Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lukasje

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 23:05

Tom Marien zei járen geleden al : “Je hebt paarden en je hebt friezen.” Toen al zei hij dat friezen bij een koliekoperatie veel minder overlevingskans hadden :( .

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 23:57

Wat bij Friezen ook veel gezien wordt zijn tussenpeesblessures aan het achterbeen, de aanhechting aan het bot net onder het spronggewricht. Vaak doet het bot dan ook mee en is de prognose zeer gereserveerd. Buiten alle andere problemen die al genoemd zijn. Die tussenpeesblessures zijn ook wel bindweefsel gerelateerd.

xSCWx gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 00:05

En eczeem, is dat ook een ding bij Friezen of is het toeval dat ik een paar friezen met eczeem ken/heb gezien?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 00:20

Klopt, ook eczeem komt bij Friezen veel voor, maar dat is nog niet te vinden in het DNA. Alle andere problematiek in principe wel, alleen weten ze de uitingsvorm dan nog niet. Er is ook vermoeden dat dwerggroei en waterhoofden ook met de bindweefselproblematiek te maken heeft.
Overigens kwam ik ook tegen dat op latere leeftijd door de kogels zakken ( beervoetigheid) ook met het bindweefselprobleem te maken lijkt te hebben. Dit doet me dan toch ook weer aan DSLD denken...

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 09:44

Pluutje schreef:
Pantykous schreef:
Welke Facebook groepen gebruiken jullie het meest voor sportpaarden?

- KWPN Paarden
- Sportpaarden | Sporthorses | Sportpferde

Tnx. Ik zoek nog een gouden adresje voor mijn merrie maar we hebben flink pech gehad met mensen die niet op komen dagen o.a. dus op de groepen maar eens proberen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 09:49

Jet schreef:
Klopt, ook eczeem komt bij Friezen veel voor, maar dat is nog niet te vinden in het DNA. Alle andere problematiek in principe wel, alleen weten ze de uitingsvorm dan nog niet. Er is ook vermoeden dat dwerggroei en waterhoofden ook met de bindweefselproblematiek te maken heeft.
Overigens kwam ik ook tegen dat op latere leeftijd door de kogels zakken ( beervoetigheid) ook met het bindweefselprobleem te maken lijkt te hebben. Dit doet me dan toch ook weer aan DSLD denken...

Kan maar hoeft niet, beervoetigheid op oudere leeftijd ontstaat vaak door een steile achterbeenstand.

DSLD ontstaat op veel jongere leeftijd, de meeste Paso's die dit hebben worden niet ouder dan 10.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 10:06

Pantykous, en een advertentie hier op bokt plaatsen?

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 10:31

Moderatoropmerking:
Even een reminder: advertenties bespreken en paarden aanbieden is volgens de topicregels niet toegestaan. Ik heb zojuist weer een aantal berichten verwijderd. Willen jullie hier op letten?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 14:08

Elisa2 schreef:
Jet schreef:

Kan maar hoeft niet, beervoetigheid op oudere leeftijd ontstaat vaak door een steile achterbeenstand.

DSLD ontstaat op veel jongere leeftijd, de meeste Paso's die dit hebben worden niet ouder dan 10.

De leeftijd waarop DSLD ontstaat is juist heel variabel. Bij Paso's zie je het idd wel wat vaker vroeger, maar ook niet altijd. Kan ook op hogere leeftijd ontstaan (20+ zelfs). De veranderingen in structuur zijn heel kenmerkend ook natuurlijk dus ze hebben dat ook kunnen vaststellen bij paarden die het op hogere leeftijd kregen.
Is ook zo ellendig er van, je kunt al tig veulens gefokt hebben bijv uit zo'n dier voor je er achter komt. En dan maar hopen dat ze het niet krijgen, of ook pas op heel hoge leeftijd. Nog veel onbekend helaas over de aandoening!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 14:32

Toch is het wel bekend dat het erfelijk is en in bepaalde bloedlijnen voor komt. Heb dat in ieder geval nog niet heel erg duidelijk bij de Friezen gezien. Waarmee ik natuurlijk niet zeg dat het niet kan.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 16:12

xSCWx schreef:
Goed nieuws... Gisteren is mijn nieuwe paard goedgekeurd *\o/* uitgebreid röntgen. Nu op zoek naar een verzekering, hebben jullie goede tips?

Om even mijn duit in het zakje te doen over de Friezen; ik ben eens bij een Fries geweest die (bleek later uit autopsie) een aorta scheuring had. Dat was verschrikkelijk naar om te zien. Wetende dat het een Friezen dingetje is zou ik daar ook niet aan durven beginnen.

Maar ik heb een Draver merrie van 4 gekocht :D Met het voornaamste doel "lol met je knol", beetje van alles wat met vooral een verlangen naar lange buitenritten en evt. Endurance <3

Verzekeren absoluut bij de efo- eerste friesche onderlinge . Beste ervaringen mee

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 16:13

Oh absoluut! Ik zie het bij de arabs ook heel erg duidelijk in bepaalde lijnen terugkomen!

Wat er bij Friezen gebeurt lijkt bijna wel een soort DSLD 2.0 ofzo, net even heftiger en net even anders. Vandaar dat ik me afvroeg of er een link is, gemuteerde versie ofzo, geen idee natuurlijk. Het klinkt wel echt enorm heftig allemaal, lijkt me heel lastig voor de liefhebbers van het ras Y;( Als je eenmaal voor een bepaald type paard valt wil je toch ook niet gauw meer anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 12:29

Ik krijg nog updates van paarden die te koop staan en nou komt er net een advertentie langs van een merrie van elf, artrose in de hals, stijve achterhand, zeer sterk karakter, wordt al een tijd niet bereden..

