Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Bielsje schreef:Wij hebben vrienden in Zweden en Denemarken. De Zweed is van de regeltjes, de Deen misschien ietsjes minder () maar dit is wat ze ons vertelden...
Zweden; je hebt een jachtvergunning nodig voor een geweer (maar als je buurman er 1 heeft dan mag je gewoon aanhaken) en 1 of 2 keer per jaar gaan ze met zn allen het bos in om elanden en wolven te schieten. De elanden mogen ze meenemen naar huis, de wolven niet. Er is een quotum maar ik dacht dat dat voor de elanden was?
Denemarken; je hebt daar een soort nationale feestdag waarop ze wolven gaan schieten. Het schijnt echt een behoorlijke happening te zijn en ze vergelijken het met koningsdag hier... Iedereen gaat, iedereen schiet en de Denen die ik ken zullen ook wel wat drinken
SunnyHorse schreef:Bericht van het veulen in Elp gezien?
“Elp 1-8-2023
Gisteren hebben mijn ouders hun 2,5 maanden oude veulen, Tobias, in moeten laten slapen na een aanval, waarschijnlijk van een wolf. Om kwart voor 4 kwam mijn vader bij het land en was het rechter voorbeen helemaal opengehaald, je keek zo naar het bot. Dit was net gebeurt, de wond was nog vers. Na overleg met de dierenarts heeft Tobias een spuitje gekregen en heeft BIJ12 DNA monsters genomen en een rapport geschreven. We hebben Tobias nog 2 uur bij zijn moeder laten liggen om haar afscheid te kunnen laten nemen van haar veulen.
Een trieste, nare gebeurtenis. Ik hoop dat met dit verhaal de discussie over wel of geen wolf in Nederland snel ten einde komt. Hoeveel dieren moeten er nog sterven voor er een beslissing wordt genomen? Er moet een standpunt worden genomen zodat men weet waar men aan toe is en welke maatregelen wij als dierenhouders kunnen nemen.”
Happinez schreef:Misschien heb ik het even gemist, maar hebben jullie al gelezen over de subsidieregeling in Overijssel ?
Voor ponyhouders tenminste , want heel krom... paarden vallen er buiten.
https://regelen.overijssel.nl/Producten ... I-C0MlTdXA
Hier al een aanvraag gedaan en over 2 weken komen ze kijken... ben heel benieuwd.
Wintu schreef:SunnyHorse schreef:Bericht van het veulen in Elp gezien?
“Elp 1-8-2023
Gisteren hebben mijn ouders hun 2,5 maanden oude veulen, Tobias, in moeten laten slapen na een aanval, waarschijnlijk van een wolf. Om kwart voor 4 kwam mijn vader bij het land en was het rechter voorbeen helemaal opengehaald, je keek zo naar het bot. Dit was net gebeurt, de wond was nog vers. Na overleg met de dierenarts heeft Tobias een spuitje gekregen en heeft BIJ12 DNA monsters genomen en een rapport geschreven. We hebben Tobias nog 2 uur bij zijn moeder laten liggen om haar afscheid te kunnen laten nemen van haar veulen.
Een trieste, nare gebeurtenis. Ik hoop dat met dit verhaal de discussie over wel of geen wolf in Nederland snel ten einde komt. Hoeveel dieren moeten er nog sterven voor er een beslissing wordt genomen? Er moet een standpunt worden genomen zodat men weet waar men aan toe is en welke maatregelen wij als dierenhouders kunnen nemen.”
Eerst maar eens de uitslag afwachten eer conclusies te trekken, lijkt me.
Happinez schreef:Misschien heb ik het even gemist, maar hebben jullie al gelezen over de subsidieregeling in Overijssel ?
Voor ponyhouders tenminste , want heel krom... paarden vallen er buiten.
https://regelen.overijssel.nl/Producten ... I-C0MlTdXA
Hier al een aanvraag gedaan en over 2 weken komen ze kijken... ben heel benieuwd.
