Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 10:56

Wintu schreef:
Hier twee schaapskooien, in Havelte en in Doldersum. Gaat het gros de kooi in. Maar niet alles, vernam ik laatst. Die staan gewoon achter steekpaaltjes in het bos.

Die van Doldersum staan achter hoge netten met zijarmen en daar zitten KBH s bij in.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 12:03

pillow schreef:
Wintu schreef:
Hier twee schaapskooien, in Havelte en in Doldersum. Gaat het gros de kooi in. Maar niet alles, vernam ik laatst. Die staan gewoon achter steekpaaltjes in het bos.

Die van Doldersum staan achter hoge netten met zijarmen en daar zitten KBH s bij in.

Welke staan er op boschoord achter 1 meter hoog dan? Bij de dagcamping.

In Havelte hebben ze achter netten staan in het bos.

pillow

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 12:57

Die daar staan zijn niet van de schaapskooi van Doldersum. Van wie wel weet ik niet, maar die staan er vlgs mij ook al een tijdje niet meer

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 14:53

Dreamboy schreef:
Wintu schreef:

Tijdelijk wat veiliger zetten. Klinkt leuk. Vind tegenwoordig nog maar eens een pensionstal waar plek is, als je zelf niet de mogelijkheid hebt om ze binnen te zetten. Bij ons lopen ze nog niet. Ik heb ze dus ook gewoon nog buiten lopen achter een normale omheining. Mochten er meldingen dichterbij komen zal ik actie moeten ondernemen en ook zeker doen. Maar voor hetzelfde geld ben ik straks de eerste die zo'n melding moet doen. Maar ik kan toch geen duizenden euro's gaan investeren, als ik het al had, terwijl er nog niets aan de hand is? Ook een stal bouwen kost veel geld en daar moet je dan ook maar toestemming voor krijgen.

Ik heb het over de situaties waar het al wel aan de hand is. Hier is de ene aanval na de andere.[/quote]

Dat begrijp ik maar dan nog is het niet zo eenvoudig een veilige plek te vinden als je die zelf niet hebt. Veel mensen willen wel maar kunnen eenvoudig weg geen plek vinden. Er zijn er zelfs die hun dieren dan maar verkopen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 20:47

Dreamboy, dat snap ik. Als je een dier in pension hebt staan ben je overgeleverd aan de wat die te bieden heeft. Je kan eventueel verhuizen, maar ook dat is niet zo makkelijk.

Het gaat mij echt om mensen die dieren aan huis hebben, die zelf daarover een vinger in de pap hebben, die mogelijkheden kunnen creƫren, maar er voor kiezen dat niet te doen.
Niet als je een schapenboer bent en je wolvenraster iets uit het lood hebt gezet of als je geen loods hebt voor je schapen die normaliter 24/7 buiten staan. Daar kan je niet 123 een oplossing voor vinden.
Maar echt, als je de ruimte hebt om een paar shetjes binnen te zetten of de rijpony van je kind buiten laat in zn eentje, terwijl je een grote boerderij hebt, dan schiet me dat idd verkeerd.
Of zoals hier twee kleine pinken buiten laat staan in natuurgebied, ipv dan om te ruilen met een paar grotere varianten.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 20:57

Hier staan sinds de lente de kalfjes en nu dus wat groter rond ons erf. Achter 1 draad. Onze mini shets gaan rond 7 uur naar buiten en rond 21.00 uur naar binnen. Staan achter een. Omheining van 3x lint 3 keer koord.
In de buurt zijn regelmatig aanvallen bekend. Maar snap de boer ook heel goed. Hoe kan hij zijn weiland in hemelsnaam min of meer wolfproof maken. Dat is niet te doen. Keuze is dan de dieren binnen ophokken dag en nacht. En dat is ook weer geen optie.

Echt een keuze uit 2 kwaden.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 22:13

Coby schreef:
Hier staan sinds de lente de kalfjes en nu dus wat groter rond ons erf. Achter 1 draad. Onze mini shets gaan rond 7 uur naar buiten en rond 21.00 uur naar binnen. Staan achter een. Omheining van 3x lint 3 keer koord.
In de buurt zijn regelmatig aanvallen bekend. Maar snap de boer ook heel goed. Hoe kan hij zijn weiland in hemelsnaam min of meer wolfproof maken. Dat is niet te doen. Keuze is dan de dieren binnen ophokken dag en nacht. En dat is ook weer geen optie.

Echt een keuze uit 2 kwaden.

