Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 18:15

DuoPenotti schreef:
hoe weet jij wanneer er een noodgeval gaat zijn? :)

Zucht, zoals ik al in een eerdere post vermeldde. Als er aanvallen in je omgeving zijn, dan kun je daar voor kiezen, om ze tijdelijk iets veiliger te zetten.

Maar als men alleen maar denkt in 'wil niet' en 'kan niet' en 'helpt toch niet', ja dan houdt het op.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 18:18

DuoPenotti schreef:
Al denk ik dat sommige deze beelden ook niet kennen.
Die zie je niet in de gewone media.

En nee er zijn er die geven nergens niks om.
Die zullen nog wel wijzen als er een kind gebeten word.
Er lopen meer gekken los dan er vast zitten zullen we maar zeggen....

Rtv Drenthe en SBS tonen het wel hoor. Maar veel mensen staan te ver van vee af, die doet het niks.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 18:27

Wintu schreef:
DuoPenotti schreef:

Zucht, zoals ik al in een eerdere post vermeldde. Als er aanvallen in je omgeving zijn, dan kun je daar voor kiezen, om ze tijdelijk iets veiliger te zetten.

Maar als men alleen maar denkt in 'wil niet' en 'kan niet' en 'helpt toch niet', ja dan houdt het op.

ja het houd ook op. Zucht.
Want dan zijn er toch veel mensen die hun paard niet meer op de wei kunnen zetten?
Die mensen die jij al eerder veroordeelde met maar 1 draadje bijvoorbeeld.
Zonder beheer wonen we binnen 5 jaar allemaal zo.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 18:51

Wintu schreef:
DuoPenotti schreef:

Tijdelijk wat veiliger zetten. Klinkt leuk. Vind tegenwoordig nog maar eens een pensionstal waar plek is, als je zelf niet de mogelijkheid hebt om ze binnen te zetten. Bij ons lopen ze nog niet. Ik heb ze dus ook gewoon nog buiten lopen achter een normale omheining. Mochten er meldingen dichterbij komen zal ik actie moeten ondernemen en ook zeker doen. Maar voor hetzelfde geld ben ik straks de eerste die zo'n melding moet doen. Maar ik kan toch geen duizenden euro's gaan investeren, als ik het al had, terwijl er nog niets aan de hand is? Ook een stal bouwen kost veel geld en daar moet je dan ook maar toestemming voor krijgen.

tienus63

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 19:20

De gedode pony is in ieder geval vandaag geen item bij de regionale omroepen. Niet bij Omrop Fryslan, niet bij RTVDrenthe en niet bij RTVOost.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 20:10

Popstra schreef:
Mensen roepen op sm nu ook dat je als hobby houder maar een paar van die kudde beschermingshonden moet aan schaffen en anders maar moet stoppen met je hobby..

Er word zo makkelijk gedacht door iedereen zonder dieren.

Ik luisterde zojuist een podcast met daarin te gast Ingrid Ros. Zij werkt met beschermingshonden op een kudde schapen. Ze verteld dat als het er op aan komt, je een hond meer moet hebben dan het aantal wolven. Dus stel je hebt in de buurt een roedel van 12 wolven dan moet je 13 beschermingshonden hebben.

Kunnen we wel even regelen toch?! :+

Uiteraard kun je als herder wel met minder uit de voeten maar dan heb je er alleen wat aan als waarschuwing wanneer je zelf bij de kudde bent.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 20:31

