Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 13:31

Fillis schreef:
Phuddle schreef:
Misschien stom voor sommige, maar dit paard heeft mij iets totaal anders te leren dan paardrijden, en ook dat is oke. Hoe gek het ook mag klinken. Zelfs voor mij.

Ik vind dit niet gek hoor. Mijn vorige paard heb ik nauwelijks op kunnen rijden door allerhande omstandigheden, maar man, wat heb ik veel van en met dat dier geleerd. En met dit paard loop ik weer tegen andere dingen aan. Je blijft altijd bijleren met paarden, dat vind ik het mooie aan de hobby!

Op bokt zegt men wel eens dat je nooit het paard krijgt wat je wil, maar wat je nodig hebt, en ik geloof daar wel in :j

Mooi inderdaad wat je zegt, nou als men 3 jaar geleden had gezegd dat ik zou gaan clickeren met een paard had ik je opgegeten denk ik haha.
Maar ik loop er wel tegenaan dat mensen vanalles van je verwachten ofzo, ga je er nu eens op zitten etc. Zelfs mijn moeder al, joh denk je dat je er überhaupt nog op durft te gaan zitten. Uhm wauw thanks ofzo... ik zie wel het loopt zoals het loopt ze word in juni 4 dus zo schandelijk laat zijn we niet denk ik...

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 13:40

Oh herkenbaar hoor... die van mij is 2,5 en sinds vorig jaar zomer begonnen stalgenoten al 'wanneer ga je nu eens beginnen dan?' :') Als ze het nog eens vragen ga ik maar eens vragen wat ze denken dat ik allemaal gedaan heb het afgelopen jaar :P

Monte_Cristo

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 13:43

Ja dat herken ik ook. Hoeveel mensen tegen mij zeggen dat het onderhand wel eens tijd word dat ik erop ga zitten. Gelukkig heb ik ondertussen wel geleerd dat ik me door niemand gek laat maken. We gaan pas beginnen wanneer ik weet dat hij er klaar voor is. En voor nu lekker wat longeren en beetje voor beetje klaar maken.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 13:44

Even bijlezen, niet iedereen kan ik antwoorden maar doe mijn best!

@K-Nolan prachtige foto's van Mace zeg!
@Cheyenne0252 dat is dus altijd zo, je hebt een heel plan en dat gaat dus niet zoals je zou willen...
Gelukkig ben je veilig op plaats van bestemming gekomen. Wat heftig was dat zeg!
Don die wou ook absoluut de trailer niet in. Met sedering uiteindelijk wel gelukt |(
@Nobel01 wat vervelend zeg, dat ze niet helemaal lekker loopt.. Je moet vooral doen wat goed voelt, als een andere stal daarbij hoort is dat dan maar zo.
@Qimm leuk dat beeldmateriaal zeg! Ziet er al goed uit.
@Fillis Zozo, kan je de tanden in ieder geval bewaren haha! Geluk dat hij zo plat is. Hier heb ik er 1 die gaat niet zo snel plat haha.
@Mrijn wat goed dat de les zo fijn is gegaan! Ook weer helemaal een nieuw gebit, fijn dat het zo goed ging!
@Phuddle doe groeit dan nog wel even!
@Kellykeuhh ja die rhino het is wat zeg.. Beter geen risico's nemen, wel vervelend dat alles nu in duigen valt.

Ik ben inmiddels twee keer op Don geweest. Vorige week gedraafd en gestapt, hij vindt mijn been maar gek. Morgen gaan we weer aan de slag. Wij doen het elke woensdag! De rest van de week lekker grondwerken. Ik ben nu vooral actief met filmpjes maken op youtube en zijn insta bijhouden, gewoon omdat ik het leuk vind. Super trots hoe Don zo braaf is. Hij heeft tot nu toe nog geen stap verkeerd gedaan. Ik heb ook een topic geopend met daarin foto's van toen en nu! klik hier

