Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 09:28

En mijn paard maakte dan al een maaiende schijnbeweging al er een vlindertje naast zijn hoofd vliegt :').

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 09:34

Benzz schreef:
Padoertje, het zijn echt je eigen woorden mbt stresskip. En ik vind dat dikke onzin. Maar misschien ben ik gewoon niet zo snel onder de indruk van een vlugge. Rijd mijn hele leven het liefst al op die bloederige typjes. Liever houwen dan douwen.

Maar ja, sinds vorig jaar geen paarden meer, maar nu een mechelaar :+

Maar waar lees jij dan het verband ´stresskip en goed paard´ in mijn post? Helemaal nergens. Allemaal aannames die je doet. Erg jammer. En overigens je opmerking liever houwen dan douwen gaat wat mij betreft nergens over. Zelfs een hete wil je niet tegenhouden van voren, want dat gaat ten koste van de beweging, souplesse en lossigheid. Plus dat het beeld/harmonie er niet fraaier op wordt (iets met een aanname die ik nu doe, want ik ken je rijstijl niet. En jij niet die van mij :+ ).

Maar genoeg geze*ik op de vrijdagochtend. Laten we het leuk houden in dit topic, wat het voorheen al jaren was :P . En hier overigens ook een Mechelaar en voorheen altijd jachthonden gehad :Y)

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 09:36

Eef_Bam schreef:
En mijn paard maakte dan al een maaiende schijnbeweging al er een vlindertje naast zijn hoofd vliegt :').

Die laat gewoon zijn kung fu moves zien :))

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 09:37

c_alsemgeest schreef:
Management doet zeker iets. En ik denk ook dat een sensibel paard ook braaf kan zijn.
Bijvoorbeeld mijn Don Tango B x Krack C x Jazz.
Niet het makkelijkste bloed, moeder gaf ook sensibele paarden, maar goede sport paarden en ook 2 verr. hengsten.

Jam was de perfecte mix, 3 bovengemiddelde gangen, uitstraling, power en heel sensibel op je hulpen.
Maar ook echt mega braaf. Altijd blij en werkwillig en dat paard is echt nog nooit ergens van geschrokken, heeft nog nooit een bok gegeven en deed letterlijk nooit iets fout.
Gevoelig gaspedaal? Zeker, zeker met wedstrijden. Maar als ik zelf iets te veel been gaf, en hij steeg op, was een wiebel met mijn vinger voldoende om hem weer terug te krijgen. Dit paard was al zo vanaf het moment dat hij zadelmak was. Heb hem als 3 jarige gekocht en reed binnen een maand met hem in een druk bos midden in Den Haag. Onze eerste wedstrijd buiten de deur was de Almelose ruiterdagen met 6 ringen op 1 veld :')
Ik weet ook dat hij bijzonder was... want zo vlug en sensibel maar ook zo extreem braaf is niet makkelijk te vinden. Maar ook op papier had hij niet "braaf" horen te zijn.
Jam kon ik ook echt iedereen op zetten. Ook al kon je niet echt rijden, hij deed altijd zijn best. Heb er nooit "harde" ruiters op gezet, mogelijk hadden die wel een ander paard naar boven kunnen krijgen, maar die komen niet in de buurt van mijn paarden :P

Vriend van mij rijdt nu een dekhengst. Incognito x Everdale. Zeer expressief en werkwillige hengst. Veel mensen denken door hoe hij er uit ziet en hoe hij loopt dat het ook een lastige is... maar dit paard is vreselijk lief. Echt bomproof en kijkt nergens naar. Ook in het dekseizoen kan je er bij wijze van spreken zo een merrie voor parkeren en hij is alles met jou bezig. In en rond stal echt een lieverd, liever dan de meeste ruinen en merries. Op wedstrijd op vreemd terrein kan je zo aan een halstertje met een los touwtje rondwandelen en hij doet nooit wat. Alleen voor zijn karakter zou ik er zo mee dekken. En dan komt hij de ring in... mega energiek, zo veel power en schakelvermogen en altijd goede zin. Maar ook nooit een keer ergens naar kijken oid.
Dan zou je nooit verwachten dat het zo'n mak lammetje is als je hem ziet lopen :D

