Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 09:47

Ja de grote Tinkers zijn Vanners, Tinkers gekruist met Shire.

Dit is denk ik waar jij gewerkt hebt? :
https://stoeterijruijs.nl/goedgekeurde- ... acklemore/

Voor het beeld en misschien zijn hier wel leuke dieren te koop. :)[/quote]
Nee bij stal de Esch in Daarle , sir Camfri is van hun ..
Maar het wereldje is klein.. macklemore heeft dezelfde vaderlijn als Camfri.
Maar goed ik ben er nu paar jaar uit, en volg het steeds minder.. persoonlijk hou ik niet van al dat haar

oji

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 11:15

Gelukkig heb ik nooit de voorkeur gehad voor een Fries, maar met alle ingefokte gezondheidsproblemen momenteel in dat ras, al zou het mijn voorkeur wel zijn, ik zou er zelf nooit meer aan durven beginnen. Vooral ook omdat veel van de gezondheidsproblemen van de Fries niet uit een standaard aankoopkeuring zullen komen en als ze opspelen er vaak geen redden meer aan is. Ik heb om mij heen al teveel friezen niet de 10 jaar zien halen. Laatst toen mijn paard op de kliniek stond en ik op bezoek was bij mijn paard werd er ook een hoog drachtige Friese merrie binnengebracht met een aortaruptuur. Er liep gewoon een heel bloedspoor achter de trailer aan toen ze het parkeerterrein op kwamen rijden en gruwelijk gezicht toen het dier uitgeladen werd. Volgende dag gevraagd of het dier het overleefd had, maar helaas, en het veulen ook niet. DA vertelde dat ze er een beetje moedeloos van werd, van de Friezen die op de kliniek kwamen met aortascheuringen, koliek en maagruptuur gevallen. Dat de overlevingskans bij Friezen gewoon zoveel minder is omdat het bindweefsel gewoon niet goed is bij heel veel Friezen. Laatst was ik op een clinic over koliek en ook toen werden Friezen weer genoemd, dat zij zoveel extra risico hebben en zoveel minder overlevingskans als het zich aandoet. Zolang daar geen gentest voor is voor deze ingefokte ellende, is een fries kopen in mijn ogen een hele grote en dure gok.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 11:31

Ben ik met je een oji, ik hoor en zie zoveel medische problemen bij Friezen. Heel sneu voor de dieren en hun eigenaren.
Ze zijn echt machtig mooi om te zien qua uitstraling, maar het blijft hier bij kijken.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 12:53

Ineke2 schreef:
Ben ik met je een oji, ik hoor en zie zoveel medische problemen bij Friezen. Heel sneu voor de dieren en hun eigenaren.
Ze zijn echt machtig mooi om te zien qua uitstraling, maar het blijft hier bij kijken.

Dit is ook de reden dat we niet verder willen fokken in het friezen stamboek maar met barok pinto. Hierbij behoud je grotendeels wel de uitstraling met een leuk kleurtje erbij plus een stuk gezondere paarden.

De barok pinto fokker vertelde ook dat de friezen veulentjes vaak al meer mis hadden. Ze deden er vaak 3-4 uur over om op te staan en hadden vaak slokdarmverlamming. De barokpinto veulens staan binnen een half uur en zijn een heel stuk sterker.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 13:14

Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat het niet voldoet aan de regels in de openingspost

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 13:34

Plop1997 schreef:
Ineke2 schreef:

Dit is ook de reden dat we niet verder willen fokken in het friezen stamboek maar met barok pinto. Hierbij behoud je grotendeels wel de uitstraling met een leuk kleurtje erbij plus een stuk gezondere paarden.

De barok pinto fokker vertelde ook dat de friezen veulentjes vaak al meer mis hadden. Ze deden er vaak 3-4 uur over om op te staan en hadden vaak slokdarmverlamming. De barokpinto veulens staan binnen een half uur en zijn een heel stuk sterker.

Maar als je een Friese merrie koopt die dus wel dit nog niet te testen gen heeft voor al die bindweefsel gerelateerde problemen, dan fok je daar net zo goed mee door als je daarmee een veulen gaat fokken, ongeacht welke hengst je er op zet.
Punt is dat het gewoon al in een heel groot deel van de Friese populatie zit.
Slokdarmverstopping is idd ook een verschijnsel dat mede veroorzaakt wordt door het verzwakte bindweefsel. Maar lang niet elk fries paard laat al op hele jonge leeftijd de symptomen zien. Het is niet zoals WFFS dat het bij de geboorte duidelijk is. Kan dus zijn dat je een Friese merrie koopt, die op het moment van keuren helemaal gezond lijkt, maar waarbij dus wel degelijk die bindweefselproblemen in een later stadium gaan opspelen en waar je dan mogelijk dus ook al mee doorfokt.