Een weide midden in een natuurgebied en dan keuze op 2 13 maanden oude pinken (belted galloways), terwijl er aan huis grote runderen staan, dan had ik het omgewisseld. Of gewoon de boel aan huis houden.
Maar goed. Praatte net met wat dorpsgenoten, die kijken uit op een weiland waar een wolf uitgebreid aan een ree lag te kluiven. Mensen voelen zich niet veilig, rondje om met de hond in de avond is beperkt tot straat in en uit. Na 20.00 gaat niemand meer verder dan het zandpad.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 22:47

Soort van avondklok mede mogelijk gemaakt door de wolf..
Vreselijk toch..

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 22:52

gillian schreef:
Vreselijk toch..

Toch zijn er genoeg mensen, ook hier op bokt, die het maar hysterisch gedoe vinden, ongenuanceerde paniek en angstzaaierij.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 22:57

Ik vind het echt wel lastig. Gister wilde 1 van de enters echt niet naar de wei. Nu doen ze wel eens vaker dom (groot hoofd, weinig hersens :) ), maar ik weet gewoon niet of er echt iets is en ik wolven zo ongeveer ontbijt op bed breng of dat ze gewoon aan het dom doen zijn.
Ik weet met uitmesten soms ook niet of ik er nu verstandig aan doe om de honden gezellig mee te nemen.
En dan zitten wij nog aan de rand. Ik kan me voorstellen dat mensen die er midden in wonen echt niet meer weten waar ze goed aan doen.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 23:01

Wintu schreef:
gillian schreef:
Vreselijk toch..

Toch zijn er genoeg mensen, ook hier op bokt, die het maar hysterisch gedoe vinden, ongenuanceerde paniek en angstzaaierij.

Dat zijn vaak de mensen waarvoor het een ver van mijn bed show is. Ik woon tegen de drentse grens. Hoewel het hier nog rustig is heb ik absoluut niet de illusie dat ze hier niet komen. Zowel in Duitsland als in Nederland zitten de dichtsbijzijnde roedels op een half uurtje auto afstand. Ik maak me zeker wel zorgen en als, zoals vanavond mijn honden onrustig zijn tijdens het uitlaten, slaat de schrik me om het hart. Zou het? Aan de andere kant probeer ik me niet gek te laten maken omdat ik dan helemaal geen oog meer dicht doe. Ondertussen zijn we wel maatregelen aan het nemen. Hopelijk zijn we op tijd klaar. Tot die tijd is het heel hard duimen en slecht slapen vrees ik.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 23:13

Dreamboy schreef:
Wintu schreef:

Dat zijn vaak de mensen waarvoor het een ver van mijn bed show is. Ik woon tegen de drentse grens. Hoewel het hier nog rustig is heb ik absoluut niet de illusie dat ze hier niet komen. Zowel in Duitsland als in Nederland zitten de dichtsbijzijnde roedels op een half uurtje auto afstand. Ik maak me zeker wel zorgen en als, zoals vanavond mijn honden onrustig zijn tijdens het uitlaten, slaat de schrik me om het hart. Zou het? Aan de andere kant probeer ik me niet gek te laten maken omdat ik dan helemaal geen oog meer dicht doe. Ondertussen zijn we wel maatregelen aan het nemen. Hopelijk zijn we op tijd klaar. Tot die tijd is het heel hard duimen en slecht slapen vrees ik.

Ik heb de paarden een dorpje verderop. Daar zijn enorm veel aanvallen. Gelukkig lopen er 10 honden op het erf, die wel onraad ruiken. In de nachten gaan de paarden naar binnen en overdag niet zonder toezicht naar buiten. De paarden zijn met zijn vieren, waarvan 1 pony van 1.30. Ik vind het enorm sneu dat met hitte ze in de nachten niet meer naar buiten kunnen. Ik slaap goed, omdat ze in de nachten afgesloten staan en er heel veel honden zijn.

Wandelen was normaal heerlijk. Je hoorde wel eens geritsel, maar dan was het een das of een ree, nu schrik je, want een wolf is nu heel realistisch. Of wanneer je op bed ligt, je de boerderijhonden onrustig hoort blaffen, een buitenkoe hoort loeien of een ree schreeuwen. Het krijgt een andere dimensie met de wolf hier. Heb de wolf nog niet horen huilen, maar die dag zal ook nog wel komen.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 23:24

Wintu ik huur sinds vorig jaar een stuk weide van een van mijn buren op 300 meter van mijn huis. Ontzettend veel geld in gestoken. Omploegen, opnieuw ingezaaid met paardengras, nieuwe draden enz. Helaas is een stal plaatsen daar geen optie. Hoewel de weide aan het huis van mijn buren grenst, zit ik sterk te twijfelen of ik ze er volgend jaar nog wel neer wil zetten. De consequentie is dat ze dan wat minder op het gras komen want mijn eigen weide is een stuk kleiner. Maar dan kan ik ze straks in ieder geval in de gaten houden en indien nodig op stal gaan zetten voor de nacht.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 23:51

Wintu schreef:
gillian schreef:
Vreselijk toch..

