Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 18:17

Dubbel
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 04-05-21 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 18:18

Het was voor onze honden en dat werkte goed.
Nooit voor wild bedoeld laat staan een wolf.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 18:30

Mist schreef:
Ingraven aan de bosrand....dat zal niet makkelijk zijn, bomen beginnen een meter van de omheining bij mij

Hier ook. Maakt het voor een wolf ook wel weer lastiger om te graven.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-21 18:56

Pien, :) ik had vlak voor de verkiezingen hier een overzichtje geplaatst en was verbaasd over de tegenstemmers, die dus zelfs vinden dat een wolf mensen mag achtervolgen zonder gevolgen. Zelfs in Yellowstone houden ze het aantal binnen de perken. Het wild was zo teruggelopen dat het wel moest.

Ondergraven, super lastig. De hoogte is al aangepast naar 15 cm vd bodem op enkele sites. In iedergeval aan de buitenkant van je onheining. Een mini paarden fokker heeft betonnetten van 6 mm dik op 1 of andere manier laten buigen 1 meter horizontaal en meen 40 cm verticaal. Dat zal samen met die stroomdraad op 20 cm zeker werken. Er zijn er ook die rijen prikkeldraad een stukje ingegraven/ hebben.

Het gewone gaas zal met de jaren zeker zwakke plekken krijgen, en als ze echt vasthoudend zijn doorgeknaagd.

Bestraten ad wolf kant, maar minimaal 60/70 cm. Als je die ruimte hebt. Zelf heb ik nog oude putroosters liggen, die ik hopelijk aan 1 kant kan leggen.

Ook bij heras, zorg voor goed stroom op veel hoogtes en net wat Mist zegt controleer goed of je hek wel aarde heeft, de plastic laag isoleerd.

sterregoud

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 19:07

Maar als je zulke hekwerken nodig hebt, dan is het toch gedaan met de buitenritten ?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 19:16

Citaat:
Pien,  ik had vlak voor de verkiezingen hier een overzichtje geplaatst en was verbaasd over de tegenstemmers, die dus zelfs vinden dat een wolf mensen mag achtervolgen zonder gevolgen. Zelfs in Yellowstone houden ze het aantal binnen de perken. Het wild was zo teruggelopen dat het wel moest.

Alleen op Facebook vind ik een bericht over wat jij beweerd zie vet gedrukte.

Hier vind ik een verhaal dat ik vaker tegen kom, ben gekomen, en wat ik voor jullie kopieer. Mocht dit volgens jullie niet kloppen dan zie ik graag je mening onderbouwd door feiten met een link.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Geschie ... ellowstone

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 19:23

sterregoud schreef:
Maar als je zulke hekwerken nodig hebt, dan is het toch gedaan met de buitenritten ?

Dat vrees ik ook, iig als er een roedel is. Eén wolf durf ik met paard nog wel tegen te komen, zolang die iig net zo hard weg loopt als de vorige keer dat ik er eentje zag.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 19:58

Pien, de link naar de wiki beschrijft de situatie 1995/1996. Dat vind ik geen relevante informatie.
Heb je ook recentere gegevens?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 21:17

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 21:38

@ Sterregoud: Ik vrees zeker voor de buitenritten en genieten van de natuur op welke manier dan ook.

De meeste paarden zijn echt niet bang voor honden, maar ik durf er vergif op in te nemen dat ze de wolf absoluut als bedreiging zien en daarop de vluchtknop aanzetten. Weg rustige en veilige buitenrit.
Ook DE reden dat er inmiddels al een behoorlijk aantal uitbraken van kuddes paarden zijn geweest (DE) en zelf die het op de snelweg veiliger vonden dan in hun vertrouwde wei,

Maar ook dat wordt afgedaan door pro-wolvers met: opgejaagd door loslopende hond _-:(

Yeah right, nog niet eerder waren er zoveel "onverklaarbare" kuddes paarden uitgebroken.
Kwestie van leven of dood en dan ga je uiteraard ook gewoon door de omheining heen.