Zolang niet bekend is welk gen hiervoor verantwoordelijk is en of het mogelijk een kwestie van meerdere genen is, maakt het niet uit of je met een friese merrie er een andere fries op zet of een barock pinto of wat mij betreft een kwpnner, de merrie geeft haar genen door en als die slecht zijn is dat dus een potentieel risico voor de nafok van de merrie.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 13:38

Goh ik ben dan weer benieuwd naar wat voor bindweefsel aandoening. Ik heb ook een bindweefsel aandoening en dat doet ook gewoon continu pijn. Naast alle problemen zoals idd met eten kunnen voorkomen zit bindweefsel overal en kan het echt gewoon enorm pijnlijk zijn.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 13:49

Doordat er collageen problemen zijn is het bindweefsel van mindere kwaliteit, wat kan leiden tot aorta rupturen, maag rupturen (doordat het bindweefsel niet sterk genoeg is alle voedsel uit de maag te werken waardoor er ophoping ontstaat) slokdarm verstoppingen en ik weet niet of het bij friezen bv ook tot hypermobiliteit leidt. Maar de kans dat een fries bv goed uit een koliek operatie komt is daardoor ook vele malen kleiner als bij een ander type paard.

Is wel veel over te vinden op internet als je zoekt op fries paard en bindweefsel. Maar ook afgelopen jaar weer een buurpaard (fries) die een maagruptuur had en overleden, die aortaruptuur bij de kliniek vorig jaar en wat er onlangs over op die koliekclinic verteld werd door dierenartsen , maakt dat ik echt niet meer voor een Fries zou durven kiezen (los van dat ze niet zo goed springen :+ ). De mensen bij die clinic die Friezen hebben, werden ook niet heel vrolijk van wat ze te horen kregen en er waren meerdere die zeiden, als we dit geweten hadden....

Er zijn zelfs dierenartsen die er niet meer aan beginnen een fries te opereren met koliek, gewoon omdat ze depressief worden van de slagingskansen bij Friezen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 14:38

Is er geen link met DSLD dan eigenlijk? Ik las toevallig laatst ook een artikel over deze problematiek bij Friese paarden en het lijkt zo dicht tegen DSLD aan te liggen...

(Stille meelezer die altijd met plezier jullie zoektochten volgt :o )

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 15:29

Goed nieuws... Gisteren is mijn nieuwe paard goedgekeurd *\o/* uitgebreid röntgen. Nu op zoek naar een verzekering, hebben jullie goede tips?

Om even mijn duit in het zakje te doen over de Friezen; ik ben eens bij een Fries geweest die (bleek later uit autopsie) een aorta scheuring had. Dat was verschrikkelijk naar om te zien. Wetende dat het een Friezen dingetje is zou ik daar ook niet aan durven beginnen.

Maar ik heb een Draver merrie van 4 gekocht :D Met het voornaamste doel "lol met je knol", beetje van alles wat met vooral een verlangen naar lange buitenritten en evt. Endurance <3

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 15:33

xSCWx schreef:
Goed nieuws... Gisteren is mijn nieuwe paard goedgekeurd *\o/* uitgebreid röntgen. Nu op zoek naar een verzekering, hebben jullie goede tips?

Om even mijn duit in het zakje te doen over de Friezen; ik ben eens bij een Fries geweest die (bleek later uit autopsie) een aorta scheuring had. Dat was verschrikkelijk naar om te zien. Wetende dat het een Friezen dingetje is zou ik daar ook niet aan durven beginnen.

