. Ik ben in April nog daar in Hamburg geweest. En Nicole van ForGen is afgelopen mei op mijn uitnodiging een paar dagen naar Nederland overgekomen en hebben we een goed gesprek gehad samen met Nationaal Park De Hoge Veluwe, omdat wij hele bijzondere uitslagen hebben. Ik laat nog steeds DNA-monsters daar testen, maar omdat de motie onafhankelijk DNA-onderzoek in de Provincie Gelderland is aangenomen, niet meer zoveel als afgelopen anderhalf jaar, alleen als het heel bijzonder is. Laat ik dat zo maar zeggen. En ik hoef u vast niet meer uit te leggen wie Senckenberg is. Maar mocht u het vergeten zijn, WUR/WENR stuurt wolf DNA-monsters naar Senckenberg en zijn totaal niet transparant ivm concurrentie, aldus voormalig Gedeputeerde Peter Drenth Provincie Gelderland afgelopen juni.
Ik heb een klein stukje van het persbericht hieronder vertaald. Fijn dat meerdere mensen kritisch zijn.

Florian Roos weet het zeker: “We worden door de politiek voor de gek gehouden als het om de wolf gaat.”

Een recent voorbeeld deed zich onlangs voor in Heringen, een klein stadje in het district Hersfeld-Rotenburg in het oosten van Hessen, toen een hert werd gevonden. “Een wandelaar vond het vers gedode hert. De poot was eruit gescheurd, de ingewanden waren opgegeten en er waren ook typische scheurplekken in de nek”, vertelde schapenboer Florian Roos aan Merkur.de. “De deskundige kwam toen, nam DNA-monsters af, deze werden opgestuurd naar Centrum Senckenberg en na een paar weken kwam de uitslag van het Wolfcentrum: De dader zou een hond zijn geweest.” Echter na onafhankelijk onderzoek in de genetica laboratorium ForGen (Instituut voor Forensische Genetica en Forensische Geneeskunde van het Instituut voor Hematopathologie GmbH) in Hamburg werd een mannetjeswolf bevestigd als de boosdoener!

De twijfels over de DNA-resultaten, die de Senckenberg Society for Nature Research, als nationaal referentiecentrum voor wolven- en lynxmonitoring in Duitsland, sinds 2010 landelijk onderzoekt, ontstaan ​​niet alleen in Heringen, maar ook in andere monsters in Hessen, en zelfs al enkele jaren in de hele republiek. Resultaten zoals “vos”, “hond” of “geen soortidentificatie mogelijk” werden steeds vaker gerapporteerd.

Bron stichting Annemieke
Gerefereerd wordt naar dit artikel,
https://www.natuerlich-jagd.de/news/mis ... jAwZPtZcEs
https://www.natuerlich-jagd.de

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 22:52

Ik weet dat wolf en hond over en weer vruchtbaar zijn, en goudjakhals en hond ook. Goudjakhals en wolf moeilijker, maar met ommetje hond wie weet.
Zitten we naar het ontstaan van een mix/nieuwe soort te kijken? Net als de al bekende coywolf (en coydog) in Amerika?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 23:04

Dat en dat men het aantal slachtoffers door de wolf omlaag wil brengen.
Geen uitslag of niet herleidbaar is voor de statistieken geen wolf…

Er schijnt overigens in de buurt van Keulen, Hellenthaler Wald een overduidelijke hybride rond te lopen.
Hij heeft zelfs een bijnaam gekregen daar.
Op de foto lijkt het wel een dikke labrador in letterlijk wolfskleren.
Zal eens kijken of de foto weer tegen kom.
Keer wat anders dan een labradoodle.

Edit foto gevonden.

Afbeelding

Afbeelding

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 13:15

De wolvenaanvallen in het eerste half jaar zijn gelijk gebleven aan het aantal aanvallen van vorig jaar in dezelfde periode.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 13:23

Demissionair minister V.d. Wal heeft verzoek van Faunabescherming om de Veluwe een beschermde wolvenzone afgewezen.
Dit verzoek kan pas gedaan worden als een wolf minimaal 10 jaar gevestigd is in een gebied.

Positief nieuws!

Bron: Telegraaf.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/8078380 ... fgeschoten

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 14:15

tienus63 schreef:
Demissionair minister V.d. Wal heeft verzoek van Faunabescherming om de Veluwe een beschermde wolvenzone afgewezen.
Dit verzoek kan pas gedaan worden als een wolf minimaal 10 jaar gevestigd is in een gebied.

Positief nieuws!

