[VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hagelslag
Berichten: 9250
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 15:13

Ik heb recent geluk gehad qua aankoop.
Ze funktioneerd voor het doeleind wat ik graag wil.
Maar ik kan goed begrijpen dat je voorzichtig bent en echt goed nadenkt over wat of welk paard je koopt.
Raar genoeg zocht ik nog niet echt actief maar is het wel direct het eerste paard geworden waar we hebben gekeken.
En qua omschrijving klopt het ook wel aardig

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-19 16:01

Besje schreef:
Moeilijke zoektocht... Moest je in tussentijd graag wat bezig zijn/blijven :) die van mij staat vlakbij en houdt van aandacht (en koekjes :') ) doe maar een pb als je interesse hebt :)


Super lief! Ik hou het in mijn achterhoofd. Ga waarschijnlijk de fjord van mijn zus ook terug oppakken sporadisch dus dat is ook al tof! Dankjewel voor het aanbod, moest ik echt niks vinden voor de zomer lijkt het me wel tof!

Westernpaard heb ik dus afgebeld, ga vanavond naar degene met de herstelde peesblessure kijken. Heb even nagevraagd en het was een irritatie die over is gegaan naar een ontsteking rechts achter boven de kogel, en de peesschede was overvult met vocht. Zo zei ze het, dus ik heb al naar mijn dierenarts gebeld om na te vragen. Die gaan me nog terug bellen als ze tijd hebben. :) Vind het al positief dat het geen echte scheur oid is.

Dit is de advertentie;
https://www.2dehands.be/a/dieren-en-toe ... b9c5b7a618

Withers
Berichten: 116
Geregistreerd: 02-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 16:26

Deze ziet er ook wel interessant uit; niet zo groot, binnen budget en met ervaring op vreemd terrein ed.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-19 20:08

Oke dillema, dit paard is helemaal wat ik zoek. Doodbraaf heel fijn te rijden, rustig en lief. Heb er echt een heel goed gevoel bij, maar hij heeft dus een oude peesblessure. De verkoper laat me ook gewoon naar de dierenarts bellen (deze ken ik toevallig! Is een heel goede voor dit soort dingen). Dus dat ga ik morgen ook zeker doen.

Ik zag er niks aan, maar ze had er nu gewoon veel bosritten mee gedaan en verder niet veel. Ik had liever gehad dat hij al een paar maanden terug goed in het werk stond. Maar vandaag heb ik er niks aan gezien, misschien juist dat hij iets vaker op rust stond met dit been, maar hij wisselde ook wel van been. Het been heeft nog een kleine verdikking, maar dit was volgens de dierenarts normaal en niet schadelijk. Ik ga hem sowieso gewoon bellen morgen. Hij had tegen de eigenaars gezegd dat ze terug mochten beginnen rijden, op echo zag het er goed uit. Maar hij had wel gezegd dat hij niet kon garanderen dat hij terug hoog de springsport in kon. Daar was hij wel voor bedoeld dus ja voor de eigenaren was het dan natuurlijk 'klaar' (De eigenaars zijn handelaars in sportpaarden, de contactpersoon is het meisje die het paard mee gereden heeft en die wilt er absoluut een goede thuis voor vinden).

Heel moeilijk dus, het is echt zo een leuk paard echt heel fijn in het rijden, super verkeersmak, heel lief,... Ben eens benieuwd wat de DA zegt morgen. Zal ook zeker een nieuwe echo laten maken moest ik willen kopen.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 20:49

Het is altijd een gok maar dat is een ‘gezond paard’ ook. Wel weet ik dat ambities enorm kunnen veranderen. Mensen die een toppaard kopen om hoog te rijden en er uiteindelijk lekker mee hobbelen. En mensen die een recreatiepaard (al of niet met oude blessure) kopen en uiteindelijk heel fanatiek gaan wedstrijden. Nu denk ik dat jij nog wel een aantal jaar verder kunt met een basis goed paard, net zoals de meeste ruiters. Als je twee dierenartsen zou horen die het aandurven, zou ik het ook durven. Voor ik zelf een beetje kon rijden was ik echt jaren verder. En ik zou nog steeds volstaan met een ‘simpel’ paard al zou die wel echt blessurevrij moeten zijn inmiddels.

senna21

Berichten: 11948
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 20:53

Tja, volledige garantie is er nooit. En zelfs een gaaf paard kan morgen op zijn snuffert vallen of een koliekaanval krijgen.
Als je groen licht krijgt van de dierenarts, de prijs past bij het 'recreatiepaard' zijn, en je hebt een klik met het paard, zou ik het niet laten staan.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 21:03

Het ligt aan de prijs en aan de dierenarts

In wat voor tempo en hoeveel km’s maken ze nu met de buitenritten met hem?

