Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vidya

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 19:59

Er was hier iemand op zoek naar een fries voor een man.

Op Facebook staat een fries x fries/ kwpn van 1.65. Ruin, lijkt me een wat steviger paard. Misschien heel geschikt?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 22:52

different1 schreef:
De slager is ook nog steeds een optie als de dierenarts er niet aan mee wil werken.

Dat is tegenwoordig super lastig!
Zijn nog maar weinig slagers die paarden willen slachten ( ik wou mijn paard laten inslapen maar de arts wou dat niet dus zodoende naar andere opties gekeken)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 23:03

Nee hoor zijn er nog genoeg waar je ze heen kunt brengen

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 23:07

Dan zullen mijn voorwaarden wel te veeleisend zijn geweest :+

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 23:21

Tilmar schreef:
Het is ook wel lastig, want werkt een dierenarts mee aan de groene weides als het paard nog grasmaaier kan zijn?

Ik heb zelf ook in zo'n situatie gezeten met mijn paard, ik kon er al jaren niet meer mee rijden. Uiteindelijke diagnose was dat ze niet pijnvrij was en het steeds erger zou worden, dus zij is ingeslapen. Verdrietig genoeg he? Begrijp me niet verkeerd.
Maar wat doe je zonder zo'n diagnose?

Hoezo lastig als een paard pijn heeft en enkel grasmaaier kan wezen !
Je kan niet alles houden altijd , en inslapen is dan humaner als wegdoen als grasmaaier, met alle risico's van dien .
En wellicht toch eindigen op transport naar ver weg om geslacht te worden.
De grasmaaier mankeert iets waardoor hij grasmaaier wordt
Ik denk dat de juiste dierenarts achter besluit van inslapen gaat staan !

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 08:53

Morgen ga ik twee paarden bekijken, super benieuwd. Een 10jarige die alles al eens gezien heeft en een op het eerste oog erg brave 3,5jarige :)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 10:29

ik zou die 3,5 jarige gewoon uit je hoofd zetten, niet eens gaan kijken.
Ja hij kan braaf zijn, kan met rijden misschien best fijn en veilig voelen, maar een jong paard is niet een keuze van oh die komt toevallig op mijn pad, nee een jong paard hoort een hele bewuste keuze te zijn omdat een jong paard aansluit bij jouw kunde en ervaring en bij een diep gewortelde drive om met een groen dier helemaal vanaf de grond te beginnen.

Je mag in mijn ogen nooit kiezen voor een jong paard omdat ie toevallig in het juiste kleurtje, plaatje en/of prijsklasse valt.

Sorry, klinkt misschien heel onaardig, maar ik vind het echt dat als je zoekt naar een 8-10 jarige, je al ervaren hebt dat die 4,5 die in het plaatje viel te groen was, dat jij dus niet iemand bent die aan een groentje moet beginnen. Hoe leuk het paard misschien ook lijkt. "Samen groeien" wordt enorm geromantiseerd en leidt in 9 van de 10 gevallen tot teleurstelling....vooral voor het paard.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 10:37

Daar ben ik het niet mee eens. Sommige jonge paarden hebben zo’n fijn cool karakter dat je ze bij wijze van spreken meteen de manegelessen in kan gooien. Die zijn gewoon niet onder de indruk en hebben een positieve mindset. Had dat hier met Amy, die is gewoon mak geboren en staat nu bij mensen die kinderen hebben met een handicap. Had ze elke 2,5 jarige afgeraden maar van Amy wist ik dat dat kon. Beide partijen zijn meer dan happy met elkaar.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 10:43

MarjanB schreef:
Daar ben ik het niet mee eens. Sommige jonge paarden hebben zo’n fijn cool karakter dat je ze bij wijze van spreken meteen de manegelessen in kan gooien. Die zijn gewoon niet onder de indruk en hebben een positieve mindset. Had dat hier met Amy, die is gewoon mak geboren en staat nu bij mensen die kinderen hebben met een handicap. Had ze elke 2,5 jarige afgeraden maar van Amy wist ik dat dat kon. Beide partijen zijn meer dan happy met elkaar.

Hier sluit ik me ook bij aan! Een van de braafste paarden waar ik ooit op heb gezeten was pas 4. Het ligt helemaal aan het paard zelf en hoe deze is opgeleid. Een 10 jarige is echt niet automatisch braver dan een 4 jarige. De knettergekste paarden waar ik op heb gezeten waren nooit jonkies. Ik zou gewoon lekker gaan kijken en voelen. Als het goed voelt en het paard voldoet volledig aan je eisen dan zou ik het niet laten staan omdat die nog jong is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 10:49

Het gaat niet alleen om braaf, maar om het kunnen opleiden ook. Je kan dat jonge brave paard namelijk ook niet braaf maken omdat je ervaring te kort komt in het opleiden en daar fouten bij maakt omdat je niet beter weet, naast gewoon de normale dingen die bij het opleiden horen. Het bedrag dat je misschien bespaart moet je wel uitgeven aan begeleiding.

