Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 14:51

paljaslaura schreef:
Wat vinden jullie van platvoeten bij een paard? Gisteren bij een 4 jarige gekeken die al xray goed is over de benen. Maar die heeft dus platte voorvoeten.

Ik heb geen ervaring met platte voeten en zou dit vooral met mijn hoefsmid bespreken.

Change3x

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 15:22

Hier wel goede resultaten behaald met een ijzertje (later met zooltje) eronder en goed bekappen. Merrie staat nu weer zonder omdat we haar niet meer rijden en gebruiken om mee te fokken, staat er daardoor wel minder mooi op maar loopt er niet minder door.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 18:04

Van plat naar wat stijler zetten is vaak makkelijker dan andersom, zeker bij jonge paarden. Ligt er een beetje aan hoe plat etc. Ik zou even een paar foto's naar je smid sturen, die kan dan kijken of hij er wat mee kan.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 19:09

Balou_k schreef:
paljaslaura schreef:
Wat vinden jullie van platvoeten bij een paard? Gisteren bij een 4 jarige gekeken die al xray goed is over de benen. Maar die heeft dus platte voorvoeten.

Ik heb geen ervaring met platte voeten en zou dit vooral met mijn hoefsmid bespreken.

Volbloed toevallig? Die hebben namelijk vrijwel allemaal platvoeten en dunne zolen en worden van blootvoets doorgaans niet blij. Overigens kan dit met bijv. hoefschoenen vaak wel opgelost worden of als er weinig buitengereden wordt op slechte bodems.

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 01:35

Wat ik nou toch had…
Ik vind het normaal om het eerst over de prijs eens te worden, voordat ik bij een paard ga kijken, zeker als deze helemaal aan de andere kant van het land staat. Zaterdag dus een prijs geopperd waar die vrouw het in eerste instantie niet mee eens was. We hadden ook gebeld en ze klonk oprecht en alsof ze een goede plek zocht voor de pony. Had haar ook al haar hele leven dus kwam op mij niet over als handelaar. Kreeg ik vanmiddag een berichtje dat de prijs akkoord was maar dat ik haar dan deze week moest komen halen. Nou nee, wil deze week wel komen kennismaken maar ophalen kan ik op korte termijn niet regelen. nou ik moest er in ieder geval voor zorgen dat het geen weken zou duren, want dan moest zij het beest al die tijd nog voeren. Oké? Je zoekt een goede plek voor je pony? En je wilt niet eens kennismaken met mij en kijken of er een klik is?
Goed, aangegeven dat het sowieso een paar weken ging duren gezien ik de pony ook nog zou laten keuren. Toen flipte ze volledig de pan uit, want ik had haar een bod gedaan en moesten de pony ophalen en niet terugkrabbelen dus keuren was niet aan de orde. Ik rustig uitgelegd dat dat niet mijn bedoeling was, mijn excuses aangeboden dat ik misschien wat eerder had moeten communiceren dat ik Dit bedrag bood op voorwaarden dat ze goedgekeurd zou worden, maar ze bleef maar door emmeren dat ik dit juridisch niet kon maken en dat het niet netjes van mij was om een bod te doen en dan terug te krabbelen. Los van het juridische, ik doe geen handel met mensen wie het blijkbaar niet uitmaakt waar hun pony terecht komt. Alle paarden die ik heb gekocht hebben we eerst prijs afgesproken, en die gingen er ook gewoon vanuit Dat die prijs wel op voorwaarde was dat de klik er was. Heb de hele avond nog berichtjes van haar ontvangen dat ik al bood ik 10k niet meer langs hoefde te komen en daar nooit meer welkom was, dus haar toen maar geblokkeerd. Maar weer op zoek naar een nieuwe dus

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 05:20

Ik begrijp niet goed hoe je het over een prijs eens kan worden zonder het paard zelfs te hebben gezien. Op basis van wat ding je dan af? Geen verwijt, wel een handelswijze die ik nog nooit heb gehoord.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 07:29

Ik snap die verkoper wel. Als je het eens bent over de prijs, is het paard (of iets anders) verkocht. Tenzij je bij elk bod en tegenbod nadrukkelijk vermeldt dat het is onder voorbehoud van (bijvoorbeeld) de keuring.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 07:47

Nou ja ik snap wel dat je tegenwoordig eerst naar een prijs vraagt voordat je ergens heen rijd. Bedoel hoeveel paarden staan wel niet zonder prijsindicatie te koop. Maar al een hele onderhandeling starten is weer een ander verhaal.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 08:04

Naar de prijs vragen snap ik ook, maar ik vind het wel raar dat je al gaat onderhandelen voor je het paard überhaupt gezien hebt. De enige die dat doen hier zijn buitenlandse klanten die via foto's en filmpjes kopen en dan is akkoord over de prijs ook verkocht.

