Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 23:25

Lekker toch dat ze zo nuchter is....

Hier gaat het met Gentle net zo vlot als met Pinda maar ook ik ben heel blij het uitbesteed te hebben want als ik het zelf gedaan had waren wij ook zeker n maand of 4 verder geweest.

Merk gewoon dat hij nu de basis er goed op heeft zitten en dan kunnen we straks thuis n tandje lager maar nog steeds verder.

Hier gaat Gentle sowieso de 1e maand thuis nog in hetzelfde ritme door, daarna komt de chiropractor even langs om hem na te kijken en daarna pas ik het schema iets aan zodat hij maar 4 dagen in de week aan het werk gaat onder het zadel, dan 1 dag longeren en 2 dagen vrij.

Ik sta toch wel n beetje te kijken van hoe snel Gentle alles oppakt en hoe verdomd slim hij eigenlijk is want je vraagt m op dag 1 iets, op dag 2 probeert hij dat dan te doen en op dag 5 zit het er gewoon helemaal in :wow:

Kwa hoe schoon hij is valt t wel mee hoor, meneer heeft n deken op dus de strontvlekken zitten alleen aan 1 zijde in zn nek en die zetten we niet op de foto :')

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 00:29

Wat fijn dat het bij jullie al zo goed gaat.

Ik denk dat ik Rudi ook een maandje door laat rijden bij Wendy van Osch als hij goed zadel/ruitermak is. Ik kan het zelf in principe ook wel maar zij is zoveel meer ervaren en ik wil hem natuurlijk niet verprutsen. Iets verkeerd aanleren is zo gedaan, maar afleren...dat kost enorm veel tijd.

Ik heb met Rudi trouwens ook een dingetje..Hij blijft maar happen/bijten. Ik wordt er he-le-maal tureluurs van. Het is geen gemenigheid maar eerder omdat hij wil klooien alleen zit ik daar niet op te wachten om bont en blauw te worden van zijn gebijt. Hij heeft met regelmaat degene die hem buiten/binnen zet te pakken en die geeft dan ook gelijk een flinke blauwe plek.

Ik heb al van alles geprobeerd. Negeren, straffen, belonen voor het juiste gedrag, niets helpt. Het gaat heel even goed daarna, een minuut of 5 en dan begint hij weer. Het lijkt haast wel een tic.
Hebben jullie tips of informatie over hoe ik dit op kan lossen?

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 09:38

Wat een vorderingen allemaal zeg! Heb niet echt de tijd om te reageren steeds, maar lees wel alles mee.

Gentle gaat heel erg goed op dat filmpje! Alsof hij het al jaren doet!

Ruin die hengst bleek, kan gebeuren. Prazani is heel lang met 1 bal door het leven gegaan en toen was het net een ruin, toen zijn bal indaalde werd hij ineens hengst :)) Maar wel prima te hanteren, hij is niet ineens staatsgevaarlijk geworden, maar hij hinnikt wel wat meer naar de merries. Zo lang ze braaf zijn als hengst zou ik ze niet castreren. Ik vind een hengstenuitstraling toch altijd heel erg mooi.

Pinda kan al wijken! Wat goed zeg!

Mijn hoofdstellen ga ik dus voortaan bij Kramer bestellen :+ Ik heb allemaal van die deukneuzen waarbij de neusriem echt ALTIJD te groot is, dus dan kan ik maar beter bij Kramer kopen.

Hier gisteren een primeurtje. Valetta is voor het eerst op de wagen geweest. Gelijk 2,5 uur gereden, pas naderhand bedacht ik me dat dit de eerste keer was dat ze mee was _O- Maar ze stond er binnen 5 minuten op en heeft de hele rit heel stil gestaan. Vriendinnetje mee die al vaker op de wagen had gestaan, die rende er nog net niet op _O-

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 11:19

Wat superknap allemaal van Pinda!! Heet ie echt Pinda?! Haha, vind het een fantastische naam :') +:)+

Ook kusje voor Gentle :+: en terecht, hij doet 't zo goed!! En zo doen wij ook de dekens om inderdaad hahaha, te lui om de borstsluitingen elke keer los te maken _O-