Mensen zouden serieuzer mogen of zelfs moeten nadenken over het opleiden, vooral naar het paard toe. Die is namelijk wel de dupe als het toch niet goed gaat, of het nu lichamelijk of mentaal is. Ik zie daar toch echt te veel voorbeelden van om er zo makkelijk over te doen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 10:58

MarjanB schreef:

Dergelijke paarden bestaan inderdaad wel. Maar het zijn uitzonderingen. Meestal is het zo dat verkopers die alleen een jong paard in de aanbieding hebben met zulke verhalen komen omdat ze simpelweg hun jonge paard willen verkopen aan iemand die aangeeft naar een zeer braaf ouder dier op zoek te zijn! Die zijn nu eenmaal veel zeldzamer dan jonge groene paarden.

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 11:01

oji schreef:
Ja hij kan braaf zijn, kan met rijden misschien best fijn en veilig voelen, maar een jong paard is niet een keuze van oh die komt toevallig op mijn pad, nee een jong paard hoort een hele bewuste keuze te zijn omdat een jong paard aansluit bij jouw kunde en ervaring en bij een diep gewortelde drive om met een groen dier helemaal vanaf de grond te beginnen.

Je mag in mijn ogen nooit kiezen voor een jong paard omdat ie toevallig in het juiste kleurtje, plaatje en/of prijsklasse valt.

Sorry, klinkt misschien heel onaardig, maar ik vind het echt dat als je zoekt naar een 8-10 jarige, je al ervaren hebt dat die 4,5 die in het plaatje viel te groen was, dat jij dus niet iemand bent die aan een groentje moet beginnen. Hoe leuk het paard misschien ook lijkt. "Samen groeien" wordt enorm geromantiseerd en leidt in 9 van de 10 gevallen tot teleurstelling....vooral voor het paard.

Ik ben al samen met een 4 jarige pony van niks naar het M2 tussen de paarden gegroeid :) Dat ging ook niet zonder tegenslagen of zonder hulp. Het ene groene paard is het andere groene paard niet. Deze 3,5 jarige lijkt dressuurmatig al een stukje beter voor elkaar dan de 4,5 jarige. Dus ik ga zeker even kijken. Ik heb voldoende mensen om mij heen verzameld die mij kennen en kunnen adviseren waaronder twee instructrices die mij al jaren kennen. Maar bedankt voor alle zorgen hoor, ik neem alles mee in mijn besluitvorming.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 11:06

KirstenHorse schreef:
oji schreef:

Ik ben al samen met een 4 jarige pony van niks naar het M2 tussen de paarden gegroeid :) Dat ging ook niet zonder tegenslagen of zonder hulp. Het ene groene paard is het andere groene paard niet. Deze 3,5 jarige lijkt dressuurmatig al een stukje beter voor elkaar dan de 4,5 jarige. Dus ik ga zeker even kijken. Ik heb voldoende mensen om mij heen verzameld die mij kennen en kunnen adviseren waaronder twee instructrices die mij al jaren kennen. Maar bedankt voor alle zorgen hoor, ik neem alles mee in mijn besluitvorming.

Als je voldoende hulp hebt dan is de kans dat het met een nieuw paard gaat werken zeer zeker veel groter.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 12:15

Natuurlijk zijn ze er, daarom zeg ik ook 9 van de 10 keer leidt het tot teleurstelling. En ik geloof onmiddellijk dat Amy tot het type 1 van de 10 behoort naar wat ik van haar hier gezien heb. Maar het zijn wel de uitzonderingen.

En ja veel begeleiding scheelt. Iedereen moet het een keer leren dus in mijn ogen is ervaring niet het allerbelangrijkste. Maar ik blijf erbij, dat het echt een keuze is die je heel bewust moet maken, omdat jonge paarden opleiden is wat je wil. Niet omdat er toevallig een brave groene op je pad komt die al wat kent aan dressuur.

Het opleiden van jonge paarden heeft in mijn ogen veel meer met het snappen en willen werken aan het mentale aspect van het jonge paard. Aanvoelen waar op welk moment in die fase van groen naar volwassen nodig is. Rijtechniek is van ondergeschikt belang. Iedereen die gewoon leuk basis kan rijden, is rijtechnisch capabel genoeg in mijn ogen. Maar kun jij het jonge paard ook die mentale begeleiding, die zelfverzekerdheid, die consequentheid en die veiligheid bieden zodat hij zich ook daadwerkelijk kan ontwikkelen tot een fijn, zelfverzekerd, goed opgeleid volwassen paard.

Daarom zeg ik, het moet een hele bewuste keuze zijn en niet een keuze uit andere overwegingen als puur het je aangetrokken voelen tot het opleiden van jonge paarden. Dus niet een budgetaire keuze, niet omdat het toevallig op je pad komt en ineens heel leuk lijkt.

En ponies zijn in mijn ogen echt wel heel anders als paarden hierin. Koudbloeden ook, maar dat is beide volgens mij niet waar Kirstenhorse naar op zoek is (of ik moet mij vergissen hierin).

