Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 16:27

sterregoud schreef:
Een poosje terug was er iemand in Drenthe die ‘s avonds zijn pony’s wilde binnenzetten en toen bleek er al eentje gepakt door de wolf en overleden.
Dus zelfs ‘s nachts op stal is al niet meer voldoende om je beestjes veilig te houden.

Ik ben het ermee eens dat je moet doen wat je kan om je dieren veilig te houden. Maar ik houd niet van het vingerwijzen naar de eigenaar, je kan niet zien of iemand financieel of anderszins in staat is dit het hoofd te bieden.

Je kan de eigenaar ook niet altijd vrijpleiten.
Weet je nog welke pony dat was trouwens en waar?

Zag net dat eind juli ook een derde pony van Mekel is gepakt |(

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 16:31

Wintu schreef:
Mijn paard staat op dat kaartje aan de linkerkant, midden in de cirkel van alle aanvallen. Ze gaan naar binnen wanneer er geen toezicht is. Normaliter gingen ze met heet weer in de nacht naar buiten, dat kan niet meer. Kunnen ze niet voor het donker binnen, dan blijven ze de dag op stal en benen strekken op de paddock, maar gelukkig komt dat bijna nooit voor. Maar buiten blijven met schemering in de ochtend of avond en in het donker, nope. Te gevaarlijk.

Uiteindelijk denk ik dat de pony hier, achteraf bekeken, liever wat vaker binnen staat, dan de angst moet hebben van wolven en zo aan zn eind moet komen als de pony verderop.

Wat een nachtmerrie zeg... :( Hopelijk kun je ze zo veilig houden. Lijkt me wel heel eng als dat zo om je heen gebeurd.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 16:32

Ik snap heel goed dat je dat doet Wintu. Zeker als je midden in zo’n gebied zit.
Zo proberen wij ook risico’s af te wegen.

Zo’n verhaal in Wapse stemt me dan extra pessimistisch, want ookal ben je thuis, ben je er zelfs bij, is het licht, dan zijn je dieren alsnog de Sjaak.

Heb je een plan wat te doen als de wolf als je thuis bent bij jullie weiland verschijnt? (Serieus en normaal bedoeld)

Ik heb een riek naast de achterdeur gezet, maar dat zal ook niet veel uithalen.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 16:34

[/quote]
Zag net dat eind juli ook een derde pony van Mekel is gepakt |([/quote]

Een derde ?!?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 16:35

SunnyHorse schreef:
Ik snap heel goed dat je dat doet Wintu. Zeker als je midden in zo’n gebied zit.

Zo’n verhaal in Wapse stemt me dan extra pessimistisch, want ookal ben je thuis, ben je er zelfs bij, is het licht, dan zijn je dieren alsnog de Sjaak.

Heb je een plan wat te doen als de wolf als je thuis bent bij jullie weiland verschijnt? (Serieus en normaal bedoeld)

In mijn geval hoop ik toch dat ik de wolf afschrik en die er vandoor gaat. Wat bij een normale omheining misschien eerder gebeurd omdat hij er dan ook uit kan.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 16:37

SunnyHorse schreef:

Zag net dat eind juli ook een derde pony van Mekel is gepakt |([/quote]
.
Een derde ?!?[/quote]
24 juli, zal even bericht zoeken of ik heb fout gekeken, zal even zoeken.

Nou kan het zo 123 niet terug vinden, misschien verkeerde datum :o?
Laatst bijgewerkt door Wintu op 04-08-23 16:43, in het totaal 2 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 16:38

Jessix schreef:
DuoPenotti schreef:
Dus jij hebt zomaar duizenden euro's liggen? Vele duizenden?

Ik denk dat er wel meer mensen die meer willen doen, maar als je dat niet op de bank hebt staan?
Wetende dat het geen nut heeft ook nog niet.