Babootje

Berichten: 26556
Geregistreerd: 25-06-05

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 21:06

Ik raad het je af eerlijk gezegd

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-19 21:13

ElviraKelan schreef:
Het ligt aan de prijs en aan de dierenarts

In wat voor tempo en hoeveel km’s maken ze nu met de buitenritten met hem?


Ze reed hem niet elke week op buitenrit, als ze ging wel gewoon draf galop alles. Had al anderhalf jaar niet meer gemankt en doet in de weide ook gewoon gek blijkbaar.

Dierenarts is wel een hele bekwame dus zal morgen veel weten als ik hem bel. Prijs is zeker aangepast aan de blessure.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 21:18

Maar paard is dus nooit meer doorgewerkt na de blessure? Dat is voor mij wel gewoon afwijzen. Hoe vaak wil jij rijden?

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-19 21:21

Dat is dus ook waar ik tegen aan loop. Hij is wel gereden in het bos en nog is sporadisch in de piste maar niet echt meer opgepakt. Dit omdat de ruiter ondertussen zelf een paard had en de eigenaar zijn stal ruiter niet gaat betalen voor een paard die niet terug naar top niveau kan.

pien_2010

Berichten: 43901
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 21:26

k_m schreef:
Oke dillema, dit paard is helemaal wat ik zoek. Doodbraaf heel fijn te rijden, rustig en lief. Heb er echt een heel goed gevoel bij, maar hij heeft dus een oude peesblessure. De verkoper laat me ook gewoon naar de dierenarts bellen (deze ken ik toevallig! Is een heel goede voor dit soort dingen). Dus dat ga ik morgen ook zeker doen.

Ik zag er niks aan, maar ze had er nu gewoon veel bosritten mee gedaan en verder niet veel. Ik had liever gehad dat hij al een paar maanden terug goed in het werk stond. Maar vandaag heb ik er niks aan gezien, misschien juist dat hij iets vaker op rust stond met dit been, maar hij wisselde ook wel van been. Het been heeft nog een kleine verdikking, maar dit was volgens de dierenarts normaal en niet schadelijk. Ik ga hem sowieso gewoon bellen morgen. Hij had tegen de eigenaars gezegd dat ze terug mochten beginnen rijden, op echo zag het er goed uit. Maar hij had wel gezegd dat hij niet kon garanderen dat hij terug hoog de springsport in kon. Daar was hij wel voor bedoeld dus ja voor de eigenaren was het dan natuurlijk 'klaar' (De eigenaars zijn handelaars in sportpaarden, de contactpersoon is het meisje die het paard mee gereden heeft en die wilt er absoluut een goede thuis voor vinden).

Heel moeilijk dus, het is echt zo een leuk paard echt heel fijn in het rijden, super verkeersmak, heel lief,... Ben eens benieuwd wat de DA zegt morgen. Zal ook zeker een nieuwe echo laten maken moest ik willen kopen.


Mijn paard heeft een peesblessure gehad en ik zal nooit een paard kopen die dit ook gehad heeft. Teveel risico op terugval en dan kan het echt lang gaan duren. Zonde.

Antonius

Berichten: 2321
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 21:40

Ik bots toevallig op dit topic en wou toch misschien een klein beetje tegengewicht geven. Ik heb een eventingpaard gehad in de 1* die een peesblessure opgelopen had in de cross op beide voorbenen. Anderhalf jaar rust gegeven en een veulen uit gefokt en ik heb nadien nog enkele jaren opnieuw op 1* niveau competitie gereden. Ze heeft na haar herstel geen dag meer gemankt en zij had op 1 been toch echt een pees die doorgescheurd was.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-19 21:41

Ja het is zo moeilijk in te schatten. De pees is ook niet gescheurd geweest, er zat vocht in de peesschede, maar ik durf het niet exact te zeggen de dierenarts zal dat hopelijk nog goed weten..

pien_2010

Berichten: 43901
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 21:42

Fijn Antonius!

Antonius

Berichten: 2321
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 21:57

Die dierenarts zal natuurlijk geen garantie geven.
Hoe het precies met vocht zit durf ik niet te zeggen, maar bij een scheur groeit de pees zelf niet terug, maar ontstaat er littekenweefsel. Het risico op herval zit hem dan in de aanhechting van gezond weefsel tov het littekenweefsel. Als die aanhechtingen er ‘mooi’ uitzien dan is de kans groter dat er geen nieuw letsel ontstaat.
Dit soort blessures en toekomstperspectieven zijn moeilijk te voorspellen, geen enkele veearts zal zeggen dat de blessure zeker niet zal terugkomen. Anderzijds kan hij wel zeggen dat de kans klein is, maar goed, kans op herval zal er altijd zijn.