Corrie die ik nu heb is ook vlug en loperig, maar is net iets dominanter dan Jam. En zijn mentale emmertje kan vol raken. Dit is een paard die met goed management braaf is. Maar soms moet je het wel op een akkoordje gooien of hem even uit laten blazen zeker als je met wat lastige dingen bezig bent en het is druk om de baan.
Hij is trouwens een sorento x Jazz x zuidhoorn
Maar ik vind hem het meest een zuidhoorn :+ qua uiterlijk en karakter. Van hem zou ik nooit zeggen dat hij 100% braaf is, maar is wel braaf te rijden zeg maar :D

Volgens mij heb ik jullie toen op Almelo een van de eerste dagen in de ring gehad. Vond hem toen heel aansprekend :j moest wel alles nog even bekijken maar denk wel dat je eind van de week een heel ander beeld neer kon zetten. Dat is op Almelo wel vaker zo. Veel jonge dieren die t allemaal nog moeten gaan zien. Na een week zag je al veel meer rust in combinatie met de ambiance.

Mij zal je niet horen zeggen dat de betere bewegers altijd gek zijn. Mijn ervaring is echter wel dat je door de hoeveelheid beweging die er extra in zit vaak wel met iets meer gevoel moet kunnen rijden om er uit de halen wat er in zit zonder dat het beeld hectisch of zoekende wordt. Op wedstrijden zie ik ook combinaties langskomen dat ik denk "Goed paard, deze ruiter/ amazone heeft zijn/haar handen er alleen wel vol aan om überhaupt de baan/ proef door te komen."

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 09:39

Ik wil een brave, maar zeker geen waarvan ik blaren krijg op mn kuiten _O- .

Overigens ben ik het er niet mee eens dat talentvolle paarden direct een gekke tik hebben. Dat valt echt wel mee. Overigens kan je de echt hele goede niet eens kopen, die staan bij de profs en zijn onbetaalbaar voor de normale hobbyist als ze überhaupt te koop zijn :')

Er zit nog wel een hele groep paarden tussen de zeer brave flegmatieke recreatiepaarden en de hele talentvolle gekkies.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 09:39

Padoertje schreef:
Benzz schreef:
Padoertje, het zijn echt je eigen woorden mbt stresskip. En ik vind dat dikke onzin. Maar misschien ben ik gewoon niet zo snel onder de indruk van een vlugge. Rijd mijn hele leven het liefst al op die bloederige typjes. Liever houwen dan douwen.

Maar ja, sinds vorig jaar geen paarden meer, maar nu een mechelaar :+

Maar waar lees jij dan het verband ´stresskip en goed paard´ in mijn post? Helemaal nergens. Allemaal aannames die je doet. Erg jammer. En overigens je opmerking liever houwen dan douwen gaat wat mij betreft nergens over. Zelfs een hete wil je niet tegenhouden van voren, want dat gaat ten koste van de beweging, souplesse en lossigheid. Plus dat het beeld/harmonie er niet fraaier op wordt (iets met een aanname die ik nu doe, want ik ken je rijstijl niet. En jij niet die van mij :+ ).

Maar genoeg geze*ik op de vrijdagochtend. Laten we het leuk houden in dit topic, wat het voorheen al jaren was :P . En hier overigens ook een Mechelaar en voorheen altijd jachthonden gehad :Y)

Dan weet je ook dat liever houwen dan douwen een uitdrukking is waar gebruikt van gemaakt wordt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 09:40

Eef_Bam schreef:
Het is misschien wat over een kam geschoren, maar naast goede bewegingen zijn er in de dressuurpaarden ook wel sensibelere karakters gefokt. Daarmee bedoel ik niet mee een gekkenhuis maar wel sensibel. Als je daarmee om kan gaan is het veel makkelijker dresuurrijden, ook als amateur, je hoeft niet zo hard te werken om een reactie op je hulpen te krijgen. En iets sensibeler betekent vaak ook wel iets stressgevoeliger, en meer reactie op de omgeving.

