Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mac

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 16:01

Ja hier in de buurt zijn nu ook meldingen van gewoon overdag. Eentje is gemeld via de App, een andere niet (Bedaf).

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 16:05

Is Bedaf een plaats? Nooit van gehoord.

Mijn ervaring hier in de regio is dat er amper gemeld wordt. Zit nu in een Facebook groep over wolven op de Veluwe, daar komt veel meer voorbij. Maar daar zit pro en anti wolf door elkaar dus ook veel mensen die het leuk vinden ze te spotten. Die gaan niet in een app groep melden dat ze er 1 gezien hebben.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 16:13

Bedaf, gemeente Maashorst. Wereldberoemd om de "Bedafse Bergen" :D
Wel serieus mooi daar overigens.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 16:16

Hier in de app word amper nog iets gemeld. Terwijl je daarna weer bij bij12 dode dieren ziet staan.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 16:16

Is dat ook de Maasduinen groep?
Daar is die in Bedaf wel voorbij gekomen. Maar dat is dan ook de enige van de afgelopen tijd.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 16:18

Hier in het Noorden is het juist super veel wat gemeld wordt de laatste paar dagen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 16:19

Ff gekeken hoe die heet.
Ja dus. :o

Ja die kwam idd voorbij.
Maar zie door de tijd geen dode dieren omgeving Heeze enz en dat staat er niet meer in. Te gewoon geworden of zo..

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 16:19

Sanet schreef:
Hier in het Noorden is het juist super veel wat gemeld wordt de laatste paar dagen.

Worden die ook op FB vermeld?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 16:20

DuoPenotti schreef:
Ja die kwam idd voorbij.
Maar zie door de tijd geen dode dieren omgeving Heeze enz en dat staat er niet meer in. Te gewoon geworden of zo..

Of die wolf is verhuisd.
Nieuwe man voor Noëlla of zo.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 16:22

Kan ik me niet voorstellen want er staan wel wat meldingen bij bij12. Maar worden niet meer in de app genoemd.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 16:25

Dat zou wel jammer zijn.
Het is wel fijn om te weten waar ze gezien worden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 16:27

Ja. Vind ik ook.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 16:37

Ja ik vroeg het hier in het topic ook al een poosje terug. Nu zit ik zelf niet in een app groep, maar het is hier dan ook steeds een maand stil.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 16:40

DuoPenotti schreef:
Ff gekeken hoe die heet.
Ja dus. :o

Ja die kwam idd voorbij.

Dat vind ik zelf ook wel zorgelijk aan de situatie. Dat het langzamerhand al "gewoon" wordt als er wolven worden gezien. Dat het al "gewoon" wordt als mensen en dode en gewonde dieren in hun weilandje vinden. Dit zegt toch iets over hoe vaak dit voorkomt: namelijk veel te vaak..!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 16:43

Sanet schreef:

Ja klopt. Die zie ik op Facebook bij Geen Wolf ook.

En de Bedafse Bergen. Echt nog nooit van gehoord. Ik ga het eens opzoeken.

Ik vind het ook jammer dat er amper gemeld wordt. Ik wil graag weten waar ze gezien zijn. Ik heb toch het idee omdat ze in Drenthe en Friesland meer ellende veroorzaken de mensen ook veel alerter erop zijn.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 16:44

Dreamboy schreef:
Wintu schreef:

Tijdelijk wat veiliger zetten. Klinkt leuk. Vind tegenwoordig nog maar eens een pensionstal waar plek is, als je zelf niet de mogelijkheid hebt om ze binnen te zetten. Bij ons lopen ze nog niet. Ik heb ze dus ook gewoon nog buiten lopen achter een normale omheining. Mochten er meldingen dichterbij komen zal ik actie moeten ondernemen en ook zeker doen. Maar voor hetzelfde geld ben ik straks de eerste die zo'n melding moet doen. Maar ik kan toch geen duizenden euro's gaan investeren, als ik het al had, terwijl er nog niets aan de hand is? Ook een stal bouwen kost veel geld en daar moet je dan ook maar toestemming voor krijgen.

Ik heb het over de situaties waar het al wel aan de hand is. Hier is de ene aanval na de andere.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 16:55

Afbeelding
Nou, op 800 meter van mijn huis is een pink gegrepen. Er lopen er drie in een heideveld hier achter. 3 stiertjes, belted Galloway's, van 13 maanden oud. Toen de man het terrein aan het klaar maken was een maand terug, vroeg ik hem nog. Zou je dat wel doen. Ach het zou allemaal zo een vaart niet lopen. Dieren worden gehouden achter twee stroomdraden waar de reeën zelfs tussendoor schieten. Maar zo een vaart liep het dus wel, er is er eentje gepakt. Ipv de anderen te verzetten naar bij huis, waar de beste meneer genoeg land en schuren heeft. Kiest hij er voor de andere 2 ukken daar gewoon te laten staan.
Ik liep er met mijn zoon en drie honden, twee van de drie waren in paniek. De derde was in geen velden of wegen te bekennen. Het was tussen 2115 en 2130. Dus waarschijnlijk lag nummer 3 op de grond met de wolf er naast. Ik heb de rillingen er nog van. Ik durf er niet meer langs, want de andere 2 lopen er nog en de wolf weet inmiddels de weg.

