Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 21:39

goldenarrow schreef:
Tuurlijk, dat zou ik ook doen. Maar eigenlijk is het maar heel raar dat je je paard zo goed als gratis weg moet geven, terwijl je wel flinke kosten maakt.

Overigens vind ik niet dat wij hele gekke prijzen vragen hoor voor onze paarden. We maken er wel wat verlies op, maar het blijft ook hobby. We hebben gewoon pech dat we alleen maar hengsten fokken waar we dus 'niks' mee kunnen :') Ik heb niet de illusie dat we gelijk de nieuwe wereldkampioen fokken, maar het zou leuk zijn als we onze lijnen door kunnen zetten. Als er ooit eens een merrie geboren wordt _O-

Beter opletten, fok je meer merries......

goldenarrow

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 21:40

Want?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 23:02

Bull ikke
Je kan dat niet beïnvloeden merrie of hengst hoeveel fabeltjes daar ook van zijn. Tenzij je natuurlijk geslachtsbepaling toepast op de embryo.

De hengst bepaald het geslacht die kan zowel een x als y geven.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 00:12

Seven schreef:
Bull ikke
Je kan dat niet beïnvloeden merrie of hengst hoeveel fabeltjes daar ook van zijn. Tenzij je natuurlijk geslachtsbepaling toepast op de embryo.

Ehm, als je tien jaar lang met 3 a 4 merries fokt en uitsluitend merrieveulens fokt (doelbewust) dan valt daar dus wel degelijk iets op te beïnvloeden......

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 00:15

ikke schreef:
Seven schreef:
Bull ikke

Ehm, als je tien jaar lang met 3 a 4 merries fokt en uitsluitend merrieveulens fokt (doelbewust) dan valt daar dus wel degelijk iets op te beïnvloeden......

Dan ben ik zeer benieuwd! :D

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 00:50

Ja deel het geheim!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 09:58

Ja kom maar op met dat geheim en geef die gelijk door aan de blokker die al jaren een merrie veulen uit haar merrie wil want die heeft vast jaren wat gemist ;)

Wij hebben 50/50 gefokt naar zou uit deze vos wel graag een merrieveulen willen maar geloof niet zo in al de fabels die rond gaan over hoe dat te bewerkstellen maar wie weet kun je me op andere gedachten brengen ikke

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 10:07

Nou, zo spannend is dat allemaal niet maar het alles te maken met timing en kwaliteit van werken.

Vrouwelijke zaadcellen zijn trager maar leven langer. Insemineer je dus met goed sperma vroeg in de hengstigheid, dan is de kans heel groot op een merrieveulen.

Ken je je merries goed, dan weet je precies op welk moment dat is en kun je dus sturen op merrieveulens.

De fijne kneepjes hiervan kan ik niet meer navragen; de bewuste persoon is overleden.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 11:17

Een bekend verhaal dus wat niet altijd op gaat
Wij hebben de merrie drie x zo geinsemineerd vers zo in de merrie en 2 hengsten en 1 merrie :D

Het blijft afwachten dus wat het word.
Het fabel van grondwater is merrie en leiding water hengst lijkt hier nog het meeste waar in de straat maar dat is ook gewoon toeval :D

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 11:32

Ze hebben hier heel lang op grondwater gestaan en toen hadden we 6 hengsten en 1 merrie. En nu sinds 2 jaar op leidingwater en 3 hengsten.

Dat heb ik wel vaker gehoord ikke, maar ik vind dat echt je reinste flauwekul. Het is gewoon niet mogelijk om je paard op bestelling te krijgen, tot we leren hoe we sperma kunnen seksen zoals ze bij koeien doen (en zelfs dan is het niet 100% kans). We gaan nochtans naar een goede kliniek voor het insemineren, daar scannen ze 4x per dag. We hebben gewoon pech.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 11:43

Dat dus goldenarrow
Tis allemaal een kans spel kwa geslacht

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 11:48

goldenarrow schreef:
Ze hebben hier heel lang op grondwater gestaan en toen hadden we 6 hengsten en 1 merrie. En nu sinds 2 jaar op leidingwater en 3 hengsten.

Dat heb ik wel vaker gehoord ikke, maar ik vind dat echt je reinste flauwekul. Het is gewoon niet mogelijk om je paard op bestelling te krijgen, tot we leren hoe we sperma kunnen seksen zoals ze bij koeien doen (en zelfs dan is het niet 100% kans). We gaan nochtans naar een goede kliniek voor het insemineren, daar scannen ze 4x per dag. We hebben gewoon pech.

Verklaar dan hoe zij tien jaar (en langer, maar zo lang heb ik haar gekend) uitsluitend merrieveulens kon fokken? Toeval? Dat is dezelfde flauwekul als waar je mij van beticht.