Ja hè CalipsoLover, is ook een van de redenen waarom ik op 'm gevallen ben.. aan twee kanten manen en van zichzelf mooi krullend haar <3 Flinke voorpluk en staart erbij :+: Ja precies, is ook zo.. dan kun je er zelf ook niet over na gaan denken en onbedoeld spanning opbouwen misschien.. dan maak je er op een gegeven moment zelf een heel punt van... Misschien is het voor die van jou een idee om juist 'extreem' schriktraining te doen, onder zeilen staan enzo.. als uiteindelijk doel dan :P Een beetje de horsemanship-kant proberen? Monty Roberts heb ik veel van geleerd... Vind zo snel alleen geen geschikt filmpje haha, gewoon beetje op YouTube neuzen :D

Noisy, in m'n zoektocht naar geschikte Monty Roberts filmpjes (die ik niet gevonden heb :') ), kwam ik wel deze tegen, misschien heb je er wat aan:

Heb 'm zelf niet gekeken hoor, zit op 't werk haha

Haha goldenarrow, wat knap van Valetta!! _/-\o_ 2.5 uur!!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 11:47

Wat braaf van Valetta Goldenarrow, dat is echt een fors stuk op de wagen! Deukneuzen, wahaha :))

Oei lastig Noisy, ruintjes doen dit vaak wel maar het is dus erg extreem? Heeft hij geen last van een tand oid? Dat blijkt bij Pinda en Jip hun hap-periodes steeds het geval, daar hangt het samen met het wisselen. Maar dan trekt het met een week of 2 (of na de tandarts) vanzelf weer weg, weet niet hoe lang Rudi het al doet.

Idd CL, de basis wordt er gewoon meteen goed opgezet (die mensen weten precies hoe je het handigst een paard dingen kunt leren, bij mij blijft dat toch altijd wat trial and error- en dat kost veel meer tijd....) wat het zo veel makkelijker maakt... Dan kunnen ze met minimaal werk toch heel snel vanalles erop zetten. Inderdaad hier ook de ervaring, dag 1 proberen, dag 2 biedt ze al iets in die richting aan en daarna is het :)* *pompidom* Pinda kan het al -:) :D

Wij doen ook aan zoenen, maar dat ziet er dan voornamelijk zo uit :+
Afbeelding
Liefst met een hele snuit vol appelkwijl, vol in mijn snufferd :Y)

goldenarrow

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 11:49

Afbeelding
Hier nog een foto van jut en jul <3 Links Valetta, rechts Anna.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 11:56

Wat een heerlijke dop Vientje! :D :+: Die móet je gewoon zoenen...

Vind het echt leuk dat jullie zoveel foto's delen! :D Ik hou van foto's haha

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 12:03

Noisy, Malik had het vorig jaar opeens, vooral als hij wat drukker was, werd hij een beetje baldadig.
Bij hem werkte het beste hem gewoon weg te prikken met een vinger tegen zijn hoofd (probeer niet in zijn oog :P ) en afstand te houden, langer touwtje.
Dus als hij zijn hoofd opzij doet om te happen gelijk zijn hoofd aan de zijkant wegduwen/prikken met een vinger.
Eerder zwaaide ik met het touw om hem weg te jagen maar dat ging hij alleen maar als spelletje zien, eerst ontwijken en dan terug happen. :))
Nu doet hij het niet meer, dus het heeft goed gewerkt.
Het filmpje hierboven ben ik het trouwens helemaal mee eens maar dat is als ze vast staan, niet wat jij bedoelt natuurlijk.

Hoi allemaal, ik lees mee maar reageer wat weinig, later zal ik fftjes reageren!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 12:10

MirandaFuego schreef:
Het filmpje hierboven ben ik het trouwens helemaal mee eens maar dat is als ze vast staan, niet wat jij bedoelt natuurlijk.

Filmpje is meer happen in spullen dan?