Maar niet alleen buitenritten, wat denk je van lekker in je tentje (of je kinderen) op de camping?

Al met al zijn hier dus eigenlijk alleen maar verliezers.
De mens die weidedieren verliest aan de wolf
De mens die enorme investeringen moet doen om vee te beschermen
De mens die weer een deel vrijheid inlevert
De "wilde" dieren die nu in ons cultuurlandschap leven en er straks gewoon niet meer zullen ziijn
Het landschap wat verwordt tot een soort van concentratiekamp achtig geheel aan omheinde stukken grond
De wolf zelf, die vroeg of laat, afgeschoten gaat worden omdat de situatie onhoudbaar wordt.

Ja, ook ik vind de wolf een schitterend dier. Maar het kan simpelweg niet meer hier.

En ook leefden ze 200 jaar geleden wel hier, ze zijn niet voor niets ooit bejaagd geweest.
Moeten we terug naar 200 jaar geleden dan?
Dan ook maar terug in de tijd allerlei andere zaken (geen auto meer maar paard en wagen/geen verzorgingsstaat/geen deltawerken/geen.... noem maar op) omdat het ooit eens zo is geweest?

Ik maak me hier dus zorgen om ;(

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 22:01

Ik ook hoor Mirranda

Het grootste deel van Nederland bestond nog niet eens toen de wolf hier rond zou hebben gelopen. De Veluwe was 150 jaar geleden een kale vlakte waar niks leefde. Het geromantiseerde beeld over hoe wij hier ooit harmonieus samen hebben geleefd met de wolf klopt van geen kant. Daar is ook niks over gedocumenteerd. Wel over het afslachten door de wolf van vee, maar ook aanvallen op mensen. De verspreiding van bv hondsdolheid. Ik snap het gewoon écht niet hoe je denkt zo'n geavanceerd roofdier als de wolf in te kunnen passen in een land dat geen ongestoorde natuur kent.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 22:12

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 22:13

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-21 01:09

Pien, mijn bedoeling van dit topic is mensen waakzaam maken voor de wolf. Door het geromantiseerde beeld wat er in de media van te zien is,onderschatten vele dit dier, Zodra ik dat artikel tegenkom zal ik het hier delen voor je.

Er is iemand gedrag van paarden na een wolvenontmoeting aan het doen, best gewaagd. Van de eerste 3 hebben ze de gedragswijzigingen beschreven. Aangezien het Duits is mag ik de link niet delen hier....

Zal van de week even kijken of ik het alvast kan vertalen.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-21 01:50

Gedrag van paard / wolf
Overigens zijn we met het onderwerp bezig. Omdat het wetenschappelijk en serieus moet en moet worden bekeken, kost het enige tijd om het voor te bereiden en goed te keuren.
...

Dit is zojuist naar mij gestuurd:

We hebben drie paarden die elk totaal anders reageren na contact met wolven.
Alle drie bleven ze erg bang, een scheur in de struiken is genoeg voor paniekaanvallen.
Paard A: is erg hysterisch gebleven, reageert ook in paniek met grote en donkere honden, is niet meer makkelijk te rijden, maar hectisch en erg "piepend", is erg stressgevoelig.
Paard B: Is over het algemeen evenwichtiger, maar veel aandachtiger dan voorheen, observeert alles nauwkeurig, beoordeelt alles en herkent wanneer "alleen" honden buiten zijn.
Paard C: is erg gespannen, klaar om op elk moment aan te vallen.
Bij alle drie de paarden kun je duidelijk zien dat ze ook hun gedrag hebben veranderd ten opzichte van honden die ze al lang kennen - als deze honden in de buurt van de paarden komen, proberen ze de honden weg te jagen / te doden.

