Een nieuw paard kopen Deel IX

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 22:34

Je hebt als koper onderzoeksplicht.
En het onderzoeken van wat het paard in de wedstrijdsport gedaan heeft is zo ongeveer de eenvoudigste! ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-09-12 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 22:35

Johnnydepony schreef:
Heel sporthorses staat vol met dat soort beesten! Hier in de buurt ook een grietje die dacht een Z paard gekocht te hebben. Nou idd hij was 1x Z gestart. Maar zonder slof/stang kreeg je die bakkus echt niet naar beneden. Na een proefje of 20 had ze haar eerste winstpunt in de B en heeft vlak daarna toch maar de handdoek in de ring gegooit.

Maar dat merk je toch meteen als je opstapt? :=
Heb ook meerdere van zulke paarden gereden, maar die waren meestal toch fijn afgericht hoor!
Alleen om nou te zeggen dat ze ervaring hebben..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 22:36

ikke schreef:
Johnnydepony schreef:

Heel sporthorses staat vol met dat soort beesten! Hier in de buurt ook een grietje die dacht een Z paard gekocht te hebben. Nou idd hij was 1x Z gestart. Maar zonder slof/stang kreeg je die bakkus echt niet naar beneden. Na een proefje of 20 had ze haar eerste winstpunt in de B en heeft vlak daarna toch maar de handdoek in de ring gegooit.

Dat zegt dan toch meer over de ruiter dan over het paard........

Dat hoeft zeker niet waar te zijn. Ken genoeg juryleden en wedstrijden waardat je nog wel een wp mee naar huis krijgt ook al stuur je je paard alleen de ring in!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 22:36

Grappig de reacties over talentvolle paarden, dat ze niet gestart zijn zegt toch niet over potentie van een dier. Dat zegt meer over de ruiter dan het paard.

Als iemand zich bijv niet red met een paard boven de L betekend niet dat het dier het niet kan, die potentie moet je zelf gaan aanvoelen testen en het er vervolgens uit kunnen rijden.

Potentie en beloftes zijn niet de bewegingen die het dier toont, een grote beweger is bijv geen garantie voor een top sport paard het karakter doet hier 80 % heeft het dier een meewerkend karakter en werkwilligheid heb je al veel meer potentie om iets te bereiken.

asjemenou

Re: Een nieuw paard kopen Deel IX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 22:38

En zelfs zonder een geweldig karakter en zonder geweldige gangen kun je bij de basis heel aardig meekomen hoor.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 22:42

Tuurlijk meisje was ook niet echt handig, om dat paard te kopen was al niet handig. Maar meer ter illustratie dat je wel een Z paard kunt kopen maar dat niet bijzonder veel zegt over de kwaliteit van het paard. Want ik durf wel te zeggen dat dit paard hem toevallig cadeau kreeg die dag.
Met een fijn afgericht paard had ze gerust winstpuntjes kunnen rijden in de B. Zo bar en boos was het nu ook weer niet met der. Kind was net 18 kwam van een speelpony af en pa en ma al helemaal geen verstand van paarden. Maar goed het is maar hoe je je paard wil verkopen.......

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 22:43

Karakter is alles als het een dier is wat echt niet wil kan je rijden als... (< vul goede ruiter in naar keuze :D ) maar een dier wat niet wil heeft nooit zoveel potentie als een dier wat wil werken en dit ook laat zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 22:45

Ik weet er toch ook zonder super fijn karakter die alles winnen ;)

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 22:47

Tuurlijk Seven, een echte viespeuk kun je idd niet ver mee.
Maar ook met een wat minder meewerkend karakter kom je een heel eind hoor! GP zal het niet worden nee, maar dat halen de meeste met een paard met een super karakter ook niet. :n

Ik heb er ook het liefste alleen maar met top karakters, maar soms moet je het doen met je hebt, en blijkt het niet altijd zo te zijn als dat je verwacht had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 22:49

En dan nog kan het achteraf nog niet zo slecht gebleken zijn!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 22:53

Al mijn fijnste dieren waren door anderen bestemmeld als onbetrouwbaar ea, dat waren echter dieren die heel veel vuur toonden wouden werken en zich zelf snel voorbij liepen heerlijke dieren maar voor een ander helemaal niets. :D

Dat vind ik werkwilligheid maar dat is voor iedereen anders :j

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 23:18

Seven klopt, dat zei ik al eerder, aan de beste paarden zit op zn minst een klein draadje los ;-) :D

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 00:02

Sythaa schreef:
Seven klopt, dat zei ik al eerder, aan de beste paarden zit op zn minst een klein draadje los ;-) :D

klein draadje? aan die van ons een complete garenfabriek... super lief dier, doet geen vlieg kwaad maar denkt met het minste of geringste dat ze dood gaat.

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 00:26

Alane schreef:
Sythaa schreef:

klein draadje? aan die van ons een complete garenfabriek... super lief dier, doet geen vlieg kwaad maar denkt met het minste of geringste dat ze dood gaat.

Dat is ook lastig...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 09:02

asjemenou schreef:
Tuurlijk Seven, een echte viespeuk kun je idd niet ver mee.
Maar ook met een wat minder meewerkend karakter kom je een heel eind hoor! GP zal het niet worden nee, maar dat halen de meeste met een paard met een super karakter ook niet. :n

Ik heb er ook het liefste alleen maar met top karakters, maar soms moet je het doen met je hebt, en blijkt het niet altijd zo te zijn als dat je verwacht had.

Dat is toch ook een kwestie van opletten. Karakter op de eerste plaats, gezondheid gelijk daarna, dan een poos niks en dan komt de rest wel een keer.