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 13:49

Och, die van mij wordt dit jaar 8 en is net ingereden. 2/3 jaar geleden was hij er ook al, maar lukte het me gewoon niet. Ik had persoonlijk veel zorgen om me er echt toe te zetten. Toen istie 1,5 jaar ergens grasmaaier geweest en nu sinds december ben ik eraan toe zelf. Schaam me ik hiervoor? Soms wel, en eigenlijk hoeft dat niet. Niemand weet waar ik doorheen ga en ging, dat is mijn eigen proces en dat is prima. Nu voel ik hierin ook echt wat voor leermeester de pony hierin is. Ontzettend confronterend maar nu ben ik er klaar voor om daarmee aan de slag te gaan. Ik heb hem laten inrijden door iemand anders en zij rijdt hem ook door.
Zelf heb ik vorige week mijn eerste les gehad op en naast hem. Zowel psychisch als rijtechnisch, want alles loopt hierin gelijk. Ontzettend leerzaam proces voor mij!
Zo, gek om me hier zo kwetsbaar voor opennte stellen :o

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 13:54

@Saskia9 soms lopen dingen nu eenmaal zo, ik vind helemaal niet dat je er voor moet schamen... Tsjah iedereen heeft altijd een mening hoe het zou moeten maar niemand is perfect.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 14:54

Ik heb beetje bijgelegen wat ik niet snap waarom er een taboe rust op het latere leeftijd beleren van je paard.,

Liever wat later dan te vroeg.. alles gaat al zo snel. Kijk naar je paard, kijk naar jezelf is het tijd ervoor dan is het de tijd ervoor. Zo niet ook goed.

Super goed dat iedereen gewoon naar z’n eigen gevoel luisterd.

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 15:40

plutolover schreef:
Ik heb beetje bijgelegen wat ik niet snap waarom er een taboe rust op het latere leeftijd beleren van je paard.,

Liever wat later dan te vroeg.. alles gaat al zo snel. Kijk naar je paard, kijk naar jezelf is het tijd ervoor dan is het de tijd ervoor. Zo niet ook goed.

Stalgenoot vroeg mij ook al of ik niet bang was dat hij heel lastig zou worden als ik later ging inrijden. Ik wist dat men dat vroeger dacht, maar dat dat fabeltje blijkbaar nog steeds rond gaat verbaasde ik me wel over :=

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 15:54

Fillis schreef:
plutolover schreef:

Stalgenoot vroeg mij ook al of ik niet bang was dat hij heel lastig zou worden als ik later ging inrijden. Ik wist dat men dat vroeger dacht, maar dat dat fabeltje blijkbaar nog steeds rond gaat verbaasde ik me wel over :=

deels een deels niet, het schijnt wel dat jonge paarden het maar wat toe laten en paarden die al volwassener zijn, wel eerder zeggen ho stop wat ben jij aan het doen? ik denk gewoon hoe je beleerd een groot verschil is. Wil jij snel snel en heeft het paard amper tijd om alles te verwerken zou een ouder/sterker paard misschien eerder in 'verzet' gaan.

Jonge paarden zijn wat minder 'bewust' en laten het dan maar over hun heen gaan omdat ze nog niet sterk genoeg zijn. Maar als je gewoon rustig oppakt en paard ook tijd geeft om alles te verwerken enz dan zal leeftijd weinig uit maken.

Daarom ben ik zelf voorstander als het kan het beleren enz op te pakken op zijn eigen stal waar hij nu staat. ipv naar een stal brengen en dan binenn paar dagen aan de slag en dan met een maand of 2 al veel kunnen.

Als ik er zelf niet uit komt ga ik dat wel natuurlijk doen. En heeft hij daarna rust om alles te verwerken. Daarom wil het graag toch zelf proberen ook al heb ik nog geen ervaring. En nu zeg ik niet dat deze stallen slecht zijn absoluut niet en als je paard weg brengt heb je vaak te maken met 2 stal kosten omdat je huidige stalling ook gewoon door gaat.

Maar ik vind het zo snel alles in 2/3 maanden doorrijden. Paard heeft dan amper de tijd om alleen al aan de nieuwe plek te wennen en moet dan ineens van alles nieuwe dingen leren. En dan nog vaak door een vreemde. Dit is niet wat bij mij past, ondanks dat maximus aandacht van mensen super leuk vind.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 16:03

Inderdaad, ik heb ook echt gewacht tot het 4 is. Ik ga elke woensdag er op. Ja 1 keer in de week, het is weinig. Nou en.. denk ik dan. Ik voel mij er goed bij en voor mij hoeft het allemaal niet zo snel. Er zijn al 4 jarige die vanalles kunnen. De mijne kan alleen nog stap en draf als ik er op zit en aan de hand. Geeft toch helemaal niet.. Iedereen moet het lekker zelf weten wat hij of zij doet en hoe of zij zichzelf er bij voelt. Een paard moet nog heel lang mee kunnen..

