Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 19:37

ikke schreef:
Dat je het zelf niet kunt wil niet zeggen dat je er geen begeleiding bij kunt hebben.
Ik heb ze bij bosjes langs zien komen, de situaties die volgens jullie godsonmogelijk en levensgevaarlijk zijn. Maar in tegenstelling tot jullie speculatieve uitgangspunten ging dat in alle gevallen prima omdat die personen de juiste begeleiding hadden om het tot een goed einde te brengen EN niet zoveel haast als sommigen hier.....

Tja als instructeur en probleem oplosser heb ik veelal de andere kant gezien. Het is maar vanuit welk perspectief je iets bekijkt. ;) Het vervelende is alleen dat het paard altijd de verliezer is.
Had trouwens in de meeste gevallen niks met haast te maken maar echt met een gebrek aan ervaring.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 19:48

Elisa2 schreef:
ikke schreef:
Dat je het zelf niet kunt wil niet zeggen dat je er geen begeleiding bij kunt hebben.
Ik heb ze bij bosjes langs zien komen, de situaties die volgens jullie godsonmogelijk en levensgevaarlijk zijn. Maar in tegenstelling tot jullie speculatieve uitgangspunten ging dat in alle gevallen prima omdat die personen de juiste begeleiding hadden om het tot een goed einde te brengen EN niet zoveel haast als sommigen hier.....

Tja als instructeur en probleem oplosser heb ik veelal de andere kant gezien. Het is maar vanuit welk perspectief je iets bekijkt. ;) Het vervelende is alleen dat het paard altijd de verliezer is.
Had trouwens in de meeste gevallen niks met haast te maken maar echt met een gebrek aan ervaring.

Dat is ook logisch; degenen die het voor elkaar hebben, hebben geen problemen die opgelost moeten worden.

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 21:07

Ik wilde me hier melden omdat ik op zoek ben naar een leuke jonge D pony met goed papier, om in de toekomst hopelijk mee te rijden en te fokken.
Maar ik zie dat ik midden in een discussie beland ;)
Ik ben blind en kocht twee jaar geleden een driejarige die 10 keer onder het zadel was geweest. Iedereen verklaarde me voor gek. Maar heb alles met m’n instructrice gedaan, zij reed haar eerst iedere week bij en als we iets nieuws moeten leren, stapt ze er nog steeds ook eerst een paar keer op. Ze heeft nooit een stap verkeerd gezet. Ja heb vast genoeg fout gedaan in haar opleiding, maar eerlijk, de oudere paarden die ik heb gereden Ontbrak in de basis ook vaak genoeg aan. Ik ben in ieder geval blij met mijn paard en dat is wederzijds denk ik.
Heb wel een tijdje bij iemand gelest die haar ook bij reed en alleen maar commentaar had, als ik het zelf niet kon had ik dit paard niet moeten kopen… nou ik ga het nu dus gewoon weer doen :')
Vanochtend naar een valkje wezen kijken maar helaas geen goede beenstand, dus weer verder zoeken

MyWishMax

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 21:19

Hoe doe je dat, zo'n bezichtiging als je blind bent? Dat vind ik heel boeiend als je daar wat meer over uit wil leggen? Je neemt waarschijnlijk iemand mee, maar waar let jij zelf op en hoe? :D

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 21:37

Nou idd dat boeit mij ook enorm. En hoe rijd je dan, altijd met iemand die zegt waar de letters zijn of hoe groot de bak is? Maar het lijkt me dat je echt een enorm vertrouwen moet hebben in het paard waar je op zit? Onwijs knap in ieder geval!

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 23:03

Ik rijd ook wel alleen, Maar als ik een proefje wil rijden, moet er wel iemand bij zijn die roept bij welke letter ik ben ja. Bezichtigen doe ik eigenlijk altijd in m’n eentje. nam vroeger altijd paardenmensen mee, Maar die hebben dan gelijk een mening en wil dat het voor mezelf goed voelt. Ik ga met mijn ouders die niks van paarden weten. Eerst gewoon wat tutten en wandelen om te kijken of het gevoel goed is. Benen afvoelen hoe de stand is. Eventueel proefrijden aan de longe als paard al onder het zadel is. Vind ik hem leuk, dan maken we wat filmpjes stap en draf rechtuit op het harde, volte op het zachte en liefst ook op het harde maar daar is niet altijd ruimte voor, die ik dan naar vriendinnen stuur een is fysiotherapeut andere bijna afgestudeerd dierenarts. Alles gaat ook naar mijn Smid dierenarts en andere fysio. Zijn die enthousiast, dan ga ik pas kijken met iemand die er verstand van heeft, en eventueel keuren. Deze hadden we wel filmpjes en standfoto’s van gemaakt, Had zelf wel gevoeld dat ze koehakkig stond. Dat bevestigden mensen naar wie ik filmpjes en standfoto stuurde

