Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 14:56

maar dode ponys heb je toch wel...dode schapen ook. Hoeveel zijn er ondertussen al niet gedood of verwond achter wolfproof omheining??

Je kan het niet voorkomen. Dat is het hem nu net.
Of je moet ze in een totaal dichte stal zonder open deur of raam zetten, 24/7
Kan maar daar zijn die natuurfreaks ook weer tegen want dat heet bioindustrie.

pillow

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 15:10

Wintu. Weet jij achter wat voor omheining deze pony stond?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 15:13

pillow schreef:

Nee, deze niet. Maar heb hier in de buurt nog geen enkele pony achter ander hekwerk dan normaal zien staan.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 15:15

DuoPenotti schreef:
maar dode ponys heb je toch wel...dode schapen ook. Hoeveel zijn er ondertussen al niet gedood of verwond achter wolfproof omheining??

Dat je het niet kunt voorkomen, wil niet zeggen dat je dan maar helemaal niets moet doen vanzelf.

Schapen weet ik dat ze achter wolfproof raster gedood zijn, hoeveel weet ik niet.
Ponies achter wolfwerend raster zie ik hier nooit en of er ponies gedood zijn hier in hun stal of achter raster weet ik niet. Misschien kun jij het me vertellen?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 15:17

Bij jou in de buurt weet ik niet
In belgie wat hier net over de grens is voor mij wel.

Ook dieren gepakt in schuilstallen bij een paddock met stroomdraden.
Maar die onderste was 2 cm te hoog :j

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 15:19

DuoPenotti schreef:
In belgie wat hier net over de grens is voor mij wel

Ik heb er hier nog niet van gehoord hier. En als men een degelijke afgesloten stal hebt, hoe komt een wolf er dan in.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 15:21

Wintu schreef:
pillow schreef:

Nee, deze niet. Maar heb hier in de buurt nog geen enkele pony achter ander hekwerk dan normaal zien staan.

Dat heb ik laatst ook al eens gezegd. Wat jij overdag ziet hoeft snachts niet zo te zijn. De mijne lopen overdag ook achter een normale omheining. Snachts worden ze opgesloten achter hekwerk van 180cm met stroom

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 15:23

Wintu schreef:
DuoPenotti schreef:
In belgie wat hier net over de grens is voor mij wel

Ik heb er hier nog niet van gehoord hier. En als men een degelijke afgesloten stal hebt, hoe komt een wolf er dan in.

achter raster, je had het over raster
Wintu schreef:
DuoPenotti schreef:

Dat je het niet kunt voorkomen, wil niet zeggen dat je dan maar helemaal niets moet doen vanzelf.

Schapen weet ik dat ze achter wolfproof raster gedood zijn, hoeveel weet ik niet.
Ponies achter wolfwerend raster zie ik hier nooit en of er ponies gedood zijn hier in hun stal of achter raster weet ik niet. Misschien kun jij het me vertellen?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 15:28

pillow schreef:
Dat heb ik laatst ook al eens gezegd. Wat jij overdag ziet hoeft snachts niet zo te zijn. De mijne lopen overdag ook achter een normale omheining. Snachts worden ze opgesloten achter hekwerk van 180cm met stroom

Ik keek net op de wolvensite en die geven als locatie het 'voetbalveld' aan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 15:30

DuoPenotti schreef:

Maar zou jij niets doen dan? Kleine pony’s gewoon achter een stroomdraadje houden in wolven gebied?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 15:32

DuoPenotti schreef:

Ik bedoel, ik heb er hier nog niet van gehoord dat een pony achter raster is gepakt of in een stal.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 15:36

pillow schreef:

Hoeveel mensen ken jij die dat doen .... hoeveel van de gepakte ponies stonden in de nacht buiten met ook maar enige beveiliging tegen een wolf?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 15:44

Wintu schreef:
DuoPenotti schreef:

Ik bedoel, ik heb er hier nog niet van gehoord dat een pony achter raster is gepakt of in een stal.

achterraster wel, in een schuilstal ook, dichte stal niet. In Nederland of hier over de grens belgie dan.

Jessix schreef:
Maar zou jij niets doen dan? Kleine pony’s gewoon achter een stroomdraadje houden in wolven gebied?

Ik heb mijn paarden gelukkig geleerd dat binnen staan oke is.
Maar veel shetjes kennen dat niet.
Plus in de winter voor het werk buiten zetten en ze staan nog in de donker.

