Een nieuw paard kopen deel II

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cath

Re: Een nieuw paard kopen deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:31

Ik zou ook heel kritisch blijven tijdens je proefperiode.
Het kan zijn dat je het eruit krijgt maar sowieso niet binnen een korte tijd en misschien helemaal niet. Karakter zal al helemaal niet veel veranderen.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:33

Cath_16 schreef:
Het kan zijn dat je het eruit krijgt maar sowieso niet binnen een korte tijd en misschien helemaal niet. Karakter zal al helemaal niet veel veranderen.

Nee dat duurt wel een tijdje.

De grote puzzel is: hoeveel is karakter, en hoeveel is (gebrek aan) opvoeding.
Staat los van de lichamelijke mogelijkheden van het paard.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:36

Aanzien dat arabiertje geen sterruiter is gezien de filmpjes en het paard niet goed beleerd/bevestigd is verwacht ik idd dat ie over een half jaar nog hetzelfde loopt (of slechter)

Als ik Arabiertje was had ik een oudere en een fijn te rijden bevestigd (en geklasseerd) leerpaard gekocht! Daar leer je van!

Mijn paard loopt nu M en ik weet zeker als ik daar een mindere ruiter op zet, dat die er ook een m proef mee kan rijden,
puur omdat het beest correct is afgericht, fijn na te rijden en werkwillig is.
Bij het paard van arabiertje betwijfel ik dat ten zeerste...hoe oud is ze en wat heeft ze gelopen op wedstrijd?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:37

Arabiertje* schreef:
De foto's die genomen zijn vorig jaar heeft de dierenarts en die bekijkt hij nu grondig. Hij komt volgende week klinisch keuren, maar zal ook draf testen doen. Op harde en zachte ondergrond, haar benen controleren, bloed afnemen. En als hij niet zeker is of ze goed gekeurd is, laat ik nog foto's nemen.

Hou je er rekening mee dat foto's voor de verzekering maar 3 maanden geldig zijn.

Ik zou het paard niet gekocht hebben daar ben ik eerlijk in, maar als jij er gelukkig mee bent dan moet je het gewoon doen.
Alleen zit er gewoon wel heel veel werk aan en dat moet je willen en kunnen.

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:37

Ik heb ook een paard weg moeten doen naar een proeftijd. Men das echt moeilijk, je hebt onbewust al best een 'band' met het paard.. ook al had ik wel dat gevoel uitgezet.. tenminste dat probeerde ik.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:38

Bij mij is dat ook ontstaan GJ9. :)

Dankje Listiglistje, heb dat in de tijd ook nog gehoord bij m'n haflinger die ik nooit op een deftig bit ging kunnen rijden. Tot het werkelijk zo was, en iedereen grote ogen trok. Met les en begeleiding lukt me dit zeker wel. Je geeft me gewoon geen kans, en dan houd het op.

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:38

GJ9 schreef:
Cath_16 schreef:

Nee dat duurt wel een tijdje.

De grote puzzel is: hoeveel is karakter, en hoeveel is (gebrek aan) opvoeding.
Staat los van de lichamelijke mogelijkheden van het paard.

Mijn eerste paard was 3 jaar toen ik haar kreeg, ik was 12 (te jong dus). Paard kon het allemaal best wel maar had geen makkelijk karakter. Vooral met (alleen) buitenrijden niet, ik heb alle hulp gehad die ik maar kon krijgen maar het buitenrij probleem hebben we nooit op kunnen lossen. (Steigeren, op achterbenen draaien en naar huis rennen). Alsof er een knopje omging in haar, zodra ik met haar aan de hand naar buiten ging was er helemaal niets aan de hand.

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:40

Arabiertje* schreef:

Dankje Listiglistje, heb dat in de tijd ook nog gehoord bij m'n haflinger die ik nooit op een deftig bit ging kunnen rijden. Tot het werkelijk zo was, en iedereen grote ogen trok. Met les en begeleiding lukt me dit zeker wel. Je geeft me gewoon geen kans, en dan houd het op.

Iedereen hier heeft neem ik aan het beste met je voor en wil je waarschuwen. :)

Had ik maar geluisterd naar de mensen om mij heen dan had ik ook geen onervaren paard gekocht.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:43

Arabiertje* schreef:

Ik geef je wel de kans, alleen weet ik voor 99% zeker dat jij van dit paard niks leert en dat jij het paard ook niks gaat leren...maar goed dat is mijn mening :7

Ik zit al 33 jaar in de paarden en praat geen poep ;)

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:45

Ja, dat weet ik gerust hoor Cath en ben ook geen persoon die niet gaat luisteren. Maar ik zie haar karakter wel, en ik zie in haar geen slecht paard. Ze heeft een tikkeltje merrie karakter, maar echt stout is ze niet want dan zou ze veel lelijker doen als je haar op haar plaats zet. Mijn Arabische volbloed was ook zo, die kon zich goed gedragen maar als er één klik in hem omging dan was het nee en dan bleef het nee. En ik denk altijd dat de fout ergens bij mij ligt, maar dat was het geval niet. Hij had pijn, heb hem laten na kijken, laten behandelen en nadien was hij weer in orde. Maar aangezien ik een grote schrik van hem genomen had, deed hij bij mij nog steeds het zelfde.

Veel mensen denken soms te snel dat er iets aan de hand is, en geloven niet dat een paard ook gewoon kan testen, of kan zeveren. Maar dat is effectief ook zo, ik ben heel trots op [***]. Want ze heeft mij gisteren niet meer uitgetest, en daar was ik blij om. Ze heeft niet moeilijk gedaan, buiten dat ene klein wipje. Maar haar uittesten bij de eerste les was veel erger, als gisteren. Toen liep ze achteruit, dreigde ze te steigeren en dat heeft ze deze keer allemaal niet meer gedaan.