DuoPenotti schreef:Wintu schreef:
Eerst maar eens de uitslag afwachten eer conclusies te trekken, lijkt me.
Doet de herder hier ook niet.
Geen dna genomen want een wolf doet keelbeet. Punt.
https://www.ad.nl/cranendonck/loslopend ... ~a1c2e63d/
DuoPenotti schreef:Ja die mensen van dat veulen wel.
Bedoelde de opmerking van jou.
Jij zegt nee eerst uitslag afwachten je mag geen conclusies trekken.
Nou die herder trekt ook conclusies.
En komt nog groot in de krant ook:hond.
Puur op aanname. Geen bij12
Maar van die herder word die onzin gewoon geaccepteerd.
Citaat:ik geef hier maar even antwoord.
Hi Meiti, De z.g wolvendeskundigen, vertellen dat je niet bang hoeft te zijn dat loopvogels, we hebben emoe's, nandoe's en struisvogels, door de wolf gedood worden. Omdat de wolven niet graag in veren bijten. (volgens hun dan). Veel van hun verhalen blijken helaas niet te kloppen. Ook die over de wolfwerende omheiningen, waarvan ze zelf toegaven dat die hier niet zouden werken.
We hebben de schaapskudde weg moeten doen, de herten zijn grotendeels door de wolf gedood en nadat bleek dat een hek ook niet zou werken, hebben we de laatste vier ook weggegeven.
We fokken ook geen paarden meer hier. Want veulens pakken ze ook.
Niet alleen de gedode dieren, maar ook het moeten herplaatsen van dieren is niet gemakkelijk. En dan zeg ik het nog maar voorzichtig Daarnaast krijg je veel vijanden als je beweert dat "men" verkeerd bezig is met de wolf.
Maar de struisvogels lopen nu dicht bij huis en er zitten veel hekken tussen . De "wolvendeskundigen" vertelden ook dat niemand bang hoeft te zijn dat wolven, paarden, lama's en zeker ezels iets zouden aandoen. Maar ook daar hebben ze ongelijk in. Dat ze mensen niets zouden aandoen is ook onzin. Omdat er hier in de omgeving van Roermond lang geleden meerdere kinderen door wolven zijn gedood.Daar bestaat uitgebreide literatuur over. Met de namen van de kinderen zelfs. Daarom moesten ze toen helaas de wolf gaan verjagen.
Het is nu ook zo triest voor de wolf. Er zullen op den duur, helaas, steeds meer wolven gedood worden, of doodgereden worden. Ik ben altijd een enorme wolvenliefhebber geweest. Ze zelfs in diverse landen gaan bekijken (niet alleen in de dierentuin hoor). Ook om er voor een dierentijdschrift over te schrijven, Maar ik sta wel met beide benen op de grond. En haat nog steeds de wolf niet, maar wel die ondeskundige figuren die ik in tv programma's de grootste onzin hoor verkondigen. Ik begrijp hun standpunt, maar door hun starheid en ondeskundigheid zijn zij juist helaas de vijand van de wolf aan het worden.
Groetjes Jetty van der Hulst
Ik heb er voor gekozen om foto van een een ooit door ons gefokt lammetje er bij te plaatsen. Geen gruwelijke foto van onze uit elkaar getrokken herten. Dat geeft te veel commotie.
Babootje schreef:Ik ken haar wel volgens mij. Zij had vroeger een trimsalon voor poedels in Den Haag meen ik.
Citaat:Vertaling:
Stof tot nadenken:
Door Martin Wyler 2022, Jachtopziener, Zwitserland
De wolf was er eerder dan wij? NEE!
De wolf (Canis lupus lupus) verscheen ongeveer 450.000 tot 380.000 jaar geleden in het late Pleistoceen.
Het vroegste bewijs van menselijke aanwezigheid in Centraal-Europa, de kwartsieten artefacten uit de kleiput Kärlich bij Koblenz, wordt gedateerd op een leeftijd van ongeveer 700.000 jaar.
