Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Tilmar schreef:Het is ook wel lastig, want werkt een dierenarts mee aan de groene weides als het paard nog grasmaaier kan zijn?
Ik heb zelf ook in zo'n situatie gezeten met mijn paard, ik kon er al jaren niet meer mee rijden. Uiteindelijke diagnose was dat ze niet pijnvrij was en het steeds erger zou worden, dus zij is ingeslapen. Verdrietig genoeg he? Begrijp me niet verkeerd.
Maar wat doe je zonder zo'n diagnose?
MarjanB schreef:Daar ben ik het niet mee eens. Sommige jonge paarden hebben zo’n fijn cool karakter dat je ze bij wijze van spreken meteen de manegelessen in kan gooien. Die zijn gewoon niet onder de indruk en hebben een positieve mindset. Had dat hier met Amy, die is gewoon mak geboren en staat nu bij mensen die kinderen hebben met een handicap. Had ze elke 2,5 jarige afgeraden maar van Amy wist ik dat dat kon. Beide partijen zijn meer dan happy met elkaar.
MarjanB schreef:Daar ben ik het niet mee eens. Sommige jonge paarden hebben zo’n fijn cool karakter dat je ze bij wijze van spreken meteen de manegelessen in kan gooien. Die zijn gewoon niet onder de indruk en hebben een positieve mindset. Had dat hier met Amy, die is gewoon mak geboren en staat nu bij mensen die kinderen hebben met een handicap. Had ze elke 2,5 jarige afgeraden maar van Amy wist ik dat dat kon. Beide partijen zijn meer dan happy met elkaar.
oji schreef:ik zou die 3,5 jarige gewoon uit je hoofd zetten, niet eens gaan kijken.
Ja hij kan braaf zijn, kan met rijden misschien best fijn en veilig voelen, maar een jong paard is niet een keuze van oh die komt toevallig op mijn pad, nee een jong paard hoort een hele bewuste keuze te zijn omdat een jong paard aansluit bij jouw kunde en ervaring en bij een diep gewortelde drive om met een groen dier helemaal vanaf de grond te beginnen.
Je mag in mijn ogen nooit kiezen voor een jong paard omdat ie toevallig in het juiste kleurtje, plaatje en/of prijsklasse valt.
Sorry, klinkt misschien heel onaardig, maar ik vind het echt dat als je zoekt naar een 8-10 jarige, je al ervaren hebt dat die 4,5 die in het plaatje viel te groen was, dat jij dus niet iemand bent die aan een groentje moet beginnen. Hoe leuk het paard misschien ook lijkt. "Samen groeien" wordt enorm geromantiseerd en leidt in 9 van de 10 gevallen tot teleurstelling....vooral voor het paard.
KirstenHorse schreef:oji schreef:ik zou die 3,5 jarige gewoon uit je hoofd zetten, niet eens gaan kijken.
Ja hij kan braaf zijn, kan met rijden misschien best fijn en veilig voelen, maar een jong paard is niet een keuze van oh die komt toevallig op mijn pad, nee een jong paard hoort een hele bewuste keuze te zijn omdat een jong paard aansluit bij jouw kunde en ervaring en bij een diep gewortelde drive om met een groen dier helemaal vanaf de grond te beginnen.
Je mag in mijn ogen nooit kiezen voor een jong paard omdat ie toevallig in het juiste kleurtje, plaatje en/of prijsklasse valt.
Sorry, klinkt misschien heel onaardig, maar ik vind het echt dat als je zoekt naar een 8-10 jarige, je al ervaren hebt dat die 4,5 die in het plaatje viel te groen was, dat jij dus niet iemand bent die aan een groentje moet beginnen. Hoe leuk het paard misschien ook lijkt. "Samen groeien" wordt enorm geromantiseerd en leidt in 9 van de 10 gevallen tot teleurstelling....vooral voor het paard.
Ik ben al samen met een 4 jarige pony van niks naar het M2 tussen de paarden gegroeidDat ging ook niet zonder tegenslagen of zonder hulp. Het ene groene paard is het andere groene paard niet. Deze 3,5 jarige lijkt dressuurmatig al een stukje beter voor elkaar dan de 4,5 jarige. Dus ik ga zeker even kijken. Ik heb voldoende mensen om mij heen verzameld die mij kennen en kunnen adviseren waaronder twee instructrices die mij al jaren kennen. Maar bedankt voor alle zorgen hoor, ik neem alles mee in mijn besluitvorming.
Citaat:Aanvoelen waar op welk moment in die fase van groen naar volwassen nodig is. Rijtechniek is van ondergeschikt belang. Iedereen die gewoon leuk basis kan rijden, is rijtechnisch capabel genoeg in mijn ogen. Maar kun jij het jonge paard ook die mentale begeleiding, die zelfverzekerdheid, die consequentheid en die veiligheid bieden zodat hij zich ook daadwerkelijk kan ontwikkelen tot een fijn, zelfverzekerd, goed opgeleid volwassen paard.
ruitje schreef:Citaat:Aanvoelen waar op welk moment in die fase van groen naar volwassen nodig is. Rijtechniek is van ondergeschikt belang. Iedereen die gewoon leuk basis kan rijden, is rijtechnisch capabel genoeg in mijn ogen. Maar kun jij het jonge paard ook die mentale begeleiding, die zelfverzekerdheid, die consequentheid en die veiligheid bieden zodat hij zich ook daadwerkelijk kan ontwikkelen tot een fijn, zelfverzekerd, goed opgeleid volwassen paard.
Deze vaardigheden missen heel veel mensen die een paard kopen![]()
Komen ze met een makke 12 jarige thuis, en na een jaar kan hij niks meer
ruitje schreef:Citaat:Aanvoelen waar op welk moment in die fase van groen naar volwassen nodig is. Rijtechniek is van ondergeschikt belang. Iedereen die gewoon leuk basis kan rijden, is rijtechnisch capabel genoeg in mijn ogen. Maar kun jij het jonge paard ook die mentale begeleiding, die zelfverzekerdheid, die consequentheid en die veiligheid bieden zodat hij zich ook daadwerkelijk kan ontwikkelen tot een fijn, zelfverzekerd, goed opgeleid volwassen paard.
Deze vaardigheden missen heel veel mensen die een paard kopen![]()
Komen ze met een makke 12 jarige thuis, en na een jaar kan hij niks meer