Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 18:25

sterregoud schreef:
Wat heftig, Wintu dat je dichtbij de aanval zat. En dat die eigenaar de 2 overgebleven stiertjes niet in veiligheid brengt.

Ik sprak iemand over wolven, en diegene noemde mij hypocriet als ik wel ( af en toe) iets van vlees eet, en toch tegen de wolf ben. Misstanden in slachthuizen werden aangehaald om de mensen allemaal schuldig te bevinden, en de wolf is dan ‘ goed’. Zou zogenaamd de orde herstellen , en ook alleen maar eten wat die nodig heeft.
Voorheen best een aardig iemand, maar ik weet niet wat te zeggen.

Ik ben enkele jaren vegetarisch geweest en eet nu meestal 1 keer per week iets als biologisch rundvlees. Dus echt met mate en bewust.
Maar de voorlichtingspraatjes omtrent de wolf zijn zo hardnekkig. De mens moet een stapje terug doen, en de natuur ruimte gunnen.
Dat er in de praktijk lieve jonge Schotse runderen, en Spaanse runderen uit elkaar getrokken worden, en dan vervolgens uren of langer onnoemelijk veel pijn lijden is blijkbaar goed ? Omdat de wolf goed is ?

Ik weet gewoon niet meer wat te zeggen.
Er is een muur van veronderstellingen en aannames omtrent natuur, biodiversiteit en de wolf, waar je niet meer doorkomt.

Ik snap precies wat je bedoeld. Er is niet tegenop te komen, de vergelijkingen slaan kant nog wal, het is vechten tegen de bierkaai en het helpt allemaal niet. Mensen zijn onwetend en romantiseren de boel te veel. Die mensen staan er ver af.... en helaas bepalen die de boel veelal. Het is allemaal zo ontmoedigend, je wordt er gewoon een beetje wanhopig van, want je kan niks

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 18:28

pillow schreef:
Wintu schreef:

Ik keek net op de wolvensite en die geven als locatie het 'voetbalveld' aan.

Nee hoor na de Bekhofweg eerste boerderij rechts. Richting Oosterstreek.

Ik vond de locatie op de kaart al zo vreemd, ja van de familie F , heb het al mee gekregen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 20:23

sterregoud schreef:
Wat heftig, Wintu dat je dichtbij de aanval zat. En dat die eigenaar de 2 overgebleven stiertjes niet in veiligheid brengt.

Ik sprak iemand over wolven, en diegene noemde mij hypocriet als ik wel ( af en toe) iets van vlees eet, en toch tegen de wolf ben. Misstanden in slachthuizen werden aangehaald om de mensen allemaal schuldig te bevinden, en de wolf is dan ‘ goed’. Zou zogenaamd de orde herstellen , en ook alleen maar eten wat die nodig heeft.
Voorheen best een aardig iemand, maar ik weet niet wat te zeggen.

Ik ben enkele jaren vegetarisch geweest en eet nu meestal 1 keer per week iets als biologisch rundvlees. Dus echt met mate en bewust.
Maar de voorlichtingspraatjes omtrent de wolf zijn zo hardnekkig. De mens moet een stapje terug doen, en de natuur ruimte gunnen.
Dat er in de praktijk lieve jonge Schotse runderen, en Spaanse runderen uit elkaar getrokken worden, en dan vervolgens uren of langer onnoemelijk veel pijn lijden is blijkbaar goed ? Omdat de wolf goed is ?

Ik weet gewoon niet meer wat te zeggen.
Er is een muur van veronderstellingen en aannames omtrent natuur, biodiversiteit en de wolf, waar je niet meer doorkomt.

Ik antwoord dan altijd met een nee ik eet geen vlees, krijgen mijn dieren nu vrijstelling? ;) Zo'n dooddoener. Ik gun de natuur zeker de vrijheid, maar die is hier in NL gewoon niet. Als het bij een roedeltje in de Veluwe zou blijven die daar hert en zwijn eet dan zou iedereen dat een dikke prima vinden. Het is juist mijn liefde voor dieren die dit zo afschuwelijk vind. Voor onze gehouden dieren, voor de mensen die met stress of angst leven en zeker niet op de laatste plaats voor de wolf zelf.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 20:25

SusanH schreef:
Het is toch te gek voor woorden dat je niet meer het bos in kan op bepaalde tijden. Ik vind dat echt te ver gaan. Ik heb wandelen in de rust nodig om op te laden, in de natuur. Straks kan dat nergens meer veilig op rustige momenten.

