Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 20:35

Ik heb diverse filmpjes gezien van dieren, ook paarden in een wei of paddock, en er komt een wolf langs. Dieren reageren heel onrustig. Ik leidt daaruit af dat ze instinctief weten dat er gevaar dreigt.

Mijn hond reageerde in Oostenrijk in het bos ineens heel anders dan normaal, nam een wat dreigende houding aan en ging grommen naar iets in langs het pad. Ik zag of hoorde niks. Ben heel vlug doorgelopen want ik was de enige in het bos. Ik dacht toen wel, wat als daar nu een wolf zit ( maar ben misshien een beetje paranoia). Vooral hoe mijn hond reageerde vond ik heel opvallend. In Oostenrijk trouwens overal waarschuwingsplakkaten langs de wegen, om je te waarschuwen dat er wolven zitten. Met niet zo smakelijke foto's er op.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 20:46

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 20:59

sterregoud schreef:
@Kaja, hulpeloos op de grond liggen komt voor in de ruitersport. Dus ja, enig risico is er zeker.

N.B. 26 juli groepje ruiters achtervolgd door 2 wolven. Wateren Drenthe.

Dergelijke risico’s zijn er altijd. Mijden is het devies.

Onali schreef:
Kaja schreef:
Je wordt echt niet ineens van je paard gesleurd en opgevreten hoor.

Ik wandel met mijn shetlanders, ik sta met beide benen op de grond.
Ik heb geen idee hoe ik, laat staan mijn shetlanders op de wolf zouden reageren.

In het artikel stond: niet omdraaien, niet wegrennen, rustig langs heen gaan.
Hoe dan?!!!

Zo breed zijn de paden hier niet, onvoorspelbaarheid van beide dieren (wolf en pony) mijn eigen emoties/ angst.

Dan is het je aan te raden dergelijke situaties uit de weg te gaan en te vermijden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 21:02

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 21:02

Maw ik sta aan het bos, het bos niet meer ingaan.

Dat is wat je bedoelt toch?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 21:14

Onali schreef:

Ik wandel heel graag met mijn honden in het bos, maar er zijn altijd mensen die de regels aan hun laars lappen en hun ongeleide projectiel niet onder controle hebben waardoor de situatie behoorlijk uit de hand kan lopen. Ik mijd het bos, ook al woon ik er praktisch naast.

Ze gaan de wolf niet uit de bossen halen omdat jij daar staat en graag wandelt met je Shetlanders.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 21:17

Kaja schreef:
Onali schreef:

Ik wandel heel graag met mijn honden in het bos, maar er zijn altijd mensen die de regels aan hun laars lappen en hun ongeleide projectiel niet onder controle hebben waardoor de situatie behoorlijk uit de hand kan lopen. Ik mijd het bos, ook al woon ik er praktisch naast.

Ze gaan de wolf niet uit de bossen halen omdat jij daar staat en graag wandelt met je Shetlanders.

Helaas beperken de wolven zich niet tot het bos. Ook in weidegebieden komen ze tot aan de huizen. Het is nogal een beperking.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 21:37

Ik woon in het bos, (het is van mij) maar een bordje verboden voor wolven zou wel niets uithalen. :')

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 21:53

Jessix schreef:
Ik woon in het bos, (het is van mij) maar een bordje verboden voor wolven zou wel niets uithalen. :')

:+

Sterker nog, je bent zelfs strafbaar als je het dier van je EIGEN grond verjaagd of iets aan doet om te verjagen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 22:02

Kaja schreef:
Jessix schreef:

:+

Sterker nog, je bent zelfs strafbaar als je het dier van je EIGEN grond verjaagd of iets aan doet om te verjagen.

Ik zal de deur voor hem open laten, dan kan 'ie ook nog in mijn bed komen liggen. :D ;)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 22:35

Kaja schreef:
Onali schreef:

Wederom moet dus alles wijken voor 1 diersoort.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 22:51

Ik vind dat je helemaal gelijk hebt, maar inderdaad dit zijn de (spel)regels en daar moet je het mee doen. Dat geldt voor heel Europa.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 11:00

Kaja schreef:
Ik vind dat je helemaal gelijk hebt, maar inderdaad dit zijn de (spel)regels en daar moet je het mee doen. Dat geldt voor heel Europa.

