Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 11:03

Ja idd dat viel me ook al op. Heel tegenstrijdig. De reacties op Facebook zijn trouwens tenenkrommend. Mensen nemen het duidelijk niet serieus.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 11:39

Zichtmelding Vierhouten nabij hondenloopgebied.
Citaat:
Vierhouten Gelderland
22-08-2024
09.00 uur

Wolf op heide tussen vierhouten en Nunspeet. Goed zichtbaar vanaf losloop gebied. Eerst honden veilig gesteld. Daarna was hij verdwenen liep op glooiend landschap. Was te laat voor foto.

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/4FQK9a ... tid=WC7FNe

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 11:44

SusanH schreef:
Ja idd dat viel me ook al op. Heel tegenstrijdig. De reacties op Facebook zijn trouwens tenenkrommend. Mensen nemen het duidelijk niet serieus.

Nee veel denken echt dat het een soort herdershond is die je wel even wegjaagt.

Gisteren sprak ik een man bij mij in de buurt die vertelde ‘s avonds laat nog dieper het bos in te gaan voor een laatste wandeling met zijn oppas hond. Voor de wolf is hij niet bang, die zou eerder bang voor hem zijn. Toen ik aangaf dat het bij deze wolven op de UH zeker niet het geval is wuifde hij dat net zo makkelijk weg.

Je hoeft echt niet in de paniek te schieten en de deur niet meer uit te komen maar even nadenken over maatregelen die je zou kunnen nemen of risico’s die je zou kunnen verminderen is hier wel op zijn plaats.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 16:44

Nou dat precies. De Rijnpost heeft het overgenomen en ook op Facebook geplaatst. Daar denken mensen dat een zwijn gevaarlijker is. Ik denk dat we richting een kantelpunt gaan. Als er nog meer en grotere roedels komen en het wild steeds meer opraakt, plus ze moeten steeds meer vechten om een plekje dan gaan ze ook stedelijk gebied meer in en worden de confrontaties met huisdieren en mensen steeds frequenter. Dat gaat niet leuk worden.

tienus63

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 18:46

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 19:23

Let op schokkend filmpje via de link van bron St. Wijs met Wolven
Link naar filmpje staat niet rechtstreeks in deze post, is alleen via Facebook link via pagina Wijs met wolven aan te klikken.

Citaat:
TERRITORIAAL WOLVENGEDRAG

Let op: filmpje is niet prettig om te zien!
Het is niet onze gewoonte om schokkende beelden te tonen. Echter, nu willen wij toch dit filmpje delen. Om bewustwording te creëren en aanzien van territoriaal gedrag dat wolven kunnen vertonen. Dit seizoen zijn er weer volop welpen geboren bij de roedels die in ons kleine landje aanwezig zijn. Deze welpen zullen de komende tijd steeds vaker met de oudere dieren op pad gaan. Ondertussen zullen welpen van voorgaande jaren langzamerhand de roedel gaan verlaten, om op zoek te gaan naar een leefgebied om een eigen roedel te stichten.
Ons land is klein, de natuur is zeer beperkt en het aantal wolven is in drie jaar tijd flink toegenomen. Dat zijn allemaal ingrediënten voor eveneens een toename van territoriaal gedrag. En dat gedrag beperkt zich niet alleen tot wolven, maar richt zich ook op honden.
In Scandinavië komt het regelmatig voor dat (jacht)honden sneuvelen doordat ze door wolven gegrepen worden.
De natuur in Nederland is veel kleinschaliger en veel drukker bezocht door mensen die daar wandelen of fietsen met hun hond. En ondertussen wordt het vanuit de wolvenroedels ook drukker. Dit geeft een steeds hoger risico ten aanzien van confrontaties tussen wolven en honden.
Wij willen geen paniek zaaien, maar wij willen deze realiteit wel onder de aandacht brengen. Te veel mensen hebben nog niet in de gaten wat zich in hun wandelgebied afspeelt. Daarom delen wij dit filmpje toch. Wolven hebben vele natuurlijke gedragingen. Dit is één van de aspecten daarvan die voor een druk en klein land als Nederland extra zorgelijk is.
Wie het filmpje wil delen, graag de toelichting erbij delen!

Het is in NL al eerder voorgekomen dat men het vermoeden had dat een wolf door andere wolven werd gedood. Deze wolf is op 1 december 2023 gevonden. Zie:

https://www.destentor.nl/nunspeet/wolf- ... /#:~:text=©%20Getty%20Images-,Wolf%20bij%20Elspeet%20waarschijnlijk%20eerste%20in%20Nederland%20die%20door%20soortgenoot,in%20de%20bossen%20bij%20Elspeet.

Dit is de vertaling van de ondertiteling van het filmpje:
Eén wolf van de Eureka roedel is te ver in het territorium van van de Raiders roedel terecht gekomen en moet nu de prijs betalen.
Hij probeert terug te vechten, maar delft het onderspit.
Het grootste gevaar voor wolven hier zijn andere wolven.
Conflicten tussen verschillende wolvenroedels veroorzaken de meeste dodelijke wolven slachtoffers.
En terwijl Arctische wolven (Poolwolven) in het wild 12 tot 13 jaar oud kunnen worden, leven slechts weinigen langer dan vijf jaar.
Alleen rondzwerven kan dodelijk zijn in het Poolgebied.
Zal Sneeuwwitjes roedel haar en haar welpen op tijd vinden?

