Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 13:25

amsterdam10 schreef:
Wat een vervelende ervaring Earth!

Connemara's spreken mij ook altijd erg aan, jammer dat ik er niet meer op pas!

Ik moet zeggen dat ik de zoektocht als best zwaar ervaar. Heb er nu 5 bekeken, bij eentje was de deal rond maar afgekeurd. Nu een leuke op het oog maar maak me een beetje zorgen om een lichamelijk aspect. Dat wordt dan weer spannend met de keuring. Ben een beetje bang voor een peesprobleem alhoewel beestje prima loopt.

Ach voor ons was het niet zo vervelend, ik had me door het verhaal van mn lesklant al voorbereid. Ik vond het eerder wat sneu van de pony. Mn lesklant heeft wel even fijn gereden, vooral gestapt natuurlijk omdat we haar niet teveel wilde plagen, maar ze voelde zich wel fijn op haar dus dat is altijd prettig. Vooral omdat haar vorige eigen paard niet zo leuk was voor haar.

StalNollie

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 13:38

Earth was dit bij handelaar? En was d pony toch? Rond de 10 jaar? Dan weet ik anders om welke het gaat die is kats kreupel

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 13:41

Earth schreef:
amsterdam10 schreef:
Wat een vervelende ervaring Earth!

Connemara's spreken mij ook altijd erg aan, jammer dat ik er niet meer op pas!

Ik moet zeggen dat ik de zoektocht als best zwaar ervaar. Heb er nu 5 bekeken, bij eentje was de deal rond maar afgekeurd. Nu een leuke op het oog maar maak me een beetje zorgen om een lichamelijk aspect. Dat wordt dan weer spannend met de keuring. Ben een beetje bang voor een peesprobleem alhoewel beestje prima loopt.

Ach voor ons was het niet zo vervelend, ik had me door het verhaal van mn lesklant al voorbereid. Ik vond het eerder wat sneu van de pony. Mn lesklant heeft wel even fijn gereden, vooral gestapt natuurlijk omdat we haar niet teveel wilde plagen, maar ze voelde zich wel fijn op haar dus dat is altijd prettig. Vooral omdat haar vorige eigen paard niet zo leuk was voor haar.

Maar wat is jouw inschatting van de oplosbaarheid ervan?

Ik ben eens bij een betuigde pony gaan kijken, die was zo stijf als een betonnen paal; daar zat echt 0 buiging in. Maar ik had daar heel sterk de indruk dat dat training was en niet een kapot lijf. Ze was ook wat klein en slank, waardoor niet zo passend voor iemand van 80kg dus niet mee verder gegaan maar had dat wel gekund, had ik d'r serieus door de molen getrokken om te kijken dat d'r lijf in orde was.
Beest was zo leuk dat ik die moeite wel zou hebben genomen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 14:02

Ik denk dat een ruiter die haar wat actiever kan krijgen en wat rijtechnisch kan doorpakken het misschien nog wel iets beter kan krijgen. Maar bij mijn lesklant was ze stijf, bij iemand anders waarbij het tempo hoger lag was ze gewoon onregelmatig.

amsterdam10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 14:13

Babootje schreef:
@Amsterdam, wat is er te zien dat je dat vermoedt?

Beetje vreemd bultje op de pees. Is niet keihard dus lijkt me geen schiefel. Lijkt er geen pijn aan te hebben.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 14:17

amsterdam10 schreef:
Babootje schreef:
@Amsterdam, wat is er te zien dat je dat vermoedt?

Beetje vreemd bultje op de pees. Is niet keihard dus lijkt me geen schiefel. Lijkt er geen pijn aan te hebben.

Keur je bij je eigen veearts? Dan kun je je eigen veearts vragen of een echo van de pees nodig is.
Keur je niet bij je eigen veearts, dan zou ik als extra die pees wel laten scannen.

amsterdam10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 14:26

Dat ben ik idd van plan, thanks!

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 16:14

ruitje schreef:
Noordzweden zou ik mij eerst maar eens goed in verdiepen, dat zijn koudbloeden gefokt om kneiterhard te gaan. Daar kan 70% van de mensen helemaal niks mee joh :o . Ik snap mijn god niet waar de populariteit vandaan komt, ik lees het heel vaak. Ik denk omdat ze er weinig zijn :') .

Noordzweedse dravers vind ik niks hoor, de zwaardere types (Brukshäst) vind ik geweldig <3 maar die zijn er ook amper in NL helaas.
Laatst bijgewerkt door Mloes op 09-02-22 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 16:17

ikke schreef:
Het punt is dat zoveel factoren bepalen of het past dat mijn juf altijd zegt: it all depends.....
Er is geen heilige waarheid wat de juiste keuze is.

En dit inderdaad. Daarom zoek ik ook niet per se een bepaald ras (hoewel ik koudbloeden wel het mooist vind), als de klik er maar is.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 18:02

Het is ook helemaal afhankelijk van je doelen of het belangrijk is om naar een bepaald type uit te kijken (ras vind ik met bv het huidige KWPN of BWP niet meer echt een toepasselijke aanduiding).

Wil jij recreatief rijden, af en toe een proefje, af en toe een sprongetje, vooral veel bos/buitenritten, dan is het type niet zo belangrijk. Dat kan eigenlijk wel met vrijwel elk type paard of pony.

