Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 14:39

Palmboom95 schreef:
Earth schreef:
Zo jammer dat ik zulke slechte verhalen lees over Sans Souci, want op het oog hebben ze leuke dieren staan. Maar de prijs is al een beetje te goed om waar te zijn.
Die darco daar bijv, ziet eruit als een superleuk dier, die ik dacht te herkennen vanbokt...?

Ik ben een maand geleden ongeveer daar geweest. Hele aardige meiden maar hadden niet iets staan wat ik zocht. Paarden zien er wel wat slechter uit als op de foto's (veel wondjes en littekens).
Darco stond er toen ook al maar daar ben ik niet op geweest omdat werd aangegeven dat hij wel erg sensibel en kijkerig is. Dus wellicht dat hij daarom nog te koop staat...

Ik ben een stille meelezer maar kom nu toch even binnenvallen. Heb je toevallig iets over die Jumbo gehoord? Dat dier staat volgens mij al zeker twee jaar te koop ondertussen, heb destijds voor iemand anders mee wat de online kanalen in de gaten gehouden en die zag ik toen ook al meerdere keren voorbijkomen. Ben dan wel benieuwd wat de valkuil is gezien die maat, rontgen gekeurd en het 'vriendelijke karakter' :+[/quote]

Die staat inderdaad al heel lang te koop …
Ik weet dat veel mensen vallen over maat .. ikzelf ook , en toch heb ik er nu 1 van ongeveer 175 ( in advertentie stond 177 ) en heb er echt een tijd over gedaan voor ik er serieus naar ging kijken ..
Eenmaal overstag ben ik gaan rijden en het viel me alles mee de hoogte .. laten keuren en gekocht :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 14:39

Babootje schreef:
Zonnebloem92 schreef:
Wat zouden jullie doen?
Situatie: leuke 13-jarige ruin, loopt zzl, röntgen in orde scoort alleen op 1 been een 3. 4 jaar geleden heeft de huidige eigenaar hem laten keuren en scoorde toen op dat been een 2.

Op t straalbeen?
Als je wil verzekeren lukt dat niet op een 3.
Is het paard klinisch verder wel helemaal goed?
Ik zou de foto's nog even voor een 2nd opinion sturen naar een andere veearts als je het paard graag wil kopen.

Nee de 3 betreft zijn kootgewricht.
Verder klinisch in orde...vind het heel lastig.

Earth

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 14:47

Voor die leeftijd en als hij altijd rad is geweest zou ik het wel aandurven :j

En over een draver. Dat moet je passen, de galopknop moet je meestal nog installeren. De ene pakt dat makkelijker op dan de ander. En ze kunnen braaf zijn, maar sommige kunnen ook nogal bijzonder zijn. Kennis van mij had er bijv eentje, die kon soms zo in paniek raken dat ie zich afsloot en gewoon achteruit de sloot in liep bijv. Een andere kennis van mij had er eentje, die was op zich wel braaf maar die kon soms toch ineens het bit vastpakken en er keihard vandoor gaan.
Laat ik het zo zeggen dat je een beetje handig moet zijn om ze om te scholen. Stal Westfriezedijk doet dat al een deel voor je, maar dat is enkel de basis. Het is trouwens een prima stal hoor, zijn eerlijk over de dravers.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 15:03

Ik heb op een Haflinger gereden die vanuit het niets volop weg kon sprinten, bit vast en hangen met het volle gewicht. Super leuk dier verder hoor, maar ook aan de hand kon zij zich in eens omdraaien en weg was ze. Voor de rest super betrouwbaar, 1000% verkeersmak, kon met alle paarden in de wei.
Als ik die kon kopen zou ik het doen, want ze was best voorwaarts en liep goed door op haar eigen benen.
Maar ik heb liever een draver :D

Maar ik ben ook geen koudbloedtype, ondanks dat ik met plezier een Fjord heb gehad hoor, maar ik heb liever een volbloed.
Mijn arabier kan ook "doodgaan" als er wat gebeurd, staat dan te stuiteren en te snuiven aan het touw, maar zal nooit trekken of er vandoor gaan.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 15:10

Mijn ervaring met dravers is juist dat ze hardwerkend zijn, maar wel erg nuchter en bomproof.
Super om onbezorgd buitenritten mee te maken

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 15:48

En ik heb dan weer omgekeerde ervaring met de draver van een vriendin van me: hard werkend in de piste (hoewel erg veel werk aan want letterlijk zo stijf als een plank) maar compleet onbetrouwbaar op buitenrit. Ze pakte haar bit vast en ging er vandoor in haar renbaandraf, zelfs een keer onderuit gegaan. Zou het niet, net als bij andere paarden, gewoon van paard tot paard afhangen en van opleidingsniveau etc?