Zoals eerder aangegeven bij dat roedel in Belgie zijn paarden aangevallen achter raster.

dat kreng wat bij ons zit heeft diverse weide dieren achter hekken en rasters gedood.
Ja wolf proof en hoger. Nog geen pony zover ik weet.
Enkele jaren terug al. Dus ik snap gewoon dat de mensen denken ik ga geen duizenden euro's neerleggen voor jan l.l

Kijk ik naar mijn eigen weide ik heb geen idee hoe ik dat extra kan beveiligen zonder 30.000 verder te zijn. Voor jan... Want de weide is glooiend dus krijg die onderste draad al nooit perfect.
Dat zit ik nog naast een stuk van de tuin van de buren, de kleinkinderen daar maar stroom laten krijgen met zo'n onderste draad?
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 04-08-23 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 15:45

Even voor de beeldvorming. Dit is Boijl en de aanvallen direct in en aan het dorp in kaart.Boijl heeft ongeveer 900 inwoners. Afbeelding

Of het helemaal klopt, want de schapenaanval aan de Boschoordweg even terug, ik kan me niet heugen dat daar schapen liepen en de aangevallen pony staat op het voetbalveld, volgens deze kaart en niet zoals Pillow noemde, tussen Boijl en de Oosterstreek. Dus in hoeverre het accuraat is...

Deze kaart is gebruikt, als je even uitzoomt, dan zie je hoeveel leed er is en dat er na al dat leed nog steeds geen maatregelen zijn, dus ik ben de hoop wat dat betreft verloren.
https://ep-map.com/map?lat=52.909306&ln ... EKdCQKaaKk
Laatst bijgewerkt door Wintu op 04-08-23 15:52, in het totaal 2 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 15:46

Wolven pakken ook overdag. Veulen wat afgemaakt is is ook overdag gepakt. In andere landen genoeg voorbeelden bekend waar ze zelfs in de stal dieren aanvallen. Als ze binnen willen komen komen ze binnen. Waarmee ik niet wil zeggen dat je niks moet doen. Maar ook als je alles volgens de regeltjes doet dan is dat geen garantie.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 15:49

SusanH schreef:
Wolven pakken ook overdag. Veulen wat afgemaakt is is ook overdag gepakt. In andere landen genoeg voorbeelden bekend waar ze zelfs in de stal dieren aanvallen. Als ze binnen willen komen komen ze binnen. Waarmee ik niet wil zeggen dat je niks moet doen. Maar ook als je alles volgens de regeltjes doet dan is dat geen garantie.

Ik denk ook niet dat er hier iemand beweerd dat die garantie er is.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 15:52

Wintu schreef:
SusanH schreef:

Ik denk ook niet dat er hier iemand beweerd dat die garantie er is.

Inderdaad, dat schrijf ik ook steeds. Maar ik zou er zelf wel alles aan doen om ze zo veilig mogelijk te houden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 15:56

Dus jij hebt zomaar duizenden euro's liggen? Vele duizenden?

Ik denk dat er wel meer mensen die meer willen doen, maar als je dat niet op de bank hebt staan?
Wetende dat het geen nut heeft ook nog niet.

Als die lui die nu die rechtzaak aangespannen hebben dat eens uit eigen knip zouden moeten betalen
Dan denk ik ineens dat ze veel stiller worden

Echt ik zou niet weten wat te doen hier, echt niet.
Ja draadje onder en boven, dat is in geld nog wel iets te doen, maar heeft nul nut, gewoon 0

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 16:04

DuoPenotti schreef:

Ik denk dat er wel meer mensen die meer willen doen, maar als je dat niet op de bank hebt staan?

Als die lui die nu die rechtzaak aangespannen hebben dat eens uit eigen knip zouden moeten betalen

Ja draadje onder en boven, dat is in geld nog wel iets te doen, maar heeft nul nut, gewoon 0

Ik denk als je dieren in de nacht achter slot en grendel hebt, dat het al een heleboel scheelt. Hier staan vele dieren gewoon in de nacht buiten, kalveren, ponies, paarden.. tot voor kort zelfs in het bos, achter een stroomdraad. De kalveren staan nog steeds als voer....

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 16:09

Wintu schreef:
DuoPenotti schreef:

Maar dat is in Duitsland al verscheidene malen gebeurd. Zowel in de box als in een wolfwerend perceel.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 16:09

Maar nu ben ik hele dagen thuis, maar toen ik nog ploegen werkte gingen ze om half 6 naar buiten bij de vroege dienst.
Bij de late haalde mijn vriend ze binnen, tussen 18.00 en 20.00
Heb 10 jaar lang late gehad.
dan is het donker in de herfst/winter/lente rond die tijden.

De meeste mensen werken toch nog altijd niet vanuit huis, dus hebben ook al staan ze in de nacht op stal, ze toch uren van de dag in het donker/schemer staan.