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 12:24

Merlin zat ook overal in te bijten met het wisselen van zijn voortand, maar die zat ook echt los. Nu houd hij het bij de deken van zijn vriend, tot groot genoegen van mn stalgenoot >;) deken 3 is alweer aan de beurt.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 13:05

Zijn voortanden zijn gewisseld, daar heb ik de dierenarts nog bij gehad omdat hij doppen had inderdaad. Ik had de hoop dat het daarna over zou zijn maar helaas. Hij doet dit ook eigenlijk al sinds veulen af aan. Toen corrigeerde ik het ook steeds maar dat is hij in de opfok geloof ik vergeten. Nu is dat ook een periode óm te vergeten maar sinds hij weer is opgeknapt is het gedrag ook weer terug :roll:
Het is ook wel een echte speelvogel, liefst de hele dag en dat wil ik ook niet temperen maar bij ons moet hij toch écht leren dat wij geen speelmaatjes zijn. Kunnen we niet zo goed tegen #) :D
Filmpje ga ik zo gelijk even bekijken +:)+

Mirandafuego, dat doet Rudi dus ook. Die ziet een kneep of zwaai met het touw ook als spel. Hij probeert zich dan ook gelijk groot te maken voor de volgende snelle hap :roll: Dat prikken zal ik ook eens proberen

Bedankt alvast voor het meedenken allemaal :)

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 14:08

fransje23 schreef:
Iedereen die gevallen is: beterschap!
Gelukkig enkel stijf en blauw maar toch erg genoeg. Is toch best een linke hobby die we hebben.

Djeez Phuddle wat een enge actie van haar :oo Ze reageert nog erg vanuit haar instinct en dan is er niet meer tot haar door te dringen. Wat zul je geschrokken zijn! Hopelijk is haar been snel weer normaal.
Wel lastig zo een paard. Denk dat ze eerst moet leren na te denken ipv uit haar instinct te reageren voor je echt verder kan.

Vientje wat doet Pinda het goed! Ziet er echt super uit!

Gentle ook al veel progressie!

Ja dat denk ik ook, maar ja hoe leer je ze dat he.

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 16:36

was even een weekend weg en poef.... jullie paardjes hebben alweer veel geleerd!
Die van mij dus niet, die was zwaar puberaal toen ik er weer was, ook tegen de andere paarden dus hij gaat toch echt richting de drie..... (ipv nog even puppy blijven zoals zijn uiterllijk doet vermoeden)

En Phuddles dat was schrikken zeg, die reactie! Die zie je inderdaad niet aankomen.
Verder een aantal gemene valpartijen, sterkte!!

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 21:00

s1993 schreef:
CubaLibre dat kwijtraken had ik nooit aan gedacht :P Leek me gewoon handig als je na het inrijden met dezelfde spullen verder kan die hij gewend is :)

Leuk Anouk! Ik dacht dat Kramer alleen in Duitsland zit.

Janntjuh jij ook gevallen, wat balen! Vervelend hè, die bakranden. Je zal vandaag flinke spierpijn hebben -O- Hier gaat het elke dag weer wat beter met herstel, hopelijk kan ik er binnenkort weer op O:)

Candalisa, grappig dat je onzeker wordt van een westernzadel, ik voel me er juist heel veilig in.

Haha Granoek vind ik dan wel logisch om helemaal op die manier te spellen.

Utopia, goed begin toch! Hoe oud is hij ook alweer?

Zit hij volgens mij ook! Maar die in Neukirchen-Vluyn is voor mij drie kwartier met de auto, en ik ben wel fan van die winkel dus rijd er graag heen :D

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 21:15

goldenarrow schreef:
Hier gisteren een primeurtje. Valetta is voor het eerst op de wagen geweest. Gelijk 2,5 uur gereden, pas naderhand bedacht ik me dat dit de eerste keer was dat ze mee was _O- Maar ze stond er binnen 5 minuten op en heeft de hele rit heel stil gestaan. Vriendinnetje mee die al vaker op de wagen had gestaan, die rende er nog net niet op _O-