Blijft het voorbeeld van de bosjes Gribaldi-kinders die te koop staan; meestal zo M1-M2, een enkeling Z1. Niet zelden kun je tussen de regels door lezen dat de ruiter vastloopt met het paard. Dat zijn vaak karakters die niet geschikt zijn voor iedereen die denkt wat voor te stellen tussen de witte plankjes. Dat zijn niet per se slechte paarden, maar ze vereisen een aanpak die veel ruiters niet in huis hebben.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 09:03

wat vinden jullie een nette prijs voor een 14 jarige friese ruin die z+16 loot en in het enkel dubbel en 4 span loopt? plaatje om te zien!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 09:18

Seven schreef:
Grappig de reacties over talentvolle paarden, dat ze niet gestart zijn zegt toch niet over potentie van een dier. Dat zegt meer over de ruiter dan het paard.

Als iemand zich bijv niet red met een paard boven de L betekend niet dat het dier het niet kan, die potentie moet je zelf gaan aanvoelen testen en het er vervolgens uit kunnen rijden.

Potentie en beloftes zijn niet de bewegingen die het dier toont, een grote beweger is bijv geen garantie voor een top sport paard het karakter doet hier 80 % heeft het dier een meewerkend karakter en werkwilligheid heb je al veel meer potentie om iets te bereiken.

Beetje rare reactie. Want waarom zou een L-ruiter dan stranden met een paard als slechts een fijn karakter en werkwilligheid nodig heeft om tot prestaties te komen? Dan is de L-ruiter echt bizar slecht rijdend en dan wil je zo'n verreden paard toch helemaal niet hebben? Of het paard heeft wel werkwilligheid en een fijn karakter, maar kán écht geen deuk in een pakje boter bewegen... en dan wil je zo'n paard toch ook helemaal niet hebben? :+

Potentie en beloftes zijn kreten voor paarden van 0 tot 3,5 jaar.
Daarna moeten de feiten gaan tellen.

Overigens, hoe meer de verkoper woorden als 'potentie' en 'toekomst' en 'belofte' in de mond neemt, hoe lachwekkender ik hem/haar vind. Loze kreten :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 09:24

Dees schreef:
Seven schreef:

Beetje rare reactie. Want waarom zou een L-ruiter dan stranden met een paard als slechts een fijn karakter en werkwilligheid nodig heeft om tot prestaties te komen? Dan is de L-ruiter echt bizar slecht rijdend en dan wil je zo'n verreden paard toch helemaal niet hebben? Of het paard heeft wel werkwilligheid en een fijn karakter, maar kán écht geen deuk in een pakje boter bewegen... en dan wil je zo'n paard toch ook helemaal niet hebben? :+

Potentie en beloftes zijn kreten voor paarden van 0 tot 3,5 jaar.
Daarna moeten de feiten gaan tellen.

Overigens, hoe meer de verkoper woorden als 'potentie' en 'toekomst' en 'belofte' in de mond neemt, hoe lachwekkender ik hem/haar vind. Loze kreten :D

Daarom hebben wij het in de advertentie gewoon op 'braaf' gehouden hihi.

Maar de mooiste zin in een advertentie vind ik: 'paard met toelomst'..... Tja, das maar goed ook!

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 09:26

Als ie geen toekomst heeft, is zijn houdbaarheidsdatum al bijna verstreken :+

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 09:32

Een L ruiter strandt niet met een paard met een goed karakter en werkwilligheid.
De ruin die ik dit voorjaar heb verkocht heeft een fantastisch karakter, trouw en bomproof, en is werkwillend genoeg om tot het Z te komen.
Echter niet werkwillend en snel genoeg achter om ook in het Z2 en hoger nog goed mee te draaien. Echt braaf gaat namelijk helaas ook samen met nogal "gemakkelijk". Daarom heb ik hem verkocht. Zijn nieuwe amazone, echt geen talentje, wint er in het L1 en nu L2 alles mee wat los en vast zit :D
Hij is super opgeleid, en doet voor haar braaf zn ding namelijk. Een topkarakter. Maar geen paard voor het hogere werk.
Tsja en wat is dan talentvol? Voor haar en vele anderen zal hij talentvol zijn. Voor mij was hij dat niet, ondanks de prijzenregen in de klassen L en M. Want in het Z hield het niet meer over. En laten we wel zijn, daar stranden de meeste paarden toch wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 09:35

Het is ook nogal speculatief wat talentvol inhoud.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 10:06

Vonneke, met de kwalificatie 'braaf' kreeg ik toch een aantal mensen bij mijn paard kijken die werkelijk niet leuk konden rijden. Men leest braaf en denkt 'automaatje'.

Evelien_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 10:21

wat zou volgens jullie dan de ideale combi zijn voor een beginner(rij nu een jaar twee x per week les), er van uitgaande dat alle paarden even mak/braaf zijn:

een vijf jarige ruin, wedstrijd ervaring, klasse l
een zeven jarige merrie nooit wedstrijden gereden niveau b/l
of een 14 jarige z ruin met wedstrijd ervaring

geen van allen nog gezien of proef gereden maar ben orienterende;)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 10:24

Geen van 3-en.
De 5 jarige is te jong en zal waarschijnlijk fratsen gaan krijgen onder een beginner
De 7 jarige heeft niet genoeg gezien
De 14 jarige Z-ruin zal te gevoelig zijn afgesteld.

Een goede tip voor een beginner:
Koop een 10-12 jarige die M-springen heeft gelopen en zich heeft bewezen op buitenritten.

amarial

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 10:37

Ja of L2, die veel op buitenritten heeft geweest :).