Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 11:45

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 11:54

Idd

Ja dat aantal heeft de wolf hier (GW1625m) dus ook al ruim overschreden, ook diverse malen over wolfwerende omheiningen gegaan.
Die weet dus ook gewoon hoe het werkt.
En bij lekkere honger ga je naar de mac...niet zelf moeite doen voor te jagen...

En nee dat vertellen ze niet door.
Maar zo maak je wel het aantal dieren kleiner die te dicht naar de huizen komen, die niet in de bossen blijven. En die dat zo ook weer door leren.

Hoeveel wolven er dan in Nederland kunnen leven, geen idee.
Maar nu zijn er al duidelijk te veel.
Dus lekker door laten fokken is wreed.
En niets diervriendelijks aan.
Voor de wolf niet, voor de weidedieren niet.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 14:00

DuoPenotti schreef:
Ja jij quote een post met geen voorbarige conclusies trekken.

En daarop antwoord ik.
Dat doet de herder wel.

Niet meer en niet minder bedoel ik ermee.

Gewoon een antwoord een vervolg op wat jij schrijft.

Is dat zo raar?

Je laatste alinea vind ik ook.
Niemand moet conclusies trekken voor bewijs.
Maar word wel gedaan.
Daarover dus mijn post... :z

En daar laat ik het bij.
Als je het nu nog niet begrijpt kan ik er toch niks anders mee.

Als jij even kan aangeven waar ik zeg dat ik het eens ben dat die man voorbarig conclusies trekt, dan hoor ik het graag.
Ik vraag me af wie wie nu niet begrijpt ;)
Maar ben het je eens dat we het er maar bij moeten laten. We kijken er schijnbaar niet hetzelfde tegenaan en dat is mij ook prima.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 14:02

Kendra schreef:
Eens met DuoPenotti, dit is bv. een familie die blijkbaar heeft geleerd hoe je alle blokkades kunt omzeilen. Misschien moet je die dan doodmaken of er in ieder geval voor zorgen dat ze geen jongen meer krijgen.
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/157573 ... ngetroffen

Er zitten meerdere koppels in Drenthe las ik gisteren. Ik vrees dat als je de ene roedel afschiet de volgende diens plaats in neemt. En met te weinig groot wild hier, wijken ze uit naar vee. En ik vrees dat er nooit een nulstand voor wolven gaat komen in Drenthe, dus hoe dat dan op te lossen.

tamary

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 14:09

Nulstand hoeft niet 100% succesvol te zijn om de schade flink te beperken. Aantallen wolven zijn stomweg veel te hoog, en zolang dat in de landen om ons heen ook zo is zullen er inderdaad wolven blijven opduiken. Neemt niet weg dat omschakelen van ingewikkeld en overal tegengewerkt traject om 1 dier tot probleemwolf te labelen naar dit gebied is niet geschikt, dus elke wolf kan niet anders dan probleemwolf zijn en mag dus meteen geschoten worden een heel stuk zal helpen. Mogelijkheden staan gewoon in de EU-wet, maar dan moet iemand in Den Haag dat een keertje goed doorlezen en accepteren dat die bij de volgende verkiezingen een carriereswitch moet maken.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 14:14

tamary schreef:
Nulstand hoeft niet 100% succesvol te zijn om de schade flink te beperken. Aantallen wolven zijn stomweg veel te hoog, en zolang dat in de landen om ons heen ook zo is zullen er inderdaad wolven blijven opduiken. Neemt niet weg dat omschakelen van ingewikkeld en overal tegengewerkt traject om 1 dier tot probleemwolf te labelen naar dit gebied is niet geschikt, dus elke wolf kan niet anders dan probleemwolf zijn en mag dus meteen geschoten worden een heel stuk zal helpen. Mogelijkheden staan gewoon in de EU-wet, maar dan moet iemand in Den Haag dat een keertje goed doorlezen en accepteren dat die bij de volgende verkiezingen een carriereswitch moet maken.