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 12:42

Er zocht hier toch iemand een appaloosa?

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 13:12

_coquette_ schreef:
Er zocht hier toch iemand een appaloosa?

Pb :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 13:22

Citaat:
Aanvoelen waar op welk moment in die fase van groen naar volwassen nodig is. Rijtechniek is van ondergeschikt belang. Iedereen die gewoon leuk basis kan rijden, is rijtechnisch capabel genoeg in mijn ogen. Maar kun jij het jonge paard ook die mentale begeleiding, die zelfverzekerdheid, die consequentheid en die veiligheid bieden zodat hij zich ook daadwerkelijk kan ontwikkelen tot een fijn, zelfverzekerd, goed opgeleid volwassen paard.

Deze vaardigheden missen heel veel mensen die een paard kopen :')

Komen ze met een makke 12 jarige thuis, en na een jaar kan hij niks meer :')

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 13:42

Nou dat, en niet alleen bij bokkers.. :+

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 14:36

ruitje schreef:
Citaat:
Aanvoelen waar op welk moment in die fase van groen naar volwassen nodig is. Rijtechniek is van ondergeschikt belang. Iedereen die gewoon leuk basis kan rijden, is rijtechnisch capabel genoeg in mijn ogen. Maar kun jij het jonge paard ook die mentale begeleiding, die zelfverzekerdheid, die consequentheid en die veiligheid bieden zodat hij zich ook daadwerkelijk kan ontwikkelen tot een fijn, zelfverzekerd, goed opgeleid volwassen paard.

Dit laatste zie ik bij ons op stal veel gebeuren en in tegenstelling tot wat je zegt Oji zijn dat juist vaak pony’s…. Bij ons op stal zijn er net zoveel brave niet brave paarden als pony’s. Ligt deels aan karakter en vooral aan de ruiters.
Pony kwam poepbraaf op stal, nu een jaar later is ie dat zeker niet meer.
Tuurlijk is een jonkie een grote verantwoordelijkheid en heb je goede begeleiding nodig maar imo geldt dat net zo goed voor een ouder paard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 14:39

Als het alleen manege ervaring is dan zou ik ook wegblijven bij jonge paarden. Wedstrijd niveau zegt niet zoveel, het is meer een stukje basis wat heel goed moet zijn bij de ruiter en die dat ook in logische stappen kan leren aan het paard. Plus een stuk assertiviteit..zie het zoveel misgaan op onzekerheid, gebrek aan ervaring, de timing niet goed is en er dingen gebeuren waardoor er een negatieve circel ontstaat. Een paard moet eerst goed bevestigd worden in de basis voordat het met zulke ruiters om kan gaan zonder dat er gelijk ernstigere problemen ontstaan. Dan is er altijd die basis waar weer op teruggevallen kan worden.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 15:36

ruitje schreef:
Citaat:

Ja maar dat zijn dan ineens getraumatiseerde paarden :Y), dat komt omdat ze in het verleden niet goed behandeld zijn als jaarling en dat komt er dan ineens uit als ze 12 zijn :')

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 16:21

Of ze kopen een 7 tot 10-jarige die nog onbeleerd is, want dan heeft hij mooi uit kunnen groeien... Dan lopen ze ook de kans dat het beleren wel geprobeerd is, maar volledig is misgegaan...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 16:25

Ja, eens allemaal :') Die trauma's zijn ook heel herkenbaar, ja.

Ik ken er 1 die echt mega braaf is of lijkt iig. Zolang je hem beetje zijn gang laat gaan, beetje hobbelen maar ook in de omgang je aanpast aan hem ipv dat hij moet luisteren. Dat is echt geen leuke pony als hij wel ineens aan het werk moet of aan de hand moet luisteren. Want ook van te veel toe laten of te lief zijn kunnen ze minder braaf van worden alleen dan op een andere manier. :') En dat merk je dan heel fijn bij hoefsmid, dierenarts, ontwormen enzo. Dingen die andere mensen dan moeten doen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 18:10

Dat je het zelf niet kunt wil niet zeggen dat je er geen begeleiding bij kunt hebben.
Ik heb ze bij bosjes langs zien komen, de situaties die volgens jullie godsonmogelijk en levensgevaarlijk zijn. Maar in tegenstelling tot jullie speculatieve uitgangspunten ging dat in alle gevallen prima omdat die personen de juiste begeleiding hadden om het tot een goed einde te brengen EN niet zoveel haast als sommigen hier.....

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 19:14

Dat wordt toch gezegd, dat je er begeleiding bij moet hebben? Maar dat is alsnog geen zekerheid, want goede begeleiding zoekt ook niet iedereen als ze überhaupt al begeleiding zoeken. E sommige lukt het ook met goede begeleiding niet.

Heeft niks met speculatie te maken, maar met voorbeelden genoeg gezien in de omgeving. Mensen kunnen andere ervaringen hebben als dat jij hebt, dat maakt hun ervaring niet ineens niet waar of speculatief. Snap ik niet wat haast ermee te maken heeft, ik zie niemand een tijd benoemen?