Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 04:40

roosa schreef:
dierenfan schreef:
Roosa ik zeg het niet snel van ?schimmel? Kleur paarden maar wat een machtig en prachtig paard is de jouwe!! Welk ras of kruising?

Ze is geen schimpie,ze is een donker valkje.
Een tinker
Dankje voor het compliment :j

Ik twijfelde al vandaar de vraag. Ik ben en blijf voorlopig echt een leek ;) voor een tinker een behoorlijk formaat qua hoogte zo te zien? Ik zou zelf oorspronkelijk ook een tinker gehad hebben inmiddels. Een prachtige merrie van 1.60 hoogte. Echter door zeer onvoorziene omstandigheden is ze uiteindelijk gebleven waar ze al was. Zij was mijn lespaard en we hadden al 2 jaar naar het moment toe geleefd dat ze bij ons zou komen worden. Het lot heeft anders beslist en inmiddels net zo gek op mijn puber

Prachtig! Geniet lekker van haar!

Maartje_M

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 07:18

Haha Elina, geen goede stierenvechter dus :')

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 07:44

Wat leuk al die vorderingen.
Grappig mijn pony is ook een “koeien ras “, de eerste keer dat we hier vlakbij stal koeien tegenkwamen met wandelen ( wel in een wei hoor) vond ie t ook niks..

Ik heb mijn uk inmiddels zover dat hij keurig inparkeert naast een krukje. Zaterdag zat ik er al bijna op, m’n been ging er al helemaal overheen.. alleen dat laatste stapje.. was ook alleen en geen cap op, dus toch maar niet haha

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 07:56

Ze bleef gelukkig wel bij me ja, dat scheelt. Ze is altijd super dapper overal alleen koeien zijn dus een stap te ver :evaw:

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 08:42

Even geen uitgebreide bijleespost, dat doe ik later even vanaf de pc.

Maar mijn gup ben ik het bitje aan het aanleren met gebruik van clickertraining om het een positieve ervaring te maken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 20:28

Clickertraining is echt overal handig voor :D

Hier begint hij de longeerlijn beter te snappen. Al had hij meer oog voor de lammetjes :')

Afbeelding

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 14:40

@alwaysH Wat een leuke manier om hem te laten wennen aan het bit. :j

@leedebee fijn dat hij de longeerlijn beter begint te begrijpen.

Ik ben afgelopen tijd wat bezig geweest met rust en ontspanning tijdens het opzadelen. Resultaat, vandaag kon ik haar opzadelen zonder dat ik haar vast had of ze vast stond. Jammer genoeg ben ik vaak alleen dus heb er geen foto van kunnen maken. Maar ik was wel trots.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 15:41

Gisteren voor het eerst zelf op Owen gereden. Mijlpaal!
Ging fijn. Wat gestapt en gedraafd. Hij zat echt te kijken..hey wat is dit er zit wat anders op mijn rug. Ik ben ook een flink stuk kleiner als degene die hem zadelmak. Maar hij zit heerlijk en laat zich op stem en zit al prima terugnemen. Heel gevoelig mondje dus echt heel licht contactteugeltje. Maar verder niet ril ofzo. Hij loopt vanzelf goed voorwaarts maar je kunt er gerust met je been aankomen en ook niet heel gevoelig voor net even andere balans. Ha dat was met mijn merrie 12 jaar geleden wel heel anders. Dat was echt been eraf in het begin anders vloog je door de bak en als je zelf iets balansverstoring had, dan werd je gelanceerd...die was daar zo gevoelig voor.
Heb nog niet gegaloppeerd. Ik heb zelf de afgelopen anderhalf jaar, sinds de blessure van mijn merrie, heel weinig gereden dus moest zelf ook een beetje inkomen weer. Dat komt wel, alle tijd. Van de week nog een keer rijden, dan ga ik een weekje op vakantie en als ik terug ben haal ik hem op.

Moest wel opletten..ha ha. Ik heb een airjacket gekocht voor de eerste tijd en sowieso voor het springen. Had nog nooit met zo'n ding gereden dus gelukkig werd ik nog even gewaarschuwd met afstappen...sprong er al bijna af zonder loskoppelen :+

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 18:54

Muze verstandige keuze,snapt dat het kriebelt.

AlwaysH leuk dat je het met clicker doet.
Mogen we je gezicht niet zien?

Leedebee fijn aan de longe.
Lammetjes zijn ook wel het kijken waard natuurlijk.

ElinaSK.
Super dat het zadelen fijn gaat.
Volgende keer een kiekje maken.

