Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
DuoPenotti schreef:Ff gekeken hoe die heet.
Ja dus.
Ja die kwam idd voorbij.
Maar zie door de tijd geen dode dieren omgeving Heeze enz en dat staat er niet meer in. Te gewoon geworden of zo..
Sanet schreef:Hier in het Noorden is het juist super veel wat gemeld wordt de laatste paar dagen.
Dreamboy schreef:Wintu schreef:
Tijdelijk wat veiliger zetten. Klinkt leuk. Vind tegenwoordig nog maar eens een pensionstal waar plek is, als je zelf niet de mogelijkheid hebt om ze binnen te zetten. Bij ons lopen ze nog niet. Ik heb ze dus ook gewoon nog buiten lopen achter een normale omheining. Mochten er meldingen dichterbij komen zal ik actie moeten ondernemen en ook zeker doen. Maar voor hetzelfde geld ben ik straks de eerste die zo'n melding moet doen. Maar ik kan toch geen duizenden euro's gaan investeren, als ik het al had, terwijl er nog niets aan de hand is? Ook een stal bouwen kost veel geld en daar moet je dan ook maar toestemming voor krijgen.
journee schreef:Wintu schreef:
Zucht, zoals ik al in een eerdere post vermeldde. Als er aanvallen in je omgeving zijn, dan kun je daar voor kiezen, om ze tijdelijk iets veiliger te zetten.
Maar als men alleen maar denkt in 'wil niet' en 'kan niet' en 'helpt toch niet', ja dan houdt het op.
Hoewel je het waarschijnlijk goed bedoelt, is wat je voorstelt niet echt zinvol. De wolven die er zijn gaan namelijk niet meer weg, het worden er alleen maar meer. Als er in de regio al wolven zijn gesignaleerd dan is het dus feitelijk elke dag een noodgeval.
Velen proberen hun dieren zo veilig mogelijk te weiden, maar 100% wolf proof is het nooit. Eigenlijk lijkt het een beetje op leven in oorlogsgebied. Je weet dat er elke dag een aanval kan komen maar je hoopt gewoon dat het bij jou niet gebeurd. Als je dieren buiten staan blijft dat gewoon een naar/eng idee.
journee schreef:Wintu, ik snap je redenatie, maar ik denk dat de meeste onder ons zowiezo al meer dan hun best doen. Dat iemand niet zijn best wil doen om zijn dieren (in dit geval schapen) veilig te houden is inderdaad onbegrijpelijk.
Mij ging het vooral om jouw voorstel je dieren tijdelijk te verplaatsen. Wij wonen ook in wolf territorium en ik heb zelfs overwogen om mijn dieren te verkopen zodat ze misschien ergens "veiliger" zouden staan. Ik realiseerde me echter ook dat een nieuwe eigenaar misschien nog niet tussen de wolven zou wonen, maar dat dit een kwestie van tijd is. (tenzij ik ze misschien naar de waddeneilanden zou verhuizen)
Ik probeer dus net als velen het beste van de situatie te maken, met de wetenschap en de frustratie dat de kans bestaat dat dit alsnog niet voldoende is.
SusanH schreef:Het is toch te gek voor woorden dat je niet meer het bos in kan op bepaalde tijden. Ik vind dat echt te ver gaan. Ik heb wandelen in de rust nodig om op te laden, in de natuur. Straks kan dat nergens meer veilig op rustige momenten.
Wintu schreef:journee schreef:Wintu, ik snap je redenatie, maar ik denk dat de meeste onder ons zowiezo al meer dan hun best doen. Dat iemand niet zijn best wil doen om zijn dieren (in dit geval schapen) veilig te houden is inderdaad onbegrijpelijk.
Mij ging het vooral om jouw voorstel je dieren tijdelijk te verplaatsen. Wij wonen ook in wolf territorium en ik heb zelfs overwogen om mijn dieren te verkopen zodat ze misschien ergens "veiliger" zouden staan. Ik realiseerde me echter ook dat een nieuwe eigenaar misschien nog niet tussen de wolven zou wonen, maar dat dit een kwestie van tijd is. (tenzij ik ze misschien naar de waddeneilanden zou verhuizen)
Ik probeer dus net als velen het beste van de situatie te maken, met de wetenschap en de frustratie dat de kans bestaat dat dit alsnog niet voldoende is.
Ik snap wat je bedoeld, maar die mensen bedoel ik niet. Ik bedoel de mensen die wel kunnen, maar niet doen.
Mensen die een dier een iets veiliger plek kunnen bieden of een stal hebben en die er dan voor kiezen hun dier in de nacht achter een stroomdraad buiten te laten staan. De schapenhouders heb ik alle begrip voor, dat is een klasse apart hier in. Maar de mensen met de hobbydiertjes, de kleine ponies van de kinderen. Dat zijn vaak niet hele grote stukken en meestal is er wel een stalletje aanwezig. Ze dan toch buiten laten staan, onder het mom, ja, die wolf hoort hier niet, dus ik doe net als anders of ach het zal zo een vaart niet lopen, dat soort mensen bedoel ik. Ik snap dat men niet duizenden euros gaat investeren in iets wat niet helpt. Maar sommigen doen echt helemaal niks, ook al hebben ze mogelijkheden en als die dieren worden gepakt dan is het enkel een ander zijn schuld en dat gaat er hier gewoon niet in.