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 16:25

plutolover schreef:
Fillis schreef:

deels een deels niet, het schijnt wel dat jonge paarden het maar wat toe laten en paarden die al volwassener zijn, wel eerder zeggen ho stop wat ben jij aan het doen? ik denk gewoon hoe je beleerd een groot verschil is. Wil jij snel snel en heeft het paard amper tijd om alles te verwerken zou een ouder/sterker paard misschien eerder in 'verzet' gaan.

Jonge paarden zijn wat minder 'bewust' en laten het dan maar over hun heen gaan omdat ze nog niet sterk genoeg zijn. Maar als je gewoon rustig oppakt en paard ook tijd geeft om alles te verwerken enz dan zal leeftijd weinig uit maken.
.

Dat is het ook, overdonderen met 3. Die mensen ervaren dan ook vaak dat ze als ze 4 zijn 'ineens weer in de pubertijd komen', terwijl ik dan eerder denk dat het paard tijd heeft gehad om van de schrik te bekomen en dan in verzet komt.

Niks ten nadele van mensen die al met 3 oppakken hoor, als dat gewoon rustig gebeurt zal het ook heus goed gaan. Maar die ouderwetse cowboys pas ik voor :=

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 16:34

En wat ook zo is kijk naar je paard. Bijv Maximus is een vrij nuchter paardje dat scheelt ook dat ik denk ik ga het zelf proberen. Is hij een type wat beter is om door te pakken in de zin van, veel herhalen een ritme dan laat ik hem wel doorrijden door iemand die meer ervaring/verstand van heeft. Al is dan nog wel mijn voorkeur dat diegene dan naar mijn stal toe komt en dan daar in rijdt.

Mocht dat echt niet kunnen dan zou ik hem wel weg brengen. Want stukje karakter is ook belangrijk om te kijken wat het beste bij jouw paard past. Zo heb ik iemand gevonden die paarden inrijdt niet zo ver bij mijn paard zijn stal vandaan. Ondanks dat paarden ook daar 1-2 maanden staat pakt ze wel rustig op en krijg je gewoon een paard terug wat ingereden is. En doorrijden moet je dan zelf oppakken. De paarden staan daar ook gewoon buiten, iets wat ik ook erg fijn vind als een paard op een nieuwe plek moet wennen.

binnenkort ga ik op 1 van haar paarden rijden en kennis met haar maken.

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 20:19

Lastig altijd, zelf kijk ik per paard.

Mace is volgende maand 4 en die rij ik nu 2x per week circa 15 minuten, om de week longeer ik een keer ipv rijden. Rest van de week staat ze gewoon buiten.

Wolf is bijna een jaar jonger dan Mace, met hem de keuze gemaakt om er nu een paar keer op te stappen en dan weg te zetten tot hij 3,5 - bijna 4 is. Heb er nu 3 keer op gezeten (5 minuten) en als het weideseizoen officieel open is (nu mag hij maar een uur staan omdat de wei nog redelijk nat is) krijgt hij vakantie en doet hij dus eerst helemaal niets, dan pak ik het longeren weer op en daarna het rijden.
Deze keuze gemaakt omdat wolf lichamelijk en mentaal toch echt wel erg veel paard is, daarom doseer ik hem nu lichtjes (zit steeds 1,5 week tussen als ik op hem zit en nu longeer ik tussendoor dus ook niet) zodat hij straks het wat gedoseerder op pakt. Aan beide kanten zitten voor en nadelen uiteraard, maar liever prikkel ik nu zijn spieren en weefsel om hem voor te bereiden op het latere werk dan later. Vooral omdat hij nu al heel veel hengst is. Wolf word dan ook goed lichamelijk in de gaten gehouden door de chiropractor en door mij.