Niet helemaal waar , ik zat net de regels van Frankrijk te lezen en daar mag je flink meer ik ga t even opzoeken en kopieren
https://www.agroberichtenbuitenland.nl/ ... -boze-wolf

Sanet

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 11:21

Zweden doet ook veel meer toch? Die hebben dan wel mazen in de wet gevonden

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 11:25

Zweden houdt gewoon afschot die willen niet veel wolven. Zou me niets verbazen dat we het land zijn wat het minst geschikt is en we de meeste wolven willen in verhouding met bevolkingsdichtheid en oppervlak. Eigenlijk weet ik het wel haast zeker dat we dat zijn. Ws ook het land met de meeste mensen die het verst van de natuur afstaan in de zin van weten hoe wilde dieren zich gedragen en reageren. De voorlichting in ons land laat al zien dat zelfs de voorlichters dat niet weten en dat is beste wel bedroevend.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 11:28

Nederland heeft weer eens zijn eigen regeltjes.
Dus let op waar je op stemt dadelijk.....

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 11:44

Probleem is dat onze centrale overheid steeds meer gedecentraliseerd is. En niemand in Den Haag durft meer een knoop door te hakken lijkt het wel.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 11:56

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 12:06

furious schreef:
Sanet schreef:
Ik ben wel benieuwd of wanneer jij blijmoedig met je paard door het bos galoppeert die wolf niet “speels” achter je aankomt vanuit het bos en alsnog je paard in z’n broek hangt. Dat zouden mijn honden in theorie ook kunnen doen.
Daar zit ik ook niet op te wachten. Ik denk niet dat we gelijk in stukken gescheurd worden en opgegeten en geen haar van Sanet te vinden meer is. Schade is ook al erg genoeg.

Weet iemand hoe die paarden in Wateren reageerden op de wolf? Ik ben benieuwd of die zelf al onheil vermoeden of gewoon normaal waren.

VInd ik ook wel interessant. 'ruiken' ze het zelfde als een hond of totaal anders en heerst er paniek.

Wij wonen aan een onverhard pad. Erg geliefd bij hondeneigenaren. Ponys zien er dagelijks vele. Ook loslopende. Ze kijken even op en eten verder. Evenzo met reeen die langs lopen of grazen in de tuin.
Achter ons is een groot stuk weiland met daarachter een boswal waar laatst een wolf liep op flinke afstand. Pony’s waren volledig door het lint. Ruiken konden ze hem of haar niet dacht ik ivm de windrichting. Maar denk dat het andere loopje de alertheid triggerde instinctief.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 12:25

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 13:49

Sanet schreef:

Daar moet je 2x in de lucht schieten, werkt dat niet dan mag je wolfje schieten. Onlangs nog gebeurt, boer zag wolf bij zijn schapen, liet zich niet verjagen, wolf doodgeschoten

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 13:52

Coby schreef:
Wij wonen aan een onverhard pad. Erg geliefd bij hondeneigenaren. Ponys zien er dagelijks vele. Ook loslopende. Ze kijken even op en eten verder. Evenzo met reeen die langs lopen of grazen in de tuin.
Achter ons is een groot stuk weiland met daarachter een boswal waar laatst een wolf liep op flinke afstand. Pony’s waren volledig door het lint. Ruiken konden ze hem of haar niet dacht ik ivm de windrichting. Maar denk dat het andere loopje de alertheid triggerde instinctief.

Oke dat zegt wel wat. Ook jou paarden gewoon in de wei staan. Is toch anders dan ze tegen komen op een buitenrit denk ik zo.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 14:21

knollentuin schreef:
Kaja schreef:

Niet helemaal waar , ik zat net de regels van Frankrijk te lezen en daar mag je flink meer ik ga t even opzoeken en kopieren
https://www.agroberichtenbuitenland.nl/ ... -boze-wolf

De beschermingsstatus geldt voor heel Europa. Maar elk land heeft een eigen beleid, als in de (spel)regels waar ik in een eerdere post over sprak.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 16:45

Nederland past de Europese wetgeving naar eigen goeddunken toe…

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 17:56

Mist schreef:
Sanet schreef:

Daar moet je 2x in de lucht schieten, werkt dat niet dan mag je wolfje schieten. Onlangs nog gebeurt, boer zag wolf bij zijn schapen, liet zich niet verjagen, wolf doodgeschoten

Nou, dat lijkt me een vrij redelijke oplossing, toch? Behalve dat ik geen wapen heb.
(Bovendien lastig te controleren of je eerst de wolf dood geschoten hebt en daarna 2x in de lucht geschoten hebt :Y) ).