Als die lui die nu die rechtzaak aangespannen hebben dat eens uit eigen knip zouden moeten betalen
Dan denk ik ineens dat ze veel stiller worden

Echt ik zou niet weten wat te doen hier, echt niet.
Ja draadje onder en boven, dat is in geld nog wel iets te doen, maar heeft nul nut, gewoon 0

Wat ik te besteden heb is hier niet van belang. Ik zal wel alles doen om ze zo veilig mogelijk te houden. Daar is afgelopen winter al een begin mee gemaakt. Het is voor mij steeds monitoren en keuzes maken tussen welzijn en gevaar. (ook mijn paarden liepen 24/7 buiten met de stallen open) Als ik zelf niets zou kunnen op mijn eigen terrein dan zou ik bijvoorbeeld ook bereid zijn om ze ergens anders te stallen waar het veiliger is. Maar dat is hoe ik er zelf in sta.

Als ik kijk naar het kaartje wat Wintu net plaatst en zo was er ook dat dorpje in België waar er 12 liepen, dan zou ik geen oog meer dicht doen met een shetlander achter een enkel stroomdraadje.

De situatie gaat niet veranderen. Het moet echt nog veel erger worden wil de overheid pas ingrijpen. Ik zou niet willen dat mijn dieren daar de dupe van worden en ik daar niets aan probeer te doen.

Wat iemand te besteden heeft is wel van belang.
Want je praat al snel over 10.000 en meer.
Dat dat van belang is :j
En als je het dan zo niet doet dan l.llen ze mensen over je, ja eigen schuld hij deed niks....

Ik zou ook geen oog meer dicht doen.
Maar ook overdag nooit meer gerust zitten.
Wat je ook omheind, het is nooit goed, nooit.
Schijnveiligheid, daar praat men over.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 16:43

DuoPenotti schreef:
Wat iemand te besteden heeft is wel van belang.
Want je praat al snel over 10.000 en meer.
Dat dat van belang is :j
En als je het dan zo niet doet dan l.llen ze mensen over je, ja eigen schuld hij deed niks....

Ik zou ook geen oog meer dicht doen.
Maar ook overdag nooit meer gerust zitten.
Wat je ook omheind, het is nooit goed, nooit.
Schijnveiligheid, daar praat men over.

Ik schrijf wat ik te besteden heb is hier niet van belang.

En ik zeg nergens eigen schuld. Ik zou het mezelf niet vergeven als ik niets zou doen. Jij hebt ook een degelijke omheining. Je paarden komen of kunnen dus naar binnen, begrijp ik? En je bent veel thuis. Dat is al heel wat anders dan een shetlander 24/7 op een stukje land achter een stroomdraadje. En dan nog zeg ik niet eigen schuld. Ik zou dat zelf alleen nooit zo afwachten. Maar goed, dat is dus dan een afweging die je als eigenaar zelf maakt.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 16:47

SunnyHorse schreef:

Nee niks. Denk niet dat je heel veel kunt. Ik denk dat de paarden ook compleet in paniek zijn.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 16:58

Nee ik hoef jou portemonnee niet te kennen. :D
Maar voor vele is dat denk ik wel een dealbreaker. Voor iets wat meerdere malen bewezen niet werkt.

Maar ook al heb je de centen wel, hoe zit dat met buren?
Daar heb je toch ook mee van doen in veel gevallen.

Ik zal even een kaartje van hier plakken. Voor wat ik bedoel.
Roze zijn de tuinen van de buren hier. Waar ook kinderen spelen.
Daar kan ik toch echt geen schrikdraad maken? Zij spelen tot aan ons hekwerk.
Turquoise is de weide van de buren, daar mag ik misschien nog wat? Misschien.
Hebben jullie geen buren of alleen maar weiland er naast?

Gele is onze oprit, wil ik daar 3 lagen bovenop naar buiten past de auto er niet meer en zeker de vrachtwagen niet.

En in totaal is het maar 870 meter ook...

En nu in de zomer staan ze in een ander gedeelte in de weide dan in de winter.

