Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 18:48

Oh dat kan ook prima, maar je moet er wel rekening mee houden. Als je van nature een wat onzekere ruiter bent bijvoorbeeld, zou ik er al niet snel aan beginnen. Ben je een lefruiter en durf je wel wat aan, dan is het al een ander verhaal. Dan maakt goede begeleiding niet uit, als je bang aangelegd bent kan het echt niet leuk worden.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 18:50

Dat ligt er dus aan wat men in gedachten heeft als eindgebruiksdoel, recreatief of (basis)sport en welke discipline ook nog.

Om maar een voorbeeld te noemen: amateurs die jonkies als hun eerste eigen springpaarden zelf opleiden eindigen in mijn ervaring in 9 gevallen op 10 met onwijs handige stoppers :P uitzonderingen die de regel bevestigen daargelaten.

Maar als men slechts eea recreatief wil doen moet het met voldoende zelfvertrouwen en goede begeleiding erbij wel lukken ja :)

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 21:08

MRIIIS schreef:
xRivaldo schreef:
Goedemorgen!

Gisteren ben ik gaan kijken bij de 1,5 jarige merrie. Ondanks de mega harde wind en de blubber, heeft ze zich voorbeeldig gedragen. Heb ook wat goede filmpjes gemaakt. Ze heeft een heel lief en aanhankelijk karakter en loopt ontzettend mooi!

Nou goed, zit dus op een roze wolk. Ben ook wat onzeker, want zal mijn eerste eigen paard zijn. Heb altijd bijrij/lease paarden gehad. Eens iemand die met mij mee wil kijken en denken over goede vervolgstappen?

Alle keuringen zijn toegestaan.

Ik zit inmiddels al een jaar niet meer in dit topic, want ben voorzien, maar als ik je een tip mag geven; ik heb als eerste eigen paard een 4 jarige gekocht die niet de makkelijkste bleek. Ik ben nu heel blij met haar, maar ik zou dit niet weer doen, omdat zo'n jong paard gewoon heel anders is dan eentje die wat ouder en wat meer bevestigd is, helemaal als er nogal een kop op zit (kom je meestal pas achter als ie van jou is :D). Ik heb het toen een beetje geromanticeerd, zo van samen een band opbouwen enzo :') Maar achteraf gezien gewoon niet handig geweest, want het eerste jaar met haar was eigenlijk gewoon niet zo leuk. Mocht je het wel doen, dan hele goede begeleiding zoeken, iemand die ervaring heeft met jonge paarden :) Want ik kan je vertellen, die van mij is ook heel lief en knap en komt uit een hele mooie lijn, maar zonder mijn geweldige instructrice, had ik haar niet kunnen houden (sorry voor de vele bewerkingen, zit op m'n telefoon).

Ooit hebben ze tegen mij gezegd, dat het een jaar duurt voor je een band hebt met je paard.
En als ik terugkijk naar die periode met mijn eigen paarden, is dat inderdaad altijd zo geweest :j

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 21:34

Ja die band hebben we nu zeker :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 21:53

Farjen schreef:
Ooit hebben ze tegen mij gezegd, dat het een jaar duurt voor je een band hebt met je paard.
En als ik terugkijk naar die periode met mijn eigen paarden, is dat inderdaad altijd zo geweest :j

Nee, herken ik totaal niet.
De enige die veel tijd nodig had was Stippeltje. Ik was prima vanaf de eerste dag maar dat verhuizen was eigenlijk niet helemaal de bedoeling. Dat heeft d'r driekwart jaar gekost.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 22:32

Ik heb net een zoekertje geplaatste op FB bij paarden 10 jr en ouder, ben benieuwd of dit wat op gaat leveren. Zijn er nog meer plekken waar ik een zoekertje zou kunnen plaatsen?
Wat zou ikgraag gewoon naar een winkel willen gaan en er een uitzoeken. Dit soort zoektochten zijn echt niks voor mij.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 22:46

Afhankelijk van wat je wilt: er zijn ook handelaren of bemiddelaars die voor je kunnen zoeken.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 23:49

Paard wat ik vanmiddag zou gaan bekijken, valt in alle correcte hokjes *\o/* .
Nu nog even afwachten of de eigenaresse daadwerkelijk wil verkopen -O- Ze twijfelt namelijk nog

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 01:55

Farjen schreef:

Niet echt mee eens :+
Imo ligt het heel erg aan het paard en hoe toegankelijk en matchend het karakter is.
Moeilijk overtuigbare karakters kunnen dan wel weer de sterkste banden worden, maar hebben meer tijd nodig.
Andere beesten zijn zulke vrolijke allemansvrienden die heel graag een connectie aan gaan, dan is een band opbouwen vrij snel gebeurt.
(Wat dan weer los staat van het elkaar echt leren kennen).

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 08:33

Daar ga ik ook mee akkoord c_alsemgeest.
Het duurt even voor je elkaar echt kent in verschillende situaties, maar met sommige paarden heb je gewoon veel sneller een connectie als met een andere. Hangt allemaal ervan af hoe hun karakter is.

Valt het jullie ook op dat er over de vraagprijs momenteel vaak wel serieus te onderhandelen is? Als er geen vraagprijs bij een verkoopsadvertentie staat, moet je die wel vragen. Als die boven budget ligt, antwoord ik dat ook zo op een beleefde manier. Maar heel vaak - meestal zelfs - krijg ik dan dadelijk terug dat er over die vraagprijs zeker te onderhandelen is. Dus tegenwoordig laat ik dan in mijn antwoord al weten dat het bv. zeer ruim boven mijn budget is en dan nog krijg ik antwoord terug dat ze zeker willen zakken... Dit was over enkele jaren veel minder het geval. Vaak zitten die paarden dan nog te hoog hoor, maar toch (duidelijk een dure smaak :') ).

