Avalanche schreef:Als jij een leider voor je paard bent, wil je paard heus braaf zijn.
Ik vind dit een beetje een gevaarlijk uitspraak hoor

Ik zou leider graag veranderen in begeleider

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Avalanche schreef:Ik ben geen medische expert![]()
Maar het is zo onwijs rustig op gebied van gedrag. Ze is gewoon heel zoet en braaf. Dat is ze echt.
En ik ben er van overtuigd dat paarden gewoon braaf zijn op de juiste plek met de juiste training en begeleiding. Volgens mij willen paarden helemaal niet stout zijn maar snappen ze ons gewoon heel vaak niet. Als jij een leider voor je paard bent, wil je paard heus braaf zijn.
Rocamor schreef:Irmaz, wat is er mis met het woord leider? Ik ken zat begeleiders die over zich heen laten lopen. En zo'n soort begeleider maakt het niet makkelijker voor een paard. Een echte leider staat ergens voor. In de kudde ook, 1 oogopslag of een oortje dat draait en de ander weet wat er moet gebeuren. Dit in tegenstelling tot de onzekere (be-)leiders, die denken dat ze met grof geweld moeten regeren.
Avalanche schreef:Dat veel mensen het woord leider niet snappen, is niet mijn probleem en ook niet dat van het paard, maar een paard werkt zoals het werkt. Een paard is een kuddedier, een paard is een prooidier, geen jager, en een paard heeft in die kudde duidelijkheid en veiligheid nodig. En een paard wil graag samenwerken en het goed doen en daar wordt je paard vrolijk van.
En als aan die voorwaarden kan worden voldaan, is je paard braaf, want probleempaarden bestaan niet. Probleem mensen wel.
Avalanche schreef:....
Dat veel mensen het woord leider niet snappen, is niet mijn probleem en ook niet dat van het paard, maar een paard werkt zoals het werkt. Een paard is een kuddedier, een paard is een prooidier, geen jager, en een paard heeft in die kudde duidelijkheid en veiligheid nodig. En een paard wil graag samenwerken en het goed doen en daar wordt je paard vrolijk van.
En als aan die voorwaarden kan worden voldaan, is je paard braaf, want probleempaarden bestaan niet. Probleem mensen wel.
....
herr_balou schreef:Avalanche schreef:....
Dat veel mensen het woord leider niet snappen, is niet mijn probleem en ook niet dat van het paard, maar een paard werkt zoals het werkt. Een paard is een kuddedier, een paard is een prooidier, geen jager, en een paard heeft in die kudde duidelijkheid en veiligheid nodig. En een paard wil graag samenwerken en het goed doen en daar wordt je paard vrolijk van.
....
Maar jij hebt net zo goed een probleem met het woord begeleider. Als ik de tegenstanders van dat woord lees, lees ik een interpretatie van het woord veroorzaakt door paardenmensen die 'vriendjes' willen zijn met hun paard, daar gaat het mis.
Overigens ben je geen paard, dat weet je paard heel goed en daarom vind ik het vergelijk met de kuddeleider misplaatst.
pantarhei schreef:Mijn vorige merrie was er zo een, met een oor aangeven wat ze wilde, beet of sloeg zelden of nooit. Dat had ze niet nodig. Mooi voorbeeld, ze stond altijd met een ruin, en de wei was groot genoeg voor nog een paard dus die kwam erbij. Ruin ging jagen, ze heeft dat even aangekeken, is naar de ruin toe gestapt en ze zijn samen terug gestapt, ruin heeft nooit meer gejaagd achter dat derde paard.
Ze was ook gek op schimmels, ging dan tussen de schimmel(s) en de rest staan, die waren van haar. Kon ze heel druk mee zijn
Mijn huidige lijkt wat op die van Avalanche, iets minder uitgesproken, maar blijft ook een kind. Die heeft overigens ook nog tijdje bij Oogappeltje die Ikke noemt gestaan. Eerste dag was ze onder de indruk van diens boze blik, dag 2 niet meer en ging ze met haar nicht lol maken op de wei.