OjI
Klinkt als een heerlijk nuchter dier.
Fijn zo.n dier die je vergeeft bij wat onbalans en waar je ook gewoon aan mag zitten zonder dat je afgestraft word.
Das een gouwe!
Die airjacket moet je egggg niet vergeten. :)

Muisje is ook zo.
Ik hou ervan.
Al was ze vandaag nogal afgeleid.
Mijn man had nieuwe houten palen in de hoek van de bak neergelegd.
Dat was stom vond muis.
Toen vond de buurman het nog nodig om in de bosjes te gaan zitten kloten.
Nou toen was er weinig meer aan.
Toch wat fijne stukjes gepikt ondanks het hoekafsnijden,wegschietertjes,kop er op en koekeloeren.
Afbeelding

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 20:30

Haha, zeker mag je mijn gezicht wel zien! Maar ik klikte net met mijn tong met driedubbele onderkin en als ik ooit ergens solliciteer is dat niet wat men direct hoeft te zien. :+ O:)
Dank jullie!

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 20:33

AlwaysH schreef:
Haha, zeker mag je mijn gezicht wel zien! Maar ik klikte net met mijn tong met driedubbele onderkin en als ik ooit ergens solliciteer is dat niet wat men direct hoeft te zien. :+ O:)
Dank jullie!

:') :))

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 15:03

Lekker bezig allemaal. Ook heerlijk weer ervoor!! Gisteren hier weer 2 span gereden. Gaat heerlijk en nu ook stukje dorp en onverharde landweg mee gepakt. Weer enorm trots!
Vandaag is hij voor het eerst in een maand weer onder het zadel geweest. Lekker de zee in en grote ronde op het gemak door de polder met mijn bijrijdster. Ook dat ging weer fantastisch in alle 3 de gangen. Zo'n lekkere vent!!!
Toch gaat hier ook niet alles goed uiteraard haha. Grootste werkpunt is nu dat wij gewoon op de weide mogen lopen en dat hij niet altijd overal bij kan en mag helpen en wij ook geen kroelpalen zijn. Als meneer zich genegeerd voelt dan draait hij zijn kont en trapt gericht. We wisten al dat hij dit gedrag kon laten zien en zijn er hard mee bezig. Zowel gisteren als vandaag geen strijd gehad maar beide keren kwamen we ook voor hem en dan staat hij al te wachten haha

De stal is nu afgesloten en is leeg gehaald. Deze week volledig schoon maken en net stalmatten gehaald. De bedoeling is komende maanden enkel op stalmatten. Ze kunnen toch 24/7 de weide op inmiddels. In de winter stro er op.
De mijten lijken inmiddels ook grotendeels onder controle dankzij cydectin pour-on. Dan merk je dat je sok paarden hebt.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 16:02

Owww lijkt me heerlijk de zee in.
Jaloers!
Dat moeten muis en ik ook nog weer allemaal gaan verkennen.
Niks leukers als boscrossen,en strand!

Vandaag weer een stapje erbij.
Voor de aller eerste keer de galopknop aangezet,en hij werkt.
Beetje stemhulp en ploep daar was ie.
Beetje verlichte zit om te helpen,beetje contra stelling in de hoeken en zo konden we een heel rondje maken.
Had ik al gezegd dat ik dol was op mijn muis. :D <3

https://youtu.be/NJfv_HN-0TY

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 19:07

@oji wat goed, fijn dat er al zulke progressie in zit!

@roosa heeft ze in elk geval weer wat nieuws geleerd van al die enge objecten neem ik aan? En super fijn dat je hebt kunnen galopperen!

@dierenfan oeps dat zijn inderdaad dingen die je zsm de kop in wil drukken. Wel jaloers hoor dat jullie zo lekker de zee in kunnen.

Ik heb vandaag voor het eerst in haar leven haar staart gewassen. Er kwamen wat druppels op haar achterbenen, ze deed echt alsof de wereld verging, princes :+ . Verder wel braaf hoor, alleen zon drama queen af en toe.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 05:31

Wat ontzettend knap van Muis en jou!!
Zo hebben we allemaal wat. Als ik dan jullie bak foto's en filmpjes zie dan denk ik dat wil ik ook haha. Helaas op deze locatie niet mogelijk. We kunnen altijd gebruik maken van een bak een ruime kilometer verderop maar daar kan ik niet aangespannen oefenen. Beide paarden kunnen met gemak over straat natuurlijk maar ik als beginnende menner zou graag in een bak starten. Hopelijk start de cursus vlot

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 09:32

Hoe gaat het met alle paarden hier? :D . Ik heb gisteren een lesje gehad van iemand die me gaat helpen met beleren. Was super leerzaam. Gelijk geleerd in te parkeren en ze is zo slim, heel leuk om te zien. En verder een begin gemaakt met druk simuleren van erop zitten vanaf de grond en dan bewegen. Dat vond ze nog wat vreemd, maar ze is wel steeds super braaf. Volgende keer vraag ik even of ze fotos wil maken.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 09:54

Wauw klinkt als een hoop vooruitgang in één les!