De enige paarden die ik ken die echt bomproof zijn zijn ook gewoon flegmatiek, daar kan je wel wat mee maar moet je wel een stuk harder aan werken om die fijn aan het lopen te krijgen dressuurmatig. Daarentegen neem ik dat soort type paarden wel veel liever mee op buitenrit :D .

@ikke aangezien ik exact beide typen heb staan hier: niet alles/ niks.

Eef_bams omschrijving gaat precies op voor mijn oudje en mijn huidige paard.
Beide zijn heel fijne, brave paarden maar je hebt bij beide wel een ander setje vaardigheden en mindset nodig.

Maar nr1 kon je niet gek krijgen al wilde je dat. En nr2 moet toch iets beter op jezelf passen anders zit je op een uitbarstende vulkaan.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 28-06-24 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 09:41

Die uitdrukking gebruik ik ook graag _O- .

Overigens is houwen bij een hete echt niet alleen maar aan de voorkant hangen. Daar worden ze over het algemeen niet braver en fijner van :=

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 09:42

Ik denk dat dit een eindeloze discussie is.
Imo is het gewoon helder, bepaalde types zijn gewoonweg te heet (of hoe je het ook wil noemen) voor een amateur ruiter. En tussen flegmatiek en super heet zit ook nog heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel. Plus alles is subjectief. Net zoals wat is braaf?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 09:51

c_alsemgeest schreef:
Ik vind sensibel iets anders. Sensibel is gevoelig en reactief.
Stressig, onzeker of bang is iets anders voor mijn gevoel. Sensibel vind ik fijn, de andere niet als je het niet stabiel krijgt met afvloeien of zekerder maken.

Precies. Ik wil juist sensibel op hulpen, anders kan ik het tegenwoordig niet meer rijden. Maar ik wil geen stressig paard. Heet kunnen maken, maar ook uitschakelen.
Zo ken ik paarden die sensibel genoemd worden, omdat ze op heel veel kleine dingen heel groot kunnen reageren. Die zijn heel erg van het loeren en schrikken van kleinste dingen, reageren op die zandkorrel onder het zadel. Maar in het werk, zowel aan de hand als onder het zadel, juist niet op kleine hulpen reageren, je moet juist veel grotere hulpen geven. Geef dan de mijne maar die mensen niet zien als sensibel, maar die op kleinste hulpen reageert. Helaas dus ook stopt met lopen als ik een slechte dag heb die niemand aan me ziet haha. Ja, die is gevoelig voor hoe het zadel ligt, maar niet voor alle andere dingen behalve dus hulpen. Als je daar weer te grote hulpen bij geeft vanaf het begin al sluit ze zich af en kan wel door je heen denderen aan de hand bijvoorbeeld. Ze past zich een soort aan aan degene die haar vast heeft.

Het zijn allemaal weer beschrijvingen die voor iedereen net wat anders betekenen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 10:01

MyWishMax schreef:
c_alsemgeest schreef:
Ik vind sensibel iets anders. Sensibel is gevoelig en reactief.
Stressig, onzeker of bang is iets anders voor mijn gevoel. Sensibel vind ik fijn, de andere niet als je het niet stabiel krijgt met afvloeien of zekerder maken.