Dit soort situaties doel ik nu op met mijn eerdere beweringen. Dieren, jonge dieren, op een belabberde plek neerzetten, met slappe omheining en maar denken dat het geen vaart loopt, dan wordt er een opgevroten en men doet niks, terwijl men wel veiligere opties heeft. Dit snap ik dus niet.
Laatst bijgewerkt door Wintu op 05-08-23 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 17:01

journee schreef:
Wintu schreef:

Zucht, zoals ik al in een eerdere post vermeldde. Als er aanvallen in je omgeving zijn, dan kun je daar voor kiezen, om ze tijdelijk iets veiliger te zetten.

Maar als men alleen maar denkt in 'wil niet' en 'kan niet' en 'helpt toch niet', ja dan houdt het op.

Hoewel je het waarschijnlijk goed bedoelt, is wat je voorstelt niet echt zinvol. De wolven die er zijn gaan namelijk niet meer weg, het worden er alleen maar meer. Als er in de regio al wolven zijn gesignaleerd dan is het dus feitelijk elke dag een noodgeval.

Velen proberen hun dieren zo veilig mogelijk te weiden, maar 100% wolf proof is het nooit. Eigenlijk lijkt het een beetje op leven in oorlogsgebied. Je weet dat er elke dag een aanval kan komen maar je hoopt gewoon dat het bij jou niet gebeurd. Als je dieren buiten staan blijft dat gewoon een naar/eng idee.

Ik heb nooit beweerd dat het 100 % wolfproof is? Ik geloof wat dat betreft evenmin daarin.
Wij wonen middenin het gebied met veel aanvallen, dus ik weet wat het is. Inmiddels wordt ons geadviseerd om op bepaalde momenten het bos te mijden, zekers met hond.
Maar wat ik hier zie, is dat er vrij nonchalant mee om gegaan wordt. In een bos verderop staan er gewoon schapen achter een meter hoog hekwerk, in het bos, midden in wolvenjachtgebied. Ik snap dat niets wolfproof is, maar een beetje de best doen, lijkt me toch wel het minimale.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 17:16

Het is toch te gek voor woorden dat je niet meer het bos in kan op bepaalde tijden. Ik vind dat echt te ver gaan. Ik heb wandelen in de rust nodig om op te laden, in de natuur. Straks kan dat nergens meer veilig op rustige momenten.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 17:18

Afbeelding

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 17:27

Wintu, ik snap je redenatie, maar ik denk dat de meeste onder ons zowiezo al meer dan hun best doen. Dat iemand niet zijn best wil doen om zijn dieren (in dit geval schapen) veilig te houden is inderdaad onbegrijpelijk.

Mij ging het vooral om jouw voorstel je dieren tijdelijk te verplaatsen. Wij wonen ook in wolf territorium en ik heb zelfs overwogen om mijn dieren te verkopen zodat ze misschien ergens "veiliger" zouden staan. Ik realiseerde me echter ook dat een nieuwe eigenaar misschien nog niet tussen de wolven zou wonen, maar dat dit een kwestie van tijd is. (tenzij ik ze misschien naar de waddeneilanden zou verhuizen :+)

Ik probeer dus net als velen het beste van de situatie te maken, met de wetenschap en de frustratie dat de kans bestaat dat dit alsnog niet voldoende is.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 17:34

journee schreef:
Wintu, ik snap je redenatie, maar ik denk dat de meeste onder ons zowiezo al meer dan hun best doen. Dat iemand niet zijn best wil doen om zijn dieren (in dit geval schapen) veilig te houden is inderdaad onbegrijpelijk.

Mij ging het vooral om jouw voorstel je dieren tijdelijk te verplaatsen. Wij wonen ook in wolf territorium en ik heb zelfs overwogen om mijn dieren te verkopen zodat ze misschien ergens "veiliger" zouden staan. Ik realiseerde me echter ook dat een nieuwe eigenaar misschien nog niet tussen de wolven zou wonen, maar dat dit een kwestie van tijd is. (tenzij ik ze misschien naar de waddeneilanden zou verhuizen :+)

Ik probeer dus net als velen het beste van de situatie te maken, met de wetenschap en de frustratie dat de kans bestaat dat dit alsnog niet voldoende is.

