slachten??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

IKbenEllen

Re: slachten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 16:20

Strepsel schreef:
TJa, dan is mijn vraag weer.......
Eten jullie allemaal geen kroketten en frikandellen..........???

Die groeien toch aan de boom? Blond

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 16:27

Volgens mij lopen hier al heel veel topics over, is 't niet?

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 16:38

Deze loopt al heel lang hoor. Maar wat wil je daarmee zeggen?

ibouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:26

Strepsel schreef:
TJa, dan is mijn vraag weer.......
Eten jullie allemaal geen kroketten en frikandellen..........???

lees 'ingredients'....

XzountjuhX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 18:06

ik ben voor slachten en vind het ook niet zielig.
een vlees koe heeft een veel slechter leven als een paard.
de meesten paarden worden goed verzorgt en dat kan je van de meesten vlees koeien niet zeggen.
die wachten gewoon op hun dood.
dus paarden vlees is wel zielig en koeien/varkens vlees niet?

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 19:29

XzountjuhX schreef:
ik ben voor slachten en vind het ook niet zielig.
een vlees koe heeft een veel slechter leven als een paard.
de meesten paarden worden goed verzorgt en dat kan je van de meesten vlees koeien niet zeggen.
die wachten gewoon op hun dood.
dus paarden vlees is wel zielig en koeien/varkens vlees niet?

je hebt verschillende koeien, wij hebben melkkoeien, oke mijn haf zou waarschijnlijk als het niet meer kan ook naar de slacht gaan. Kijk mest vee en stiertjes nee die worden niet oud dat is waar. Maar voor onze melkkoeien doen we veel, ze hebben ook hun eigen karakter en naam Knipoog Die worden wel weer ouder

vyenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 20:23

Mijn eigen paard was ook ernstig ziek helaa Huilen maar goed.... ze is naar de slacht gegaan... Ik vind iedereen... moet zijn eigen mening hebben en mogen uiten... het is gewoon egt heel erg dat je een paard moet verliezen... het paard gaat toch dood jmmer genoeg... Ik denk dat het allebei gewoon niet leuk is .. maar ik snap best dat mensen denke laten slachten egt niet dat eet een ander je paard op... Maar miss moet je zo denke.... als je paard word geslacht is het het lichaam van het paard de ziel is nog altijd bij juh.... klinkt heel zweverig maar miss helpt het bij het idee

Ansiej004

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 20:30

Gaaaap Ik zou NEVER NOOIT me pony laten inslapen,, En idd.. Een paard moet een vredige dood hebben,,
Mijn tantes paard is naar de slacht gegaan ,, toen had haar buurman ineens bakken vol met paardenworst gekocht in de hoop dat hij haar paard zal eten,, Ik vind het echt gewoon abnormaal.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 00:49

Vyenna in je profiel staat dat je je paard hebt laten inslapen...niet laten slachten. En waarom schrijf je echt als egt ?? en je als juh ? daar heb je de leeftijd toch niet meer voor ?

En Ansiej004 ik begrijp je niet helemaal je bent voor een vredige dood, tegen slachten en inslapen en de buurman mag het paard van je tante niet opeten ? Ze brengt hem zelf toch naar de slacht ?
Of kom ik weer van een andere planeet?

Tzatzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 01:05

Tja...hoe zou je zelf behandeld willen worden als JIJ het paard was??!
Ik denk dat ik er op het moment sowieso bij wil zijn hoe moeilijk het ook (voor mij) is. Hoe sneller hoe beter. Maar de methode heb ik me nog niet in verdiept. Mijn instructeur vertelde eens dat een schot door het hoofd het meest diervriendelijk is. Snel en ze zijn meteen dood. Tegen een spuitje kan het paard vechten. Spuitje is misschien (?) voor de mens/eigenaar de minst akelige manier (om te zien!). Misschien dat men daarom hiervoor kiezen. Ik weet het niet.