En wat al is gezegd, overdag hebben ze ook al dieren gedood.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 16:13

DuoPenotti schreef:

Wat ik te besteden heb is hier niet van belang. Ik zal wel alles doen om ze zo veilig mogelijk te houden. Daar is afgelopen winter al een begin mee gemaakt. Het is voor mij steeds monitoren en keuzes maken tussen welzijn en gevaar. (ook mijn paarden liepen 24/7 buiten met de stallen open) Als ik zelf niets zou kunnen op mijn eigen terrein dan zou ik bijvoorbeeld ook bereid zijn om ze ergens anders te stallen waar het veiliger is. Maar dat is hoe ik er zelf in sta.

Als ik kijk naar het kaartje wat Wintu net plaatst en zo was er ook dat dorpje in België waar er 12 liepen, dan zou ik geen oog meer dicht doen met een shetlander achter een enkel stroomdraadje.

De situatie gaat niet veranderen. Het moet echt nog veel erger worden wil de overheid pas ingrijpen. Ik zou niet willen dat mijn dieren daar de dupe van worden en ik daar niets aan probeer te doen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 16:14

DuoPenotti schreef:
Maar nu ben ik hele dagen thuis, maar toen ik nog ploegen werkte gingen ze om half 6 naar buiten bij de vroege dienst.
Bij de late haalde mijn vriend ze binnen, tussen 18.00 en 20.00
Heb 10 jaar lang late gehad.
dan is het donker in de herfst/winter/lente rond die tijden.

De meeste mensen werken toch nog altijd niet vanuit huis, dus hebben ook al staan ze in de nacht op stal, ze toch uren van de dag in het donker/schemer staan.

En wat al is gezegd, overdag hebben ze ook al dieren gedood.

Ik weet het, maar zo lang de regering niets doet en dat voorlopig ook niet gaat doen, wat dan? Dan hebben die dieren maar pech gewoon? Feit is namelijk dat die wolven er gewoon lopen en men nog niets van plan is om maar enig beleid te gaan volgen.

Wat is je oplossing in de tussentijd dan. Van alle gedode dieren, standaard met de vinger naar de overheid wijzen en nooit naar de houder van het dier?

Men kan aldoor wel heel hard roepen dat het niet moet mogen en dat er oplossingen moet komen, tja, dat vinden we allemaal. maar zo lang die er niet zijn heeft vee geen ene malle moer aan die meningen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 16:21

Jessix schreef:
Wat ik te besteden heb is hier niet van belang. Ik zal wel alles doen om ze zo veilig mogelijk te houden. Daar is afgelopen winter al een begin mee gemaakt. Het is voor mij steeds monitoren en keuzes maken tussen welzijn en gevaar. (ook mijn paarden liepen 24/7 buiten met de stallen open) Als ik zelf niets zou kunnen op mijn eigen terrein dan zou ik bijvoorbeeld ook bereid zijn om ze ergens anders te stallen waar het veiliger is. Maar dat is hoe ik er zelf in sta.

Als ik kijk naar het kaartje wat Wintu net plaatst en zo was er ook dat dorpje in België waar er 12 liepen, dan zou ik geen oog meer dicht doen met een shetlander achter een enkel stroomdraadje.

De situatie gaat niet veranderen. Het moet echt nog veel erger worden wil de overheid pas ingrijpen. Ik zou niet willen dat mijn dieren daar de dupe van worden en ik daar niets aan probeer te doen.

Mijn paard staat op dat kaartje aan de linkerkant, midden in de cirkel van alle aanvallen. Ze gaan naar binnen wanneer er geen toezicht is. Normaliter gingen ze met heet weer in de nacht naar buiten, dat kan niet meer. Kunnen ze niet voor het donker binnen, dan blijven ze de dag op stal en benen strekken op de paddock, maar gelukkig komt dat bijna nooit voor. Maar buiten blijven met schemering in de ochtend of avond en in het donker, nope. Te gevaarlijk.

Uiteindelijk denk ik dat de pony hier, achteraf bekeken, liever wat vaker binnen staat, dan de angst moet hebben van wolven en zo aan zn eind moet komen als de pony verderop.

sterregoud

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 16:26

Een poosje terug was er iemand in Drenthe die ‘s avonds zijn pony’s wilde binnenzetten en toen bleek er al eentje gepakt door de wolf en overleden.
Dus zelfs ‘s nachts op stal is al niet meer voldoende om je beestjes veilig te houden.

Ik ben het ermee eens dat je moet doen wat je kan om je dieren veilig te houden. Maar ik houd niet van het vingerwijzen naar de eigenaar, je kan niet zien of iemand financieel of anderszins in staat is dit het hoofd te bieden.