Hier gaat het super. We genieten van de lente <3

Ik weet niet of ik het hier had gedeeld, maar meneer is momenteel echt een slungel en ben nog niet van
Plan daar al te veel aan te zitten. :=
Afbeelding

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 10:19

Ja goede vraag! Ik ben tijdje stiller geweest aangezien Niko toch 5 dagen antibiotica heeft gehad voor zn pootje maar daarna heb ik hem toch weer opgepakt.

Hij is geen pas kreupel verder en iom dierenarts moest het geen problemen opleveren.

Dus we hebben er weer sinds vorige week 3x opgezeten!

Wond heelt heel netjes, zal een litteken en denk schieffel blijven maar daar kan ik mee leven.

Afbeelding

En rijden gaat echt super fijn! Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En ja we hebben zelf gister gesprongen! (Wel 30 hele centimers :+ )
Afbeelding

En nu vind ik Niko wel echt ingereden en heeft ie wel een maand vakantie verdient!
Sinds gister zijn ze ook snachts buiten op het land, kost vaak genoeg energie de eerste tijd en dan vind ik het niet fair om een jonkie ook nog eens verder te trainen, die energie kunnen ze beter gebruiken).

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 11:22

Leuk allemaal!

@Dieseltje fijn dat zn wond ook goed geneest.

Stip heeft ff vrij gehad, want ik was op vakantie. We zijn nu op de terugweg vanuit Frankrijk. Aankomende week maar eens kijken wat hij nog weet haha.

Thuis ligt er wel een gloednieuw Schockemöhle Equitus Theta 3-in-1 bitloos hoofdstel op me te wachten.
Door een fout op de site van Horze voor 59,95 gekocht, terwijl ze eigenlijk 260,- zijn :') :')

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 11:40

Hier staan ze inmiddels ook echt 24/7 buiten. De container stallen zijn helemaal leeg en ontsmet. De bodem gaat in de komende dagen gemaakt worden en dan stalmatten erop. Daarna mogen ze er gerust weer in als ze willen. Deze week is Gibbs nog 2x onder het zadel geweest. Ik heb gezien dat hij amper tot totaal niet reageert op landbouw en vracht verkeer. Heel langzaam ga ik toch zin krijgen er zelf ook eens op te gaan zitten. Dit kan nog weken of maanden duren maar de zin komt wel. Helaas qua gezondheid nog amper verbetering bij mezelf. Waarschijnlijk toch ook heftige nasleep corona naast hooikoorts en astma. Ik kan nog maar deels werken en dat frustreert gigantisch. Over 13 dagen ons trouwfeest. Nu werken 2 kuren prednison nog. Ik kan enkel maar hopen dat ik geen terugval krijg en elke dag mini stap vooruit ga

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 14:38

Zo, ik ben al even niet geweest hier. Helaas een vriendin van mij overleden en dat hakte er nogal in.

Ellie doet het super. Ze staat inmiddels met 4 anderen op de wei en ze is zo fijn ook in deze kudde. Echt genieten. Ze heeft vanaf het begin al moeite met haar achtervoetjes geven (eh, nou ja moeite; ze trapte) en daar heeft mijn dochter al flinke vorderingen gemaakt met haar. Het gaat nog niet van harte maar trappen doet ze niet meer.
We gaan haar beentjes vanmiddag voor het eerst eens afspuiten. Ben heel benieuwd hoe dat gaat, want tot nu toe lijkt ze niet bepaald dol op water LOL. Ze pakken we elke week eigenlijk iets nieuws erbij.
Dekjes, longeersingels etc op daar geeft ze overigens niets om.
Ze is ook wel flink gegroeid want heel erg overbouwd staat ze niet meer. 1 Juli wordt ze 3.
Dochter en ik blijven dit proces van haar alles leren, zo leuk vinden!

Ze had trouwens wel flink wat spoelwormen (dus weer ontwormt) en daardoor wat ingevallen. Hopelijk zorgt de wei ervoor dat ze wat bijtrekt. En ze krijgt ook extra veel (en wat rijker) hooi 's avonds op stal.

Ik ga nu jullie avonturen even bijlezen hoor :o

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 14:43

@dierenfan balen dat het nog zo bagger met je gaat. Hopelijk ben je tzt als het feest is wat opgeknapt.

@Koekie73 gecondoleerd Y;(
Wel fijn dat jullie vorderingen maken!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 17:33

Afbeelding

De eerste kilometer zelf 2span mennen is gedaan. Wat is dit anders qua kracht en gewicht in je handen dan enkelspan. Verder ging het prima! Dit was uiteraard nadat ze hun 'ei' al kwijt waren en op een stuk bekend en rustig terrein. Met ervaren menner naast me behalve voor de foto haha

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 18:33

Wat goed! Wel wat blijer kijken hoor haha!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 19:28

Leedebee schreef:
Wat goed! Wel wat blijer kijken hoor haha!

:D ik was vol concentratie en eerlijk ook spanning. Dit terwijl ze echt ontzettend braaf zijn eigenlijk :D dat lachen komt ooit haha