Maar wil jij echt een bepaalde tak van sport gaan beoefenen met een paard, dan is het wel zo verstandig als je op zoek gaat naar een type/ras wat daarbij past. Wil jij bv echt de spring of eventing sport in, dan is het gewoon niet zo handig om met een Fries, een iberische, een quarter of een koudbloed thuis te komen. Tuurlijk kun je daar leuke oefencrossjes mee rijden, maar verwacht dan niet meer. Het is gewoon echt niet elk paard gegeven om een parcours van meer dan een meter te springen.

Als je fanatiek gaat trainen op een bepaalde tak van sport, is het voor het paard ook gewoon veel fijner als die tak het paard lichamelijk (en geestelijk) makkelijker af gaat.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 18:23

Eens met Oji. Nog even een toevoeging:

Doelen veranderen soms ook. Ben je eerst op zoek naar een recreatie/buitenrijpaardje dan kan het best dat je ambities veranderen en het paard met de tijd niet meer bij je doelen past. Belangrijk dat je daar dus heel goed over nadenkt.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 19:39

Ik zoek ook geen ras, maar door mijn eisen kom ik vaak wel bij kwpn of duitsers uit.

Maar met een hele uit de krachten gegroeide haflinger met fijne gangen vind ik ook meer dan leuk :')

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 19:54

Ik ook! Maareh....ziet er naar uit dat ik ook ga switchen van 'ras' puur omdat het plezier terugkrijgen in mijn hobby voorop staat nu. En tja dat wordt dan geen dressuur-of spring kwpner, maar eentje die ik puur op karakter en veelzijdigheid heb gekozen. En dan doet ras of afstamming er idd niet meer toe ;-)

Wordt wel even wennen voor mezelf en omgeving hahaha! Subtop-ambities heb ik toch niet meer, maar ik hoop en ga er van uit dat ik me er wel mee kan redden in de basissport ;-)

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 20:11

Een halfzusje van mijn Haflinger, uit dezelfde moeder staat op MP. Geweldige merrielijn, met veel sport en keuringsresultaten. Mijn merrie mag ook Z1 starten op 6 jarige leeftijd, zoveel go zit erin.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 20:18

Ik ben helemaal fan van sporthaflingers!! Heb een aantal keer mogen jureren op een selectiewedstrijd voor haflingers . So wat lopen daar goede paarden bij!!

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 20:20

Mooie post Oji. Helemaal mee eens. Wij zoeken een leuke D pony in de springrichting. Dus hier ook voorkeur voor Connemara of New forest pony’s. Mogen pit hebben en groen zijn.

Maar poeh wat valt de markt me tegen als koper. Had wat bijna gekocht maar helaas was de verkopende partij niet helemaal transparant geweest over de gezondheid van de pony, wat het verhaal ineens compleet veranderde. Daardoor last minute helaas moeten cancelen. Afgelopen weekend 600 km gereden om een pony te zien die op internet en aan de telefoon ook als gezond werd benoemd (inclusief goede foto’s volgens verkopende partij) maar daar ineens meerdere bemerkingen bleek te hebben en was afgekeurd. Het plezier is er wel een beetje af zo..

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 20:34

Ik weet wel een sportpony die leuk vindt om te springen. Maar peert hem wel soms. Is 152 hoog.

Vraagprijs weet ik niet, maar kan advertentie in pb doen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 20:39

Ik ken wel een jonge pony die te koop komt. Volgens mij iets als Nf maar ik kan het mis hebben. Maar die komt pas later dit jaar, geloof dat ze eerst hengstenkeuring willen proberen. Voor de leuk, zitten eigenlijk in de springpaarden. Is wel een knap ding en dus nog heel groen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 20:39

Charmaine schreef:
Ik ook! Maareh....ziet er naar uit dat ik ook ga switchen van 'ras' puur omdat het plezier terugkrijgen in mijn hobby voorop staat nu. En tja dat wordt dan geen dressuur-of spring kwpner, maar eentje die ik puur op karakter en veelzijdigheid heb gekozen. En dan doet ras of afstamming er idd niet meer toe ;-)

Wordt wel even wennen voor mezelf en omgeving hahaha! Subtop-ambities heb ik toch niet meer, maar ik hoop en ga er van uit dat ik me er wel mee kan redden in de basissport ;-)

Leuk!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 21:11

Bij Jam kwam ik er pas achter dat hij uit een heel goed fok en sport lijntje kwam toen ik hem al had en een fokker bij ons op stal het aan me vertelde :')

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 21:20

PSvanLot schreef:
Ik ben helemaal fan van sporthaflingers!! Heb een aantal keer mogen jureren op een selectiewedstrijd voor haflingers . So wat lopen daar goede paarden bij!!

Absoluut. En soms zijn er echt grote bij. Per ongeluk natuurlijk want ze horen niet zo groot. Maar bij ons op stal stond er 1 van 160. Echt een gaaf beest.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 21:43

Babootje schreef:
PSvanLot schreef:

Absoluut. En soms zijn er echt grote bij. Per ongeluk natuurlijk want ze horen niet zo groot. Maar bij ons op stal stond er 1 van 160. Echt een gaaf beest.

Mijn vorige merrie was 1.57m en mijn huidige 1.55m.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 22:16

En ik word dus juist blij van de hele ouderwetse brede haflingers :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 22:16

Phonix schreef:
Ik weet wel een sportpony die leuk vindt om te springen. Maar peert hem wel soms. Is 152 hoog.

Vraagprijs weet ik niet, maar kan advertentie in pb doen.

Ik ook, ongeveer dezelfde stokmaat maar peert hem niet _O-

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 22:19

Ik weet twee hele fijne D pony’s te koop. Vijf en vier jaar.