Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 13:30

Stichting Wijs met Wolven is aan het werk voor heel Nederland die te maken heeft met de kopzorgen omtrent de wolf.
Citaat:
VERBINDING MAKEN

Wij krijgen soms vragen voor “wie” we aan het werk zijn. En dan wordt bedoeld, voor welk gebied. Omdat onze stichting opgericht is vanuit de omgeving van het Drents Friese Wold, werd veelvuldig gedacht dat wij alleen voor de omgeving aan de slag waren. Het klopt ook dat onze eerste acties gericht waren op de provincie Drenthe. Maar dat kwam doordat daar op dat moment veel zorgelijke dingen gebeurden (“Wolf van Wapse”, meerdere keren wolven door wolfwerend raster, dode pony’s).
Naar aanleiding van onze acties richting de provincie werden we uitgenodigd voor een gesprek bij het ministerie van LNV. En daar bespraken we de kwestie “wolf” vanuit landelijk perspectief.
Daarna gebeurde er veel op de Veluwe, dus gingen we voor een gesprek met Harold Zoet.
Vervolgens de aandacht weer op Drenthe gevestigd (zie onderstaand bericht). En toen barstte het los rond de Utrechtse Heuvelrug met allerlei incidenten. Dus ging veel van onze tijd en aandacht daar naar toe.
Dat betekent echter niet dat wij de andere gebieden en de rest van Nederland vergeten….juist niet!
Wat we merken is dat nu er steeds meer voorvallen in het midden van het land plaatsvinden, de politiek meer op scherp staat. Dat betekent dus dat door middel van die beweging wij gemakkelijker de aandacht en het begrip kunnen opeisen voor de gebieden en de zorgen die daar zijn die om allerlei redenen tot nu toe niet verder kwamen dan de plaatselijke kranten en de regionale omroep.
Wij kunnen dus door onze betrokkenheid bij het ene gebied, ook het andere gebied beter onder de aandacht brengen. En door verbinding te hebben met mensen in alle gebieden, komen wij in gesprek met landelijke politieke bestuurders en andere mensen die belangrijk zijn in het grotere geheel.
Wij zijn dan ook heel blij met het aantal ambassadeurs dat wij ondertussen overal hebben, die ons van informatie voorzien en die onze berichten overal delen. Deze verbinding helpt! Jullie zijn toppers!

https://www.veld-post.nl/artikel/104744 ... niet-meer/

#wolvencrisis #wijsmetwolven #dewolfgezienopdeveluwe #samenwerking #allesisverbonden

Voor meer info zie Facebook of site.
https://www.facebook.com/share/p/2RgJe2 ... tid=WC7FNe

https://www.wijsmetwolven.nl/

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 14:34

Zichtmelding Nunspeet
Citaat:
Nunspeet Gelderland
26-08-2024
9.15 uur
Laat de campinggasten ook weten waar ze kunnen melden!

Wolf rond 9 15 stak de weg over van af camping de tol

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/wBWiMg ... tid=WC7FNe

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 14:36

Zichtmelding Fochteloo
Citaat:
Fochteloo Friesland
25-08-2024
00.30 uur

Wolf gezien thv van zuideinde/ vogelrijd in Fochteloo. De nacht ervoor zijn er ook al 2 schapen aangevallen in Fochteloo, deze moesten beide ingeslapen worden.

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/Wc7PES ... tid=K35XfP

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 15:22

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 16:26

Waarschuwing Uddel, kans op paniek bij koeien vanwege wolf
Citaat:
Uddel Gelderland
26-08-2024
14.00 uur

Wij hebben net 2 drachtige koeien die in pure paniek dwars door verschillende weilanden prikkeldraad over doorgaande weg richting n302 gerend zijn we konden ze opvangen doordat ze bij iemand erf op zijn gerend.

Het is niet zeker dat dit werk van een wolf was maar een gewaarschuwd mens telt voor 2.

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/exLq1c ... tid=WC7FNe

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 16:31

Triest hè, drachtige koeien in paniek door de lijnen heen. Kans dat een wolf of meerdere daar de aanleiding voor is geweest is groot.

Ik snap die pro wolvers ook niet, zo ontzettend blind voor al die angst en paniek bij dieren.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 16:40

sterregoud schreef:
Triest hè, drachtige koeien in paniek door de lijnen heen. Kans dat een wolf of meerdere daar de aanleiding voor is geweest is groot.