Bron: Telegraaf.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/8078380 ... fgeschoten

Nou, dat soort berichten ben ik zeer blij mee!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 14:22

Van de Wal en iets zinnigs. Wauw dat is wel een verrassing :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 14:32

DuoPenotti schreef:
Van de Wal en iets zinnigs. Wauw dat is wel een verrassing :)

ja en dan staat dit er ook nog :
Citaat:
Uit het afwijzingsbesluit blijkt verder dat de minister vindt dat Nederland te klein is om een populatie wolven te huisvesten die ’op zichzelf groot genoeg is om een gunstige staat van instandhouding te bereiken’. Van der Wal meldt dat dit ook door de Europese Commissie is onderkend. In Brussel leven plannen om de regels voor de wolvenbescherming minder streng te maken. Nederland wil daarom nu, samen met buurlanden, een ’internationaal wolvenplan’ maken.

Al hoop ik wel dat dat samen met plan niet alsnog een voortzetting van er mag niks wordt ivm zgn. wel genoeg plek dan.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 16:15

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 16:21

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 16:21

In Duitsland wordt in bepaalde gevallen de jacht op een probleemwolf versneld toegestaan als er aan een aantal voorwaarden wordt voldaan.
Citaat:
12-10-2023 Duitsland. De minister heeft zojuist een versoepeling voor de regels tot afschieten aangekondigd.

W&P: In het kort komt het er op neer, dat een snelle vergunning kan worden verleend indien:

- In het gebied al meerdere aanvallen op vee plaatsvonden.

Wanneer een wolf in bovenstaand geval dan:

- een wolvenwerende afrastering overwint...

- ... kan een snelle afgifte van de vergunning plaatsvinden.
DNA hoeft NIET te worden afgewacht. Uitslag taxateur is voldoende

- Met die vergunning mag dan nog 21 dagen lang gejaagd worden …

- …maar dan alléén binnen een straal van 1000 meter rond die laatste aanval.

EINDE SAMENVATTING.

.

VERTALING PERSBERICHT BMUV 12-10-2023:

<<Minister van Milieu Steffi Lemke stelt de deelstaten nieuwe regels voor, om het afschieten van wolven in gebieden met een verhoogd aantal wolvenpredaties te vergemakkelijken.

Vandaag presenteerde minister van Milieu Steffi Lemke in Berlijn haar voorstellen, om wolven na aanvallen op landbouw -huisdieren sneller af te kunnen schiete .De procedure is in overeenstemming met de Europese bescherming van diersoorten. Het voorstel bestaat eruit, dat een wolf gedurende 21 dagen mag worden afgeschoten als hij zich binnen een straal van 1000 meter van de plaats van zijn laatste aanval bevindt. In tegenstelling tot de vorige procedure hoeft het resultaat van een DNA-analyse dan niet te worden afgewacht.

De uitzonderlijke afschotvergunning kan door de autoriteiten worden verleend nadat een wolf redelijke maatregelen ter bescherming van kuddes heeft overwonnen in eerder gedefinieerde gebieden met een verhoogde incidentie van aanvallen op vee en grazende dieren heeft gedood.

Het voorstel van het BMUV betekent: snellere procedures, meer bescherming en zekerheid voor eigenaren van grazers, rechtszekerheid voor de deelstaten en consistentie met Europese en nationale wetgeving.

.

Het belangrijkste is dat dit voorstel snel in de praktijk kan worden gebracht en geen Europese en nationale wetswijzigingen vereist. Het is oplossingsgericht en praktisch. Samen met de deelstaten werkt het BMUV ook aan begeleidende maatregelen, zoals de invoering de invoering van modelbekendmakingen, die de administratieve last voor de deelstaten verder zouden verminderen en zo de bureaucratie zouden terugdringen.

Minister Lemke van Milieu draagt haar voorstellen bij aan het proces dat momenteel loopt met de deelstaten; het doel is een resolutie door de Conferentie van milieuministers eind november.

.

Minister van Milieu Steffi Lemke: "De terugkeer van de wolf in Duitsland heeft tot conflicten en uitdagingen geleid. Voor graasdier veehouders is het een groot verlies wanneer dieren afgeslacht op de weide liggen na een wolvenaanval, niet alleen economisch maar ook emotioneel. Ik neem deze zorgen en problemen serieus. Daarom heb ik de federale staten een manier voorgesteld om wolven sneller en ongecompliceerder te kunnen afschieten nadat ze grazers hebben gedood.

Mijn voorstel is eenvoudig te implementeren en uitvoerbaar zonder langdurige nationale of Europese wetswijzigingen. Want het is duidelijk: houders van graasdieren hebben zo snel mogelijk meer bescherming en veiligheid nodig en tegelijkertijd moeten we voldoen aan de Europese wetgeving voor de bescherming van diersoorten. Beide doelen wil ik samen met de deelstaten snel dichterbij brengen."

.