Precies. Ik wil juist sensibel op hulpen, anders kan ik het tegenwoordig niet meer rijden. Maar ik wil geen stressig paard. Heet kunnen maken, maar ook uitschakelen.
Zo ken ik paarden die sensibel genoemd worden, omdat ze op heel veel kleine dingen heel groot kunnen reageren. Die zijn heel erg van het loeren en schrikken van kleinste dingen, reageren op die zandkorrel onder het zadel. Maar in het werk, zowel aan de hand als onder het zadel, juist niet op kleine hulpen reageren, je moet juist veel grotere hulpen geven. Geef dan de mijne maar die mensen niet zien als sensibel, maar die op kleinste hulpen reageert. Helaas dus ook stopt met lopen als ik een slechte dag heb die niemand aan me ziet haha. Ja, die is gevoelig voor hoe het zadel ligt, maar niet voor alle andere dingen behalve dus hulpen. Als je daar weer te grote hulpen bij geeft vanaf het begin al sluit ze zich af en kan wel door je heen denderen aan de hand bijvoorbeeld. Ze past zich een soort aan aan degene die haar vast heeft.

Het zijn allemaal weer beschrijvingen die voor iedereen net wat anders betekenen.

Die van mij die ik helaas heb moeten inslapen vorige maand was in dat opzicht echt fantastisch. Hij was exact zoals je hem reed. Als vierjarige hengst al. Zorgde je dat hij vlug was, dan was hij de keer erop dat ook. Reed je hem super braaf en matjes dan was hij dat de keer erop ook. Daar kon echt iedereen op, terwijl ik wel eens de vraag kreeg "kan je daar ook op rijden?" toen ik zijn afstamming vertelde. Uiteindelijk werd hij wel lastiger onder het zadel, maar toch nooit zo erg dat je eraf zou vallen en ik ben echt geen held. Uiteindelijk bleek dat toch echt medisch en niet op te lossen te zijn ;( .

Oh en hij was echt prachtig en kon ook nog eens goed bewegen. Hij was echt mijn droompaard. Als je wel eens in de Hypostore komt of op de website zit kom je hem tegen. Hij hangt bij de entree en bij de hoofdstellen.

Daarom vind ik de zoektocht ook extra lastig nu. Zo eentje die álles heeft (looks, kwaliteit, goed karakter) ga ik gewoon echt niet meer vinden en anders zijn ze niet te betalen.

MyWishMax

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 10:07

Ja, ik weet het nog wel, ja. Heb wel eens foto's gezien hier en op de site komt hij ook nog voorbij dacht ik.

Dat wat jij beschrijft herken ik van mijn vorige ook. Die had dan wel singelnijd/zadeldwang maar als je opzadelen gewoon op dezelfde manier deed was er niks aan de hand en vanaf 3,5 al onwijs braaf. Als hij schrok zakte hij beetje door de benen en dat was het. Als je hem wakker maakt, wat je binnenn1 volte deed haha, bleef hij heerlijk heet en eraan trekken, reed je braafjes liep hij gewoon zijn rondje. Hij kon alleen in paniek raken als hij echt onder druk gezet werd. Helaas kwam ik er pas achter hoe iemand echt reed toen ze erop zaten en van hem voor in de houdgreep namen en toen flink naar voren wilde gassen. Die heeft hij er uiteindelijk afgegooid en was toen wel echt volledig in paniek. Maar goed, dat vond ik niet de schuld van het paard en werd er voor mij niet minder braaf van.

Toen hij wel ineens lastig werd met rijden was het idd ook medisch. En ookal ben ik er daardoor nooit afgevallen vond ik het wel eng want het was niet zijn normale karakter. Ook nooit meer goed geworden helaas.

Vreselijk is dat...

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 10:10

c_alsemgeest schreef:
…Corrie die ik nu heb is ook vlug en loperig, maar is net iets dominanter dan Jam. En zijn mentale emmertje kan vol raken. Dit is een paard die met goed management braaf is. Maar soms moet je het wel op een akkoordje gooien of hem even uit laten blazen zeker als je met wat lastige dingen bezig bent en het is druk om de baan.
Maar ik vind hem het meest een zuidhoorn :+ qua uiterlijk en karakter. Van hem zou ik nooit zeggen dat hij 100% braaf is, maar is wel braaf te rijden zeg maar :D