Helemaal mee eens maar ik vrees echt dat we in de toekomst geen dieren meer kunnen houden dat we allemaal in soort steden wonen en er geen natuur meer is

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 21:01

Ik heb het wappie gebeuren over Nederland als 1 grote stad nooit geloofd. Maar er zijn momenten dat je gaat twijfelen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 21:20

Er zijn in midden NL al vele gemeentes samen gevoegd.
Amsterdam zit intussen kwa bouw ook al vast aan de voorheen kleine stadjes Weesp en Muiden.
De dorpen in Het Gooi zijn nu ook 1 grote gemeente. Gooise meren heet dat nu...

Hier waar ik woon bouwen ze de dorpen ook naar elkaar toe dmv nieuwbouw.
Voorheen landbouw grond.
Dus ja het begint er zeker op te lijken

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 21:29

Ja dat wel.
Dat is hier ook.
Helmond zit voortaan tegen Eindhoven aan zo ongeveer.

Rondom weert is het een al blokkendoos wat eerst wei was.

Echt verschrikkelijk allemaal.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 22:03

tine10 schreef:
SusanH schreef:
Het is toch te gek voor woorden dat je niet meer het bos in kan op bepaalde tijden. Ik vind dat echt te ver gaan. Ik heb wandelen in de rust nodig om op te laden, in de natuur. Straks kan dat nergens meer veilig op rustige momenten.

Helemaal mee eens maar ik vrees echt dat we in de toekomst geen dieren meer kunnen houden dat we allemaal in soort steden wonen en er geen natuur meer is

Er zal nog wel natuur zijn, maar daar mogen en kunnen wij niet meer komen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 22:12

Omgeving Hoogeveen, ten noordoosten ervan, worden de wolven ook weer gesignaleerd.
Die hebben de plek ingenomen van hun voorgangers.
Meldingen houden vanzelf wel weer op totdat de volgende meute weer komt.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 15:17

Wintu schreef:
journee schreef:
Wintu, ik snap je redenatie, maar ik denk dat de meeste onder ons zowiezo al meer dan hun best doen. Dat iemand niet zijn best wil doen om zijn dieren (in dit geval schapen) veilig te houden is inderdaad onbegrijpelijk.

Mij ging het vooral om jouw voorstel je dieren tijdelijk te verplaatsen. Wij wonen ook in wolf territorium en ik heb zelfs overwogen om mijn dieren te verkopen zodat ze misschien ergens "veiliger" zouden staan. Ik realiseerde me echter ook dat een nieuwe eigenaar misschien nog niet tussen de wolven zou wonen, maar dat dit een kwestie van tijd is. (tenzij ik ze misschien naar de waddeneilanden zou verhuizen :+)

Ik probeer dus net als velen het beste van de situatie te maken, met de wetenschap en de frustratie dat de kans bestaat dat dit alsnog niet voldoende is.

Ik snap wat je bedoeld, maar die mensen bedoel ik niet. Ik bedoel de mensen die wel kunnen, maar niet doen.
Mensen die een dier een iets veiliger plek kunnen bieden of een stal hebben en die er dan voor kiezen hun dier in de nacht achter een stroomdraad buiten te laten staan. De schapenhouders heb ik alle begrip voor, dat is een klasse apart hier in. Maar de mensen met de hobbydiertjes, de kleine ponies van de kinderen. Dat zijn vaak niet hele grote stukken en meestal is er wel een stalletje aanwezig. Ze dan toch buiten laten staan, onder het mom, ja, die wolf hoort hier niet, dus ik doe net als anders of ach het zal zo een vaart niet lopen, dat soort mensen bedoel ik. Ik snap dat men niet duizenden euros gaat investeren in iets wat niet helpt. Maar sommigen doen echt helemaal niks, ook al hebben ze mogelijkheden en als die dieren worden gepakt dan is het enkel een ander zijn schuld en dat gaat er hier gewoon niet in.

Helemaal gelijk hoor Wintu, ergens heb je als dierhouder wel een verantwoording.
Buiten het feit dat ik ze ook liever zie verdwijnen , moet je je wel beseffen dat ze er nou eenmaal zijn en je toch aanpassingen moet doen in je houden van dieren als je wil dat je dieren veilig zijn.
Zeker als je de mogelijkheid/middelen hebt.