Bij de 'manege' waar ik gereden heb, kwam de "slachttrailer" een nieuw paard brengen. Maar ook een 'slacht'-paard meenemen. Nou je wil niet meemaken hoe dat paard zich er van bewust was waar hij naar toe ging. [Paarden zijn niet gek!]

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 09:29

Tzatzi schreef:
Bij de 'manege' waar ik gereden heb, kwam de "slachttrailer" een nieuw paard brengen. Maar ook een 'slacht'-paard meenemen. Nou je wil niet meemaken hoe dat paard zich er van bewust was waar hij naar toe ging. [Paarden zijn niet gek!]

waarom zu hij zich bewust geweest zijn van waar hij heen ging, waarom zou dat niet gewoon de spanning van in een trailer gezet worden, met vreemden mee etc geweest zijn?
het paard wat ik tijdens de excursie geschoten heb zien worden had totaal geen besef van wat hem ging gebeuren, was zo rustig en relaxed....totaal geen stress of angst

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 09:43

Tenzij die trailer een geur heeft van andere paarden, kan dat paard dan hoogstens bang worden van de mensen rond hem heen die zenuwachtig zijn Lachen

Halina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 09:46

Mijn paard is afgelopen december geslacht. Ik heb er absoluut geen spijt van. Ze heeft niks doorgehad en was binnen de seconde weg.
Een fijnere dood kan niet imo.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 19:10

_rosita_ schreef:
Tzatzi schreef:

waarom zu hij zich bewust geweest zijn van waar hij heen ging, waarom zou dat niet gewoon de spanning van in een trailer gezet worden, met vreemden mee etc geweest zijn?
het paard wat ik tijdens de excursie geschoten heb zien worden had totaal geen besef van wat hem ging gebeuren, was zo rustig en relaxed....totaal geen stress of angst

Is dat dat paard in dat andere topic op dat filmpje?
Want zijn ogen vond ik totaal niet rustig en relaxed nl. Mijn maag draaide om toen ik het zag gebeuren, maar misschien zie ik andere dingen dan jij....

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:22

Offtopic: Maikeltje Daar ben ik het niet mee eens, beestje liep rustig mee en meneer van Veen aaide het over dr hoofd. Dr oren waren wel beweeglijk maar amper een halve seconde daarna was ze al dood, dus is het moeilijk te zeggen. (oh ja er waren natuurlijk ook een stel zenuwachtige dames aanwezig die niet wisten dat ze moesten verwachten)

ellen_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:45

weet niet of dit al gezecht is,maar er staat zo veel en als ik alles wil lezen ben ik nog wel even bezig.. Bloos wat ik zou willen weten is als je je paard hebt in laten slapen,waar blijf het dan gaat ie als nog naar de slager of naar het crematorium? of begraven?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:49

begraven?? Wie graaft het gat? Nee dat mag in Nl niet. Cremeren is een optie, als je geld heb.Paarden die overlijden worden opgehaald door Rendac, ook als je je paard in een slachterij laat schieten (zonder dat het gebruikt wordt voor vlees) wordt hij/zij opgehaald door rendac. Daar worden dierlijke kadavers vernietigd.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:55

maikeltje schreef:
Want zijn ogen vond ik totaal niet rustig en relaxed nl. Mijn maag draaide om toen ik het zag gebeuren, maar misschien zie ik andere dingen dan jij....

dat was dat paard ja....
het paard was absoluut wél rustig, zelfs nog met 20 uberzenuwachtige mutsen om zich heen, die absoluut spanning overdroegen naar alles en iedereen.
hij was zeer rustig en relaxed, een aantal meiden zijn hem nog gaan aaien, júist om te zien en te voelen hoe het paard was en ook van hen geen andere woorden dan: jeeetje onvoorstelbaar hoe rustig dat dier was.

ellen_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 20:30

_rosita_ schreef:
maikeltje schreef:

dat was dat paard ja....
het paard was absoluut wél rustig, zelfs nog met 20 uberzenuwachtige mutsen om zich heen, die absoluut spanning overdroegen naar alles en iedereen.
hij was zeer rustig en relaxed, een aantal meiden zijn hem nog gaan aaien, júist om te zien en te voelen hoe het paard was en ook van hen geen andere woorden dan: jeeetje onvoorstelbaar hoe rustig dat dier was.

lees ik het goed,dat je het gefilmd hebt?

