Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Pluutje schreef:Pantykous schreef:Welke Facebook groepen gebruiken jullie het meest voor sportpaarden?
- KWPN Paarden
- Sportpaarden | Sporthorses | Sportpferde
Jet schreef:Klopt, ook eczeem komt bij Friezen veel voor, maar dat is nog niet te vinden in het DNA. Alle andere problematiek in principe wel, alleen weten ze de uitingsvorm dan nog niet. Er is ook vermoeden dat dwerggroei en waterhoofden ook met de bindweefselproblematiek te maken heeft.
Overigens kwam ik ook tegen dat op latere leeftijd door de kogels zakken ( beervoetigheid) ook met het bindweefselprobleem te maken lijkt te hebben. Dit doet me dan toch ook weer aan DSLD denken...
Elisa2 schreef:Jet schreef:Klopt, ook eczeem komt bij Friezen veel voor, maar dat is nog niet te vinden in het DNA. Alle andere problematiek in principe wel, alleen weten ze de uitingsvorm dan nog niet. Er is ook vermoeden dat dwerggroei en waterhoofden ook met de bindweefselproblematiek te maken heeft.
Overigens kwam ik ook tegen dat op latere leeftijd door de kogels zakken ( beervoetigheid) ook met het bindweefselprobleem te maken lijkt te hebben. Dit doet me dan toch ook weer aan DSLD denken...
Kan maar hoeft niet, beervoetigheid op oudere leeftijd ontstaat vaak door een steile achterbeenstand.
DSLD ontstaat op veel jongere leeftijd, de meeste Paso's die dit hebben worden niet ouder dan 10.
xSCWx schreef:Goed nieuws... Gisteren is mijn nieuwe paard goedgekeurduitgebreid röntgen. Nu op zoek naar een verzekering, hebben jullie goede tips?
Om even mijn duit in het zakje te doen over de Friezen; ik ben eens bij een Fries geweest die (bleek later uit autopsie) een aorta scheuring had. Dat was verschrikkelijk naar om te zien. Wetende dat het een Friezen dingetje is zou ik daar ook niet aan durven beginnen.
Maar ik heb een Draver merrie van 4 gekochtMet het voornaamste doel "lol met je knol", beetje van alles wat met vooral een verlangen naar lange buitenritten en evt. Endurance
Lente schreef:Ik krijg nog updates van paarden die te koop staan en nou komt er net een advertentie langs van een merrie van elf, artrose in de hals, stijve achterhand, zeer sterk karakter, wordt al een tijd niet bereden..
En dan denk ik echt; "Waaaaaarom zou iemand dit paard kopen?"
Of zoals een kennisje zei; "Kapot rotpaard"![]()
Tilmar schreef:Het is ook wel lastig, want werkt een dierenarts mee aan de groene weides als het paard nog grasmaaier kan zijn?
Ik heb zelf ook in zo'n situatie gezeten met mijn paard, ik kon er al jaren niet meer mee rijden. Uiteindelijke diagnose was dat ze niet pijnvrij was en het steeds erger zou worden, dus zij is ingeslapen. Verdrietig genoeg he? Begrijp me niet verkeerd.
Maar wat doe je zonder zo'n diagnose?
anjali schreef:different1 schreef:De slager is ook nog steeds een optie als de dierenarts er niet aan mee wil werken.
1.Sommige mensen willen dat gewoon niet. 2.Juist veel paarden waar "iets" mee is qua gezondheid hebben al allerlei medicatie gehad waardoor ze daarvoor uitgesloten zijn.
anjali schreef:different1 schreef:De slager is ook nog steeds een optie als de dierenarts er niet aan mee wil werken.
1.Sommige mensen willen dat gewoon niet. 2.Juist veel paarden waar "iets" mee is qua gezondheid hebben al allerlei medicatie gehad waardoor ze daarvoor uitgesloten zijn.
Lente schreef:Ik krijg nog updates van paarden die te koop staan en nou komt er net een advertentie langs van een merrie van elf, artrose in de hals, stijve achterhand, zeer sterk karakter, wordt al een tijd niet bereden..
En dan denk ik echt; "Waaaaaarom zou iemand dit paard kopen?"
Of zoals een kennisje zei; "Kapot rotpaard"![]()