Ik snap wat je bedoeld, maar die mensen bedoel ik niet. Ik bedoel de mensen die wel kunnen, maar niet doen.
Mensen die een dier een iets veiliger plek kunnen bieden of een stal hebben en die er dan voor kiezen hun dier in de nacht achter een stroomdraad buiten te laten staan. De schapenhouders heb ik alle begrip voor, dat is een klasse apart hier in. Maar de mensen met de hobbydiertjes, de kleine ponies van de kinderen. Dat zijn vaak niet hele grote stukken en meestal is er wel een stalletje aanwezig. Ze dan toch buiten laten staan, onder het mom, ja, die wolf hoort hier niet, dus ik doe net als anders of ach het zal zo een vaart niet lopen, dat soort mensen bedoel ik. Ik snap dat men niet duizenden euros gaat investeren in iets wat niet helpt. Maar sommigen doen echt helemaal niks, ook al hebben ze mogelijkheden en als die dieren worden gepakt dan is het enkel een ander zijn schuld en dat gaat er hier gewoon niet in.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 17:37

SusanH schreef:
Het is toch te gek voor woorden dat je niet meer het bos in kan op bepaalde tijden. Ik vind dat echt te ver gaan. Ik heb wandelen in de rust nodig om op te laden, in de natuur. Straks kan dat nergens meer veilig op rustige momenten.

Ik durf niet meer. Ten eerste ben ik bang een opengereten dier aan te treffen of in een aanval terecht te komen. Ik heb de wolf niet gezien, de twee pinken waren in paniek, het was schemer. Ik denk dat nummer 3 op dat moment op de grond lag met de wolf er aan vast of dat de wolf net weg was. Maar daar loop je dan met kind en drie honden, had heel anders af kunnen lopen als ik iets eerder was geweest of iets later, de nekharen staan goed overeind. De angst zit er goed in.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 18:09

Wintu schreef:
journee schreef:

Ik snap wat je bedoeld, maar die mensen bedoel ik niet. Ik bedoel de mensen die wel kunnen, maar niet doen.
Mensen die een dier een iets veiliger plek kunnen bieden of een stal hebben en die er dan voor kiezen hun dier in de nacht achter een stroomdraad buiten te laten staan. De schapenhouders heb ik alle begrip voor, dat is een klasse apart hier in. Maar de mensen met de hobbydiertjes, de kleine ponies van de kinderen. Dat zijn vaak niet hele grote stukken en meestal is er wel een stalletje aanwezig. Ze dan toch buiten laten staan, onder het mom, ja, die wolf hoort hier niet, dus ik doe net als anders of ach het zal zo een vaart niet lopen, dat soort mensen bedoel ik. Ik snap dat men niet duizenden euros gaat investeren in iets wat niet helpt. Maar sommigen doen echt helemaal niks, ook al hebben ze mogelijkheden en als die dieren worden gepakt dan is het enkel een ander zijn schuld en dat gaat er hier gewoon niet in.

Er is een grote groep die inderdaad redeneert dat het zo een vaart niet loopt. Dit mede te danken aan de overheid die dit onrealistische beeld naar buiten brengt. Als mensen na een aanval echter niet wakker worden en geen actie ondernemen om hun dieren te beveiligen, dat is voor mij ook onbegrijpelijk, zeker als de mogelijkheid er wel is.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 18:12

Wat heftig, Wintu dat je dichtbij de aanval zat. En dat die eigenaar de 2 overgebleven stiertjes niet in veiligheid brengt.

Ik sprak iemand over wolven, en diegene noemde mij hypocriet als ik wel ( af en toe) iets van vlees eet, en toch tegen de wolf ben. Misstanden in slachthuizen werden aangehaald om de mensen allemaal schuldig te bevinden, en de wolf is dan ‘ goed’. Zou zogenaamd de orde herstellen , en ook alleen maar eten wat die nodig heeft.
Voorheen best een aardig iemand, maar ik weet niet wat te zeggen.

Ik ben enkele jaren vegetarisch geweest en eet nu meestal 1 keer per week iets als biologisch rundvlees. Dus echt met mate en bewust.
Maar de voorlichtingspraatjes omtrent de wolf zijn zo hardnekkig. De mens moet een stapje terug doen, en de natuur ruimte gunnen.
Dat er in de praktijk lieve jonge Schotse runderen, en Spaanse runderen uit elkaar getrokken worden, en dan vervolgens uren of langer onnoemelijk veel pijn lijden is blijkbaar goed ? Omdat de wolf goed is ?

Ik weet gewoon niet meer wat te zeggen.
Er is een muur van veronderstellingen en aannames omtrent natuur, biodiversiteit en de wolf, waar je niet meer doorkomt.