En dan denk ik echt; "Waaaaaarom zou iemand dit paard kopen?"

Of zoals een kennisje zei; "Kapot rotpaard" :=

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 13:41

Ja goede vraag...snap ook niet waarom mensen zo'n paard willen verkopen. De kans dat deze goed terecht komt is niet zo groot. Dan kan inslapen paardwaardiger zijn.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 13:49

Lente schreef:
Ik krijg nog updates van paarden die te koop staan en nou komt er net een advertentie langs van een merrie van elf, artrose in de hals, stijve achterhand, zeer sterk karakter, wordt al een tijd niet bereden..

Dat is zo een paard wat ze hopen te verkopen als weide maatje of coach paard .
Even vergeten dat juist een coach paard pijnvrij moet zijn ...
Er zijn teveel mensen die zelf geen juiste keuze willen maken naar enkeltje groene weides

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 14:06

In mijn ervaring zijn de meesten van die weidemaatjes na een aantal maanden ‘opeens’ van de radar verdwenen. Logisch ook - mensen die de kosten onderschatten en dan inzien dat ze aan zo’n paard toch niets hebben en het dan maar doorgeven. Niet echt een lot dat ik voor mijn paarden zou willen.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 14:13

Het is ook wel lastig, want werkt een dierenarts mee aan de groene weides als het paard nog grasmaaier kan zijn?

Ik heb zelf ook in zo'n situatie gezeten met mijn paard, ik kon er al jaren niet meer mee rijden. Uiteindelijke diagnose was dat ze niet pijnvrij was en het steeds erger zou worden, dus zij is ingeslapen. Verdrietig genoeg he? Begrijp me niet verkeerd.
Maar wat doe je zonder zo'n diagnose?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 14:50

Tilmar schreef:
Het is ook wel lastig, want werkt een dierenarts mee aan de groene weides als het paard nog grasmaaier kan zijn?

Ik heb zelf ook in zo'n situatie gezeten met mijn paard, ik kon er al jaren niet meer mee rijden. Uiteindelijke diagnose was dat ze niet pijnvrij was en het steeds erger zou worden, dus zij is ingeslapen. Verdrietig genoeg he? Begrijp me niet verkeerd.
Maar wat doe je zonder zo'n diagnose?

Ik heb dit toevallig vorige maand aan mijn dierenarts gevraagd. Hij zei dat hij het vroeger niet deed maar mensen dan gewoon hun paard op de trailer zetten en in de kliniek lieten inslapen. Nu probeert hij de eigenaars op andere gedachten te brengen maar voert wel uit als ze bij hun beslissing blijven.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 14:57

De slager is ook nog steeds een optie als de dierenarts er niet aan mee wil werken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 17:05

different1 schreef:
De slager is ook nog steeds een optie als de dierenarts er niet aan mee wil werken.

1.Sommige mensen willen dat gewoon niet. 2.Juist veel paarden waar "iets" mee is qua gezondheid hebben al allerlei medicatie gehad waardoor ze daarvoor uitgesloten zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 17:06

Kunnen ze nog steeds geslacht worden alleen niet voor humane consumptie.

Mijn DA,s werken wel mee maar die kennen me ookal lang genoeg om te weten dat zoiets niet zomaar gebeurd.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 17:17

anjali schreef:
different1 schreef:

1.Sommige mensen willen dat gewoon niet. 2.Juist veel paarden waar "iets" mee is qua gezondheid hebben al allerlei medicatie gehad waardoor ze daarvoor uitgesloten zijn.

Je mag dat niet willen maar het is ook niet correct om een kapot dier de handel in te doen. Dan schuif je gewoon je verantwoordelijkheden af. Is je dier stuk en wil je niet inslapen dan hou je hem zelf.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 17:21

Voor ons ook de reden dat Valentijn nooit weg gaat. Als hij niet meer bereden kan worden zijn er twee opties. Of hij is bij ons pijnvrij en happy op de wei of hij wordt ingeslapen.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 17:26

anjali schreef:
different1 schreef:

Slachten kan en mag altijd! Of het dier de (menselijke) consumptie in kan is een ander verhaal.
En als je afscheid van je paard wilt/moet nemen, en het dier niet de handel in wilt duwen, en je dierenarts niet in wilt laten slapen heb je verder weinig opties toch?

Mensen zouden best wat realistischer naar hun dier mogen kijken, en het dier niet de malafide handel insturen onder het mom dat het dier een goed huisje verdiend wanneer je er zelf niet meer voor kunt/wilt zorgen.
Een gezond (lichamelijk én tussen de oren) paard komt heus wel "goed" terecht, een kapot paard niet laten slechten maar de handel insturen is echt niet oké!
In eerste plaats niet voor het dier, maar ook niet voor alle volgende eigenaren die er veel verdriet van, of zelfs ongelukken mee, krijgen...

Overigens ken ik godzijdank geen dierenartsen die een kapot paard niet in willen laten slapen.

Dit is echt een stokpaardje van me en kan hier uren of discussiëren.

overzee2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 18:00

Lente schreef:

Tja Why

Het is misschien de hoop dat jij degene bent die alles gaat redden. …..,

Hetzelfde als mensen die een player denken om te toveren in een trouwe huisvader of een serial killer in een braaf schoothondje.
Tja ik zeg altijd, als je dan zonodig iets wil redden, adopteer een zeehond en koop of huw geen problemen want die krijg je vanzelf.