Afbeelding[/url]

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 17:10

Wintu schreef:
sterregoud schreef:
Een poosje terug was er iemand in Drenthe die ‘s avonds zijn pony’s wilde binnenzetten en toen bleek er al eentje gepakt door de wolf en overleden.
Dus zelfs ‘s nachts op stal is al niet meer voldoende om je beestjes veilig te houden.

Ik ben het ermee eens dat je moet doen wat je kan om je dieren veilig te houden. Maar ik houd niet van het vingerwijzen naar de eigenaar, je kan niet zien of iemand financieel of anderszins in staat is dit het hoofd te bieden.

Je kan de eigenaar ook niet altijd vrijpleiten.
Weet je nog welke pony dat was trouwens en waar?

Zag net dat eind juli ook een derde pony van Mekel is gepakt |(

Volgens mij was dat midden of noord Drenthe, en had hij 3 pony’s waar er nu 1 dood van was. De precieze gegevens weet ik niet meer.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 17:13

Ik word er zo verdrietig en moedeloos van.
Ik vertelde op sociaal media iemand van vandaag, jochie van 8 vind pony dood, zegt die persoon ‘ van natuurdocumentaires raak je ook niet getraumatiseerd ‘. Hallo, het is zijn eigen dier, buiten huisdier, liefde . Echt ik snap mensen niet meer. En het doet me ook pijn hoe gevoelloos en zonder enige inleving mensen reageren.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 17:14

Ik snap je hoor, DP. De reden waarom ik nog niet zo'n heining heb is omdat mijn katten en hond hier ook los rond lopen, naast al het andere wild wat wel welkom is. Daarbij heb ik ook mijn vraagtekens over het onderhoud, wat kan ik doen om onderdoor graven te voorkomen, etc.? Gaas ingraven is hier in het bos bijvoorbeeld al heel lastig met al die bomen. Veel geld en dan nog niet 100% safe. Ik heb wel buren, maar die zitten niet naast de omheining van de paarden, dus ik heb wat dat betreft wel de vrijheid om het aan te passen zoals ik wil/kan. (de bospercelen grenzen aan elkaar, maar mijn woon- en paarden gedeelte zit in het midden van het perceel)

Maar ja, als er links en rechts van me dieren opgegeten worden dan zou ik toch wel wat moeten. Het is gewoon een afschuwelijke situatie. |o

In jouw geval zou je met een dubbele omheining moeten gaan werken. Dus binnen je eigen perceel met stroom gaan werken. Wordt je ook niet vrolijk van, dat snap ik. :)

En waar ik dan ook aan denk, is inderdaad dat wanneer je dan wel een wolf in je omheining hebt je hem er ook niet meer zo makkelijk uitkrijgt en dan heb je dus de situatie zoals in Drenthe.

DuoPenotti

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 17:19

Ja een wolven track :D **\O/**

Ja echt het is toch geen doen.
16,500 voor 1 hectare, dus x 3.

En dat is lekker onveilig want zie de paardenbenen al hangen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 17:28

DuoPenotti schreef:
Ja een wolven track :D **\O/**

Ja echt het is toch geen doen.
16,500 voor 1 hectare, dus x 3.

En dat is lekker onveilig want zie de paardenbenen al hangen.

Snap dat je dat niet ziet zitten. En zoals ik al schreef vind ik jouw locatie al best veilig, ook omdat je veel thuis bent.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 17:31

Ik weet dat we al meer hebben dan vele andere aan omheining.
Maar als er hazen onder het hekwerk door kunnen kan een wolf het ook. Zo simpel is het gewoon.

Maar goed dan ben je thuis, wat dan?
Paarden over de zeik, die die maar eens veilig binnen te krijgen zonder zelf omver gelopen te worden of gegrepen.
Dan staat de achterdeur hier vaak open, dus honden buiten. Dat is dan al 2 honden dood...

Echt, man man wat een ellende toch... |( |( |( |(

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 17:45

Mensen roepen op sm nu ook dat je als hobby houder maar een paar van die kudde beschermingshonden moet aan schaffen en anders maar moet stoppen met je hobby..