Ik snap die pro wolvers ook niet, zo ontzettend blind voor al die angst en paniek bij dieren.

Dat is de natuur zeggen ze dan en tenslotte de dooddoener dat we ze zelf toch ook op eten...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 16:44

https://www.nu.nl/blog/6325650/niet-elk ... ieuws.html ik kwam dit artikel tegen op Nu.nl. Imo is de media zelf juist debet aan de polarisatie door de manier waarop de berichtgeving plaats vindt. Een hond die mogelijk aangevallen is door een wolf lijkt me juist iets waarover je bericht in de media. Maar de mensen zelf mochten geen contact zoeken met de media of erover praten met journalisten die contact met hen zochten. Dat staat niet in dit nieuwsbericht.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 16:45

Onali schreef:
Ik werk in de thuiszorg dus ik kom overal en nergens.
Afgelopen nacht in Maarn, aan de bosrand/ heide/ open gebied.
Had mn auto wat verder dan het huis gezet dus moest 100 meter lopen.
Ik stuur nog als grapje naar vriendinnen 'nou als ik maar niet opgegeten wordt'

Kom ik vanochtend bij mn auto

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Dat zijn beste pootafdrukken!

Ik sprak vanmorgen een beheerder van een nabij gelegen landgoed die vertelde dat er wel een stuk of 14 wolven op de UH zitten. Dat schijnt uit wildcamera beelden te blijken. Ik hoor steeds meer dat er veel stil wordt gehouden. Weet ook niet meer wat ik nu moet geloven. Ik heb in elk geval een appgroep aangeboden met de bewoners in de buurt die dagelijks met de honden in het bos te vinden zijn. Zo kunnen we elkaar een beetje op de hoogte houden en waar nodig waarschuwen. En misschien in het najaar een beetje afstemmen met wandelen zodat je niet ‘s morgens vroeg in je uppie in het bos loopt. Blijft een gekke gewaarwording alle voorzorgsmaatregelen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 17:00

Jammer dat ze in het filmpje van nu.nl geplaatst door SusanH niet even verder lieten zien dat bij die 'ruzie' tussen wolven aan beide zijden van dat hek dat ze er over heen sprongen.... dan zouden ze ook niet meer zo hard kunnen beweren 'wolven houden niet van springen'.....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 17:03

Jessix schreef:
Ik sprak vanmorgen een beheerder van een nabij gelegen landgoed die vertelde dat er wel een stuk of 14 wolven op de UH zitten. Dat schijnt uit wildcamera beelden te blijken. ...
Hadden die wolven nummertjes rond de nek hangen of kon die beheerder ondertussen alle wolven en hun specifieke kenmerken uit zijn hoofd ??
Die uitspraak doet me een beetje denken aan eoa tuintelling van bijen, wespen of vogels; voor je het weet tel je er veel dubbel.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 17:12

Of hij ziet ze samen?
of duidelijk 2 aparte roedels op 2 diverse plekken?
En als je dan de tijden op de beelden kijkt dat ze nooit van de ene naar de andere plek zijn gelopen.

Ik denk ook dat er ondertussen veel meer zitten in nederland dan dat ze toe willen geven

Contemplate

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 17:38

Onali schreef:
Ik werk in de thuiszorg dus ik kom overal en nergens.
Afgelopen nacht in Maarn, aan de bosrand/ heide/ open gebied.
Had mn auto wat verder dan het huis gezet dus moest 100 meter lopen.
Ik stuur nog als grapje naar vriendinnen 'nou als ik maar niet opgegeten wordt'

Kom ik vanochtend bij mn auto

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Blij dat jouw grapje geen waarheid is geworden! Als je dat weet loop je toch wel met een ander gevoel rond in het donker.. Hoe groot zijn wolven pootafdrukken ongeveer? Ik denk dat ik er laatst een paar van vanaf het paard heb gezien, dus de grootte was moeilijk precies inschatten. Zou rond de 10 cm inschatten. Maar duidelijk de twee middelste kussentjes verder naar voren en ik kon me zonder zoeken een x tussen de kussentjes inbeelden.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 18:39

Ik hield mn oude werktelefoon er naast en ze waren bijna even lang.