Maar ik heb een Draver merrie van 4 gekocht :D Met het voornaamste doel "lol met je knol", beetje van alles wat met vooral een verlangen naar lange buitenritten en evt. Endurance <3

Gefeliciteerd! Heel veel geluk en plezier samen *\o/*

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 15:36

xSCWx schreef:

Gefeliciteerd! Dat vraagt natuurlijk om een foto :D

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 15:47

Gefeliciteerd xSCWx...dat vraagt om een foto!!!
Ik ben bij de EFO verzekerd en daar heel erg tevreden over. Ik heb de laatste paar jaar met mijn inmiddels gepensioeneerde merrie en afgelopen half jaar met mijn jonkie behoorlijk pech gehad en veel hoge medische kosten. Zij hebben zonder gedoe over vooraf toestemming vragen gewoon alles netjes betaald en zelfs uit eigen beweging mij gewezen op dat ik voor meer was verzekerd dan dat ik zelf dacht (had aanvankelijk de rekening van een operatie niet ingediend omdat ik dacht dat dat buiten mijn verzekering viel. Maar zij wezen mij erop dat ik die rekening op kon sturen en zij dat zouden beoordelen, wat in mijn voordeel uitpakte en mij een paar duizend euro scheelde afgelopen jaar). Komen heel betrokken over. Vragen bv nog steeds naar hoe het met mijn pensioenmerrie gaat, die inmiddels al ruim een jaar uit de verzekering is (verzekerde waarde is uitgekeerd en ik heb haar voor slachtprijs "teruggekocht" om een pensioen te geven).

Ik heb dat beeld van die fries met die aortascheuring ook nog op het netvlies. Was echt gruwelijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 16:43

Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst!

Tja Friezen, hier is meer informatie te vinden over de gezondheidsproblemen: https://www.horses.nl/fokkerij/kantelpu ... ese-paard/

Ik geloof dat DLSD een ander soort bindweefselaandoening is, er zullen verschillende vormen van bindweefselaandoeningen zijn. Om dan maar iets positiefs te zeggen. Ik ken er ook genoeg die redelijk gezond oud (zijn) geworden.

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 16:57

xSCWx schreef:

Super leuk, gefeliciteerd! *\o/*

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 17:10

Gefeliciteerd SCW!

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 17:31

Gefeliciteerd, xSCWx!

Ik heb toevallig laatst naar verzekeringen gekeken. Er bleken nog best wat verschillen te zijn tussen de voorwaarden van de verschillende maatschappijen (bijv. t.a.v. een eventuele wachttermijn, in welke situaties je vooraf toestemming moet vragen en ook in wat wel/niet vergoed wordt of tot welk bedrag). Over EFO lees ik de meeste positieve verhalen maar die kwam voor wat ik wilde een stuk duurder uit dan andere. Ik zou dus vooral even bedenken wat jij graag verzekerd zou willen hebben en wat je daarbij verder van belang vindt en dan in de voorwaarden van de verschillende maatschappijen kijken wat daar het beste bij aansluit (en of je de prijs dan acceptabel vindt).

Mocht iemand overigens nog tips hebben n.a.v. mijn zoekertje, bijv. fijne stallen waar ik zou kunnen informeren, dan hoor ik het graag :o

Typhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 18:31

KirstenHorse schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik best schrik van de prijzen. Ik ben op zoek naar een leuke allround ruin, hoeft nog niet op wedstrijd uitgebracht te zijn. Maar ik zie L/M niveau gewoon tussen de 17k en 20k te koop staan.. eentje die niet gestart is zelfs 30k :o Verkijk ik me dan zo op de afstamming? Is potentieel zoveel waard? De moed zakt me een beetje in de schoenen. Ik dacht met een budget van 13k wel aardig te kunnen shoppen :') Appaloosa kleurtje heb ik al losgelaten en ik kijk nu veel naar schimmels.

Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat het niet voldoet aan de regels in de openingspost

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 19:02

*\o/* xSCWx veel plezier ermee!

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 20:41

Moderatoropmerking:

Ccento

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 21:14

Tieme schreef:
Heeft iemand recente ervaringen met Meerveld horses in kockengen? Ik lees er erg wisselende dingen over...

Ik zelf heb ervaring en meerdere op stal. Zelden positief. Mag een PB doen als je meer wilt weten

overzee2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 21:42

Gefeliciteerd, xSCWx wat leuk!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 21:57

Naam graag SCW :') , ben benieuwd of het een bekende is! Het leven met een Draver is Gaver!

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 22:04

Welke Facebook groepen gebruiken jullie het meest voor sportpaarden?

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 22:26

Pantykous schreef:
Welke Facebook groepen gebruiken jullie het meest voor sportpaarden?

- KWPN Paarden
- Sportpaarden | Sporthorses | Sportpferde