Een nieuw paard kopen Deel X

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Seven

Re: Een nieuw paard kopen Deel X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 08:57

Dat zijn inderdaad flinke prijzen voor net zadelmakke dieren :j
Zit ik dus helemaal niet verkeerd te denken kwa prijs :D

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:03

Die Koss x Rossini moet eens goed nagekeken worden door een fysio, daar kun je bijna niet aankomen qua rijden zo te zien, waarschijnlijk rug of bekken problemen (mijn oude merrie liep net zo). Ook dat galopje, ze loopt op de rem, maakt geen sprong vooruit zeg maar, dit is niet verzameling, maar een teken dat ze ergens niet lekker is en op dit moment kun je een M proef er wel mee vergeten vrees ik.

@Pletje: Ik vind het echt onbegrijpelijk dat je die mooie Gelderse merrie nog niet kwijt bent, het is dat ik ook moet inkrimpen, maar het is echt helemaal mijn type paard!

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:31

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:32

Lante schreef:
Die Koss x Rossini moet eens goed nagekeken worden door een fysio, daar kun je bijna niet aankomen qua rijden zo te zien, waarschijnlijk rug of bekken problemen (mijn oude merrie liep net zo). Ook dat galopje, ze loopt op de rem, maakt geen sprong vooruit zeg maar, dit is niet verzameling, maar een teken dat ze ergens niet lekker is en op dit moment kun je een M proef er wel mee vergeten vrees ik.

Laat ik voorop stellen dat ik het met je eens ben.
Maar het is typisch voor Geldersen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:35

@Aimee: Is dat zo?

@Neftariie: Leuk paard om te zien inderdaad! :)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:38

Ja :)
Zolang je ze lang en laag laat, kunnen ze fijn los door het lijf lopen, voelt het prima. Ga je ze meer oppakken, wil je ze meer bovenin en op het achterbeen.... dan gaat de rem erop, rug vast, krabbelpasjes.
Natuurlijk zijn er Geldersen die dit probleem niet hebben, maar het komt wel regelmatig voor.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 09:43

Denk dat het eerder een uitzondering dan de regel is hoor aimee, mijn tante heeft jaren gelderse gehad zowel voor de kar als hoog in de dressuur en geen van allen deed het krabbelen bij het oppakken.

Dat kan je een type of ras paard niet aan rekenen das mee de ruiter die het dier in die manier laat lopen en er niet aan gaat rijden of het probeerd te verbeteren.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:44

Ligt dat niet aan je rijden dan? Of ik ken alleen maar goede Geldersen dat kan ook.

Vraagprijzen zijn flink maar he vragen mag he. Of ze het ervoor krijgen is een 2e.
toch nog zo'n duur veulen op de veiling! wauw.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:46

Ik zeg niet dat het niet te verbeteren is ;-)
Maar het vergt wel een hoop extra werk wat je met een ander type paard bepaard kán blijven.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 09:48

Nee je zegt dat het veel voorkomt bij gelders maar ik denk meer dat het aan de ruiters ligt dan aan de paarden. Anders zou elke ruiter daar toch aan moeten werken vanaf het begin ik heb meer het idee dat zoiets er in sluipt en dat kan met zo'n ruiter met elk paard.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 09:54

Ik ga maar eens naar de tuin, de hoefsmid komt de 3 weer doen :D

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:55

Ja, ik zeg dat ze vanuit zichzelf... dus vanuit hun lijf.... moeite hebben met bepaald werk. Daar kun je aan werken zodat het verbetert. Maar dat vergt wel weer vaardigheden van de ruiter.
Een Gelderse wordt al snel afgespiegeld als een geschikt paard voor minder kundige ruiters. Maar als je minder kundig bent als ruiter en je hebt wel ambitie, kun je met je Gelderse tegen problemen aanlopen die je met een ander type paard minder snel had gehad. Het filmpje van die merrie laat dat duidelijk zien.
Ik snap dat Lante het aanduidt als problemen in de rug/bekken, maar dat hoeft niet perse. Het kan ook komen vanuit de bouw van het paard. Een Gelderse heeft nou eenmaal bepaalde typische kenmerken en daar krijg je in het werk mee te maken.

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:56

Hangt helemaal af van de ruiter en verschilt per paard.
Zijn ook ontzettend veel spring en dressuur gefokte paarden die de neiging hebben dat redelijk snel te doen bij verkeerde training. Vind het helemaal niet typisch gelders

Castello91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:56

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:57

Het komt mij iig niet bekend voor van Geldersen. Wel soms heel heet gedrag als ze meer aan het werk kunnen maar niet anders dan sommige rijpaarden hebben.

Aimee dat ze beperkingen hebben ten opzichte van rijpaarden ben ik met je eens maar ik denk ook dat daar verschil met betrekking van Type in zit. De ouderwetse type hebben wat meer problemen met bepaalde oefeningen dan veel luxe types die je nu zoiet.
Soms zie ik echt het verschil niet meer en lijken sommige Geldersen luxer dan andere rijpaarden.Van wat ik in hengelo op de keuring zie dan.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:00

Er zit zeker nog een verschil in types :j

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:04

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:06

Lante schreef:
@Neftariie: Leuk paard om te zien inderdaad! :)

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:16

Lijkt me een vriendelijk dier, een leuke allrounder. Niet mijn type maar misschien voor de mensen
die een leuk gezinspaard/recreatiepaard zoeken..

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:17

Aimee schreef:
Ja :)
Zolang je ze lang en laag laat, kunnen ze fijn los door het lijf lopen, voelt het prima. Ga je ze meer oppakken, wil je ze meer bovenin en op het achterbeen.... dan gaat de rem erop, rug vast, krabbelpasjes.
Natuurlijk zijn er Geldersen die dit probleem niet hebben, maar het komt wel regelmatig voor.

Bij de fokker waar ik reed fokken ze met gelders bloed, echter alle kinderen zijn makkelijk te rijden en lopen hoog in de sport.
Ik ken ook zat gewone KWPN' ers die er doorheen zitten en niet fatsoenlijk kunnen lopen

Denk dat het gewoon aan de ruiter ligt

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:21

:D

Allemaal topruiters hier natuurlijk. Die het geen probleem vinden om extra moeilijkheden op te zoeken.
Die Geldersen zouden inmiddels als warme broodjes de deur uit moeten gaan.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:22

Daar bast het ervan op bokt heb ik al begrepen

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:29

Aimee schreef:
:D

Allemaal topruiters hier natuurlijk. Die het geen probleem vinden om extra moeilijkheden op te zoeken.
Die Geldersen zouden inmiddels als warme broodjes de deur uit moeten gaan.

_O- Tja.. :')

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:02

Wat zijn we weer heerlijk bezig :+

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:18

Ik denk niet dat je een alle gelderse paarden over 1 kam kan scheren. Vooral omdat de laatste jaren de gelderse paarden ook steeds moderner worden. Natuurlijk zijn er ook gelderse paarden die qua bouw wat moeilijkheden zouden kunnen hebben met sluiten, kantelen vh bekken etc, maar ik ken er ook zat die daar totaal geen problemen mee hebben (en dan laat ik mijn eigen paard (zit gelders bloed in aan moeders kant) buiten beschouwing).