Bron wijs met wolven
https://www.facebook.com/share/v/fLPa5a ... tid=WC7FNe

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 19:29

Wat een naar filmpje, ik heb hem afgezet. Je moet je toch niet voorstellen dat je eigen hond of ander (huis)dier daar zo ligt te spartelen :n ;(

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 19:32

Ik zag hem ook net voorbij komen. Ik kan er ook niet naar kijken.
Verschrikkelijk.

Maar wel wat het is...

Nu tijd dat de nos of nu.nl dat eens uitzend...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 19:34

Naar om te zien, maar zo gaan ze dus ook met schapen en andere dieren om.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 19:35

Ik heb het niet eens gekeken. Alleen eerste beeld gezien. Ik vond de waarschuwing meer dan genoeg over de inhoud zeggen.
Maar de kans dat Fikkie en Wodan zo erbij komen te liggen wordt alleen maar groter in Nederland.

Ik vraag me altijd af als de reclame van de honden tracker voorbij zie komen, of honden eigenaren die in de bossen lopen met hun hond waar regelmatig wolven gezien worden, hun hond een tracker laten dragen.
AirTag heeft waarschijnlijk geen nut als je hond wordt meegenomen door een wolf.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 19:44

Korte blik op geworpen maar ik hoef het ook niet te zien. Net als dat filmpje van die hond die aangevallen wordt terwijl hij aan de ketting ligt op het erf… kan het niet aanzien.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 20:04

Iemand schreef in de berichten dit erbij, hoe treffend!

"Heftig filmpje, en dan hoor ik in gedachte de experts en deskundigen ons wijsmaken "ze kwispelen, willen gewoon spelen" niks aan de hand"

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-24 20:28

Facebookpagina Utrechtse heuvelrug:

- Bericht van de Provincie Utrecht -

Advies Provincie: Fiets in groepjes door het bos
Van ouders die op de Utrechtse Heuvelrug wonen ontvangen provincie en gemeenten signalen dat zij bezorgd zijn over de veiligheid van de routes van en naar school en buitenschoolse opvang. Tijdens de zomervakantie vonden er in het bos incidenten plaats met een wolf.

Wat nu te doen als de fietsroute naar school en de BSO door het bos loopt?
Het advies is om als dat kan te kiezen voor een route buiten het bosgebied om. Dat zal niet altijd mogelijk zijn. Wolvendeskundigen geven aan dat wolven van nature niet snel groepen mensen zullen benaderen. Het advies is om in groepjes van en naar school te fietsen. Voor kinderen onder 10 jaar is het advies om hen onder begeleiding van een volwassene naar school te laten gaan.

Wolf gezien?
Het is belangrijk om dan een melding te maken bij het Wolvenmeldpunt https://wolvenmeldpunt.geowebonline.nl/ ... 2b0b0a7e0f. Zo ontstaat er inzicht waar de wolven zich in het gebied bevinden.

Daarnaast is het belangrijk om de richtlijnen te volgen en deze aan kinderen te vertellen: Wat te doen als je een wolf ziet? https://www.provincie-utrecht.nl/onderw ... er-de-wolf

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 20:37

Quote van diezelfde website:

Citaat:
Kan ik met mijn hond de natuur in? 
Er is een noodbevel van kracht voor Landgoed Den Treek-Henschoten vanwege de aanwezigheid van een wolvenpaar met welpen in het gebied. Om die reden is het tijdelijk niet toegestaan om dit gebied te bezoeken.

We adviseren dringend niet met jonge kinderen of honden de bossen in te gaan in de gemeente Zeist, gemeente Woudenberg, gemeente Leusden en gemeente Utrechtse Heuvelrug.

Buiten deze gemeenten geldt het dringende advies niet, maar is het wel verstandig om honden aan te lijnen en dichtbij te houden. Ook in hondenlosloopgebieden.

Als je het allemaal doorleest dan lijken ze toch echt wel de ernst van de situatie in te zien.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 21:06

Ja maar het staat verder nergens aangegeven. En het wordt minimaal gecommuniceerd. Buiten dat denk ik, ik wil gewoon met mijn hond in het bos kunnen wandelen. Uiteraard ben ik meer waakzaam. Maar als het er op aankomt dat wij door wolven niet meer het bos in zouden kunnen of mogen dan weet ik niet wat ik ga doen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 21:09

Ja ik kan niet anders. Dan moet ik echt met de auto naar het dorp rijden of langs de provinciale weg gaan lopen. Ik heb een hond van 10 maanden en maak best wat kilometers elke dag. Moet er niet aan denken dat ik helemaal het bos niet meer in zou kunnen.