Ik heb maar diagonaal het topic gelezen, maar hoe intensief wil je rijden? Want eenvoudige wandelingen of pistewerk op B/L niveau moet met de meeste herstelde paarden toch wel mogelijk zijn.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 22:02

B/L kan idd met haast alles. Maar bij mij was het zo dat ik, eens ik L aankon, het niveau alleen maar in stijgende lijn ging. Thuis want ik rij geen wedstrijd. Maar er komt dan gewoon een dag dat je vastloopt. En dan is het wel zo fijn dat je paard mee kan. Maar dat hangt weer af van je ambitie en voorkeur.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-19 22:07

Hoe het nu voelt is de ambitie echt maximaal L inderdaad. Wil graag ook kunnen gaan wandelen dat deed ik vroeger heel vaak. Wij gaan ook binnen 2 jaar verhuizen naar wortel kolonie daar kan je uren buiten rijden..

Antonius

Berichten: 2321
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 22:12

Poes: hierin volg ik je, maar het budget is nu eenmaal niet groot genoeg denk ik om een paard te willen dat én helemaal gezond is, én aanleg heeft om hoger dan L te mikken, én niet te oud is, én braaf is, én beetje simpel te rijden is...
Dan moet je ergens toch concessies doen, op welk vlak moet iedereen voor zichzelf bepalen.
En de meeste ruiters met wat ambitie lopen Bijna altijd vast in mogelijkheden van het paard, dan kan je of verkopen, of blij zijn met het behaalde niveau en je hierbij neerleggen.
Maar om een eerste paard te kopen, heb je niet zoveel aan een paard met capaciteiten die zoveel hoger liggen dan jou als ruiter, dan kan je beter voor braaf en makkelijk gaan en kijken hoever je komt.

TS: ik zou de veearts eens grondig bevragen, desnoods nog nieuwe echo maken (hoelang is dat geleden) maar als de veearts echt denkt dat dit goedkomt voor jouw ambities, dan zou ik dit wel durven.

Babootje

Berichten: 26556
Geregistreerd: 25-06-05

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 23:15

Voor dat uren buiten rijden heb je in ieder geval ook een paard nodig met gezonde benen en pezen. Nu hebben veel paarden al wel eens een in hun leven een peesblessure gehad maar het is de vraag hoe erg. En wat laat je dan precies scannen.

Slmt9

Berichten: 4895
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 23:30

Ik denk ook goed om bij jezelf af te vragen hoe je het zelf voor je ziet. Ter voorbeeld: toen mijn paard voor t eerst HB werd, kon ik zelf heel lang niet meer onbevangen naar mn paard. Elke dag let je op: hoe loopt hij, heeft hij pijn, zijn de voeten warm?
Zou je dat nu ook niet krijgen maar dan met de angst voor een nieuwe peesblessure?
Dat je je toch gaat inhouden uit angst voor?

De reden waarom ik nooit meer een eczemer zou kopen en dus ook niet met dat soort dingen. Als het nadien gebeurd kan je je opnieuw 100% voor je paard inzetten, maar als je bij voorbaat al weet dat het niet helemaal ok is.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 06:19

Antonius: goede post helemaal mee eens!

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 06:51

Ik vind het nu lastig worden omdat het paard dus niet dagelijks daarna meer is bereden. Even gek doen in de wei is toch anders dan dagelijkse buitenritten van een uur.

Daarnaast wat ik hier ook lees is dat je minder onbevangen naar je paard gaat. Het zelfde heb ik met Blazy, nu 28 jaar, hoefbevangen geweest waar we nog altijd rekening mee houden. Hij kan niet meer bereden worden. Loop ik een uur met hem dan struikelt hij op het einde iets meer. Ik blijf dus altijd scherp bij hem.
Houd dat in je achterhoofd.

Gezien je achtergrond met je vorige paard en ik het je zo graag gun om optimaal te genieten neig ik naar nee.
Maar eerst de DA bellen al zal hij ook geen garanties kunnen geven aan je.

L_iek
Berichten: 9736
Geregistreerd: 11-01-07

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 07:25

Stille meelezer hier. Lastige beslissingen maar ik neig toch naar nee ivm de pees.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-19 07:33

Vind het ook echt heel lastig en begrijp ook de zorgen idd. Ik wil voor nu gewoon eerst weten wat het paard exact mankeerde..

Ze is er bv wel mee op meerdaagse geweest naar een bosrijke omgeving met overal mul zand en heeft daar ook gewoon galop gedaan en alles.. maar het is idd een moeilijke afweging.