Het is namelijk geen flauwekul, het is precies waar het om gaat.
Ooit iemand gesproken die schriftelijke garantie op een hengstveulen gaf, met precies dezelfde techniek maar dan andersom; mannelijke zaadcellen zijn sneller dus net na de eisprong insemineren geeft een hengstveulen.

Ik vind het prima als je het niet wil geloven; het is hoe het werkt en dat jij daar de tijd niet in wil steken die nodig is om exact het juiste moment te bepalen, is jouw keuze. Dat maakt het verhaal niet minder waar.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 11:53

Ik vind dat stom bijgeloof ja. En hoezo zou ik er geen tijd en moeite insteken? Ik insemineer zeker niet zelf hoor, dat laat ik mooi aan de dierenarts over. Ik breng mijn paard naar de kliniek een paar dagen voor de eisprong en daar wordt het juiste moment van insemineren bepaald door meerdere keren per dag te scannen. Beetje jammer dat je dit soort aannames doet :=

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:11

goldenarrow schreef:
Ik vind dat stom bijgeloof ja. En hoezo zou ik er geen tijd en moeite insteken? Ik insemineer zeker niet zelf hoor, dat laat ik mooi aan de dierenarts over. Ik breng mijn paard naar de kliniek een paar dagen voor de eisprong en daar wordt het juiste moment van insemineren bepaald door meerdere keren per dag te scannen. Beetje jammer dat je dit soort aannames doet :=

Dan zou ik je kliniek er eens op aanspreken dat ze een betere timing moeten hanteren.

Want, zoals al geschreven, wanneer je op de eisprong insimineert, krijg je een hengst. Nou, dat heb je ervaren, intussen.......

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:11

Als dat zo was, was het al bekend. Overal. Fokte iedereen wat ie zou willen hebben.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 13:00

Ja het blijft natuur je kan het echt niet alleen daardoor afdwingen.
En soms fokken bepaalde merries enkel merries zo ook die van een vriendin van me en anderen enkele hengsten zie wel bekende fokker hier op bokt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 15:15

Cioccolato schreef:
Als dat zo was, was het al bekend. Overal. Fokte iedereen wat ie zou willen hebben.

Maar hoe werkt het dan wel als iemand jarenlang enkel merries fokt? Allemaal van die "bijzondere" merries? Dat zou dan wel geloofwaardig zijn?

Dat je mij niet wil geloven is best, maar leg dan ook uit hoe het wel zou werken want het werkt blijkbaar toch wel op de ene of andere manier.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 15:20

Het werkt als natuur. Dat is niet te verklaren. De 1 fokt veel merries en de ander veel hengsten. De ander misschien wel veel overleden veulens.
Wie zal het zeggen hoe de natuur werkt.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 17:30

Moderatoropmerking:
Dit topic is bedoeld om de zoektocht en eventuele aankoop van een paard te bespreken in 2020. Bij deze dus het verzoek om on-topic te blijven :).

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 13:30

Houden jullie in jullie zoektocht rekening met corona wbt de gebieden? Ik heb een potentieel droompaard gezien in Brabant :+

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 14:26

Elin_ schreef:
Houden jullie in jullie zoektocht rekening met corona wbt de gebieden? Ik heb een potentieel droompaard gezien in Brabant :+

Niet echt, heb ook nog niks leuks gezien. Je zou eventueel niet de hand kunnen schudden of als het paard op een pensionstal staat, zou je de drukke uren kunnen mijden.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 14:48

Het paard in België is goedgekeurd gister *\o/* Nu kijken hoe ik haar hier krijg aangezien zorgpersoneel niet meer mag uitreizen. Eigenaar zou haar kunnen brengen. Maar daar moet ik nog afspraken over maken.

Elin: Ik hou er geen rekening mee. Maar ik verwacht dat we een lockdown in gaan, dus dan heb je geen keus. Handen schudden mag niet meer, afstand houden en goede hygiëne kom je al een heel eind.

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 15:59

Gefeliciteerd Mistral!! *\o/*

Elin, Ik zou er ook niet teveel mee zitten. Gewoon gaan kijken en idd aan de hygiene maatregelen houden

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 18:27

Wij wilden ons paard binnenkort eerst een beetje in 'stille verkoop' zetten dus niet meteen op MP maar ik denk dat we maar even wachten.... Het lijkt me dat er in/naar Brabant voorlopig even niet zoveel gereisd gaat worden. Laat hem maar lekker nog even staan dan.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 18:47

Ik zou er idd ook even mee wachten..

Weet ook niet of ik zou gaan bezichtigen nu. Denk het eerlijk gezegd niet.