Andere paarden heb ik wel eens tot hun 5e laten staan omdat deze er gewoon nog niet aan toe waren, die begon ik pas te longeren met 3,5 - 4. Elk paard is anders.

@DonDon: wat een leuke foto's zeg <3

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 20:26

Belangrijk inderdaad om gewoon naar het paard zelf te kijken en daar vanuit te gaan. Mascha wordt volgende maand vier en ik begin nu pas rustig aan te denken om haar aan een zadel ed te laten wennen. Zij is dan ook nog best jong in het koppie en is van alle eerste keren best onder de indruk. Maar als ik alles rustig introduceer dan wil het wel.

Maar zie dat de meeste lekker op weg zijn. Wel een heftig bericht Laura, maar blijkbaar is het toch een positiever bericht dan de artrose? Ik ben er niet zo in thuis hoor, klinkt beide heel heftig.

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 20:34

Jongens ik moet zeggen deze reacties had ik niet verwacht op bokt haha, ten positieve hoor. Je ziet en hoort toch steeds meer mensen die echt naar het paard zelf kijken ipv 2,5/3 ho
op de wedstrijden in.

Ik fijn dat er blijkbaar meer mensen zijn die tegen dingen aanlopen met hun jonkie en daar dus ook op de grond de tijd voor willen nemen.

Voel me ineens een stukje minder raar hihi dankjewel iedereen daarvoor

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 20:49

Phuddle schreef:
Jongens ik moet zeggen deze reacties had ik niet verwacht op bokt haha, ten positieve hoor. Je ziet en hoort toch steeds meer mensen die echt naar het paard zelf kijken ipv 2,5/3 ho
op de wedstrijden in.

Ik fijn dat er blijkbaar meer mensen zijn die tegen dingen aanlopen met hun jonkie en daar dus ook op de grond de tijd voor willen nemen.

Voel me ineens een stukje minder raar hihi dankjewel iedereen daarvoor

Nou, inderdaad! Positief verrast! *\o/*

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 22:58

Ik sluit me er ook helemaal bij an phuddle! Geleerd van de fokker waarvoor ik jaren gereden heb.. De beste man is vorig jaar gestorven maar we begonnen eigenlijk nooit met de paarden voordat ze 3,5jaar waren en dan waren ze nog steeds ruim op tijd voorbereid voor 5 en 6 jarige concoursen.

Paarden leren zo enorm snel dat het mijns inziens echt geen voordeel oplevert om met 2,5/3 te beginnen. De twee waar ik nu mee bezig ben zijn bijna 4 en 5. Ik ben met beide tegelijkertijd begonnen met trainen, even vaak in de week, even veel binnen of buiten. Maar bij de 4 jarige heb ik er nu al twee keer opgezeten en kleine rondjes gestapt. Terwijl de vijfjarige eindelijk het longeren begint te begrijpen en is dus nog lang niet klaar om het zadel op te hebben en te gaan hangen/zitten.

En het verschil tussen die twee kan ik niet echt verwijten aan de leeftijd. Ik zou eerder zeggen dat het puur een karaktertrek is waarom het tempo tussen die twee zo verschillend is en uiteindelijk, komt het ook met de vijf jarige goed. Het zal me vooral leren om nog beter naar het paard te luisteren en nog kleinere stapjes te zetten.

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 23:04

loveslimpie schreef:
Ik sluit me er ook helemaal bij an phuddle! Geleerd van de fokker waarvoor ik jaren gereden heb.. De beste man is vorig jaar gestorven maar we begonnen eigenlijk nooit met de paarden voordat ze 3,5jaar waren en dan waren ze nog steeds ruim op tijd voorbereid voor 5 en 6 jarige concoursen.

Paarden leren zo enorm snel dat het mijns inziens echt geen voordeel oplevert om met 2,5/3 te beginnen. De twee waar ik nu mee bezig ben zijn bijna 4 en 5. Ik ben met beide tegelijkertijd begonnen met trainen, even vaak in de week, even veel binnen of buiten. Maar bij de 4 jarige heb ik er nu al twee keer opgezeten en kleine rondjes gestapt. Terwijl de vijfjarige eindelijk het longeren begint te begrijpen en is dus nog lang niet klaar om het zadel op te hebben en te gaan hangen/zitten.