Zalig toch als ze zo braaf zijn! Voor Marie was het ook nog maar de tweede keer op de trailer toen ze gebracht werd en liep er ook zo op, er af was net iets moeilijkers. Ik hoop dat ze er ook terug zo op loopt als ik met haar op wedstrijd begin te gaan of wil gaan lessen. Meestal zijn het juist de paarden die er zo gemakkelijk op lopen die eigenlijk nog niet goed weten wat het is. Maar hopelijk gaat Valetta er de volgende keer weer zo vlot op! Wat een heerlijke foto ook <3

xXutopiaXx schreef:
Ja hè CalipsoLover, is ook een van de redenen waarom ik op 'm gevallen ben.. aan twee kanten manen en van zichzelf mooi krullend haar <3 Flinke voorpluk en staart erbij :+: Ja precies, is ook zo.. dan kun je er zelf ook niet over na gaan denken en onbedoeld spanning opbouwen misschien.. dan maak je er op een gegeven moment zelf een heel punt van... Misschien is het voor die van jou een idee om juist 'extreem' schriktraining te doen, onder zeilen staan enzo.. als uiteindelijk doel dan :P Een beetje de horsemanship-kant proberen? Monty Roberts heb ik veel van geleerd... Vind zo snel alleen geen geschikt filmpje haha, gewoon beetje op YouTube neuzen :D

Noisy, in m'n zoektocht naar geschikte Monty Roberts filmpjes (die ik niet gevonden heb :') ), kwam ik wel deze tegen, misschien heb je er wat aan:

[ Video ]

Heb 'm zelf niet gekeken hoor, zit op 't werk haha

Ja ik heb het ook wel voor Friezen <3 Nee precies, ik ben iemand dat ook snel bang wordt, ik zit er liever op, en als ik er op zit kan je veel van me vragen, maar in de omgang ben ik met de jaren ook wat voorzichtiger geworden. Hier iemand in de buurt is deze zomer door haar jonkie geschopt op haar hoofd bij het uitdoen van de peesbeschermers en overleden. Ik draag dus ook altijd een kep als ik gewoon Marie aan het poetsen ben. Na die ene trap die ik van haar gehad heb weet je maar nooit. Maar je mag ook niet te voorzichtig worden. Schriktraining met Marie gaat nog niet lukken, ik had afgelopen zondag mijn zadeldek over de rand van de piste gehangen, toen ik die nog maar van de wand af nam trok ze zich al weer los en sloeg ze op hol. Dat bedoel ik met heftig reageren. :') Ik heb wel gemerkt dat het helemaal niet hoeft om het echt stapje voor stapje te doen met haar, aan hoe meer dingen ze tegelijk kan wennen, hoe beter. Zolang het gewoon geen 3x in de week al heel intensief is, want dat zou dan wel weer te belastend zijn. Heb deze week ook een dergelijk filmpje zien passeren op Facebook, is ook erg leerzaam vind ik!

Vientje schreef:
Idd CL, de basis wordt er gewoon meteen goed opgezet (die mensen weten precies hoe je het handigst een paard dingen kunt leren, bij mij blijft dat toch altijd wat trial and error- en dat kost veel meer tijd....) wat het zo veel makkelijker maakt... Dan kunnen ze met minimaal werk toch heel snel vanalles erop zetten. Inderdaad hier ook de ervaring, dag 1 proberen, dag 2 biedt ze al iets in die richting aan en daarna is het :)* *pompidom* Pinda kan het al -:) :D

Nee inderdaad, dat geeft mij persoonlijk ook meer vertrouwen dat ik het juist doe en niet gewoon mijn buikgevoel ga volgen en dan misschien binnen de kortste keren er weer ver vanaf sta.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 22:49

Nou dat reageren wordt wel wat lastig, wat is het druk hier! :D
Ik zag dat Gentle, Pinda en Joya heel goed gaan!

Shanna, ken je Endo the blind, heel inspirerend, volg hem op fb.