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 16:14

Kiwiaa schreef:
En ik heb dan weer omgekeerde ervaring met de draver van een vriendin van me: hard werkend in de piste (hoewel erg veel werk aan want letterlijk zo stijf als een plank) maar compleet onbetrouwbaar op buitenrit. Ze pakte haar bit vast en ging er vandoor in haar renbaandraf, zelfs een keer onderuit gegaan. Zou het niet, net als bij andere paarden, gewoon van paard tot paard afhangen en van opleidingsniveau etc?

Tuurlijk. Ieder paard kan goede of slechte ervaringen hebben, waardoor bepaald gedrag ontstaat. Of het nu een warm of koudbloed is etc.

Vriendin van mij heeft een merrie waarvan ik op papier al zeg 'ik stap er niet op'. Echt een ontzettende heks is het, maar die loopt met een losse teugel op een smalle B weg met verkeer wat daar met 60 km pu voorbij raast. Super betrouwbaar buiten, maar in de bak als ze haar lijf correct moet gebruiken echt een tiran, daar wil je niet eens een veulen uit fokken zeg maar :')

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 16:26

Matheno schreef:
Mijn ervaring met dravers is juist dat ze hardwerkend zijn, maar wel erg nuchter en bomproof.
Super om onbezorgd buitenritten mee te maken

Dit dus :j

Als ik er mee op buitenrit kan, dan moet het wel een heel braaf paard zijn, is mijn richtlijn altijd :+
En met mijn draver durfde ik dat.

Was zeker geen slome, maar zo nooit gaan rennen zonder rem of stuur en bokken of steigeren deed ie niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 16:42

PSvanLot schreef:
Ligt er heel erg aan waar dat dit cijfer op gegeven is.
Zijn de foto's van vier jaar geleden nog beschikbaar en kun je ze vergelijken?

Op het kootgewricht, ik zal eens vragen of zij de foto's van 4 jaar terug ook nog heeft om te vergelijken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 18:05

Kiwiaa schreef:

Ik ken ze in beide vormen.

En ik heb het ook al vaker gezegd: alleen sukkels en rasfokkers kijken naar het ras; de rest kijkt naar een paard.

Noem een ras en ik geef je met naam en toenaam elk gewenst voorbeeld, van onbetrouwbare brokkenmaker tot topbetrouwbare wereldreiziger.
Ga ik nog even voorbij aan de invloed van opvoeding en management.

Dat je bepaalde voorkeuren hebt is een ding en bepaalde paarden passen beter bij bepaalde mensen maar een paard bij voorbaat afschrijven op z'n "afstamming" is echt alleen voor knuppels die het niet begrijpen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 18:13

@Ikke
Absoluut hoor, maar ik heb niks met bv trekpaarden, ook al zou het paard alles bezitten wat ik zoek en ik er 1 voor weinig zou kunnen aanschaffen, zal ik het alsnog niet doen.

Voordat ik mensen over mij heen krijg: ik vind het super mooie, machtige paarden, heb er wel eens op gereden, maar voor mij om te hebben; nope.

Dat wil niet zeggen dat ik niet buiten de box denk: ik ben een echte merrie mens en heb niks met vossen.
Maar toch heb ik nu 2 ruinen staan, waarvan 1 vos en een kleine "lelijke" fewspot appaloosa.
Zijn beide op mijn pad gekomen en ze staan hier prima.
Ik ben nu rustig op zoek naar wat anders voor erbij en dat zal weer een ruin worden, omdat mijn arabieren ruin flink hengstengedrag kan vertonen bij een merrie helemaal als ze hengstig zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 18:30

Brainless schreef:
@Ikke
Absoluut hoor, maar ik heb niks met bv trekpaarden, ook al zou het paard alles bezitten wat ik zoek en ik er 1 voor weinig zou kunnen aanschaffen, zal ik het alsnog niet doen.

Voordat ik mensen over mij heen krijg: ik vind het super mooie, machtige paarden, heb er wel eens op gereden, maar voor mij om te hebben; nope.