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 16:40

Dan worden die paarden dus overprized in de markt gezet ;-)

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 17:58

Misschien helpt het voor de mensen die zoeken om te weten hoeveel speling er zit tussen vraagprijs en verkoopbedrag. Als indicatie uiteraard en liefst ook in de huidige markt. Ik kocht vorige lente bv mijn paardje en heb 13% onder de vraagprijs betaald. (In de lagere prijsklasse maar nog steeds aan de prijs voor een jaarling)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 18:01

Charmaine schreef:
Dan worden die paarden dus overprized in de markt gezet ;-)

Niet per se.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 18:03

Wij gaan nu ook echt wat meer kijken naar pony's en paarden deze week, ik ben heel benieuwd of we wat gaan vinden.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 18:08

Earth schreef:
Wij gaan nu ook echt wat meer kijken naar pony's en paarden deze week, ik ben heel benieuwd of we wat gaan vinden.

Wat zoek je ookalweer?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 18:17

Voor mijn lesklantje is dat. We gaan bijv morgen bij een wat ouder paard kijken, en zaterdag bij een haflinger.
Earth schreef:
Wat ik zoek.

Rustige pony of paard die ruiter een goed gevoel geeft. Meisje is beginnend maar heeft wel wat ruitergevoel.
Tussen de 1.45 en 1.65 mtr.
Verkeersmak en kan alleen naar buiten
Al netjes opgeleid, netjes aan de hulpen, hoef niet perse meer wat te leren.
Hoeft niet uitgebracht te zijn.
Hoeft niet speciaal te bewegen, maar wel een rustige galop goed aan de hulpen.
Beetje een leerpony, maar ook om plezier mee te hebben. Zonder zadel rijden etc.
Lagere tot gemiddelde prijsklasse.
Vanwege het budget is een wat oudere pony prima. Max 20 jaar
Geen dravers of Ierse import.
Soepel in de beweging (wij krijgen regelmatige stijve of kreupele paarden aangeboden. Dat is niet wat we zoeken, paard of pony moet nog wel even mee kunnen :) )
Liever geen handelaren

Er is al wel het een en ander te vinden hoor, maar we zoeken nog rustig verder om de leuke topper te vinden.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 18:22

Ik vind dat stal Almaro uit Ederveen regelmatig wat leuks te koop heeft in de lagere prijsklasse.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 18:29

absque_dubio schreef:
Ik vind dat stal Almaro uit Ederveen regelmatig wat leuks te koop heeft in de lagere prijsklasse.

Ben jij bekend met ze?

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 18:30

Earth schreef:
absque_dubio schreef:

Ben jij bekend met ze?

Wat versta je onder bekend?
Ze zijn de buren van waar mijn pony’s staan. Ik heb zelf niks bij haar (of bij wie dan ook) gekocht nee.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 18:30

Earth, wat is voor jou lagere tot gemiddelde prijsklasse? Ik zit niet zo in de pony's maar ook die kunnen toch aardig prijzig zijn, zeker als ze braaf zijn. In de maat die jij zoekt kunnen er ook volwassenen op.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 18:38

Tot €5000.- ongeveer. Ze zijn er echt wel, we moeten alleen snel zijn of wat gunfactor hebben :P

absque_dubio of het een beetje eerlijke handel is zeg maar :)

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 18:42

Ik lees net pas dat je liever geen handelaren hebt. Excuus. :o
Maar ja. Als ik een handelaar moet adviseren die eerlijk verkoopt, dan is het Stal Almaro. Het lastige is dat niet altijd het hele verleden van het paard bekend is dus dat ze daarin misschien eens informatie missen. Maar het gaat om een jonge meid die hard werkt om haar bedrijf van de grond te krijgen. Ze kan dus geen negatieve ervaringen hebben en gaat hier dus ook niet voor. De beesten die daar komen worden oprecht allround getest en wat ze weten wordt netjes gecommuniceerd.
Ze zijn daar wel van oh eens mee springen, oh eens mee op buitenrit, oh eens van de kont afglijden. Ik houd daarvan.
In een lagere prijsklasse zou ik zelf wel een gokje durven wagen daar. :)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 18:47

Ah bedankt, goed om te horen. Er staan er nu 2 te koop die niet helemaal passen, maar ik ga het evn in de gaten houden. Ze heeft wel een hele toffe hengst te koop nu zie ik!

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 18:50

Het blijft een handelaar. In de zin van dat ze de beesten maar kort heeft staan en dus gewoonweg niet alles weet. Maar een particulier kan ook dingen achterhouden. :=
Ze heeft wel regelmatig echt wat leuks te staan, heb al wat pareltjes voorbij zien komen.
, zou het zeker in de gaten houden. Ook als je komt kijken en het is niks denkt ze met je mee.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 19:02

Ja uiteindelijk als het bij een handelaar wel goed voelt, laten we een paard daar niet om staan hoor. Morgen gaan we volgens mij ook naar iemand die wat met paarden en pony's handelt. Zaterdag gaan we naar paardenmelkerij Sand, ben benieuwd.

Zo jammer dat ik zulke slechte verhalen lees over Sans Souci, want op het oog hebben ze leuke dieren staan. Maar de prijs is al een beetje te goed om waar te zijn.
Die darco daar bijv, ziet eruit als een superleuk dier, die ik dacht te herkennen vanbokt...?