De verkoper reageert misschien niet helemaal netjes, maar ik snap diegene wel.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 08:27

Echt een bod doen doe je inderdaad als je ook echt tot koop over gaat/wil gaan. Als je eerst wilt bezichtigen en keuren moet je dat vooraf melden. Want ja, even plat gezegd is er sprake geweest van aanbod en aanvaarding en dus koop. Ik vind het dus niet netjes om ervanuit te gaan dat je achteraf nog allerlei voorwaarden er aan gaat hangen die je vooraf niet meldt.
Of dat je een bod kan doen wat jij het paard waar vindt zonder bezichtiging. Zou niet de 1e zijn die in het echt tegenvalt of waar er ineens dingen naar voren komen die niet in de advertentie stonden / te zien waren.

Daarnaast is het idd ook nog de stalling als jij geen vervoer kan regelen waar je afspraken over moet maken. Ervanuit gaan dat de vorige eigenaar verantwoordelijk blijft voor de stallingskosten en het risico is ook niet helemaal eerlijk en zeker niet vanzelfsprekend.

In het vervolg dus eerst gaan kijken en dan pas een bod gaan doen en vooral vermelden welke voorwaarden er aan hangen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 08:49

Ik snap ook de logica niet van eerst de prijs uitonderhandelen en dan pas gaan kijken, of hij nu aan de andere kant van het land staat of niet. Als het paard ver boven je budget ligt, kun je wel zeggen, ik heb maximaal dit te besteden, heeft het überhaupt zin om te komen kijken. Maar dat is wat anders als al echt de prijs uitonderhandelen. Bij prijsonderhandeling hoort dat je de voorwaarden erbij meldt, net zoals de verkoper dat heeft gedaan. Die prijs is akkoord, onder voorwaarde dat je hem deze week ophaalt. Zo had jij moeten melden, die prijs biedt ik, onder voorwaarde van die en die keuring en dat hij bij bezichtiging en proefrijden bevalt.

Dat de verkoper not amused is, snap ik dus wel. Misschien heeft ze andere geïnteresseerde wel afgemeld omdat ze dacht dat de deal met jou rond was.

Waarom wil je trouwens niet kopen van iemand die het niet uitmaakt waar de pony terecht komt? Iemand kan toch gewoon goed voor zijn dier zijn, maar er verder wel gewoon commercieel inzitten en zich beseffen dat je na de verkoop daar toch geen enkele invloed meer op hebt.

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 09:18

Snap dat de communicatie niet handig is gegaan, dus daar mijn excuses voor gemaakt. Dat ze mij vervolgens de hele avond berichtjes blijft sturen Vind ik gewoon niet netjes. En nee ik vlieg niet van Noord Friesland naar Zuid-Limburg als ik Niet weet wat het beestje kost

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 09:23

Nynkex01 schreef:
Snap dat de communicatie niet handig is gegaan, dus daar mijn excuses voor gemaakt. Dat ze mij vervolgens de hele avond berichtjes blijft sturen Vind ik gewoon niet netjes. En nee ik vlieg niet van Noord Friesland naar Zuid-Limburg als ik Niet weet wat het beestje kost

Maar, je wist toch wel wat de pony moest kosten?
Je schreef dat je het graag eens wilde worden over de prijs voordat
je zou gaan kijken, en die snap ik overigens wel :)

Echter denk ik dat het hier mis is gegaan qua communicatie, verkoper heeft denk ik
gedacht de pony ongezien aan je verkocht te hebben.

Neem er je les uit, zorg in het vervolg dat je qua prijs weet waar je aan toe bent, en vermeldt
daar dan duidelijk bij dat je wilt komen kijken en voor die prijs eventueel over zou willen gaan tot koop ovb keuring.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 09:24

Onderhandelen over de prijs niet voorafgaand aan een bezichtiging nee. Wel de prijs opvragen als deze er niet bij staat, of aangeven dat wanneer paard x moet kosten, of het mogelijk is dat je voor jouw budget y langs mag komen. Dan weet de verkoper ook wat jouw budget is en of hij daarin mee wil zakken. Zo niet, dan weet je dat je niet hoeft te gaan kijken.

Maar jammer dat je de hele avond gestalkt bent. Dat zegt ook wel iets over de verkoper…

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 09:34

Mensen die met mij over een prijs onderhandelen vóórdat ze komen kijken, hoeven bij mij al niet eens meer langs te komen. Je hebt het over een dier, niet een fiets. Als je een prijsindicatie hebt, kun je zelf wel bepalen of dit in je budget past of niet en pas onderhandelen als je tot koop over wil gaan.