Maar is dat niet het probleem, ik denk dus dat ze dat niet gaan doen. Het staat iig niet erg hoog op het prioriteitenlijstje en met de komst van een nieuw kabinet wordt het enkel nog maar verder vooruit geschoven. Verder is het algemeen sentiment in Nederland vooral pro wolf als ik de reacties op sm zo mag geloven.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 14:18

Op sm snappen ze niet dat stadspark Nederland geen geschikt leefgebied is voor wolven.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 14:23

tamary schreef:
Op sm snappen ze niet dat stadspark Nederland geen geschikt leefgebied is voor wolven.

Niet alleen op sm

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 14:27

Sanet schreef:
In de praktijk vraag ik me af of de wolven dan dus wel in Nederland zijn. Want waarom zouden ze niet schaap gaan eten? Het is niet dat de ene dode wolf aan de ander kan doorgeven: ik werd geschoten omdat ik schaap ging eten, dus dat moet je niet doen.

(Schaap uiteraard voorbeeld, of hij nu schaap, koe, lama, paard, hond… aanvalt/eet)

De wolven die dat doen die schiet je dan af. Die geven dat dus niet door aan hun nakomelingen en zo ga je populatie krijgen die schuw is, mensen en vee mijden en wild eten. Immers die generaties zijn de enigen die overleven, voortplanten en dus ook welpen opvoeden. De welpen die anders gaan proberen worden weer geschoten enz.
Echter de grote vraag is en blijft of wild populaties in NL wolven aan kunnen en op peil kunnen blijven....ik zeg nee want de gebieden zijn te klein en vrijwel niets qua wild kan dan nog opgroeien en succesvol voortplanten

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 15:33

DuoPenotti schreef:
Ja die mensen van dat veulen wel.
Bedoelde de opmerking van jou.

Jij zegt nee eerst uitslag afwachten je mag geen conclusies trekken.

Nou die herder trekt ook conclusies.
En komt nog groot in de krant ook:hond.
Puur op aanname. Geen bij12
Maar van die herder word die onzin gewoon geaccepteerd.

Werkt die herder voor zichzelf of voor een instantie?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 15:58

Dat weet ik niet. Kreeg ik ook niet duidelijk.
Als het vanuit een instantie is zou het nóg kwalijker zijn.

Het enige wat ik tot nu toe heb gevonden is dat hij in de zomer op land van staats bosbeheer laat grazen. Al 30 jaar lang.

Geen idee of dat vrijwillig is of daar een vergoeding voor krijgt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 16:17

tamary schreef:

Mensen vinden het geweldig dat er zoveel jonge wolven rondlopen op de Veluwe. Ik zie het niet als iets overwegend positiefs. Ik zie nu al veel minder wild dan voor een paar jaar terug. Mijn idee, of er is echt al minder wild, of het wild is schuwer geworden, of allebei.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 16:35

DuoPenotti schreef:
Dat weet ik niet. Kreeg ik ook niet duidelijk.
Als het vanuit een instantie is zou het nóg kwalijker zijn.

Het enige wat ik tot nu toe heb gevonden is dat hij in de zomer op land van staats bosbeheer laat grazen. Al 30 jaar lang.

Geen idee of dat vrijwillig is of daar een vergoeding voor krijgt.

Connecties zijn dat en omdat de ene hand de andere wast ga je niet uit de pas lopen als je schapen daar mogen lopen of omdat je er voor werkt. Zo gaat dat. Er zijn vaker aanvallen die onder de pet worden gehouden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 16:44

SusanH schreef:
tamary schreef:

Mensen vinden het geweldig dat er zoveel jonge wolven rondlopen op de Veluwe. Ik zie het niet als iets overwegend positiefs. Ik zie nu al veel minder wild dan voor een paar jaar terug. Mijn idee, of er is echt al minder wild, of het wild is schuwer geworden, of allebei.

