Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Belker

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 14:31

Spannend Alja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 14:33

Wat leuk Alja! Kan je meer vertellen?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 14:38

Spannend Alja, ben benieuwd!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 14:38

Spannend Alja. Laat je ook nog keuren if is dat niet gebruikelijk bij IJslanders?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 14:42

Keuren is zeker wel gebruikelijk bij IJslanders. Al is het maar om spat uit te sluiten.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 14:46

oji schreef:
Spannend Alja. Laat je ook nog keuren if is dat niet gebruikelijk bij IJslanders?

Keuren wordt wel steeds gebruikelijker met IJslanders maar dit is wel de eerste die ik ga laten keuren….

Dus als we eruit komen gezien de prijs en ze wordt goedgekeurd komt ze mijn kant op maar eerst nagels bijten

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 15:47

Ik ben erg enthousiast over een pony die ik tegengekomen ben. Vriendinnen zijn vanaf de filmpjes ook enthousiast. Staat nog niet zo lang te koop en zijn het nog niet helemaal eens over de prijs, dus ben heel klein beetje aan het twijfelen of ik nog even een paar weken ga wachten in de hoop dat ze nog wat wil zakken met risico dat pony straks verkocht is.

Alexios

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 16:16

Hoi allemaal,

Ik kom even binnenvallen voor wat advies. Na het overlijden van mijn paard begin 2023 ben ik weer wat actiever op zoek naar een opvolger. Omdat het 8 jaar geleden is dat ik een paard heb gekocht en wij verder alleen Welsh pony's hebben, heb ik geen idee wat realistische prijzen zijn. In mijn omgeving ook alleen mensen met pony's en dan ben je toch wat andere prijzen gewend. Daarover zou ik graag jullie advies willen

Wat is in deze markt een mooie prijs voor een jaarling hengst, Gelders gefokt? Voor zover nu te zien met voldoende kwaliteit om een leuk sportpaard te worden, maar niet genoeg voor opfok richting de hengstenkeuring.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 16:40

Nynkex01 schreef:
Ik ben erg enthousiast over een pony die ik tegengekomen ben. Vriendinnen zijn vanaf de filmpjes ook enthousiast. Staat nog niet zo lang te koop en zijn het nog niet helemaal eens over de prijs, dus ben heel klein beetje aan het twijfelen of ik nog even een paar weken ga wachten in de hoop dat ze nog wat wil zakken met risico dat pony straks verkocht is.

Oeh Nynke, als ze echt bevalt en ze valt toch enigszins in je budget zou ik niet wachten.

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 17:18

Klopt, heb er op deze manier eigenlijk al te veel laten lopen

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 17:35

Lukasje schreef:
Nynkex01 schreef:

Oeh Nynke, als ze echt bevalt en ze valt toch enigszins in je budget zou ik niet wachten.

"Vroeger" kon je rustig een tijd wachten met de beslissing, maar tegenwoordig niet meer. Dan zijn ze meestal weg.

nereids

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 18:48

Hoi! Tijdje stil meegelezen hebben, heb ik dan toch een vraag voor in dit topic. Ik ben opzoek naar ervaringen met een veulen kopen. Wat waren je afwegingen en waar heb je het wel of niet gedaan? Risico's etc meegenomen in je beslissing. Of wie mag ik via PB er meer over vragen die er ervaring mee heeft?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 18:49

Mag wel naar mij hoor, stuur maar een pb.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 20:36

Zou zeggen stel je vragen hier.

overzee2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 21:04

Spannend Alja, ik ga voor je duimen.

Nynkex01 als de pony je echt bevalt, vrolijk maakt, je kan haar betalen en je kunt leven met de prijs dan zou ik ervoor gaan.
Bijna al mijn paarden en pony’s waren iets duurder dan ik in mijn hoofd had en alles wat ik verkoop is lager hahahaha. Maar als je een echte vriend vindt, ben je de prijs vaak snel vergeten. Behoudens natuurlijk dat je het kunt betalen natuurlijk, je niet krom hoeft te liggen.

Ben het helemaal met Stalnollie eens, vraag het hier, daarvoor is dit topic juist!

De pony die we in januari verkochten had vandaag met zijn nieuwe Amazone haar debuutwedstrijd. Dat ging zo goed, meisje en moeder helemaal blij. Ik werd er zo blij van dat onze schat zo’n nieuw fijn plekje heeft en dat deze nieuwe combi zo fijn gaat. Ze zijn helemaal gek op hem, niet alleen omdat hij zo goed ging op wedstrijd maar ook gewoon omdat het zo’n schat van een dier is. Zo blij dat hij een nieuw hoofdstuk is begonnen met een nieuw gezin. Maakt het allemaal een stuk makkelijker om los te laten.

Onze nieuwe parel gaat ook goed. We gaan er binnenkort even kijken bij de trainingstal.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 22:26

nereids schreef:
Hoi! Tijdje stil meegelezen hebben, heb ik dan toch een vraag voor in dit topic. Ik ben opzoek naar ervaringen met een veulen kopen. Wat waren je afwegingen en waar heb je het wel of niet gedaan? Risico's etc meegenomen in je beslissing. Of wie mag ik via PB er meer over vragen die er ervaring mee heeft?