Bij ongezien kopen is dat anders (logisch :D ) maar daar gaat het in de normale verkoop vaak niet over.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 10:07

Nynkex01 schreef:
Wat ik nou toch had…
Ik vind het normaal om het eerst over de prijs eens te worden, voordat ik bij een paard ga kijken, zeker als deze helemaal aan de andere kant van het land staat. Zaterdag dus een prijs geopperd waar die vrouw het in eerste instantie niet mee eens was. We hadden ook gebeld en ze klonk oprecht en alsof ze een goede plek zocht voor de pony. Had haar ook al haar hele leven dus kwam op mij niet over als handelaar. Kreeg ik vanmiddag een berichtje dat de prijs akkoord was maar dat ik haar dan deze week moest komen halen. Nou nee, wil deze week wel komen kennismaken maar ophalen kan ik op korte termijn niet regelen. nou ik moest er in ieder geval voor zorgen dat het geen weken zou duren, want dan moest zij het beest al die tijd nog voeren. Oké? Je zoekt een goede plek voor je pony? En je wilt niet eens kennismaken met mij en kijken of er een klik is?
Goed, aangegeven dat het sowieso een paar weken ging duren gezien ik de pony ook nog zou laten keuren. Toen flipte ze volledig de pan uit, want ik had haar een bod gedaan en moesten de pony ophalen en niet terugkrabbelen dus keuren was niet aan de orde. Ik rustig uitgelegd dat dat niet mijn bedoeling was, mijn excuses aangeboden dat ik misschien wat eerder had moeten communiceren dat ik Dit bedrag bood op voorwaarden dat ze goedgekeurd zou worden, maar ze bleef maar door emmeren dat ik dit juridisch niet kon maken en dat het niet netjes van mij was om een bod te doen en dan terug te krabbelen. Los van het juridische, ik doe geen handel met mensen wie het blijkbaar niet uitmaakt waar hun pony terecht komt. Alle paarden die ik heb gekocht hebben we eerst prijs afgesproken, en die gingen er ook gewoon vanuit Dat die prijs wel op voorwaarde was dat de klik er was. Heb de hele avond nog berichtjes van haar ontvangen dat ik al bood ik 10k niet meer langs hoefde te komen en daar nooit meer welkom was, dus haar toen maar geblokkeerd. Maar weer op zoek naar een nieuwe dus

Niet helemaal netjes hoe je het hebt aangepakt. En de strekkingen van de berichten waren net wat anders qua communicatie als jij hier schrijft

Je doet een bod, je vraagt naar een bushalte vervolgens kun je pas volgende week komen kijken en dan daarna praat je ook over keuren. Je bent dan drie weken verder, denk je dat je dan af kan bieden... Zo werkt dat niet. Je gaat pas bieden nadat je je voorwaarden bekend hebt gemaakt. ( ik heb het gesprek namelijk mee gekregen, en ze heeft jou geblokkeerd dus stalken! Ze heeft drie keer ofzo gezegd dat ze niet gaat verkopen en dat je niet meer hoeft te appen, wat je wel deed :) )

En 10k voor 4000 hoefde je niet te komen. En ja goed huisje is zeker belangrijk. maar het is een 1.5 jarige pony dus heeeel haar leven klopt (bijna is niet door haar gefokt) maar heel haar leven klinkt alsof de Pony 10 is en die je dan wil laten keuren :D

En prijs staat in adv erbij dus dat je niet weet wat die op voorhand kost klopt niet
Laatst bijgewerkt door StalNollie op 06-03-24 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 10:16

Ik snap overigens het later melden van het willen keuren wel. Ik ben dat pas gaan doen op het moment dat ik aangaf het paard te willen kopen en dat de verkoper het ook eens was met dat het paard naar mij zou gaan. Prijs afspreken onder voorbehoud van de keuring. Bij het eerste paard wat ik op het oog had heb ik de keuring betaald, paard werd afgekeurd maar kon daarna wel geadverteerd worden met een recente volledige keuring (met de bemerking er netjes bijvermeld). Daarna ben ik iets beter na gaan denken over dat meer mensen wel zo’n potentiële koper zouden kunnen zien zitten. neemt de koper het paard niet, weet je toch ineens wat je verkoopt en de keuring kost je als verkoper zo geen ene cent. Tuurlijk is zonder keuren nog makkelijker voor een verkoper, maar ik zie hier ook wel een voordeeltje in.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 10:23