Het voorstel voor versnelde ruiming voorziet erin dat ruimingsvergunningen sneller kunnen worden afgegeven in gebieden met een verhoogde incidentie van aanvallen, omdat niet langer hoeft te worden gewacht op het resultaat van een DNA-test.

Zodra er sprake is van een wolvenaanval op grazende dieren in gebieden met een verhoogde incidentie van aanvallen, die door maatregelen ter bescherming van de veestapel redelijkerwijs werden beveiligd, kan een wolf worden afgeschoten binnen een straal van 1.000 meter rond de weide gedurende 21 dagen na ontvangst van de afschotvergunning. Het DNA-onderzoek wordt echter nog steeds uitgevoerd om in het verdere verloop te verduidelijken of de wolf die de aanval heeft veroorzaakt, werd geraakt.

.

De omtrekregeling maakt het veel waarschijnlijker om de wolf te raken die de schade heeft veroorzaakt. Uit wetenschappelijk onderzoek is bekend dat een wolf na een succesvolle aanval vaak opnieuw een poging waagt bij dezelfde kudde. Uit een studie in Zweden bleek bijvoorbeeld dat het risico op een nieuwe aanval bijzonder hoog was in de onmiddellijke omgeving na een aanval. Het voorstel maakt gebruik van deze wetenschappelijke bevindingen.

.

Minister van Milieu Steffi Lemke: "Ik heb dit voorstel voorgelegd aan de deelstaten en zal het eind november ter goedkeuring voorleggen aan de Conferentie van milieuministers na verder overleg met de deelstaten. Tegelijkertijd werk ik samen met de Länder aan begeleidende maatregelen, zoals het opstellen van modelboodschappen, die de bureaucratie van het goedkeuringsproces in de Länder aanzienlijk moeten vereenvoudigen en verminderen. Samen met de regeling voor het snel afschieten van wolven is dit een goede basis voor een effectief en regionaal wolvenbeheer, waarbij problemen snel kunnen worden aangepakt zonder de Europese regelgeving voor de bescherming van diersoorten te overtreden."

.

De wolf is strikt beschermd in Duitsland volgens de Europese Habitatrichtlijn en is een prioritaire diersoort voor het behoud waarvan alle staten van de Europese Unie een speciale verantwoordelijkheid hebben. De staat van instandhouding van de wolf moet elke zes jaar worden vastgesteld in het kader van de Habitatrichtlijn. De classificatie wordt gemeten volgens uniforme criteria in heel Europa. Naast de populatie zijn dit de verspreidingskenmerken, de grootte en de kwaliteit van de habitat en de toekomstverwachtingen. Het volgende Habitatrichtlijnrapport - voor alle Habitatrichtlijnsoorten - wordt in 2025 verwacht.

.

Volgens de huidige jaarlijkse publicatie van het Bundesamt für Naturschutz (BfN) waren er in Duitsland voor het controlejaar 2022/2023 184 wolvenroedels, 47 paren en 22 alleenstaande wolven, d.w.z. in totaal 253 wolvengebieden. Dit is het resultaat van de onderzoeken die zijn uitgevoerd door de deelstaten, die enkele tienduizenden records hebben geanalyseerd. In het wolvenjaar 2022/2023 leefden de meeste wolvenroedels in Brandenburg (52), gevolgd door Nedersaksen (39) en Saksen (38). Tijdens het toezichtsjaar werden in de bevestigde wolvengebieden in totaal 1.339 wolven gedetecteerd: 439 volwassen wolven, 83 jaarlingen (wolven in hun tweede levensjaar) en 634 pups (wolven in hun eerste levensjaar), evenals 183 wolven die qua leeftijd niet duidelijk bij een van deze groepen konden worden ingedeeld.

.

In het vorige monitoringjaar 2021/2022 werden 245 territoria, 162 roedels, 58 paren en 25 individuele wolven vastgesteld. In de afgelopen twee monitoringjaren lieten de gegevens van de wolvenmonitoring van de deelstaten een kleinere toename van het aantal territoria zien dan in de voorgaande monitoringjaren. De wolf voedt zich voor meer dan 95 procent met wild, wat betekent dat hij zich meestal in het bos voedt en niet op grasland. Sinds de wolf meer dan 20 jaar geleden naar Duitsland terugkeerde, zijn er geen aanvallen op mensen geweest. Aanvallen in andere delen van de wereld zijn voornamelijk te wijten aan hondsdolheid, die in Duitsland en het grootste deel van Europa niet meer voorkomt.

12.10.2023 | Pressemitteilung Nr. 153/23 | Artenschutz>> Vertaald door DeepL .

.

https://www.bmuv.de/pressemitteilung/sc ... utz-wahren

Bron wolf en paard in Facebook.
https://www.facebook.com/groups/9946536 ... 701427371/