Dat wil niet zeggen dat ik niet buiten de box denk: ik ben een echte merrie mens en heb niks met vossen.
Maar toch heb ik nu 2 ruinen staan, waarvan 1 vos en een kleine "lelijke" fewspot appaloosa.
Zijn beide op mijn pad gekomen en ze staan hier prima.
Ik ben nu rustig op zoek naar wat anders voor erbij en dat zal weer een ruin worden, omdat mijn arabieren ruin flink hengstengedrag kan vertonen bij een merrie helemaal als ze hengstig zijn.

Moet ie van dat hengstengedrag af? Breng 'm maar; die twee meiden van me voeden hem wel op :j

Ik heb dan weer niet zoveel met Arabieren maar dat wil ook niet zeggen dat het geen leuke paarden zijn.
Aan sommige paarden zitten best nadelen. Zo heb ik de stalbaas al eens de stuipen op het lijf gejaagd door bij een Shire te gaan kijken.

Ik schrijf geen enkel paard op voorhand af maar het is wel zo dat de groep paarden die mij ligt vaker binnen bepaalde rassen/stamboeken zitten.
Hier ook een hele lelijke Stippel maar wat een leuk beest!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 19:33

ikke schreef:
Moet ie van dat hengstengedrag af? Breng 'm maar; die twee meiden van me voeden hem wel op :j

Ik heb dan weer niet zoveel met Arabieren maar dat wil ook niet zeggen dat het geen leuke paarden zijn.
Aan sommige paarden zitten best nadelen. Zo heb ik de stalbaas al eens de stuipen op het lijf gejaagd door bij een Shire te gaan kijken.

Ik schrijf geen enkel paard op voorhand af maar het is wel zo dat de groep paarden die mij ligt vaker binnen bepaalde rassen/stamboeken zitten.
Hier ook een hele lelijke Stippel maar wat een leuk beest!

Toen ik mijn dominante merrie had was hij ook zeer braaf hoor, veel braver dan nu :+
Maar zodra er een wat onderdanige merrie bij staat of 1 die heel hengstig wordt, veranderd hij in een echte man. Hij gaat dan ook ZIJN merrie beschermen tegen mijn andere ruin en dat gaat dan best hard (voor het mooie té hard).
Ook komt hij dan door de draden als ZIJN merrie maar even het erf verlaat.

Hij is doordat gedrag al uit diverse kuddes gehaald. Maar zoals ik hem nu houd gaat het prima en hij mag hier oud worden (hij is 22 ondertussen), maar ga het niet gokken door er een merrie bij in te zetten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 20:34

Zonnebloem92 schreef:

Heb je gekeurd bij je eigen veearts?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 21:08

Babootje schreef:
Zonnebloem92 schreef:

Nee verkoper heeft hem laten keuren in Bodegraven voor de verkoop.
Nu kwam ik toevallig voor mijn paard ook in Bodegraven.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 21:15

Veel dravers zijn ook '1e paarden' , is niet perse reclame voor het ras wat er dan gebeurd :+ . Maar eerlijk vind ik het ook niet. Ze hebben jaren geleerd hard te gaan, je moet ze wel wat anders aanleren dan :)

Ik heb er waar ik mijn nichtje van 3 op zet en die ik nog niet vertrouw als ik achterlangs moet lopen, het zijn net paarden :D

Ze spiegelen wel veel, moet je tegen kunnen.

Noordzweden zou ik mij eerst maar eens goed in verdiepen, dat zijn koudbloeden gefokt om kneiterhard te gaan. Daar kan 70% van de mensen helemaal niks mee joh :o . Ik snap mijn god niet waar de populariteit vandaan komt, ik lees het heel vaak. Ik denk omdat ze er weinig zijn :') .

Ik heb 2 super leuke Connemaras op stal, je moet wel een beetje een ponymens zijn maar ik denk dat als ik wat 'breders' maar toch geen koudbloed zou zoeken ik daar eens bij ging kijken( wel opletten want zitten verschillende types bij natuurlijk :o )

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 22:01

De youhorse veiling was voor ons geen succes.
Viel dit keer enorm tegen wat er werd geboden over het algemeen.
En er zaten echt leuke dieren tussen.
Nu heb ik ze natuurlijk op de selectie dag gezien.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 22:45

ruitje schreef:
Noordzweden zou ik mij eerst maar eens goed in verdiepen, dat zijn koudbloeden gefokt om kneiterhard te gaan. Daar kan 70% van de mensen helemaal niks mee joh :o . Ik snap mijn god niet waar de populariteit vandaan komt, ik lees het heel vaak. Ik denk omdat ze er weinig zijn :') .