Sababber schreef:
Ik snap overigens het later melden van het willen keuren wel. Ik ben dat pas gaan doen op het moment dat ik aangaf het paard te willen kopen en dat de verkoper het ook eens was met dat het paard naar mij zou gaan. Prijs afspreken onder voorbehoud van de keuring. Bij het eerste paard wat ik op het oog had heb ik de keuring betaald, paard werd afgekeurd maar kon daarna wel geadverteerd worden met een recente volledige keuring (met de bemerking er netjes bijvermeld). Daarna ben ik iets beter na gaan denken over dat meer mensen wel zo’n potentiële koper zouden kunnen zien zitten. neemt de koper het paard niet, weet je toch ineens wat je verkoopt en de keuring kost je als verkoper zo geen ene cent. Tuurlijk is zonder keuren nog makkelijker voor een verkoper, maar ik zie hier ook wel een voordeeltje in.

Maar dan geef je alsnog aan dat je wilt keuren voordat je de koop sluit en juist tijdens de onderhandelingen. Hier wordt er een bod gedaan zonder voorwaarden, dat wordt geaccepteerd en eigenlijk is de verkoop dan rond. Achteraf hoor je niet met aanvullende eisen/voorwaarden te komen.
Net als het nog weken willen laten staan nadat de koop rond is. Dat moet je overleggen ook en niet alleen melden dat het zolang kan duren. Dat is hier trouwens door elke verkoper gevraagd op het moment dat we akkoord waren, wanneer haal je hem op. Vind ik eigenlijk heel normaal, dan kunnen zij plannen, maar hebben ook zekerheid en kan je eventuele afwijkende afspraken bespreken.
Zo heb ik er ooit 1 2,5 week langer laten staan, omdat we op vakantie gingen. Gevraagd of dat kon, wat het zou kosten en alle andere dingen. We zijn er niet vanuit gegaan dat we weken de tijd hadden zonder overleg.
Maar wij zijn vrij snel bij 1e contact al gaan melden dat we wilden keuren. Helemaal in de wat lagere prijsklasses, want daar wilde echt niet iedereen aan meewerken en dan was het zonde van de tijd. Bij de hogere was het eigenlijk nooit een probleem en vonden ze het doodnormaal.

Ik vind dat niet alleen niet handig, maar ook gewoon niet netjes. Dus dan zijn beide kanten gewoon niet netjes bezig geweest en niet alleen de verkoper.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 11:03

Er was iemand hier die vroeg naar waar je naar kijkt bij het kopen van een jong dier (denk: veulen/jaarling). Kan het bericht niet meer vinden. Ik ben ook lekker traag trouwens, excuses :+

Jonge dieren kunnen altijd onderweg stuk gaan. Ze zijn lomp met hun lichaam en delven soms het onderspit in een kudde. Wat ik daarom belangrijk vindt is dat ze snappen hoe een kudde werkt. Ik zie vooral bij de jonge dieren uit de opfok dat ze soms stoer doen en daardoor klappen krijgen. Doen jonge dieren soms sowieso wel. Maar goed als ze wel een soort van grenzen kennen. In mijn situatie komt een paard in een grote gemengde kudde dus ik zou wel een dier uitzoeken wat een beetje sociaal vaardig is. Ik zou bij voorkeur een dier kopen wat in een gemengde kudde opgroeit, maar dat is lastig te vinden soms.

Ik zou ook het karakter van de moeder willen zien (indien mogelijk). Maar ook, hoe zoekt het contact met mij? Loopt het stoer op me af? Is het wat meer schuchter? Hoe reageert het dier op de eigenaar. Dat is vaak wel een goede indicatie van karakter.
En vanzelfsprekend: zoek een dier uit wat gezond is en keur wat mogelijk is, afhankelijk van de leeftijd.
Jonge paarden blijven altijd een risico.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 11:36

Ik meld me hier ook even voorzichtig, wij gaan 1 van onze merries verkopen en ik wil voor mezelf dan ook weer een rijpaard weer kopen.
Ik was geslaagd voor een geweldige merrie vorig jaar maar ze blijkt nu naar bijna een jaar toch niet helemaal mijn paard en onze ruiter gaat nu met haar verder wat betekend dat het paard waar onze ruiter nu mee rijd te koop word gezet over een maand of wat. Dit is een 8 jarige merrie Z2 elite sport, super fijn en makkelijk paard. Helaas voor mij te kort maar daar gaat iemand vast ontzettend blij mee worden. Is al vanaf veulen in m'n bezit dus hele verleden bekend :j

Ik ga voor mezelf dan opzoek naar een rijpaard waar ik fijn mee aan de slag kan en dan over een paar jaar wil ik de andere dame weer overmaken. We hebben namelijk ook nog wat jonge dieren staan waar onze ruiter weer mee aan de slag wil :D