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 08:51

Dat pak je goed aan, Nynkex01. Je komt dus al een heel eind bij je eigen eerste bezichtiging.

Vind het heel interessant, ben je instagram ook gaan volgen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 09:03

Inderdaad knap als je blind bent. :-)

Zo te lezen heb je er altijd erg goede begeleiding bij gehad, dat scheelt al enorm denk ik. En uiteraard zijn er genoeg oudere paarden waarbij de basis niet in orde is, daar is het dan niet bij goed gegaan.

Zoek je nu een pony voor er bij, of is het paard verkocht?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 10:41

Interessant Nynke! Leuk dat je ons inkijkje wilde geven hierover. Ik ga ook even volgen :j
Ben benieuwd of je wat gaat vinden!

Ene jonge paard is de ander ook niet. Vaak merk je wel aan kleine dingen wat voor een vlees je in de Kuip hebt bij een jong paard en hoe braaf ze zijn/worden. Tuurlijk blijft altijd een jong paard, en ongeacht van hoe braaf ze zijn verdienen ze altijd een solide basis. Een “onervaren” iemand kan met een braaf jong dier goed gaan onder goede begeleiding. Maar dat betekent vaak: gas terug nemen omdat je altijd minder ziet dan een getraind oog. Veel mensen overschatten zichzelf vaak. Vraag me af of ik ook getraind genoeg ben. Mijn paard ging wel goed eigenlijk van 1 jaar tot het moment van zadelmak maken. Ze wist dat ze mocht reageren en zich uiten als ze iets spannend vond, maar kon wel weer stabiliseren. Soms met wat extra begeleiding. Als ik terugkijk, heb ik wel eens wat verkeerd aangepakt ja. Soms twijfel ik ook of ik capabel genoeg ben. Iedereen zegt van wel. Maar ik heb liever dat m’n ego ingedeukt wordt dan dat een toekomstig paard ongelukkig is. We vragen zoveel van die beesten. Kan niet zo zijn dat ons ego daarboven komt te staan. Ik denk dat de directe omgeving in het algemeen vaak niet kritisch genoeg is uit angst iemands emoties niet te kwetsen.

Geen zorgen, voorlopig nog ff geen eigen paard. En de komende periode ben ik betrokken bij jonge dieren met veel begeleiding dus ik beloof plechtig geen dieren te verkloten :Y)

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 10:57

Gas terugnemen is ook niet zo erg. Ilse is inmiddels bijna zes en nog steeds niet op wedstrijd gestart Juist omdat ik kleine dingetjes nog niet goed genoeg vind voor op wedstrijd. Zoek inderdaad een pony voor erbij, Mijn nichtjes worden te groot voor onze shet dus die komt te koop Over een tijdje. Mijn droom was altijd sportpony’s en Friezen trainen en fokken, ben nu nog druk met studeren Dus vind een jonge pony waar ik de eerste jaren nog niet zoveel mee kan juist geen probleem

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 10:59

Raineri schreef:
Interessant Nynke! Leuk dat je ons inkijkje wilde geven hierover. Ik ga ook even volgen :j
Ben benieuwd of je wat gaat vinden!