Haar primaire reactie is heel hard wegrennen, haar geleerd te gaan kijken eerst samen ik voorop, later aan de lange lijnen en nu kan het ook erop. Heel aparte alerte merrie maar onwijs lief. Niet zo dominant als de eerste maar wel heel duidelijk![]()
Dame kan je alles op en aanknopen, boeit haar niet, echter zet niet de prullenbak links als die rechts hoort dat ziet ze op meer dan 100 meter, vroeger was ze gelijk weg, nu alert en gaat ze snuivend kijken
Avalanche schreef:Dat veel mensen het woord leider niet snappen, is niet mijn probleem en ook niet dat van het paard,
herr_balou schreef:Avalanche schreef:....
....
Maar jij hebt net zo goed een probleem met het woord begeleider. Als ik de tegenstanders van dat woord lees, lees ik een interpretatie van het woord veroorzaakt door paardenmensen die 'vriendjes' willen zijn met hun paard, daar gaat het mis.
Overigens ben je geen paard, dat weet je paard heel goed en daarom vind ik het vergelijk met de kuddeleider misplaatst.
Avalanche schreef:Maar 't is niet omdat mensen woorden niet goed begrijpen dat we ze anders moeten gaan gebruiken. Een begeleider is een coach, iemand die helpt, uitleg geeft, maar geen leider. Een begeleider staat ernaast, een leider erboven.
Avalanche schreef:Ja. Schrikken is instinctieve reactie, en die mag. Instinct is wat het is. Angst is emotie, en ook dat mag, maar emotie is te beïnvloeden. Zoals wat Pien hierboven schrijft. Je kan de mama erbij halen zeg maar
Vluchten is gedrag en dus trainbaar.
Sintara schreef:Avalanche schreef:Ja. Schrikken is instinctieve reactie, en die mag. Instinct is wat het is. Angst is emotie, en ook dat mag, maar emotie is te beïnvloeden. Zoals wat Pien hierboven schrijft. Je kan de mama erbij halen zeg maar
Vluchten is gedrag en dus trainbaar.
Daarom is de instinctieve schrikreactie voor mij een heel belangrijke eigenschap om een paard op uit te zoeken. Hoe vlug of bang een paard is maakt me niet zo uit, maar die instinctieve schrikreactie blijft tijdens het hele paarden leven altijd terug komen
Avalanche schreef:Denk dat dat ook wel door de tijd heen verandert. En het ligt ook aan je paard. Als je paard zo zelfzeker is dat ze het buurt nodig heeft om een leider te hebben is dat prima. Madammeke is een kleuter. Die heeft dat nog echt wel nodig ook, en de meeste paarden. Maar ik kan me zo voorstellen met een zelfstandige merrie dat het anders is. Bedoel je dat?
Sintara schreef:Ja ok, maar ik heb het om de echt eerste, initiële instinctieve schrikreactie he. Gaan kijken etc zal nooit instinct worden, dat is aangeleerd gedrag (wat doe ik als ik iets spannend vindt).
Voorbeeldje: ook op het eigen terrein waar mel zich super veilig voelt komt soms een schrik voor. Haar schrikreactie is een stukje door de benen zakken en hoofd omlaag doen.
Vervolgens gaat ze bibberen en dan pas komt het geleerde gedrag, gaat ze nadenken /relativeren. Uitzoeken wat het was, enzovoort.
irmaz schreef:Avalanche schreef:Maar 't is niet omdat mensen woorden niet goed begrijpen dat we ze anders moeten gaan gebruiken. Een begeleider is een coach, iemand die helpt, uitleg geeft, maar geen leider. Een begeleider staat ernaast, een leider erboven.
En toch is dit niet waar ik naar streef. Toen mijn lieve oude dame jong was heb ik haar (bijna letterlijk) aan de hand genomen en zijn we samen dingen gaan doen en gaan bekijken. Ik heb haar dingen gevraagd te doen en haar dingen uitgelegd. Ik ben nooit haar leider geweest. Wij deden het samen. Zij was in de kudde de algemeen aangewezen leider en heeft mij ook beschermd toen ik minder goed ter been was. Toen ik een keer verkeerd terecht kwam bij het afstappen stond ze meteen ongerust zachtjes hinnikend over mij heen gebogen. Bijna 2 maanden geleden heb ik haar plotseling moeten laten gaan, 26 jaar, koliek![]()
Het meeste spijt heb ik van de keren dat ik haar leider heb proberen te spelen...
Misschien dat het een beetje van het paard afhangt of je meer leider of begeleider moet zijn en misschien is het ook een in de tijd veranderend proces?