Xutopia, ja dat filmpje gaat over een ketting gebruiken met vaststaan, probleem opgelost.
Maar in het vrouwtje bijten is iets lastiger op te lossen. _O-

Golden Arrow, mijn vorige paard moest voor het eerst in de trailer drie uur, beestje heeft geen kik gegeven, bleef rustig, niet bezweet, maar de keer erna was hij over de zeik. :(:)

Wij gaan gewoon lekker rustig door op ons langzame tempo. :D
We zijn aan het oefenen dat hij naar me toe wijkt.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 23:05

Zeg dat nou niet, ze moet eind van de week nog datzelfde eind terug :')

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 23:26

goldenarrow schreef:
Zeg dat nou niet, ze moet eind van de week nog datzelfde eind terug :')

Nou ik hoop het niet.. :')
Maar misschien wel voor de zekerheid wat domosedan oid achter de hand houden. :9

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 23:51

Phuddle schreef:

Ken je Featherlight horsemanship?
Iemand zoeken die op enigzins op die manier paarden geleerd is naar mijn idee de juiste weg.

Maar het lijkt mij wel erg lastig en ook link voor zowel jezelf als je paard.

Denk dat je ook veel kun hebben aan een rustig en ervaren paard als steun voor haar. Ze lijkt zo onzeker uit wat je schrijft.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 00:51

fransje23 schreef:
Phuddle schreef:

Ken je Featherlight horsemanship?
Iemand zoeken die op enigzins op die manier paarden geleerd is naar mijn idee de juiste weg.

Maar het lijkt mij wel erg lastig en ook link voor zowel jezelf als je paard.

Denk dat je ook veel kun hebben aan een rustig en ervaren paard als steun voor haar. Ze lijkt zo onzeker uit wat je schrijft.

Denk dat het ook nog gewoon wat tijd kost.
Malik reageerde ook heel fel met zijn achterbenen, zodra hij wat voelde was het gelijk reactie, echt instinct.
Het ene paard heeft dat meer als het andere.
En er is best een lange tijd overheen gegaan voordat het minder werd.
Maar idd is het wel belangrijk om telkens te werken aan die ontspanning, dan worden dingen steeds makkelijker.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 10:17

Maar gaat bij paard van Phuddle niet enkel om het aanraken van de achterbenen. Uit andere dingen die ze heeft geschreven maak ik het ook op.
Wat niet werkt is alles uit de weg gaan want ze moet ergens leren dat ze ook gewoon kan nadenken en daarna reageren want je blijft er tegen aan lopen.

Oordat jij ontspanning schreef MirandaFuego bedenk ik ineens dat Tristan Tucker training is misschien ook een idee is.

Hoe gaat het nu met haar been, Phuddle?

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 11:02

Featherlight is wel een goede, die krijgt ze wel vol vertrouwen. Helaas wel een dikke wachtlijst, iets van 2,5 jaar volgens een kennis -O- Maar het klinkt alsof ze in het algemeen gewoon heel ril en schieterig is dus? Dan zou het vooral een kwestie zijn van veel in handen hebben en veel kleine/simpele dingen bevestigen, stapjes echt miniem maken. Maar dat kost veel tijd idd! Hoe is het nu met haar?

Wat een schattige foto van de dames in de wagen samen :D

Oeh dekens slopen, dat is altijd irritant....Jip is ook zo'n halster/deken-trekker (ruintjes hè :roll: ), maar die kan er gelukkig niet al te best bij bij die grote allemaal :+ En zodra hij ook maar naar Miep kíjkt om te spelen krijgt hij een oplawaai, dus die deken blijft doorgaans wel heel :+ (verder is ze wel lief voor hem hoor, als hij niet bij het hooi in de hooibak kan voert ze hem zelfs hooi enzo <3 ).