En het verschil tussen die twee kan ik niet echt verwijten aan de leeftijd. Ik zou eerder zeggen dat het puur een karaktertrek is waarom het tempo tussen die twee zo verschillend is en uiteindelijk, komt het ook met de vijf jarige goed. Het zal me vooral leren om nog beter naar het paard te luisteren en nog kleinere stapjes te zetten.

Gaaf toch hoe ieder paard zijn eigen tijd nodig heeft en dat wij dat kunnen inschatten als mens zodat ze voor vol worden gezien zeg maar. Het zijn nu eenmaal geen fietsen.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 23:05

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 23:07

Klinkt alsof ze zich inderdaad wat beter voelt dan. Heb je hele verhaal niet meegekregen maar dan zal ze wel behoorlijk wat hebben moeten inleveren denk ik? Sterkte igg!

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 23:11

Phuddle schreef:
Gaaf toch hoe ieder paard zijn eigen tijd nodig heeft en dat wij dat kunnen inschatten als mens zodat ze voor vol worden gezien zeg maar. Het zijn nu eenmaal geen fietsen.

Dat klopt zeker, maar het heeft nu 4 maanden geduurd voordat ze in stap een kant op een rondje om me heen loopt wat op longeren lijkt... Ik heb me dan toch wel meermaals afgevraagd of ik nog snap wat ik moet doen en of het aan mij ligt... En het is zeker niet erg als het wat langer duurt, maar ik heb altijd met jonge paarden getraind, >10 stuks zadelmak gemaakt. Dan frustreert het op een gegeven moment als zoiets simpels als longeren niet lukt...

Dat ziet er echt goed uit Nobel!

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 23:13

-

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 23:16

Ja dat snap ik wel, ik ben met de mijne ruim 3 maanden bezig geweest met een singeltje.... bleef aan de rodeo. Hoe langzaam ik het ook opbouwde kleiner kon niet.
Compromis is nu dat we een gaatje doen en dan weer een stapje vooruit. Net niet subtiel genoeg is rodeo. Nog altijd maar als je haar door hebt is het nu te doen gelukkig. Toen dacht ik ook wel even uhhhhh en nu dan... bleek dat door simpelweg wat in te laten buigen het probleem opgelost was. Al singel ik nu nog steeds niet zoals ik normaal zou willen. Maar goed prima zo.

Thanks voor de beknopte versie!
Heftig, vandaar de hitactief dan ook. Die stress is vreselijk om aan te zien denk ik, fijn dat je nu lekker een rondje hebt kunnen doen dan. Hopelijk komt ze snel tot rust en kunnen jullie aan de slag!

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 23:29

Ik heb zelf ook nooit echt ingezien wat juist het voordeel is aan starten op 2.5 / 3 jaar.. Ik kijk zelf ook altijd naar de fysieke en mentale leeftijd van het paard. Zo wordt mijn merrie dit jaar 6. Vorig jaar zijn we gestart met zadelmak maken, en dit jaar ben ik net gestart met dit terug op te pakken.

Mijn hengst wordt er deze maand 4 en zal ook dit jaar verder geleerd worden. Hij zit fysiek en mentaal toch net wat anders in mekaar dan onze merrie.

Zodra ze terugkomen van mijn trainer is het ook niet dat ze dan ineens dagelijks gereden worden. Ik ben eerder een sporadische ruiter en rijden staat bij mij niet zo hoog aangeschreven. Al vind ik het wel belangrijk te onderhouden wat ze kennen.

------------------

Aangezien ze door rhino nu niet naar mijn trainer/dekstation kunnen heb ik besloten voorlopig het trainen eventjes zelf terug op te pakken.

Enkele filmpjes van onze trainingen gisteren; Dit zijn uiteraard maar enkele momentopnames uit de hele training, maar voor een angsthaas als mij is dit al heel wat! :+
Hier vind ik het vooral fijn om hun mondjes in de gaten te houden. Er wordt veel gegaapt en gekauwd wat voor mij toch een teken is dat ze wel echt aan het leren zijn.

En onze hengst maakt vorderingen met onze "anti-bijt"-training! :')

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 23:32

-