En ondertussen ? gewoon vechten om de regelgeving aangepast te krijgen want daar zit de angel.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 17:27

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 18:13

Belachelijk, alles en iedereen moet zich maar aanpassen aan de wolf?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 21:01

Wintu wat een nare ervaring om mee te maken. Kan me voorstellen dat de schrik er goed in zit.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 21:49

SusanH schreef:
Wintu wat een nare ervaring om mee te maken. Kan me voorstellen dat de schrik er goed in zit.

De twee kalfjes (pinken) maar het zijn ukkies qua formaat, blijven staan. Achter 2 stroomdraadjes in natuurgebied. Want het is onmogelijk om te denken dat daar dan geen vee meer kan grazen, daar is die wei voor!! Ja, echt, zo treurig, weer een oudere boer, het was wel sneu voor het beestje |( Maar in overleg met staatsbosbeheer en een deskundige hebben ze besloten dat de diertjes blijven staan, ja want de wolf kan prima nog een keer komen en de rest aanvallen, maar voor hetzelfde geld komt ie niet weer. Dus laten ze twee weerloze dieren daar maar gewoon staan. Ik ben er beroerd van.

Je kan de omheining zien op de foto die ik eerder plaatste. Weinig stroom, want eerdere dieren braken ook nog wel eens uit en ik heb reeën tussen de draden door zien springen toen de stieren er liepen. Heb de boer er op aangesproken, maar dat helpt helaas niet. Ik ga er niet meer langs, kan het niet aanzien, wil ze ook niet dood aantreffen en heb geen zin om een wolf tegen te komen. Ze lopen met je mee in colonne langs het draad -O- ;(

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 22:01

Maar ik vind het vooral kwalijk van staats bosbeheer en de deskundige.
Die oude man zal vast niet op bokt/facebook en weet ik waar zitten.
Hij moet het doen met de info zoals bijvoorbeeld Merkel geeft: ze leren er van.
Runderen: dat is zeldzaam. Was echt pech hoor.
En al die kwats meer.
Niet boos zijn op die man. Maar de leugens die hem verteld worden.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 22:18

DuoPenotti schreef:
Maar ik vind het vooral kwalijk van staats bosbeheer en de deskundige.
Die oude man zal vast niet op bokt/facebook en weet ik waar zitten.
Hij moet het doen met de info zoals bijvoorbeeld Merkel geeft: ze leren er van.
Runderen: dat is zeldzaam. Was echt pech hoor.
En al die kwats meer.
Niet boos zijn op die man. Maar de leugens die hem verteld worden.

Die man weet het heel goed hoor, heb al een paar keer met hem daar over gesproken en verder gaan dat soort dingen hier als een vuurtje rond. Mekel zijn kudde stond hier ook in de gemeente. Hij neemt de gok, niet meer en niet minder. Hij zegt ook, tja misschien dat de wolf morgen de rest opvreet, maar misschien ook niet. Contact tussen de boeren is hier nauw en iedereen heeft zijn vee en jongvee inmiddels binnen, dat weet hij ook. Hij is de enige die nog zo neer zet en daar wordt ook wel het een en ander van gedacht hier. Staatsbosbeheer en de deskundige vertelden hem precies wat hij wilde horen. Want dat perceel niet meer gebruiken voor vee, vindt hij ondenkbaar.
Ben verder niet boos op die man hoor, vriendelijke man, kan je goed mee praten, echter wel erg eigenzinnig en vastgeroest en niet makkelijk daar van af te krijgen. En dat zie je hier vrij veel.

Heb staatsbosbeheer wel aangesproken over wolf, jacht en vee op hun natuurgebied. Ze hebben hier net allemaal begrazingsgebieden ingedeeld voor schapen, achter jawel gaas van een meter hoog en daar lopen gewoon schapen. Gewoon als wolvenvoer, maar die klotenorganisatie geeft niet thuis als je met vragen komt.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 22:24

SusanH schreef:

Kan het gemist hebben, maar wat heeft Wintu meegemaakt.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 22:34

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 22:36

pillow schreef:
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 6721468253
Dit is dan weer een gevolg van het beschermen van de schapen. Een Damhert verstrikt en aangevreten.

Er staat bij dat ie in het wild liep.