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:47

Arabiertje ik heb ook niets tegen het paard, en dat jij een ander paard koopt dat boeit me niet.

Maar ik kan je 100den andere paarden laten zien, voor hetzelfde budget waar je meer van kunt leren en plezier van gaat hebben. Jij hebt een vrij "ruim" budget dus je kan makkelijk een leuk leerpaard vinden... ik heb zelf voor dat budget gezocht en je kan er echt wel veel meer kwaliteit voor vinden...

gewoon kritisch blijven... dit paard is dat geld gewoon NIET waard

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:49

En zeg nou zelf, het is toch veel fijner om op een paard te stappen die al wat ervaring heeft en je niet uitprobeert? Aangezien je zelf al aangaf dat je soms angstig kan zijn?

Verder is het jouw keuze hoor maar we laten je er even kritisch naar kijken.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:52

Ja dat klopt wat je zegt, en Nathe ik ga gerust nog een deftig woordje spreken ivm de prijs moest ik haar nemen.

Maar wat het rare is, en dat is ook effectief zo... [***] dreigt heel hard, en kan lelijk doen maar ik heb totaal geen bang op haar. Ik moet er zelf mee lachen :=

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:53

Arabiertje* Als het paard zo zie lopen zou ik niet zeggen dat hij M ervaring heeft. Weggedrukte rug, veel spanning in de kaak en laat niet los. Persoonlijk had ik naar een ''meer'' leerpaard gezocht, maar goed. :)
Waarom stond ze zo lang te koop bij JVDH?
Laatst bijgewerkt door Mayflower_ op 13-01-12 13:54, in het totaal 2 keer bewerkt

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:53

ik heb gewoon mijn twijfels of ze niet erger gaat worden... dat het niet bij dreigen blijft...

aleja mss is dat de reden van haar verkoop?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:54

Ik ben een stille meelezer naar aanleiding van het vorige topic ;)

Arabiertje: wie zegt dat het gedrag van deze merrie niet juist alleen maar vervelender wordt?
Als ze het nou niet bij dreigen en een klein bokje houdt? Wat dan?
Die kans zit er ook nog dik in...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:55

Ik zie dat Nathe en ik hetzelfde vrezen :+

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:57

Dan had ze gisteren bij de les erger moeten gedaan hebben als de eerste keer. Ik wacht de proeftijd af, voor ik beslis.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:57

Robijntjah schreef:
Ik zie dat Nathe en ik hetzelfde vrezen :+

Ik deel jullie mening, vrees het ook. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:59

Arabiertje* schreef:
Dan had ze gisteren bij de les erger moeten gedaan hebben als de eerste keer. Ik wacht de proeftijd af, voor ik beslis.

Mijn vorige paard deed het ook niet meteen erger, dat begon pas echt na ruim een jaar ;)
En die 'dreigde' ook alleen.

Als je er niet goed mee om kan gaan, gaat ze het tegen je gebruiken!

grauwman

Maar lijkt het je niet veel leuker om op een paard te rijden zonder een strijd aan te gaan. Dus gewoon erop stappen en zo kunnen wegrijden. Dat heb ik voor ogen als iemand een leerpaard zoekt.
Ik ben gewoon bang dat als ze een betere conditie krijgt ze alles zal aangrijpen om in protest te gaan.

nathe

je weet toch dat de meeste paarden heel onder de indruk zijn in het begin als ze ergens anders staan?

Ik kan je zeggen dat ik na 4 dagen (toen ik ze gekocht had) op rumba gereden heb en dat ze een week erna gek werd als ze een zadel op had aan de longe...

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:01

Arabiertje. Het paard wat je nu op proef hebt is wel al een paar keer verhuisd he?
Van de oude eigenaar naar JvdH, van JvdH misschien nog eens op proef bij andere mensen.. en nu bij jou...

Meestal zijn de paarden die uit hun vertrouwde omgeving zijn gehaald de eerste tijd nogal beduusd. Pas als ze goed gewend zijn komt het ware karakter duidelijker naar voren.
Ik zou er wel rekening mee houden dat ze mogelijk na een tijd nog vinniger wordt.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:04

Arabiertje* schreef:

De meeste paarden gaan niet protesteren van een paar rondjes sukkelen.
Dat kan zomaar anders worden wanneer je ze ECHT aan het werk zet. Paard lacht je vierkant uit zo denk ik, en snapt heel goed dat ze geen mep gaat krijgen als ze een rondje sukkelt, zodat het lijkt dat ze werkt, maar nogmaals, dit is geen werken.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:05

paard krijgt vanzelf door dat TS weinig in haar mars heeft..en dan zullen de rapen wel gaar zijn. Prijs is absurd voor dit paard. Voor dat bedrag kun je een super leer paard kopen (misschien een paar jaartjes ouder ivm budget maar liever 1tje van 14 ofzo waar je nog 6-7 jaar dingen van kunt leren). Als dit paard M is dan loopt mijn 3.5 jarige (waar ik gerust een beginner op kan zetten) al bekand "Z"..........

Maar ja TS wil haar haf ook kwijt dus daarom kijkt TS al niet bij particulieren omdat ze dan de haf niet kwijt is en geen 2 paarden kan betalen. (daarom kan ze beter eerst de haf netjes verkopen en dan pas rustig rond kijken bij particulieren...betere paarden en meer keus... ;) )

Wat waren je wensen ook alweer ik kijk graag met je mee