Iemand vroeg of Pinda haar echte naam is trouwens, helemaal vergeten :D Maar het is een bijnaam, haar echte naam is Samarinde :)

In het kader van "het gaat wel heel vlug met Pinda", wij gaan als alles zo blijft lopen binnenkort iets heel spannends doen...amazone die haar nu rijdt op beleeradres gaat zoals het nu uitziet met haar meedoen aan voorronde van competitie voor vierjarige dressuurpaarden volgende week zondag :oo Puur voor de ervaring want het komt erg vroeg natuurlijk, enige doel is wat mij betreft dat ze prettig haar eerste rondjes maakt op vreemd terrein. Het concept is heel fijn voor een jong paard een eerste ervaring op vreemd terrein te geven (vrije proef met 3 paarden samen in de bak) en amazone heeft veel jonge paarden ervaring daarin dus zij kan Pinda mooi relaxed wegwijs maken- is ook weer fijn voor mij later als ze op die manier vertrouwd al eens buiten de deur heeft gelopen in wedstrijdsetting. Ik ben nl een hopeloze stresskip daarin, niet handig :+ Dus vandaar deze keuze. Maar toch, het idee alleen al, mijn groene beeeeeebie tussen het dressuurgeweld :oo :o
Het is nog niet 100% zeker hoor, ze staat wel aangemeld maar dan moet ze wel zo vooruit blijven gaan anders is het waarschijnlijk beter om weer af te melden. We zullen zien :)

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 11:44

CalipsoLover schreef:
Ja ik heb het ook wel voor Friezen <3 Nee precies, ik ben iemand dat ook snel bang wordt, ik zit er liever op, en als ik er op zit kan je veel van me vragen, maar in de omgang ben ik met de jaren ook wat voorzichtiger geworden. Hier iemand in de buurt is deze zomer door haar jonkie geschopt op haar hoofd bij het uitdoen van de peesbeschermers en overleden. Ik draag dus ook altijd een kep als ik gewoon Marie aan het poetsen ben. Na die ene trap die ik van haar gehad heb weet je maar nooit. Maar je mag ook niet te voorzichtig worden. Schriktraining met Marie gaat nog niet lukken, ik had afgelopen zondag mijn zadeldek over de rand van de piste gehangen, toen ik die nog maar van de wand af nam trok ze zich al weer los en sloeg ze op hol. Dat bedoel ik met heftig reageren. :') Ik heb wel gemerkt dat het helemaal niet hoeft om het echt stapje voor stapje te doen met haar, aan hoe meer dingen ze tegelijk kan wennen, hoe beter. Zolang het gewoon geen 3x in de week al heel intensief is, want dat zou dan wel weer te belastend zijn. Heb deze week ook een dergelijk filmpje zien passeren op Facebook, is ook erg leerzaam vind ik!

Jaa dat heb ik ook: laat me er er maar gewoon op zitten :P Heb liever een paard dat onder het zadel steigert, dan een die aan het halster naast me gaat staan steigeren! :oo Wel heftig zeg, dat iemand op zo'n manier om het leven is gekomen! Dan ga je wel nadenken ja... zeker als je al eens een mep van je paard hebt gehad... Maar met schriktraining bedoel ik niet wat je normaal met een al goed beleerd paard doet, bedoel meer het overwinnen van iets spannends, waardoor haar zelfvertrouwen een boost krijgt... wel echt superlastig dat ze bij die kleine dingen en zó over de zeik raakt... en zelf voel je het beste aan wat de beste weg om te bewandelen is, wij kunnen vanachter ons computerscherm tips geven, maar uiteindelijk voel jij haar beter aan natuurlijk! Succes!!

MirandaFuego schreef:
Xutopia, ja dat filmpje gaat over een ketting gebruiken met vaststaan, probleem opgelost.
Maar in het vrouwtje bijten is iets lastiger op te lossen. _O-

Ohhhh ja.... goed opgelost :') Maar inderdaad niet het probleem wat hier benoemd wordt :=

Vientje schreef:
Iemand vroeg of Pinda haar echte naam is trouwens, helemaal vergeten :D Maar het is een bijnaam, haar echte naam is Samarinde :)