Daarom denk ik, hoe het ‘experiment’ ook is: ‘Paard ontmoet wolven tijdens het rijden’, je kunt niet generaliseren - elk paard reageert anders, niet alleen omdat het al dan niet contact heeft gehad met wolven, maar ook zonder dit. ervaring. Elke wolf reageert anders (in ieder geval een roedel), in het geval van een ontmoeting met een wolf te paard moet je van geval tot geval beslissen wat je moet doen of wat je überhaupt moet doen.

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 2520254781

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-21 02:20

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 04:50

jobamara, waarom mag je geen Duitse link delen? De titel is toch ook met Duitsland erbij?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 07:29

Ander roofdier, maar zelfde niet nadenken acties en leugens.
https://www.youtube.com/watch?v=EaMa1WHZOUs
Isle of Wight schapenboer heeft nu al grote ellende met kraaien die lammeren ogen en tong uitpikken tijdens geboorte, zeker bij complicaties en mama "meehelpen" door flank aan te pikken om bij nog ongeboren 2e lam te komen. Nu wil een rewilding organisatie 50 zeearenden gaan herintroduceren naast deze boerderij. Claimend dat die geen gevaar zijn voor de lammeren, want dat is in Nederland ook niet zo. Even vergetend? dat in NL veelal binnen afgelammerd wordt. Ook is dit niet waar de zeearenden voor het project vandaan komen, die komen uit schotland en daar jaagt de populatie al actief op lammeren. De kraaien zijn al een probleem door het grote voedselaanbod, zelfs al zou de zeearend daar op jagen, dan nog is de overstap voor de zeearend naar lammeren veel aantrekkelijker dan kraai, enkel al omdat lam veel makkelijker te vangen is.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 07:39

Jet schreef:
jobamara, waarom mag je geen Duitse link delen? De titel is toch ook met Duitsland erbij?

Dat vraag ik me ook af.
Is het niet zo dat iemand een keer heeft gezegd dat die Duits niet goed machtig is of zo en dat het dan fijn is als er een korte vertaling oid staat van de tekst? In die context?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 08:33

DuoPenotti schreef:
Jet schreef:

Dat vraag ik me ook af.
Is het niet zo dat iemand een keer heeft gezegd dat die Duits niet goed machtig is of zo en dat het dan fijn is als er een korte vertaling oid staat van de tekst? In die context?

In de uitvoering van de regels op Bokt mag Engels onbeperkt geplaatst worden en andere talen alleen met vertaling erbij. Raar maar waar. Ik vertaal altijd als ik iets in Frans plaats en mooie een stukje ie topic voor een Fransman geplaatst (heel kort) en vergeten te betalen. Foei Pien, dat mag echt niet := kreeg ik te horen van een groene bokker. Vond dat heel erg bizar.

Dank je wel voor de links en ik weet dat het zo gaat.
Die 50 zeearenden kun je volgens mij niet eens als groep zo uitzetten want zeearenden hebben een groot territorium nodig. Ga ik opzoeken. Hieronder al een mooi artikel gevonden. De zeearend is vooral een solitaire vogel zoals ik al dacht en heeft een groot waterrijk jachtgebied nodig want hij eet vis Al's belangrijkste voedsel bron, dan was en dan bv was. Eerder zal hij vis pikken gevangen door een andere vogel. Dus massaal kraaien eten zie ik niet gebeuren, net als de lammetjes.

https://www.vogelbescherming.nl/ontdek- ... Herkenning

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-21 11:00

Al genoeg waarschuwingen gehad. Denk je goed te doen om mensen op de aanwezighheid en maatregelen te wijzen. Want ik had totaal geen idee toen ik er achter kwam. Maar voor velen zijn de schattige welpen foto's die bij programma's getoont worden en het verhaal erbij van de deskundige, geen reden om verder te kijken.

Pien, de link werkt niet meer er stond bij plaatsing al bij dat het voor Europa afgeschermmd was, is blijkbaar met meer Amerikaanse sites zo.

