Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 21:44

mrie schreef:
Het heeft nietme afschrijven te maken maar met gebruiksdoel. Tuurlijk zijn die lieverds van 20 plus niet afgeschreven. Maar ik wil nog rijden en ver... ik wil ook niet mijn paard moeten verkopen omdat ik te oud wordt dus moet hij max 15 zijn. Heel simpele wiskunde.

Met name jij zou moeten weten hoe lang en hoe ver een Ouwe Sok het nog uit houdt.

imaudy

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 22:04

Ik ben niet op zoek, heb mijn eigen topper op stal :D
Zag een leuk internationaal eventing paard van 16 jaar op marktplaats te koop staan. Niet meer geschikt voor het zware werk. Wel geschikt voor recreatie. Misschien is dat nog wat voor iemand hier?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 22:09

Charmaine schreef:
Ben ook wel benieuwd wat die verlenging van de 'garantietermijn' naar 12 maanden gaat doen in de markt. Of de prijzen omhoog gaan hierdoor, of meer mensen zaken tegen profs gaan aanspannen...Of sommige handelaren nu eerder paarden zullen terugnemen...

Dat je als particulier helemaal niet meer tussen de eerste handelaren inkomt. En de handelaren die na de eerste komen dat de prijzen gaan stijgen.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 22:12

StalNollie schreef:
Charmaine schreef:
Ben ook wel benieuwd wat die verlenging van de 'garantietermijn' naar 12 maanden gaat doen in de markt. Of de prijzen omhoog gaan hierdoor, of meer mensen zaken tegen profs gaan aanspannen...Of sommige handelaren nu eerder paarden zullen terugnemen...

Dat je als particulier helemaal niet meer tussen de eerste handelaren inkomt. En de handelaren die na de eerste komen dat de prijzen gaan stijgen.

Ik denk dat de prijzen van paarden nog verder omhoog gaan.
De profs moeten nu bewijzen dat het paard gezond is bij aankoop. Als ik lees hoeveel hier in dit topic een rontgen 100% gezond paard willen hebben. Dat zijn gewoonweg niet alle paarden. Dus degene die dat wel zijn zullen extra duur worden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 22:17

Nee ik denk niet dat prijzen daardoor gaan stijgen. Het enige dat verschilt is dat de bewijslast ipv 6 maanden 12 maanden ligt bij de verkoper. Betekent dat je nu langer de tijd hebt om een verborgen gebrek te ontdekken en door je veearts te laten constateren. Nu moet je echt verdomd snel zijn en sommige verborgen gebreken komen niet altijd snel tot uiting. Het blijft altijd moeilijk om je recht te halen. Niet iedereen stapt naar de rechter zeker niet bij paarden in de lagere verkoopprijzen.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 22:18

Mijn vorige paard heb ik gekocht op 15 jaar leeftijd als leerpaard. Helaas was zijn “management” zo goed dat waneer ik kwam uit de manege ging die letterlijk stuk voor mijn ogen. 8 k later in dierenarts rekeningen, maar wel hele wijze lessen in rijden en omgang staat ie nu na 5 jaar lekker te genieten van zijn pensioen. Ergens vond ik het toch jammer dat ik niet jonger was gegaan, maar meer omdat wij dan zo veel verder zou kunnen komen voor mijn gevoel :)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 22:20

Babootje schreef:
Nee ik denk niet dat prijzen daardoor gaan stijgen. Het enige dat verschilt is dat de bewijslast ipv 6 maanden 12 maanden ligt bij de verkoper. Betekent dat je nu langer de tijd hebt om een verborgen gebrek te ontdekken en door je veearts te laten constateren. Nu moet je echt verdomd snel zijn en sommige verborgen gebreken komen niet altijd snel tot uiting. Het blijft altijd moeilijk om jitjes en datjes. e recht te halen. Niet iedereen stapt naar de rechter zeker niet bij paarden in de lagere verkoopprijzen.

Juist in het lagere segment zeiken ze nog meer over ditjes en datjes.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 22:20

absque_dubio schreef:
De profs moeten nu bewijzen dat het paard gezond is bij aankoop. Als ik lees hoeveel hier in dit topic een rontgen 100% gezond paard willen hebben. Dat zijn gewoonweg niet alle paarden. Dus degene die dat wel zijn zullen extra duur worden.

Dat moesten ze eerder ook maar dan gedurende een half jaar en alleen in het geval zich een verborgen gebrek openbaart, dwz dat het paard dan op dat gebrek kreupel wordt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 22:22

StalNollie schreef:
Babootje schreef:
Nee ik denk niet dat prijzen daardoor gaan stijgen. Het enige dat verschilt is dat de bewijslast ipv 6 maanden 12 maanden ligt bij de verkoper. Betekent dat je nu langer de tijd hebt om een verborgen gebrek te ontdekken en door je veearts te laten constateren. Nu moet je echt verdomd snel zijn en sommige verborgen gebreken komen niet altijd snel tot uiting. Het blijft altijd moeilijk om jitjes en datjes. e recht te halen. Niet iedereen stapt naar de rechter zeker niet bij paarden in de lagere verkoopprijzen.

Juist in het lagere segment zeiken ze nog meer over ditjes en datjes.