Edit, ik zie het al.
Damhertbokken zitten al gauw vast met hun gewei hoor. Ook als ze niet door een wolf achterna gezeten worden. Maar sneu is het..
Die van ons heeft al eens draad, gaas, hark, emmers om zijn gewei gehad. De edelherten op de Veluwe zaten ook vaak vast met hun gewei in de afrasteringen het en der, daar hebben ze toen fijnmazig gaas over heen gemaakt. Rotdingen die geweien.Jonge bok ook nog.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 22:41

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 06:00

Ik huur land van “die man” en heb t wel is met m over de wolven in de omgeving. Als ze een dier willen dan pakken ze ze toch wel en zo denkt hij ook.

Moet er ook bij zeggen dat hij niet weet ik veel hoeveel schuren heeft zoals Wintu zegt. Hij heeft 1 kapschuur wat voor de helft gebruikt word voor paarden van een ander en de andere helft voor koeien die op stal moeten staan. Gok dat hij zn stal vol heeft. Qua stroom heeft tie het prima voor elkaar, ze breken uit wanneer t stroom eraf is of door stoeien.

Denk dat het vooral een kwestie is van probleem verschuiven en niet oplossen. Want al zet tie ze naast huis of wat… de wolf of wolven vinden ze toch wel.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 07:15

Natuurmonumenten belde mij op om lid te worden. Ik heb hun standpunt over wolven gelezen. Ik ga geen lid worden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 09:00

Natuurmonumenten heeft de schapen ook achter een gaasje van niks. Net als SBB. Er moet wel begraasd worden, dat snap ik ook. Maar in Ede op de hei paar km vanaf gebied van Natuurmonumenten gaan de schapen wel in de nacht de schapenkooi in (terrein van gemeente Ede). En bij Loenen bijvoorbeeld ook (Gelders Landschap). Natuurmonumenten laat ze midden in wolven gebied achter een gaasje lopen, midden op de hei.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 09:20

Hier twee schaapskooien, in Havelte en in Doldersum. Gaat het gros de kooi in. Maar niet alles, vernam ik laatst. Die staan gewoon achter steekpaaltjes in het bos.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 09:40

Wintu schreef:
[ [url=m/kLoLm2.jpg]Afbeelding[/url] ]
Nou, op 800 meter van mijn huis is een pink gegrepen. Er lopen er drie in een heideveld hier achter. 3 stiertjes, belted Galloway's, van 13 maanden oud. Toen de man het terrein aan het klaar maken was een maand terug, vroeg ik hem nog. Zou je dat wel doen. Ach het zou allemaal zo een vaart niet lopen. Dieren worden gehouden achter twee stroomdraden waar de reeën zelfs tussendoor schieten. Maar zo een vaart liep het dus wel, er is er eentje gepakt. Ipv de anderen te verzetten naar bij huis, waar de beste meneer genoeg land en schuren heeft. Kiest hij er voor de andere 2 ukken daar gewoon te laten staan.
Ik liep er met mijn zoon en drie honden, twee van de drie waren in paniek. De derde was in geen velden of wegen te bekennen. Het was tussen 2115 en 2130. Dus waarschijnlijk lag nummer 3 op de grond met de wolf er naast. Ik heb de rillingen er nog van. Ik durf er niet meer langs, want de andere 2 lopen er nog en de wolf weet inmiddels de weg.

Dit soort situaties doel ik nu op met mijn eerdere beweringen. Dieren, jonge dieren, op een belabberde plek neerzetten, met slappe omheining en maar denken dat het geen vaart loopt, dan wordt er een opgevroten en men doet niks, terwijl men wel veiligere opties heeft. Dit snap ik dus niet.

Ik ben daar bij Vledderveen ook goed bekend en weet welk weitje je bedoeld. Dat de boer het wil laten begrazen, ok, maar zet er dan grote runderen op. Ja, de wolf kan die natuurlijk ook aanvallen, maar de kans is een stuk kleiner dan bij die pinken. Ze zeggen ook wel dat wolven vaak terug komen op de plek waar ze succes hadden. Dus des te meer reden om die pinken daar weg te halen. Ik snap ook helemaal je gevoel van onveiligheid voor jezelf, honden en kind. En dan de onmacht en triestheid dat die dieren daar blijven staan. Krijg daar ook een knoop van in mijn maag.