Ene jonge paard is de ander ook niet. Vaak merk je wel aan kleine dingen wat voor een vlees je in de Kuip hebt bij een jong paard en hoe braaf ze zijn/worden. Tuurlijk blijft altijd een jong paard, en ongeacht van hoe braaf ze zijn verdienen ze altijd een solide basis. Een “onervaren” iemand kan met een braaf jong dier goed gaan onder goede begeleiding. Maar dat betekent vaak: gas terug nemen omdat je altijd minder ziet dan een getraind oog. Veel mensen overschatten zichzelf vaak. Vraag me af of ik ook getraind genoeg ben. Mijn paard ging wel goed eigenlijk van 1 jaar tot het moment van zadelmak maken. Ze wist dat ze mocht reageren en zich uiten als ze iets spannend vond, maar kon wel weer stabiliseren. Soms met wat extra begeleiding. Als ik terugkijk, heb ik wel eens wat verkeerd aangepakt ja. Soms twijfel ik ook of ik capabel genoeg ben. Iedereen zegt van wel. Maar ik heb liever dat m’n ego ingedeukt wordt dan dat een toekomstig paard ongelukkig is. We vragen zoveel van die beesten. Kan niet zo zijn dat ons ego daarboven komt te staan. Ik denk dat de directe omgeving in het algemeen vaak niet kritisch genoeg is uit angst iemands emoties niet te kwetsen.

Geen zorgen, voorlopig nog ff geen eigen paard. En de komende periode ben ik betrokken bij jonge dieren met veel begeleiding dus ik beloof plechtig geen dieren te verkloten :Y)

Zo'n instelling is juist heel goed in zon geval, vind ik. Idd jezelf niet overschatten. En niet bezuinigen op begeleiding en passend tuig haha

Dankje voor de uitleg nynke!

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 11:17

Ik heb alweer 2 paarden op de video gezien die niet goed/rad waren -O- Word je ook moedeloos van.
Vriendin is ook opzoek en die had toevallig van 2 die ik ook had opgeslagen al video's ontvangen. Kan die dus meteen weer afstrepen :')

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 11:20

Dat viel mij ook op in mijn zoektocht, veel niet rad op film. En ik zocht niet in een lagere prijsklasse ofzo.
Verbaasde mij vooral dat de verkopers het niet zagen eigenlijk :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 12:43

Ja, zoiets zag ik laatst ook voorbij komen..erg genoeg om er even een berichtje over te sturen.

Mooie droom Nynke, lijkt me wel een extra uitdaging met jouw handicap maar waar een wil is, is een weg!

Raineri, ja daar heb je een punt..het is ook moeilijk om ergens iets van te zeggen als iemand niet om je mening vraagt en je geen bemoeial wilt zijn. Voor de rest denk ik dat soms twijfelen aan jezelf alleen maar goed is, want alleen op die manier kun je jezelf een spiegel voorhouden. En dat geeft meer kans op groei dan als je overtuigd bent van jezelf.

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 14:12

Ik vraag me soms ook af of mensen het niet zien, of doen alsof ze het niet zien. Heb ooit naast een verkoper gestaan met mijn dierenarts die duidelijk heeft gezegd dat het paard niet goed was, en verkoper bleef stug beweren dat ze prima liep. Met de pony van gisteren ook weer, je spreekt mensen aan op de beenstand en ze weten van niks…

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 17:16

De 3,5 jarige was inderdaad geen match. Bij het voorrijden zag het er ook lang niet zo fijn uit dan op de filmpjes en hij ging wat staken/bokken bij de galop. Verder wel braaf dus toch even zelf erop, maar na twee rondjes wist ik genoeg. Hier ben ik niet de juiste ruiter voor. Iemand anders gaat hier wel een super leuk paard aan hebben.

De 10jarige reed ik onwijs fijn mee weg. Gelijk een goed gevoel en vertrouwen onder het zadel. Daar ga ik even goed over slapen vannacht :D

J30d

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 21:04

Weet hier iemand wat de gemiddelde vraagprijzen zijn bij Tkj?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 21:54

Tkj?

J30d

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 21:58

Ted kop jansen mijn nichtje zou graag een Fries willen vandaar

J30d

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 22:02

J30d schreef:

Moet je dan aan 10k-15k denken of 15-25K of 30k+?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 22:08

Je kan toch beter gewoon daar naar informeren?

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 22:17

Toen ik op zoek was hadden ze niks onder de 12.000. Ik heb een heel lief betaalbaar groen paard gekocht bij de Horperhoeve

Zonnebloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 22:57

J30d schreef:

Ligt eraan of je een gereden zoekt.
Prijzen starten vanaf zo'n 15, maar dan heb je sowieso een jonkie.
Wil je een goed gereden kun je echt je portomonee trekken.
Kennisje koopt daar al jaren Friezen en kent Ted ook goed.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 13:55

Ik ben vanmorgen bij eentje wezen kijken en een bod gedaan
Nu afwachten

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 14:04

Spannend Alja!!