Voor mij viel de lichte type Noord Zweed vooral in de uiterlijke kenmerken positief op tov de Franse draver. Het is de uitstraling waar ik destijds warm voor draaide, maar hoe je het ook wendt of keert een gekoerste of koers getrainde draver Zweeds of niet Zweeds heeft extra aandacht nodig. Daar redt je het niet op het uiterlijk, die conclusie had ik inderdaad destijds ook getrokken.

Die tendens zie je nu ook bij de ladingen Ierse volbloeden en Spanjaarden die nu op poppen. Aantrekkelijke prijzen, leuk als eerste paard en over een jaar of 2 vindt je ze met een extra rugtas terug op de verkoopsites. Het ligt lang niet altijd aan de paarden.

Ik heb dan liever geen draver, omdat ik de tijd en de energie niet heb ze door te rijden en de galop erin te rijden ( vandaar de wens voor een ouder paard) maar als hij goed en bevestigd is door gereden. Relaxt kan stappen, draven én makkelijk galoppeert zowel recht uit als in de bak wordt het interessanter

Juist die bevestigde dravers zijn er niet zoveel en wellicht komt dat inderdaad wel omdat ze soms in te onervaren handen vallen na hun koers trainingen/carrière.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 23:39

ruitje schreef:
Ik heb 2 super leuke Connemaras op stal, je moet wel een beetje een ponymens zijn maar ik denk dat als ik wat 'breders' maar toch geen koudbloed zou zoeken ik daar eens bij ging kijken( wel opletten want zitten verschillende types bij natuurlijk :o )

Nou, Connemara's kunnen ook van leer trekken! De goede zijn echt wel serieuze sportpony's.

Maar ik heb ook eens een Connemara uit de bocht zien vliegen wat 100% te wijten was aan stalling/management.
Pony werd vanalles toegedicht, dus verkoper pony terug gehaald. Liet vervoer haar op het laatste moment in de steek door een l*llige samenloop. Ze heeft het zadel erop gegooid en is ermee naar huis gereden; zes dagen rijden dwars door NL, alleen, geen stap verkeerd gezet......

Het punt is dat zoveel factoren bepalen of het past dat mijn juf altijd zegt: it all depends.....
Er is geen heilige waarheid wat de juiste keuze is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 00:46

Babootje schreef:
Zonnebloem92 schreef:

Zonnebloem92 schreef:
Nee verkoper heeft hem laten keuren in Bodegraven voor de verkoop.
Nu kwam ik toevallig voor mijn paard ook in Bodegraven.

Ook mijn kliniek haha. Die keuren wel grondig overigens. Wat zei de veearts erover?
13 jaar en klinisch goed zou wel stabiel kunnen zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 00:48

Connemara's zijn wel serieus leuke pony's. Vanwege hun werklust en karakter niet altijd heel geschikte kinderpony's. En ook niet goedkoop.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 10:27

Ik vind Connemara's geweldig, net als New Forest ponies. Heerlijke veelzijdige ponies. Helaas pas ik er niet meer op.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 12:29

New forest pony's vind ik ook leuk, ik heb er eentje gekend die kon geweldig springen. Daar sprong ik zo een 1.10 mtr parcours mee. Maar de jonge meiden kregen hem niet rond, dan ging ie gewoon de andere kant op :')

Gistermiddag bij een pony wezen kijken. Hij was stijf volgens de verkoper omdat hij was uitgegleden in de weide, maar toen mn lesklant er vorige week was, was ie stijf omdat ie veel had getraind.
Pony was gewoon kreupel, ik durf er geld op in te zetten dat ie artrose heeft in beide voorbenen. Wel superbraaf, maar logisch als je zere benen hebt := Pony liep vooral in het begin alsof ie een bezem had ingeslikt, duidelijk pijn en dat zag je ook aan zijn blik. Heb dit wel aangegeven bij de verkoper maar die vond dat van niet. Oke, prima, ik hoef er verder niks mee. En weer door.

amsterdam10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 12:38

Wat een vervelende ervaring Earth!

Connemara's spreken mij ook altijd erg aan, jammer dat ik er niet meer op pas!

Ik moet zeggen dat ik de zoektocht als best zwaar ervaar. Heb er nu 5 bekeken, bij eentje was de deal rond maar afgekeurd. Nu een leuke op het oog maar maak me een beetje zorgen om een lichamelijk aspect. Dat wordt dan weer spannend met de keuring. Ben een beetje bang voor een peesprobleem alhoewel beestje prima loopt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 13:24

@Amsterdam, wat is er te zien dat je dat vermoedt?