De communicatie is inderdaad minimaal. Ook helemaal geen stand van zaken in de krant oid.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 21:17

Onali schreef:
Facebookpagina Utrechtse heuvelrug:

- Bericht van de Provincie Utrecht -

Advies Provincie: Fiets in groepjes door het bos
Van ouders die op de Utrechtse Heuvelrug wonen ontvangen provincie en gemeenten signalen dat zij bezorgd zijn over de veiligheid van de routes van en naar school en buitenschoolse opvang. Tijdens de zomervakantie vonden er in het bos incidenten plaats met een wolf.

Wat nu te doen als de fietsroute naar school en de BSO door het bos loopt?
Het advies is om als dat kan te kiezen voor een route buiten het bosgebied om. Dat zal niet altijd mogelijk zijn. Wolvendeskundigen geven aan dat wolven van nature niet snel groepen mensen zullen benaderen. Het advies is om in groepjes van en naar school te fietsen. Voor kinderen onder 10 jaar is het advies om hen onder begeleiding van een volwassene naar school te laten gaan.

Wolf gezien?
Het is belangrijk om dan een melding te maken bij het Wolvenmeldpunt https://wolvenmeldpunt.geowebonline.nl/ ... 2b0b0a7e0f. Zo ontstaat er inzicht waar de wolven zich in het gebied bevinden.

Daarnaast is het belangrijk om de richtlijnen te volgen en deze aan kinderen te vertellen: Wat te doen als je een wolf ziet? https://www.provincie-utrecht.nl/onderw ... er-de-wolf

Dat is toch gewoon helemaal van de zotte. Dus als je kind gegrepen wordt en niemand mee heeft om te fietsen, wordt straks ook afgefakkeld.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 21:45

Wintu schreef:
Dat is toch gewoon helemaal van de zotte. Dus als je kind gegrepen wordt en niemand mee heeft om te fietsen, wordt straks ook afgefakkeld.

Nou zeg dat! Hoe kun je nu nog met droge ogen beweren dat het een goed idee is om de wolf opnieuw te ontvangen in NL? Hoe dan, nadat ze eerst dood en verderf zaaien onder de weidedieren, met hartverscheurende taferelen. Om vervolgens huisdieren letterlijk uit de handen te grissen én nu de ‘veilige’ wereld van onze kinderen af te nemen…. Ongelofelijk!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 22:34

Geit aangevallen Uddel
Citaat:
Uddel Gelderland
22-08-2024
04.30 uur.
Zichtmelding wolf tijdens aanval op geit

Hallo afgelopen nacht heeft bij ons in uddel de wolf onze geit gepakt. We waren wakker om ons zoontje een fles te geven dus mijn man heeft geschreeuwd en naar beneden gerend en daardoor leeft die nu nog.
Bij12 is geweest
Geit zijn strottenhoofd is doorgebeten en heeft meerdere hechtingen we hopen dat die het overleefd.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Filmpje via bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/rL5bzG ... tid=WC7FNe

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 22:43

Zichtmelding Heerde
Citaat:
Heerde, Gelderland
22-8-2024
7.30

Zichtmelding wolf

Renderklippenpad Heerde tegenover begraafplaats Engelsmankamp op het zandpad waar het bankje staat. Zichtmelding op ca 25 meter afstand tijdens het fietsen vanochtend met de hond. Heb vaker wolfen gezien en ben er dan ook van overtuigd dat dit er één was.

meldingen graag zo snel mogelijk naar dit nummer. +31 617018889

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/zdEaed ... tid=WC7FNe

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 23:13

Twee wolven Grolloo, ze vinden de trekker wel leuk zo op de video te zien.

Citaat:
Grolloo, Drenthe
22-8-2024
22.45

Zichtmelding twee
Wolven.

meldingen graag zo snel mogelijk naar dit nummer. +31 617018889

Afbeelding
Afbeelding

Video vanuit trekker via bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/KHpe9a ... tid=WC7FNe

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 23:15

Nou, tijd dat Johan Derksen gaat mopperen op nationale tv.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 23:21

Dat doet ie al een hele tijd.
Maar hij wordt uit gelachen door Genee en de rest. Die lachen het weg of tetteren er door heen.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 02:05

Wandelaar met hond aangevallen en gedood door Limousin koeien.

https://nos.nl/artikel/2534198-wandelaa ... r-runderen

Nu zijn Limousin koeien (met kalveren) sowieso iets waar ik niet zomaar met de hond bij in zou stappen, maar zou het kunnen dat deze dieren nu beschermender en agressiever zijn door de wolf? Zou me niets verbazen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 03:01

Vleeskoeien zijn niet zo lief. Daar heb ik wel ontzag voor. De manier van houden zorgt voor "wilde" koeien die als kudde optreden tegen een bedreiging. Een hond zien ze zeker als bedreiging. Daar hoeft geen eerder contact met een wolf aan vooraf gegaan zijn. De blond d'aquitaines hier in de straat hebben nog nooit een wolf gezien maar reageren zeker op mijn herdershond. Vooral als de kalfjes klein zijn beschermen ze heel extreem.

Net als bij verschillende paardenrassen zit er bij koeien ook veel verschil in de karakters.
Vleeskoeien zijn de wilde mustangs, melkkoeien de trouwe haflingers. Naja, zoiets...