https://www.facebook.com/andrea1oosterh ... VQjG2xu4Bl
Goed geschreven stuk

Citaat:
Het zal nooit meer hetzelfde zijn.
Elke avond in slaap vallen met het idee wat treffen we morgen aan als we bij de dieren komen. Zullen de geiten nog leven, zijn de paarden, veulens en de koeien nog ongedeerd? De wolven meldingswhapp checken om te zien wat voor schade afgelopen nacht weer is aangericht door de wolf. Afgelopen nacht was het weer raak zo'n 4 km hier verderop in Boijl is er weer een pony gepakt en gedood. Ik zal de vreselijke beelden je besparen van een opengevreten pony.
Het vee moet naar buiten hebben de melkfabrieken en de overheid jarenlang geroepen. En natuurlijk mee eens ,niks fijner voor paard,koe en kalf om lekker in de grazige weides te lopen.
Hier lopen ook al jarenlang de koeien ,pinken en kalveren dag en nacht buiten van Mei tot november.
Toch is het het laatste 2 jaar anders, de paarden en de koeien zijn regelmatig erg gestrest en kijkerig in de verte. Bepaalde stukken verder van de boerderij durven ze niet goed meer heen.
Het valt niet alleen mij op ,het valt Evert ook op die doorgaans veel nuchterder is in dat soort dingen.
De wolven zijn hier meerdere keren achter de boerderij langs geweest en gespot in de weides op doorreis en je vindt nog wel eens een overgebleven reeënpoot.
En tot nu toe hebben ze ons vee nog met rust gelaten, maar er lopen nog schapen in de buurt Er waren nog wat reeën die ze op konden knabbelen. Maar de reeën zijn zo'n beetje op. Steeds meer schapenboeren die de handdoek in de ring gooien en hun kuddes verkopen. Ook bij hun is de lol van het dieren houden er wel af als je regelmatig 's ochtends schapen aantreft die gedood zijn of dusdanig zijn toegetakeld dat ze geuthaniseerd moeten worden.
De grote groep reeën die regelmatig voor onze boerderij liepen zie je niet meer. Heel af en toe nog een enkele ree die schichtig om zich heen kijkt.
Wij gaan over op een andere bedrijfsvoering en laten de kalveren bij de koeien lopen.
Kleine kalveren zijn natuurlijk kwetsbaar tegenover zo'n wolf ,dus we houden werkelijk waar ons hart vast hoe dit gaat.
Niks beters voor Moeder en Kind om lekker buiten te zijn in de weide, ophokken is geen optie. Ook voor de oudere koeien is het gewoon beter om 's nachts buiten te zijn in weides dan in de ligboxstal. Evenals de veulens dit jaar, de eerste tijd hou je ze nachts nog binnen, maar het is geen doen.Dus hup toch maar naar buiten.
Ze zijn buiten het best af en het gelukkigst.
Ik wil het niet ,maar het beheerst gedeeltelijk toch mijn leven. En met mij vele andere dieren bezitters. Het verdriet, de ommacht.....
De twijfel over wel of niet nog door te gaan met fokken met de paarden ,een aantal paarden verkocht zodat ik toch 's winters stalruimte genoeg heb voor ze binnen.
Eerder liepen ze met een schuilstal hier heerlijk de hele winter buiten ,maar 's winters is hier in een omtrek van 2 km geen enkel dier nachts buiten zodat ik dat risico ook niet meer kan nemen om ze buiten te laten.
Betongaas wat we voor de ligboxenstal openingen moeten gaan maken zodat er toch nog ventilatie voor de koeien is en er niet risico's bestaan zodat de wolf daar binnen gaat dringen. Te gek voor woorden ,maar in Duitsland waar ze ook enorm veel last hebben van de wolf gebeurt dat dus met regelmaat. Ik heb de filmpjes gezien, wolven achter pinken aan die geen schijn van kans hebben in een stal om weg te komen.
Wat zijn de opties dan nog ....ezels houden tussen het vee roept de 1, dikke flauwekul, ezels worden net zo goed gepakt.
Kudde bewakingshonden houden, Tja Het idee is leuk ,maar voor vier wolven heb je toch minimaal al wel 4 honden nodig en aangezien ons vee allemaal niet bij elkaar loopt qua verschillende voedingsbehoeftes , Hoeveel honden moet ik dan wel niet houden
Wolvenomheining! Ook over nagedacht . Maar Afgezien van het kosten plaatje,is ook daar geen beginnen aan met alle houtwallen hier. En daarbij springt meneertje wolf en net zo handig overheen of gaat die er onderdoor als je toevallig net een kuiltje in je grond hebt.
We piekeren nog even verder.... misschien toch maar eens een enorme gracht graven met ophaalbrug..... oh nee helaas ook geen optie, 's winters wel ,dan is hier genoeg water alleen zomers staan de grachten dan droog
De lol van het houden van de koeien en de paarden gaat er op deze manier wel goed af ,zo vreselijk jammer.....

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 22:18

Jessix schreef:
Popstra schreef:
Mensen roepen op sm nu ook dat je als hobby houder maar een paar van die kudde beschermingshonden moet aan schaffen en anders maar moet stoppen met je hobby..

Er word zo makkelijk gedacht door iedereen zonder dieren.

Ik luisterde zojuist een podcast met daarin te gast Ingrid Ros. Zij werkt met beschermingshonden op een kudde schapen. Ze verteld dat als het er op aan komt, je een hond meer moet hebben dan het aantal wolven. Dus stel je hebt in de buurt een roedel van 12 wolven dan moet je 13 beschermingshonden hebben.