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 20:40

ellen_b schreef:

ja, je leest het goed.... ik ben met een groepje meiden van bokt op excursie geweest naar het slachthuis van mr. van veen in nijkerk.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 20:47

Rustig? Nou ik denk dat dat per paard verschilt. Het zou voor mijn paard absoluut geen fijne dood zijn. Mijne staat al 10 jaar in de zelfde stal op en zelfde erf en heeft nooit meer dan een week ergens anders gestaan. Ze is onwijs eenkennig. Ik weet zeker dat als ik haar niet thuis zou laten inslapen en haar bijvoorbeeld naar een slachthuis zou brengen zij absoluut in paniek zou raken.

Overigens vind ik dat ze rustig ingeslapen zou moeten op een plek waar ze zich op haar gemak voelt en met mensen bij wie ze vertrouwd is. Dat vind ik pas een fijne dood voor een paard en niet in een slachthuis.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 21:39

_rosita_ schreef:
ellen_b schreef:

ja, je leest het goed.... ik ben met een groepje meiden van bokt op excursie geweest naar het slachthuis van mr. van veen in nijkerk.

Ik heb het ook gezien (filmpje) en kies niet meteen voor slachten nu, maar het horrorscenario wat ik in mn hoofd had omdat ik het nog nooit gezien had is nu wel verdwenen. Het gaat iid. rustig snel en netjes. Ik vind het paard wel rustig, zeker niet in paniek. Mijn paard is kan veel paniekeriger kijken om niets.

Halina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 23:10

Whiz schreef:
Rustig? Nou ik denk dat dat per paard verschilt. Het zou voor mijn paard absoluut geen fijne dood zijn. Mijne staat al 10 jaar in de zelfde stal op en zelfde erf en heeft nooit meer dan een week ergens anders gestaan. Ze is onwijs eenkennig. Ik weet zeker dat als ik haar niet thuis zou laten inslapen en haar bijvoorbeeld naar een slachthuis zou brengen zij absoluut in paniek zou raken.

Het hangt ook zeker per paard er van af.
Mijn paard was ontzettend rustig, vond trailerrijden, vreemde mensen en vreemde omgevingen leuk, maar als ik een paard had gehad die er angstig voor was zou ik voor het spuitje gekozen hebben.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 23:16

Even over dat eten van paardenvlees, in China eten ze hondenvlees en dat vind iedereen walgelijk omdat het onze trouwe viervoeters zijn, oké tuurlijk! Maar waarom vinden mensen het dan flauwekul als je moeite hebt met het eten van paardenvlees? Ik ben minder gek met mijn hond als met de paardjes...

Halina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 23:22

meander schreef:
Even over dat eten van paardenvlees, in China eten ze hondenvlees en dat vind iedereen walgelijk omdat het onze trouwe viervoeters zijn, oké tuurlijk! Maar waarom vinden mensen het dan flauwekul als je moeite hebt met het eten van paardenvlees? Ik ben minder gek met mijn hond als met de paardjes...

Dat is ook zo. Het ene dier is niet minder dan het andere dier. Tenminste niet voor mij. Het enige verschil is dat je bv een koe minder snel als huisdier zal houden dan een hond.
Dus staat de koe toch iets verder van je af.

Maar toch voel ik over honden eten ook afschuw. Terwijl mijn paard wel geslacht is en ik van beide evenveel hou.
Kwestie van gewenning?