Maar idd ruim 10 cm.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 19:49

DubbelFun schreef:
Jessix schreef:
Ik sprak vanmorgen een beheerder van een nabij gelegen landgoed die vertelde dat er wel een stuk of 14 wolven op de UH zitten. Dat schijnt uit wildcamera beelden te blijken. ...
Hadden die wolven nummertjes rond de nek hangen of kon die beheerder ondertussen alle wolven en hun specifieke kenmerken uit zijn hoofd ??
Die uitspraak doet me een beetje denken aan eoa tuintelling van bijen, wespen of vogels; voor je het weet tel je er veel dubbel.

Nee, maar als je een roedel langs de camera ziet lopen kun je wel mee tellen toch?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 19:50

DuoPenotti schreef:
Of hij ziet ze samen?
of duidelijk 2 aparte roedels op 2 diverse plekken?
En als je dan de tijden op de beelden kijkt dat ze nooit van de ene naar de andere plek zijn gelopen.

Ik denk ook dat er ondertussen veel meer zitten in nederland dan dat ze toe willen geven

Jij snapt 'em. Daarbij als je dat een maanden lang volgt ga je inderdaad wel e.e.a. herkennen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 20:04

DubbelFun schreef:
Jessix schreef:

Ik had in het pension gerust meerdere blonde of zwarte of bruine labradors in 1 groep. Nooit dat ik er door elkaar heen haalde. Dan zag ik die honden soms maar 1 a 2 weken per jaar. Zelfs die zijn allemaal verschillend op hun eigen manier. Wolven zijn niet egaal gekleurd. Nog veel makkelijker te identificeren. Wel rekening houden met zomer/winter en overgang vacht natuurlijk dat kan best een ander zicht geven maar in houding, grote enz zie je ook vlot verschillen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 20:07

Als het er idd al veel meer blijken te zijn is het nog betrekkelijk rustig met de incidenten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 20:14

dierenfan schreef:
Ik had in het pension gerust meerdere blonde of zwarte of bruine labradors in 1 groep. Nooit dat ik er door elkaar heen haalde. Dan zag ik die honden soms maar 1 a 2 weken per jaar. Zelfs die zijn allemaal verschillend op hun eigen manier. Wolven zijn niet egaal gekleurd. Nog veel makkelijker te identificeren. Wel rekening houden met zomer/winter en overgang vacht natuurlijk dat kan best een ander zicht geven maar in houding, grote enz zie je ook vlot verschillen

Ik zie ook al snel de verschillen. Ook in een kudde schapen als ik even observeer.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 20:16

DubbelFun schreef:
Als het er idd al veel meer blijken te zijn is het nog betrekkelijk rustig met de incidenten.

Incidenten met mensen en honden bedoel je dan? Dat is toch ook beperkt op de Veluwe, ook al leven daar meerdere roedels? Gelukkig zijn niet alle wolven zo brutaal. :)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 22:04

Loslopende wolf(s)honden Chaam?
Of gedumpte dieren?

Citaat:
Legstraat in Chaam Noord Brabant
26-08-202421.15 uur
Wie herkent deze "honden"?

zojuist
Weet niet of het wolves of wolfshonden zijn
1 lijkt meer een hond andere meer een wolf misschien

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding

Voor fimpje zie link bij bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/v/6p2AxB ... tid=WC7FNe

Mochten het huisdieren blijken te zijn, laat eigenaren dergelijke dieren gewoon een duidelijke halsband of tuigje laten dragen.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 22:10

Faunabescherming is naar de rechter gestapt om het vangen en zenderen van de hondnappende, kinderomvergooiende(en oh ja, hij knabbelt ook een beetje op kinderen)wolf op de UH tegen te houden. Volgens hen is het geen probleemwolf maar vertoont hij natuurlijk gedrag.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 22:12

Hopelijk een rechter met 2 voetjes op de grond.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 22:15

Dat zou eens tijd worden. Deze club en aanverwanten krijgt veel te vaak een rechter mee.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 22:26

Ik heb een stuk van hun gelezen en dan hebben ze gewoon een punt. Ze hielden het op dat dit soort bedreigde dieren niet verjaagd of gedood mocht worden en als dat zo in een of andere wet staat, zal een rechter daar in mee moeten gaan.

Alleen snap ik dan niet hoe het kan dat die eerste wolven die in Nederland kwamen, allemaal mooi gezenderd waren. Want liep die eerste wolf ook niet heel toevallig door de straat van, wie was het ook weer, Lelieveld?

Of was dat een verzinsel?