Kunnen we wel even regelen toch?! :+

Uiteraard kun je als herder wel met minder uit de voeten maar dan heb je er alleen wat aan als waarschuwing wanneer je zelf bij de kudde bent.

Zoiets heb ik ook eens gelezen. Die hadden 18 honden bij een enorme kudde lopen anders had het geen enkele nut.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 22:18

Wintu schreef:
pillow schreef:
Dat heb ik laatst ook al eens gezegd. Wat jij overdag ziet hoeft snachts niet zo te zijn. De mijne lopen overdag ook achter een normale omheining. Snachts worden ze opgesloten achter hekwerk van 180cm met stroom

Ik keek net op de wolvensite en die geven als locatie het 'voetbalveld' aan.

Nee hoor na de Bekhofweg eerste boerderij rechts. Richting Oosterstreek.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 08:56

18 KBH, pff die honden zijn een stuk duurder dan de gemiddelde rashond. En vormen ook nog weer een eigen roedel. Ik las van iemand op facebook met ervaring dat de honden geen onbekenden bij de dieren accepteren. Dus bij ziekte, vakantie etc zit je al. Wie kan dan de schapen doen zonder te worden opgegeten?

Mensen denken er veel te makkelijk over. O, plaats een nog beter hek. O joh, neem je toch zo'n hond. Dat wild zich vastloopt in de rasters, je ondanks raster ook nog aanvallen kan hebben, die honden worden opgegeten door wolven...

En ik bedenk me net. Je mag de wolf niks aan doen. Die honden gaan een gevecht aan op leven en dood. Als jouw hond een wolf iets aandoet, ben je dan als eigenaar aansprakelijk?

Ondertussen kwam ik dit gisteravond tegen in het gebied van Natuurmomumenten waar nu wolvenwelpen lopen, op de Zuid Veluwe, schaapskudde. Stond wel een raster omheen, maar was maar 1 meter hoog. Dat is dan wel de kat op het spek binden imo. Zelf niet dichterbij gegaan omdat ik de hond mee had.

Afbeelding

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 09:18

Ja ik schrok daar ook van, het aantal honden. Maar eigenlijk ook logisch, als je wil dat ze wat kunnen met een wolven aanval dan moeten ze wel in de meerderheid zijn.

Verder vertelde ze nog dat er een aantal rassen zijn. De een agressiever dan de ander. Die van haar waren wel vriendelijk naar mensen maar je moet als vreemd mens ook niet aan een schaap gaan trekken. Op plekken waar veel verschillende mensen komen heeft het totaal geen zin om honden in te zetten, denk aan pensionstal.

Het is echt niet zo simpel en ook iets wat wij in NL helemaal niet kennen. Een hond is hier een huisdier, deze honden moet je meer als vee zien. Maken ook deel uit van je kudde en niet van jou en je gezin. Was wel interessant.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 09:25

Hier in de buurt lag er 1
Achter elke fietser aan te blaffen.
Moet je eens een roedel van die honden hebben, ook nog eens in drukker bevolkt gebied...dat word lachen.

Was overigens niet veel groter dan een schaap...wat die tegen een wolf moet beginnen :?

En het baasje moet heeeeel sterk in de schoenen staan bij een roedel van die honden.
Anders word die een keer door zijn eigen roedel opgevreten.
Als ik nu toevallig de topics van afgelopen dagen voorbij zie komen over honden dan overschatten enkele hun kunnen behoorlijk die durven niet naar zichzelf te kijken...hopelijk hebben die geen eigen landje dieren om te beschermen.

Afbeelding

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 10:29

Het zou sowieso al niets voor mij zijn. Ben daar veel te soft voor. Als die beesten buiten moeten blijven in de regen vind ik dat al zielig. :D

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 10:59

Ja die zou ik ook minstens een nachthokje willen geven :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 12:09

Ja in sommige landen is dat heel normaal. Weet nog wel dat toen mijn ouders jachthonden fokten, zij een van de eersten waren die de honden altijd in huis hadden. Ook het nestje met de pups. Nog zat fokkers die ze alleen in de kennel hielden. In Duitsland ooit geweest voor een dekking, die man had niks aan huis, die had een landje ergens met kennels en daar zat de dekreu ook. Waren werkhonden, geen huishonden. Wij kennen dat nu helemaal niet meer zo in Nederland, helemaal in wat meer verstedelijkt gebied.

Een zo'n hond tussen 1 kudde schapen lijkt me weinig aanrichten tegen de wolf.