De discussie hierboven heb ik wel gelezen maar zal ik me niet mee bemoeien :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 11:56

Een bod doen onder voorbehoud van keuren was dan inderdaad handig geweest.
Want nu heb je een onderhandeling, bod en akkoord. Dus de verkoper heeft ergens wel gelijk.
Je mag terugkomen op je bod als consument. Dus daarin zit je prima, maar ik begrijp wel dat ze er een beetje achteraan zit :)

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 12:04

Raineri schreef:
Er was iemand hier die vroeg naar waar je naar kijkt bij het kopen van een jong dier (denk: veulen/jaarling). Kan het bericht niet meer vinden. Ik ben ook lekker traag trouwens, excuses :+

Jonge dieren kunnen altijd onderweg stuk gaan. Ze zijn lomp met hun lichaam en delven soms het onderspit in een kudde. Wat ik daarom belangrijk vindt is dat ze snappen hoe een kudde werkt. Ik zie vooral bij de jonge dieren uit de opfok dat ze soms stoer doen en daardoor klappen krijgen. Doen jonge dieren soms sowieso wel. Maar goed als ze wel een soort van grenzen kennen. In mijn situatie komt een paard in een grote gemengde kudde dus ik zou wel een dier uitzoeken wat een beetje sociaal vaardig is. Ik zou bij voorkeur een dier kopen wat in een gemengde kudde opgroeit, maar dat is lastig te vinden soms.

Ik zou ook het karakter van de moeder willen zien (indien mogelijk). Maar ook, hoe zoekt het contact met mij? Loopt het stoer op me af? Is het wat meer schuchter? Hoe reageert het dier op de eigenaar. Dat is vaak wel een goede indicatie van karakter.
En vanzelfsprekend: zoek een dier uit wat gezond is en keur wat mogelijk is, afhankelijk van de leeftijd.
Jonge paarden blijven altijd een risico.

En niet alleen kritisch naar dat schattige veulen kijken, maar ook kritisch zijn over waar het veulen gaat opgroeien. Dus tijdig een kundige en betrouwbare opfok die past bij de behoeftes van jouw veulen reserveren of je moet zelf in staat zijn om alles te kunnen bieden wat een heel jong dier nodig heeft om gezond en evenwichtig op te groeien.

Ik heb ruim 2 jaar geleden een veulen gekocht. Maar de koop zou niet doorgegaan zijn als ik van te voren niet bij een goede opfok had kunnen reserveren.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 13:31

c_alsemgeest schreef:
Een bod doen onder voorbehoud van keuren was dan inderdaad handig geweest.
Want nu heb je een onderhandeling, bod en akkoord. Dus de verkoper heeft ergens wel gelijk.
Je mag terugkomen op je bod als consument. Dus daarin zit je prima, maar ik begrijp wel dat ze er een beetje achteraan zit :)

Maar ze heeft het paard nog niet eens ontmoet. Stel dat ze ernaartoe was gereden, wat heel ver was volgens haar, en hij zou zwaar zijn tegengevallen.Zou ze hem dan toch moeten nemen omdat er al een prijs was afgesproken?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 13:38

Zo gaat dat wel bij bepaalde handel, vooral snelle handel. Dan zakken ze ook vaker in de prijs om een dier zonder gezeur te kunnen verkopen.

Communicatie had beter kunnen zijn, prijs afspreken onder voorbehoud van een positieve keuring.

Ik kijk bij jonge dieren naar de bouw en gangen trouwens, staan ze goed op hun benen. Is het beenwerk droog, zien de slijmvliezen er goed uit. Gebit, hoeven, inschatting hoogte etc. En dan zie ik zo ongeveer hoe ze uit zullen groeien. Qua karakter kun je met een beetje aanraken vaak al wel in schatten of ze een beetje ril of schuchter zijn of juist heel ontspannen, of brutaal.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 13:47

Dit inderdaad gewoon niet slim geweest. Als je wilt bezichtigen en keuren, daarna onderhandel je pas over de prijs nadat je bezichtigd hebt.
Als je zonder bezichtiging een prijs bent overeengekomen, is er een koop tot stand gekomen op dat moment. Dan kun je daarna niet meer gaan eisen dat je wilt bezichtigen en keuren....

Voortaan gewoon van te voren prijs opvragen. Ligt dat boven je budget, vraag dan of je voor jouw budget mag komen of dat er onderhandelingsruimte is. Zo nee, hoef je ook niet te gaan.

Leermomentje voor jezelf zo ;-)