Haha, ik heb een 3 jarige halve Hackney staan waar in de andere helft Balzflug en Zuidhorn bloed zit. Dat ding staat altijd ‘aan’ en kan soms heel intens zijn in de omgang. Ondanks dat vind ik hem wel braaf mede vanwege zijn bereidwilligheid en eerlijkheid, maar helemaal kuikenmak braaf zal hij nooit worden. Ook al staat hij flink aan, heb ik hem toch in m’n eentje zadel- en ruitermak gemaakt. Dat vroeg dan wat meer geduld en creativiteit om dat in alle rust voor elkaar te krijgen. Ik laat hem deze zomer wel verder inrijden door iemand die dat dagelijks doet, want ik ben al een aantal decennia geen 18 meer en paarden inrijden is lang geleden voor me. Dan zou ik het zonde vinden om wat ik al voor elkaar heb gekregen te verprutsen, omdat ik in het zadel niet meer zo vlug en handig ben als vroeger.

JorienNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 10:30

Je hebt ook wel echt geluk nodig met paarden he!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 10:31

Volgens mij is het ook helemaal niet zo dat goede sportpaarden, die goed heet zijn of te maken zijn, niet braaf en werkwillig kunnen zijn.
Volgens mij is het punt dat zulke paarden alle positieve eigenschappen bij elkaar hebben, en dat daar dus dan een prijskaartje aanhangt dat de meeste bokkers hier niet gegeven is.
Goed exterieur en aansprekend uiterlijk, volledig gezond, goede sporteigenschappen (of dat nou super bewegen of super springen is) en ook nog een super meewerkend en braaf karakter. Elk van deze eigenschappen maken een paard gewoon duurder, de optelsom maakt een heel duur paard. Dat zijn de pareltjes en pareltjes zijn gewoon duurder.

En daar gaat het vaak mis hier op Bokt denk ik. Dan wordt een paard gezocht dat aan alle bovengenoemde eigenschappen voldoet en dan ook nog in de meest gezochte schoftmaat moet vallen, mooie leeftijd en fijn opgeleid, maar dat alles voor een budget van 10k.

Voor een budget tot 10k moet je dan gewoon ergens concessies op doen. Zo'n pareltje is echt nog wel te vinden, ook voor 10k, maar dan moet je dus concessie doen op leeftijd, maat, opleiding/werk wat er aan zit. Ik heb zelf anderhalf jaar geleden, op de top van de markt, volgens mij zo'n pareltje gekocht voor dat budget, maar helemaal groen in de opfok en wat kleiner dan de populaire stokmaat (toen 1.61, maar inmiddels denk ik dat hij wel ruim 1.65 is). Een goede vriendin van mij heeft ook naar het lijkt een half jaar geleden ook zo'n pareltje gekocht, haar ambities zijn overigens internationale sport, dus geen concessie op kwaliteit, maar ook helemaal groen en afwijkende maat (groooooot).

Met management valt inderdaad een hele hoop te doen. Mijn merrie die ik 13 jaar geleden groen kocht, had veel kwaliteit, aansprekend, maar een heel complex karakter. Daar heeft heel veel bloed, zweet en tranen en volharding in gezeten, maar na een paar jaar was dat het makkelijkste paard dat je je kan wensen. Maar die was makkelijk door extreem consequent managent en opvoeding. Die zou ik nooit als braaf hebben kunnen verkopen want dan zou binnen een week de truckendoos weer volledig opengetrokken worden.

Zo denk ik ook dat met verkeerd management, zelfs van het meest werkwillige en meewerkende karakter, een draak valt te maken. Maar dat is wel denk ik sneller weer recht te zetten als andersom.