Hoorde net een verhaal vanuit Beekbergen, was een internationale menwedstrijd afgelopen weekend. Daar is 1 menner honderden meters achtervolgd door 1 wolf, wel met een hek er nog tussen. Maar toch geen prettige ervaring lijkt me. Gelukkig niks gebeurd.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 12:24

SusanH schreef:
Ja in sommige landen is dat heel normaal. Weet nog wel dat toen mijn ouders jachthonden fokten, zij een van de eersten waren die de honden altijd in huis hadden. Ook het nestje met de pups. Nog zat fokkers die ze alleen in de kennel hielden. In Duitsland ooit geweest voor een dekking, die man had niks aan huis, die had een landje ergens met kennels en daar zat de dekreu ook. Waren werkhonden, geen huishonden. Wij kennen dat nu helemaal niet meer zo in Nederland, helemaal in wat meer verstedelijkt gebied.

Een zo'n hond tussen 1 kudde schapen lijkt me weinig aanrichten tegen de wolf.

Hoorde net een verhaal vanuit Beekbergen, was een internationale menwedstrijd afgelopen weekend. Daar is 1 menner honderden meters achtervolgd door 1 wolf, wel met een hek er nog tussen. Maar toch geen prettige ervaring lijkt me. Gelukkig niks gebeurd.

Brr, ik moet dan eigenlijk ook vooral denken aan wat daar had kunnen gebeuren als het wel mis was gegaan, lijkt mij doodeng op een wagen, ongelukken daarmee zijn vaak niet mals.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 13:27

Worden dat soort voorvallen als in Beekbergen nog wel ergens gemeld eigenlijk? Er moet toch op 1 of andere manier een dossier worden opgebouwd om te illustreren dat het problemen oplevert, dat samenleven met de wolf.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 14:34

Wintu schreef:
DuoPenotti schreef:

Hoewel je het waarschijnlijk goed bedoelt, is wat je voorstelt niet echt zinvol. De wolven die er zijn gaan namelijk niet meer weg, het worden er alleen maar meer. Als er in de regio al wolven zijn gesignaleerd dan is het dus feitelijk elke dag een noodgeval.

Velen proberen hun dieren zo veilig mogelijk te weiden, maar 100% wolf proof is het nooit. Eigenlijk lijkt het een beetje op leven in oorlogsgebied. Je weet dat er elke dag een aanval kan komen maar je hoopt gewoon dat het bij jou niet gebeurd. Als je dieren buiten staan blijft dat gewoon een naar/eng idee.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 14:40

Wintu schreef:

Ja, veilig zetten doen we al met wei wolfwerend tot 1.60m met draad omheind en paddocks voor de nacht op 1.80m met ingegraven gaas én stroom. Maar ik zou ook zo graag veilig een bosrit gaan doen. Gewoon overdag, ook alleen als het zo uitkomt. Maar ik vrees dat onbevangen het bos in met paard/pony/hond straks ook niet meer kan........ |(

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 14:44

journee schreef:
Hoewel je het waarschijnlijk goed bedoelt, is wat je voorstelt niet echt zinvol. De wolven die er zijn gaan namelijk niet meer weg, het worden er alleen maar meer. Als er in de regio al wolven zijn gesignaleerd dan is het dus feitelijk elke dag een noodgeval.

Velen proberen hun dieren zo veilig mogelijk te weiden, maar 100% wolf proof is het nooit. Eigenlijk lijkt het een beetje op leven in oorlogsgebied. Je weet dat er elke dag een aanval kan komen maar je hoopt gewoon dat het bij jou niet gebeurd. Als je dieren buiten staan blijft dat gewoon een naar/eng idee.

Precies dat ja :j
Goed omschreven.

Dan kunnen ze gewoon niet meer op de wei. Alleen maar in omheind stukje fort knoxx

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 14:57

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 15:10

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 15:51

Mac schreef:
Worden dat soort voorvallen als in Beekbergen nog wel ergens gemeld eigenlijk? Er moet toch op 1 of andere manier een dossier worden opgebouwd om te illustreren dat het problemen oplevert, dat samenleven met de wolf.

Nee deze is niet gemeld. Heb het ook niet uit eerste hand, maar van iemand die het hele weekend daar is geweest en het van de deelnemer zelf gehoord heeft.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 15:57

Niet best als dat tijdens drukke evenementen gebeurt.
Jammer dat het niet is gemeld. Het hoeft niet per se nu iets te kunnen betekenen, maar misschien later wel, als de situatie met de wolf eens echt serieus in kaart wordt gebracht.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 15:59

Maar het stukje schuw en je ziet ze alleen in de nacht en schemer alweer ontkracht.