En dat zijn meestal ook de mensen die er niet direct mee te maken hebben die dat zeggen :j

Ik snap jou gevoel hier ook , vroeger ging ik gerust nog even snel in de avond een rondje met de hond doen door het bos en kwam dan soms tegen schemering weer terug. ( dan was ik zo lekker relaxt en zennnn aan het wandelen dat ik de tijd vergat :D :o )
Maar dat doe ik tegenwoordig ook niet meer.
Ben veel alerter wat er om mij heen gebeurd.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 07:54

Ik had van de vakantie ook ineens een vreemde reactie van mijn hond. Borstelen, grommen naar iets in de dekking. Was in Oostenrijk. Ik kon niks zien maar ben snel doorgelopen. Geen idee wat er gezeten heeft. Ik ga het niet opzoeken. In Tirol lopen er ook zat wolven.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 09:42

Nou het gaat wel lekker, wederom een aanval op relatief korte afstand ;(
Het lijkt wel of ze met periodes wisselen van gebied waarin ze jagen. ( ik bedoel dan rondom het dfw )

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 09:49

Happinez schreef:
Het lijkt wel of ze met periodes wisselen van gebied waarin ze jagen. ( ik bedoel dan rondom het dfw )

Waar dit keer?

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 09:50

Ik heb ook het idee dat er wat meer in het DFW zitten dan we denken...
Jakkes Happinez, niks aan.
Hier worden ze ook steeds dichterbij gespot...
@Happinez
Die Friezen die bij jullie lopen, gaan die in de nacht ook naar binnen? Achter jullie eigen paarden?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 09:58

Mellow schreef:
Ik heb ook het idee dat er wat meer in het DFW zitten dan we denken...
Jakkes Happinez, niks aan.
Hier worden ze ook steeds dichterbij gespot...
@Happinez
Die Friezen die bij jullie lopen, gaan die in de nacht ook naar binnen? Achter jullie eigen paarden?

Denk ik ook, als je kijkt op de lijsten, kom je naast de gevestigde wolven ook nog best veel aanvallen tegen waarvan dna gevonden is, maar onbekend. Houdt mn hart vast voor komende winter.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 10:25

Eezherwoldpad, valt onder kallenkote
Daar zijn schapen aangevallen.

Mellow, jazeker die gaan altijd naar binnen snachts.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 10:46

Leek me een opfokkoppeltje vandaar. Vooral in en bij het bos vind ik het toch wel spannend met de landbouw(huis)dieren. Omdat je ze dan minder snel zou zien, de wolf dan.

Niet fijn dat het nu steeds zo dichtbij is lijkt me.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 11:00

Nee dat is een heel gaaf 4 span friezen :D

Klopt hoor , ik heb in de winter als het vroeg donker is de pony's zoveel mogelijk bij huis staan en niet achterin de wei.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 11:29

Haha oh dat is wel vet! Sowieso heb je daar een leuk koppel lopen!

Snap dat je ze dan dichterbij huis wil hebben en niet in het donker.

Ikzelf vind het treurige aan dit alles dat je tot 2/3 jaar terug hier gewoon niet over na hoefde te denken en dat je ze gewoon zorgeloos lekker dag en nacht buiten kon hebben. Mijne heeft ook 8 jaar lekker dag en nacht buiten gestaan in het bos. Zo blij dat hij nu op een andere plek staat en in de nacht op stal. Ik had anders geen oog dicht gedaan.

Hoop toch dat er een beleid gaat komen. Er zijn er gewoon teveel...

En de beschermde status begrijp ik niet helemaal. Als ze nou zeldzaam waren a la.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 12:58

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 15:43

Wintu schreef:
Happinez schreef:

Waar dit keer?

Dat klopt. Wolven hebben vaak een soort vaste route in hun territorium en komen dus om de zoveel tijd langs. Als je het interessant vind kun je met de gegevens op bij12 zien wat hun favoriete route is. (gewoon nummers van wolven koppelen aan plekken waar hun dna bij een aanval is gevonden.