Er word zo makkelijk gedacht door iedereen zonder dieren.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 17:51

Als je dan foto kan plaatsen deze erbij zetten
Laat ze de waarheid maar zien.
Dat is het enige wat ons kan helpen, de waarheid zoveel mogelijk plaatsen.

Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 17:58

sterregoud schreef:
Ik word er zo verdrietig en moedeloos van.
Ik vertelde op sociaal media iemand van vandaag, jochie van 8 vind pony dood, zegt die persoon ‘ van natuurdocumentaires raak je ook niet getraumatiseerd ‘. Hallo, het is zijn eigen dier, buiten huisdier, liefde . Echt ik snap mensen niet meer. En het doet me ook pijn hoe gevoelloos en zonder enige inleving mensen reageren.

Wat zei je, jou partner/kind mag ook overreden worden door een auto voor jou ogen, zie je ook zo vaak in films....

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 18:03

DuoPenotti schreef:
Ik weet dat we al meer hebben dan vele andere aan omheining.
Maar als er hazen onder het hekwerk door kunnen kan een wolf het ook. Zo simpel is het gewoon.

Maar goed dan ben je thuis, wat dan?
Paarden over de zeik, die die maar eens veilig binnen te krijgen zonder zelf omver gelopen te worden of gegrepen.
Dan staat de achterdeur hier vaak open, dus honden buiten. Dat is dan al 2 honden dood...

Echt, man man wat een ellende toch... |( |( |( |(

Ik snap ook prima dat je niet wilt investeren in een heel perceel omheinen als het toch niet 100 % garantie geeft. Voor paarden vind ik het sowieso niet handig, aangezien ze gewoon door de draden gaan rennen in paniek.

Is het misschien een idee om de buitenbak buitenom te voorzien van raster? Weet niet wat voor bakranden je hebt? Dan kan je bij noodgevallen, als een wolf zeer nabij is gesignaleerd en je vertrouwd het niet, ze dan daar zetten en in de nachten binnen met de deuren dicht.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 18:06

Bakrand is lint
Maar ik zet ze toch buiten om gras te eten. Niet om in de bak te staan.
ja sorry ben geen paddock mens....
Plus stuk richting schuilstal moet er dan ook nog bij. Dus rond de 1700m2.
En ik kijk daaropuit vanuit de kamerraam, zit ik daar tegen een hekwerk aan te kijken... gezellig
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 04-08-23 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 18:09

DuoPenotti schreef:
Bakrand is lint
Maar ik zet ze toch buiten om gras te eten. Niet om in de bak te staan.
ja sorry ben geen paddock mens....
Plus stuk richting schuilstal moet er dan ook nog bij.
En ik kijk daaropuit vanuit de kamerraam, zit ik daar tegen een hekwerk aan te kijken... gezellig

Ik zeg enkel bij noodgevallen he ;)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 18:10

hoe weet jij wanneer er een noodgeval gaat zijn? :)

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 18:12

DuoPenotti schreef:
Als je dan foto kan plaatsen deze erbij zetten
Laat ze de waarheid maar zien.
Dat is het enige wat ons kan helpen, de waarheid zoveel mogelijk plaatsen.

Spoiler:
[ Afbeelding ]

Spoiler:
[ [url=m/qxxGvq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Voor velen maakt het niet uit dit soort beelden, is immers 'maar' een dier. Er zal eerst een kind of wat ook gegrepen moeten worden, eer men iets gaan doen. Dit soort beelden gaat het hem niet doen helaas. Er circuleren al heel wat ellendige beelden rond en het maakt tot dusver niet uit. Men wordt er ook ongevoelig voor.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 18:15

Al denk ik dat sommige deze beelden ook niet kennen.
Die zie je niet in de gewone media.

En nee er zijn er die geven nergens niks om.
Die zullen nog wel wijzen als er een kind gebeten word.
Er lopen meer gekken los dan er vast zitten zullen we maar zeggen....