Er kan n hoop gebeuren tot ze 3 zijn ( ok , daarna ook uiteraard) en dan is het ook de vraag , of het onder het zadel klikt tussen jullie.

Het is natuurlijk hartstikke leuk, ze op te zien groeien en zelf veel aan te leren. En je kunt misschien ee kwaliteitsvol veulen kopen, die je als 3 jarige niet kunt betalen,bij wijze van.
Al kost het ook genoeg totdat ze 3 zijn.

Wat fijn, Overzee *\o/*

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 11:53

Ik ben op zoek naar een gezond en betrouwbaar paard. Mijn grote liefde is de PRE, ik heb al twee merries staan.

Mijn jongste is 2 en daar zit ik de komende twee jaar nog niet op. Mijn andere merrie geniet vooral van buiten ritten.
Maar dat maakt wel dat mijn rijderij er niet van vooruit gaat. Ik wil dus graag meer leren en mezelf ontwikkelen!

Gisteren een eerste bezichtiging bij twee paarden gehad en zaterdag ga ik naar een een tweede keer kijken!

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 12:10

Wat vinden jullie van platvoeten bij een paard? Gisteren bij een 4 jarige gekeken die al xray goed is over de benen. Maar die heeft dus platte voorvoeten. Mijn oude paard is er gezond 19 mee geworden en daarna begon de ellende pas. Alleen wil je hier mee beginnen is de vraag?

Vind het denk ik een minder probleem dan een dikke xray bemerking, maar ben dus benieuwd wat jullie zeggen.

Leuk Balou_k! Als ik niet meer zou willen springen zou ik een PRE ook wel tof vinden.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 12:39

Hoe plat is plat, hoe is de rest van de beenstand (en zijn bouw), hoe beweegt het paard....
Alles staat met elkaar in verbinding. Indien het geen beperking geeft zal het bij een keuring ook geen probleem zijn. Maar vraag is, hoe voel je je er zelf bij?
Want als je nu al denkt: wat als hij er last van gaat krijgen.....dan is dat geen fijn begin lijkt me.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 13:14

Plat is vaak ook kwestie van goed bekappen

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 13:30

Wat is plat plat? En hoe recent bekapt?

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 13:34

paljaslaura schreef:
Wat vinden jullie van platvoeten bij een paard? Gisteren bij een 4 jarige gekeken die al xray goed is over de benen. Maar die heeft dus platte voorvoeten. Mijn oude paard is er gezond 19 mee geworden en daarna begon de ellende pas. Alleen wil je hier mee beginnen is de vraag?

Vind het denk ik een minder probleem dan een dikke xray bemerking, maar ben dus benieuwd wat jullie zeggen.

Leuk Balou_k! Als ik niet meer zou willen springen zou ik een PRE ook wel tof vinden.

Ik heb zelf een oudje staan van 24, gekocht als hij 4 was met platvoeten. Hij is altijd goed bekapt geweest en ijzertje erop om te corrigeren in zoverre het kon. Want een 4 jarige moet je niet teveel meer gaan corrigeren qua stand.
Helaas staat die ook al jaren op vervroegd pensioen wegens hoefkatrol. Dus ik zou er zelf niet meer aan beginnen..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 13:43

Ligt echt aan de mate van platvoeten en ook de rest van de voorbeenstand.

Een 19 jarige die problemen krijgt vind ik niet zo raar..kan los staan van de platvoeten.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 13:57

Ik heb er eentje van 12 met platvoeten, als ik foto's / filmpjes van de oude eigenaren kijk altijd al gehad. Valt niet helemaal te corrigeren, is gewoon zijn beenstand. Wel mooit symmetrisch en geen ondergeschoven verzenen of ander gedoe.

Het heeft in de afgelopen +/- 7 jaar iig niet voor blessures gezorgd, hij begint bij mij ook inmiddels 3de seizoen springen op blote voeten en het gaat super goed. Zal die met 19 wat krijgen dan is het maar zo, valt IMO ook niet meer vast te pinnen aan 1 specifiek gebrek :o

HKO zou ik meer zoeken bij een platte en een stijle voet, die laat ik dan ook liever staan.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 13:59

Inderdaad. Ik ken ze die iets plat staan en mega tactfouten maken, ijzers aftrappen en om de haverklap onregelmatig zijn. En ook met flinke platvoeten die dus keurig in balans zijn, nooit tactfouten maken en ook nooit kreupelen. Geen idee hoe dat met de jaren ontwikkelt (verschilt per paard). Maar dat is ook erg afhankelijk van management en rijerij.

Als je een paard met dergelijke voeten koopt, dan weet je nu eenmaal dat daar extra aandacht naar uit gaat. Als het een goed dier is verder, met correcte beenstand etc. dan durf ik zoiets wel aan. Maar ik e.e.a. is ook afhankelijk van de smid die je hebt.