Het hele rewilding ding is een manier om landbouw terug te dringen.
Voor degene die nu een nieuwe omheining zetten, hou alles in je hoofd wat terug mag komen. De lynx en beer zijn ook onderweg, de beer zal hopelijk nog een tijd duren. Op de grens van Italy en zuid Tirol, maar ook Frankrijk en Duitsland. Nu zal het denk ik niet zo'n loper zijn als de wolf.
Een beer duwt je omheining omver en sloopt de deuren van je stal....

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 12:32

Ok geeft niet TS. Dank voor melden.

Wat betreft de lynx met je eens en ik verwacht dat hij al aanwezig zal zijn in Limburg ook al wordt dit ontkennen

https://www.zoogdiervereniging.nl

De Beer is in de Pyreneeën, en ik kan me niet voorstellen dat deze terug gaat komen in Nl.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 12:40

Dat dachten ze jaren van de wolf ook...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 12:48

Gezellig, nog een beestje erbij.
Maar hij eet volgens de natuurfreaks alleen maar muizen....

Citaat:
Goudjakhals in Uithuizermeeden - Groningen
05.05.2021
Voor het eerst is in Nederland een goudjakhals gefilmd. Het was de vijfde keer dat de diersoort in ons land is gezien. Een akkerbouwer legde het dier vorige week woensdag in het Groningse dorp Uithuizermeeden vast op camera.
Welkom of niet welkom, dat is de vraag. Vooralsnog komt de de jakhals hier op eigen kracht en heeft hier dus meer te zoeken dan konijnen, fazanten, muskusratten, karpers of snoekbaarzen die allemaal niet van nature in Nederland horen.
Ze komen uiteraard vanuit de Balkan en Oostblok via natuurlijke weg onze kant op. Minder gevaarlijk dan een wolf maar ze zijn helaas ook gek op schapen en geiten. Vaak lees je dat ze voornamelijk muizen eten maar dat is natuurlijk onzin.
In Nederland is pas vijf keer een goudjakhals gezien. In 2016 en 2017 zijn de eerste twee meldingen gedaan. Toen werd de goudjakhals 's nachts op de Veluwe gefotografeerd door een wildcamera. In 2019 werd het dier gefotografeerd door een wildcamera in Drenthe. Pas een jaar later werd bekend dat er een goudjakhals in de buurt van Nijmegen was. DNA van het dier was aangetroffen op meerdere dode schapen.
DNA-onderzoek wees uit dat de 4 dode schapen in de Ooijpolder bij Nijmegen (28 en 29 oktober 2020) het slachtoffer zijn van een goudjakhals. (Zie foto Bij12 faunaschade) Dagen eerder heeft de zelfde goudjakhals talrijke schapen gedood net over de grens in Duitsland. (Zie foto NRW wolf faunaschade)
De jakhals (Canis aureus)
In het kielzog van de wolf is ook de jakhals (Canis aureus) bezig aan een Europese opmars. Vanuit zijn traditionele verspreidingsgebied in het zuidoosten van Europa rukt de soort op naar het noorden en westen.
Op 19 februari 2016 is een goudjakhals (Canis aureus) waargenomen op de Veluwe. Het betreft de eerste waarneming van deze diersoort in Nederland. De waarneming is gedaan met behulp van een cameraval.
Binnen Europa is de soort aan een opmars bezig. Aanvankelijk kwam de goudjakhals vooral voor op de Balkan en in Griekenland en Turkije. Inmiddels is de soort echter ook meer naar het westen en noorden aangetroffen, in landen als Italië, Oostenrijk, Zwitserland, Tsjechië, Polen en de Baltische Staten. Ook in Duitsland wordt de soort op een groeiend aantal plekken gezien.
Artikel met video : https://fb.watch/5hvGko1oDw/

Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 13:42

Duopenotti ik zag het op TV en omdat ik weinig van dit dier weet stond hij al op mijn lijstje om op te zoeken. Dus versneld gedaan vanwege jouw post en ik heb uitgebreide informatie gevonden en misschien zijn er meer mensen geïnteresseerd om meer te weten van dit dier.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Goudjakhals

OP dit moment weet ik niet wat ik er van vind. Eerlijk gezegd.