Wat is er veranderd in de evolutie van mensen en wolven sinds de laatste verdrijving 150 jaar geleden? Toen werden ze verdreven omdat ze onze voedselconcurrenten waren, d.w.z. ze doodden te veel boerderijdieren en vormden een gevaar voor de mens.
Door evolutie (zonder oordeel) is alles zoals het is. Voedselconcurrenten worden al sinds het bestaan van het leven op aarde door elkaar bevochten en vernietigd. Mensen zijn ook ontstaan door evolutie en maken deel uit van deze ene natuur. Het is ook ons natuurlijk gedrag, net als alle andere levende wezens, om ons te verzetten tegen voedselconcurrenten.
De wolf eet onze boerderijdieren, dus het is een voedselconcurrent! Onze grote hersenen horen bij de mens zoals de grote hoektanden bij de wolf horen. Zo is het door evolutie ontstaan.
Mensen zijn fysiek inferieur aan de meeste roofdieren. Maar door zijn nieuwsgierigheid en het vermogen om iets nieuws te maken van wat hij heeft geleerd, heeft hij gereedschappen (wapens) ontwikkeld die zijn fysieke nadelen compenseren bij de verdediging tegen voedselconcurrenten.
Als alle levende wezens gelijk zijn, d.w.z. gelijke rechten zouden moeten hebben, dan moeten dezelfde natuurwetten ook voor hen allemaal gelden, zoals adequaat gedrag ten opzichte van roofdieren: Leeuwen doden hyena's en wolven doden jakhalzen, vossen en onze honden, dus wij mensen zouden ons ook moeten kunnen verdedigen tegen wolven.
Waarom zouden wij mensen dit vandaag, slechts 150 jaar later, willen en accepteren? Gaat het "groene gezichtsmasker" (stadsbevolking die nog niet is getroffen) er vandaag van uit dat de wolven ten goede zijn veranderd, het doden van overschotten zijn vergeten en alleen nog maar van vlees van wild houden?
Of gaat men ervan uit dat de getroffen mensen accepteren dat ze elke dag aangevreten schapen, runderen en paarden in hun weilanden aantreffen? (passieve kuddebescherming heeft gefaald!) Of gaat men ervan uit dat de plattelandsbevolking zich vandaag, na 150 jaar, gewoon laat opdragen om wolvenvoer te produceren?
Volgende vraag: wat zijn dat voor mensen in de politiek die hun bevolking door middel van onzinnige wolvenbeschermingswetten vertellen dat ze zich nu moeten aanpassen en hun grazers weerloos aan de wolven moeten overlaten?
150 jaar is een te korte periode om een evolutionaire verandering teweeg te brengen bij zowel mensen als wolven, en ideologisch valse wolvenbescherming - daarvoor blijven ze zich uitleven.
waarvoor mensen zichzelf nog steeds toestaan om drie keer per jaar op vakantie te vliegen -...
zal het CO2-budget van de aarde niet verbeteren...
150 jaar later:
Passieve kuddebescherming heeft in veel (berg)gebieden gefaald. Enerzijds omdat het topografisch onmogelijk is, anderzijds omdat wolven snel leren en de hekken heel snel weten te omzeilen.... Kijk de volgende keer dat je de dierentuin bezoekt eens naar de constructie van het hek rond een wolvenverblijf...
De wolven zijn hetzelfde gebleven, de mens is niet beter en niet slechter dan toen, alleen heeft hij zichzelf er als lid van de natuur uitgehaald.
De wolvenpopulatie moet worden bejaagd met een bovengrens die sociaal aanvaardbaar is voor de landbouw en met een ondergrens die de soort in stand houdt. Anders zullen ze nooit geaccepteerd worden in de landbouw. Ongecontroleerde groei, zoals nu gebeurt, is geen oplossing, maar gewoon contraproductief voor het behoud van grote carnivoren.