In het kader van "het gaat wel heel vlug met Pinda", wij gaan als alles zo blijft lopen binnenkort iets heel spannends doen...amazone die haar nu rijdt op beleeradres gaat zoals het nu uitziet met haar meedoen aan voorronde van competitie voor vierjarige dressuurpaarden volgende week zondag :oo Puur voor de ervaring want het komt erg vroeg natuurlijk, enige doel is wat mij betreft dat ze prettig haar eerste rondjes maakt op vreemd terrein. Het concept is heel fijn voor een jong paard een eerste ervaring op vreemd terrein te geven (vrije proef met 3 paarden samen in de bak) en amazone heeft veel jonge paarden ervaring daarin dus zij kan Pinda mooi relaxed wegwijs maken- is ook weer fijn voor mij later als ze op die manier vertrouwd al eens buiten de deur heeft gelopen in wedstrijdsetting. Ik ben nl een hopeloze stresskip daarin, niet handig :+ Dus vandaar deze keuze. Maar toch, het idee alleen al, mijn groene beeeeeebie tussen het dressuurgeweld :oo :o
Het is nog niet 100% zeker hoor, ze staat wel aangemeld maar dan moet ze wel zo vooruit blijven gaan anders is het waarschijnlijk beter om weer af te melden. We zullen zien :)

Dat was ik! :D Dan vind ik Pinda wel heel leuk :D
Wat spannend zeg!! Zou wel heel tof zijn als het zou lukken! :D :):)

Hier niet echt iets toe te voegen... behalve deze prachtige blik die ik vanochtend nog even mocht aanschouwen :+: <3

Afbeelding

In welke regio zit iedereen eigenlijk? Wij wonen in Zundert, Noord-Brabant.. :D

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 13:00

fransje23 schreef:
Maar gaat bij paard van Phuddle niet enkel om het aanraken van de achterbenen. Uit andere dingen die ze heeft geschreven maak ik het ook op.
Wat niet werkt is alles uit de weg gaan want ze moet ergens leren dat ze ook gewoon kan nadenken en daarna reageren want je blijft er tegen aan lopen.

Oordat jij ontspanning schreef MirandaFuego bedenk ik ineens dat Tristan Tucker training is misschien ook een idee is.

Hoe gaat het nu met haar been, Phuddle?

Nee snap ik, maar ik bedoel ook eigenlijk met alles, tenminste, ik bedoel met alleen vaker oefenen kom je er niet, (welke oefening dan ook) het gaat ook vooral om de ontspanning die je overal bij nodig hebt/wil bereiken.
Misschien deed het paard namelijk eerder niks en bleef staan maar was ze wel gespannen, dat kropt zich op en dan in ene de ontploffing.
Mijn vorige paard was ook zo en dat was wel lastig te lezen bij hem, misschien bij haar ook.
En dat kost ook tijd, om elkaar beter te begrijpen.
En natuurlijk moet je dat niet laten zitten, maar soms kan het wel helpen om het voor dat moment te laten en het bij eenvoudiger werk te houden, meer basis.
En dan kan het zijn dat ze inmiddels meer vertrouwen heeft en dat het makkelijker gaat.

Bij Malik eigenlijk hetzelfde ook gehad maar dan bij de singel, al touw strak eromheen gehouden, elastieken singel om, allemaal prima, maar met de longeersingel toch fftjes springen.
Maar ik had wel bedacht dat ik het in de bak moest doen voor de veiligheid.
Anders had het zomaar hetzelfde kunnen zijn.
Met singel of zadel denk je daar eerder aan dan bij beenbeschermers.
Maar ik heb de singel toen ook nog even laten zitten, (wel goed afgesloten) het was gewoon nog te vroeg/te veel.
En toen ik weer ging proberen lukte het wel.

Waaaat, Pinda gaat al haar eerste wedstrijd doen! :wow:
Ben benieuwd!

Xutopia, een jong paard die onder het zadel steigert is meestal niet zo fijn omdat ze vaak omklappen, ze zijn nog er niet zo goed in met iemand erop. :=
Heb ik zelf een keer gehad, gelukkig niks bezeerd.

Dat is een goed begin van de morgen. :))
Hier heb ik smorgens als uitzicht meestal twee rondracende ponietjes en Malik die in het midden duizelig staat te worden. :D
Wij zitten vlakbij het Zuidlaardermeer, grens Groningen /Drenthe.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 13:06

Ik woon gewoon in het dorp naast het dorp van MirandaFuego zie ik nu :)) Maar ook in provincie Groningen dus :)

Heerlijk oogje zo! :)