Tussen zeiken of echt naar de rechter stappen zonder zekerheid op succes is een groot verschil Aan proceskosten kun je zomaar 5000 of meer kwijt zijn. Heb je geen rechtsbijstandverzekering, dan hoef je aan een rechtsgang al niet te beginnen en tussen gelijk krijgen of gelijk hebben zit ook nog een verschil. Mensen nemen dat risico niet in de lagere prijsklasses.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 01:55

Weet iemand een goede handelaar of persoon te vinden voor paarden met trauma's of bijzonder gedrag?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 03:12

Eva hoe bedoel je dat? Om op te kopen bedoel je? Stuur maar pb

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 04:43

Voor training kun je mij PB doen.

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 10:03

Ik meld mij hier ook even. Wellicht heeft iemand iets passends staan, of weet iemand iets.

Op zoek naar een maatje voor mijn rijpaard, maar weinig budget. Hoeft alleen maar gezelschap te houden en braaf te zijn in de omgang. Geen shetlander, want dan moet alles aanpast worden in de stallen/weiland. Mag ook een geblesseerd paard zijn die de eigenaar wil houden. Hij mag hier tegen kostprijs komen staan mits het klikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 14:54

Ik denk niet dat je dat gaat vinden. Mensen betalen niet zomaar om een ziek paard weg te zetten. Meestal worden deze afgemaakt als ze niet goed zijn. Er zijn maar weinig goede mensen dus in jouw geval is het of lang zoeken of een tweedekanspaard zoeken die je vrijwillig een goed leven wil bieden. Zelf staat mijn oudere kerngezonde Fjord wel in kost bij iemand anders. Daar kan ze heerlijk veel buiten staan in de natuur. Is fijner dan de winter paddock die ik heb. Maar mensen vinden het maar wat bijzonder dat ik dat doe ipv verkoop/ bruikleen of weg geven. Uit ervaring weet ik dat er maar weinig mensen te vertrouwen zijn. Het draaid om geld en paarden zijn daar te dupe van.

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 14:57

Waarom zou je daar niet voor betalen? Een geblesseerd (of ouder) maar verder “in orde” paard tegen een kostprijs bij iemand aan huis zetten lijkt mij juist ideaal.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 15:04

Wij hebben hier zo'n oudje staan, inmiddels 27 en staat hier al een jaar of 4 zijn oude dag te slijten.
Eigenaar betaald 90 euro per maand, voor hooi, stro en een klein stukje verdere onkosten. hoefsmid en verder voer ed betaald ze zelf

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 15:07

Evamarie schreef:
Ik denk niet dat je dat gaat vinden. Mensen betalen niet zomaar om een ziek paard weg te zetten. Meestal worden deze afgemaakt als ze niet goed zijn. Er zijn maar weinig goede mensen dus in jouw geval is het of lang zoeken of een tweedekanspaard zoeken die je vrijwillig een goed leven wil bieden. Zelf staat mijn oudere kerngezonde Fjord wel in kost bij iemand anders. Daar kan ze heerlijk veel buiten staan in de natuur. Is fijner dan de winter paddock die ik heb. Maar mensen vinden het maar wat bijzonder dat ik dat doe ipv verkoop/ bruikleen of weg geven. Uit ervaring weet ik dat er maar weinig mensen te vertrouwen zijn. Het draaid om geld en paarden zijn daar te dupe van.

Nou, als mijn paard niet meer gereden kan worden, zet ik hem graag als weidemaatje bij iemand thuis,als ie zo nog een paardwaardig leven kan hebben.

Dan wel liever dat ik zelf de eigenaar blijf, om te voorkomen dat ie doorverkocht wordt oid.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 15:58

Ik heb dan blijkbaar fijne omgeving. Ken al zo paard of 5 tot 10 wat er met vervroegd pensioen staat ergens anders. Sommige al 10 jaar.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 16:25

Zelfs onze manege zet paarden die niet goed meer zijn, als weidemaatje ergens in pensioen. Niks naar de slacht (behalve als ze pijn hebben). Ik ken meerdere paarden die zo nog jaren als grasmaaier en wandelpaard hebben geleefd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 16:28

Dat zijn fijne en positieve berichten. Voor dit onderwerp heb ik een ander topic aangemaakt zodat iedereen hier weer ontopic verder kan.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 16:39

Het was ontopic toch? Dat is wat happyjoyce zoekt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 16:45

Lieser schreef:
Zelfs onze manege zet paarden die niet goed meer zijn, als weidemaatje ergens in pensioen. Niks naar de slacht (behalve als ze pijn hebben). Ik ken meerdere paarden die zo nog jaren als grasmaaier en wandelpaard hebben geleefd.

Dat was het verhaal bij ons op de manege ook altijd :D (in ieder geval voor de kindjes)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 16:48

Babootje schreef:
Lieser schreef:

Dat was het verhaal bij ons op de manege ook altijd :D (in ieder geval voor de kindjes)

Die bij ons gingen met pensioen in Frankrijk :o voor de kinderen dan idd. Iedereen boven bepaalde leeftijd wist best wel waar die trailer eigenlijk heen ging

Tyrzavm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 16:54

Even een update over ‘de Quarter’. Het heeft ons best veel verdriet gedaan wat er allemaal gezegd is over ons in dit topic…

Na wat er is gebeurd heb ik Jaxx zelf naar huis gehaald en wat ben ik hier blij mee. We genieten van hem en zien wel wat de toekomst ons brengt!

Ik hoop dat iedereen hier fijn paardje vindt!

Liefs Tyrza

Afbeelding

Afbeelding

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-22 17:02

Wat onwijs fijn om te lezen dat het goed gaat Tyrza. De paardenmarkt kan soms heel ingewikkeld zijn...