En vertrokken, zoals de edelherten die al naar Flevoland zijn overgestoken. Is typisch voor als de jachtdruk te hoog wordt en dan zit je al met fors teveel aan wolven in zo'n gebied. Volgende stap is dat de wolven ook gaan zwerven, want honger en als een edelhert dat stukje kan zwemmen, lukt het een wolf (of heel roedel) ook.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 16:59

Hoe meer provinciën hinder van de wolven ondervinden hoe beter.
Wordt het draagvlak steeds kleiner en zal er iets moeten gebeuren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 17:25

Onali schreef:
Hoe meer provinciën hinder van de wolven ondervinden hoe beter.
Wordt het draagvlak steeds kleiner en zal er iets moeten gebeuren.

Kijkende naar andere gebieden, hoe langer je de boel laat lopen hoe moeilijker het wordt om de aantallen weer onder controle te krijgen. Destijds is ons dat eigenlijk alleen gelukt door combi draagvlak en gif. 1e hebben we nu niet en 2e mag terecht niet meer.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 10:05

Sprakeloos!
Krijg net melding op de app dat er in Boijl Friesland een pony levend is aangevreten door een wolf.

Ik heb de meest vreselijke foto’s gezien. Maar deze slaat alles.
Maar nu jank ik gewoon.

Ik ga de foto niet plaatsen. Maar het is duidelijk te zien dat de pony levend is aangevreten en zich uiteindelijk heeft overgegeven en een afschuwelijk dood heeft gehad.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 10:06

Gadverdamme... Kan me voorstellen dat je dat niet meer van je netvlies af krijgt. Wat vreselijk voor de pony en eigenaar.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 10:07

Echt vreselijk! Arme pony ☹️

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 10:07

ooohhh verschrikkelijk.... geen woorden voor....

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 10:13

Eigenlijk zouden dit soort foto’s in de normale media getoond moeten worden.
Maar die drukken de snor.

Oorlogsslachtoffers, slachtoffers van liquidaties, afgerukte ledematen, alles komt voorbij in het journaal.
Behalve de slachtingen die de wolf verricht.
Af en toe een kort item.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 10:14

ja maar ja maar die boer moet maar goed afrasteren, ja maarja maar ze moeten er maar een hond bij leggen, ja maar ja maar, allemaal eigen schuld.

En ondertussen lees ik bij die pony dat het zoontje een wortel ging geven en de pony vond...
Om woest van te worden dat dit gewoon allemaal maar kan!!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 10:27

Arme dier in de sloot.

Wat moet het een angst hebben gehad.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 10:33

tienus63 schreef:
Eigenlijk zouden dit soort foto’s in de normale media getoond moeten worden.
Maar die drukken de snor.

Oorlogsslachtoffers, slachtoffers van liquidaties, afgerukte ledematen, alles komt voorbij in het journaal.
Behalve de slachtingen die de wolf verricht.
Af en toe een kort item.

Dit ! Echt , overal is aandacht voor. Maar de slachtoffers van de wolven die tellen niet. Die krijgen geen stem, geen recht van leven.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 10:50

DuoPenotti schreef:
ja maar ja maar die boer moet maar goed afrasteren, ja maarja maar ze moeten er maar een hond bij leggen, ja maar ja maar, allemaal eigen schuld.

En ondertussen lees ik bij die pony dat het zoontje een wortel ging geven en de pony vond...
Om woest van te worden dat dit gewoon allemaal maar kan!!

Hier in de buurt noem ik de kinderen bewust nooit over de wolf want ze zijn er al doodsbang van door wat ze meekrijgen. Maar goed dat valt niet te verbergen. Hier op school lukt het niet meer om het sprookje van Roodkapje te vertellen want dan raakt de halve klas uit de slaap. En dan zijn hier nog maar twee aanvallen in de buurt geweest. Arme kinderen in Drenthe en Friesland en voor dit kind helemaal, wat onzettend verdrietig dat dit kan en mag. Hoeveel stadia moet deze wolf nog door voordat het een probleemwolf wordt? Natuurlijk ligt het weer aan de eigenaar, het ligt altijd aan de eigenaar. Wat er ook gebeurt. Bij 1 zo'n aanval moet je die wolf zeker kwijt, het is helemaal niet de vraag of hij het weer gaat doen het is alleen de vraag wanneer. Ws heel binnenkort, zo werkt dat met dingen die goed bevallen bij een dier.