https://www.facebook.com/andrea1oosterh ... VQjG2xu4Bl
Goed geschreven stuk
Citaat:
Het zal nooit meer hetzelfde zijn.
Elke avond in slaap vallen met het idee wat treffen we morgen aan als we bij de dieren komen. Zullen de geiten nog leven, zijn de paarden, veulens en de koeien nog ongedeerd? De wolven meldingswhapp checken om te zien wat voor schade afgelopen nacht weer is aangericht door de wolf. Afgelopen nacht was het weer raak zo'n 4 km hier verderop in Boijl is er weer een pony gepakt en gedood. Ik zal de vreselijke beelden je besparen van een opengevreten pony.
Het vee moet naar buiten hebben de melkfabrieken en de overheid jarenlang geroepen. En natuurlijk mee eens ,niks fijner voor paard,koe en kalf om lekker in de grazige weides te lopen.
Hier lopen ook al jarenlang de koeien ,pinken en kalveren dag en nacht buiten van Mei tot november.
Toch is het het laatste 2 jaar anders, de paarden en de koeien zijn regelmatig erg gestrest en kijkerig in de verte. Bepaalde stukken verder van de boerderij durven ze niet goed meer heen.
Het valt niet alleen mij op ,het valt Evert ook op die doorgaans veel nuchterder is in dat soort dingen.
De wolven zijn hier meerdere keren achter de boerderij langs geweest en gespot in de weides op doorreis en je vindt nog wel eens een overgebleven reeënpoot.
En tot nu toe hebben ze ons vee nog met rust gelaten, maar er lopen nog schapen in de buurt Er waren nog wat reeën die ze op konden knabbelen. Maar de reeën zijn zo'n beetje op. Steeds meer schapenboeren die de handdoek in de ring gooien en hun kuddes verkopen. Ook bij hun is de lol van het dieren houden er wel af als je regelmatig 's ochtends schapen aantreft die gedood zijn of dusdanig zijn toegetakeld dat ze geuthaniseerd moeten worden.
De grote groep reeën die regelmatig voor onze boerderij liepen zie je niet meer. Heel af en toe nog een enkele ree die schichtig om zich heen kijkt.
Wij gaan over op een andere bedrijfsvoering en laten de kalveren bij de koeien lopen.
Kleine kalveren zijn natuurlijk kwetsbaar tegenover zo'n wolf ,dus we houden werkelijk waar ons hart vast hoe dit gaat.
Niks beters voor Moeder en Kind om lekker buiten te zijn in de weide, ophokken is geen optie. Ook voor de oudere koeien is het gewoon beter om 's nachts buiten te zijn in weides dan in de ligboxstal. Evenals de veulens dit jaar, de eerste tijd hou je ze nachts nog binnen, maar het is geen doen.Dus hup toch maar naar buiten.
Ze zijn buiten het best af en het gelukkigst.
Ik wil het niet ,maar het beheerst gedeeltelijk toch mijn leven. En met mij vele andere dieren bezitters. Het verdriet, de ommacht.....
De twijfel over wel of niet nog door te gaan met fokken met de paarden ,een aantal paarden verkocht zodat ik toch 's winters stalruimte genoeg heb voor ze binnen.
Eerder liepen ze met een schuilstal hier heerlijk de hele winter buiten ,maar 's winters is hier in een omtrek van 2 km geen enkel dier nachts buiten zodat ik dat risico ook niet meer kan nemen om ze buiten te laten.
Betongaas wat we voor de ligboxenstal openingen moeten gaan maken zodat er toch nog ventilatie voor de koeien is en er niet risico's bestaan zodat de wolf daar binnen gaat dringen. Te gek voor woorden ,maar in Duitsland waar ze ook enorm veel last hebben van de wolf gebeurt dat dus met regelmaat. Ik heb de filmpjes gezien, wolven achter pinken aan die geen schijn van kans hebben in een stal om weg te komen.
Wat zijn de opties dan nog ....ezels houden tussen het vee roept de 1, dikke flauwekul, ezels worden net zo goed gepakt.
Kudde bewakingshonden houden, Tja Het idee is leuk ,maar voor vier wolven heb je toch minimaal al wel 4 honden nodig en aangezien ons vee allemaal niet bij elkaar loopt qua verschillende voedingsbehoeftes , Hoeveel honden moet ik dan wel niet houden
Wolvenomheining! Ook over nagedacht . Maar Afgezien van het kosten plaatje,is ook daar geen beginnen aan met alle houtwallen hier. En daarbij springt meneertje wolf en net zo handig overheen of gaat die er onderdoor als je toevallig net een kuiltje in je grond hebt.
We piekeren nog even verder.... misschien toch maar eens een enorme gracht graven met ophaalbrug..... oh nee helaas ook geen optie, 's winters wel ,dan is hier genoeg water alleen zomers staan de grachten dan droog
De lol van het houden van de koeien en de paarden gaat er op deze manier wel goed af ,zo vreselijk jammer.....