Het is gewoon zaak wat zijn voor jou de belangrijkste eigenschappen. Is dat braaf, is dat sportpotentieel, is dat gezondheid, is dat leeftijd, is dat opleiding, is dat maat? En dan afhankelijk van je budget, kun je meer eigenschappen vinden. Was mijn merrie braaf geweest en had ze geen chipje gehad, had ik haar nooit van mijn leven kunnen betalen. Maar ik wist het op het moment dat ik haar kocht, dat dit geen easy walk in the park zou gaan worden. Maar 13 jaar later was voor mij braaf en meewerkend wel een belangrijker criterium geworden dus in plaats van dat ik op die hondsbrutale larger than life expressie ben gevallen, gegaan voor de rustigere en zachtere blik (paard was onbeleerd dus hoe zijn karakter in het rijden zou zijn, wist ik nog niet, maar blijkt alles wat ik gehoopt had <3 ). Was mijn ruintje wat groter geweest en al zadelmak, had ik hem ook niet kunnen betalen.

Zo moet iedereen die niet een oneindig budget heeft, voor zichzelf bepalen, waar je het meeste belang aan hecht, en dan zoeken op die eigenschappen. Heeft het dier meer positieve eigenschappen en valt het toch in jouw budget, is dat bonus. Maar wees realistisch dat je voor een normaal budget van 10k kan verwachten. Ga je continue vergelijken met paarden van een hoger budget, gaat alles binnen jouw budget bijna per definitie tegenvallen.

Ik weet niet wat de prijs is van het paard dat hier besproken werd, die 9 jarige merrie. Maar voor normaal geld vind ik dat een leuk dier als het idd zo gezond en fijn rijdbaar is is als de advertentie vertelt. Paard is braaf, gezond, ziet er leuk en meewerkend uit, goede leeftijd en lijkt netjes gereden. Tja het mist zo te zien sportpotentieel voor het hogere werk, maar heel eerlijk, hoeveel bokkers hebben nou werkelijk zelf sportpotentieel voor het hogere werk. Ik ben zelf best een handige ruiter met jong spul, maar ik heb zelf helemaal niet meer dan basis sportpotentieel, dus waarom zou ik een paard moeten hebben met het potentieel 1.60 te springen of subtop+ dressuur moeten kunnen lopen? Dat zou ik (en ik denk vele met mij) er gewoon nooit uit rijden.
Laatst bijgewerkt door oji op 28-06-24 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 10:34

JorienNH schreef:
Je hebt ook wel echt geluk nodig met paarden he!

Uiteraard heb je een stukje geluk nodig, maar ik denk dat een realistisch beeld van wat jij als ruiter aankan en heel bewust keuzes maken die bij jou passen (en de juiste mensen om je heen verzamelen), echt vele malen belangrijker is dan geluk hebben.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 11:01

mavantos schreef:

Overigens is houwen bij een hete echt niet alleen maar aan de voorkant hangen. Daar worden ze over het algemeen niet braver en fijner van :=

Nee natuurlijk niet, maar het is een gezegde, dat is niet letterlijk het geval. Bij een hete ga je vaak met vasthouden er vaak op de kop eraf :+

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 11:07

3heathcliff5 schreef:
c_alsemgeest schreef:
…Corrie die ik nu heb is ook vlug en loperig, maar is net iets dominanter dan Jam. En zijn mentale emmertje kan vol raken. Dit is een paard die met goed management braaf is. Maar soms moet je het wel op een akkoordje gooien of hem even uit laten blazen zeker als je met wat lastige dingen bezig bent en het is druk om de baan.

Haha, ik heb een 3 jarige halve Hackney staan waar in de andere helft Balzflug en Zuidhorn bloed zit. Dat ding staat altijd ‘aan’ en kan soms heel intens zijn in de omgang. Ondanks dat vind ik hem wel braaf mede vanwege zijn bereidwilligheid en eerlijkheid, maar helemaal kuikenmak braaf zal hij nooit worden. Ook al staat hij flink aan, heb ik hem toch in m’n eentje zadel- en ruitermak gemaakt. Dat vroeg dan wat meer geduld en creativiteit om dat in alle rust voor elkaar te krijgen. Ik laat hem deze zomer wel verder inrijden door iemand die dat dagelijks doet, want ik ben al een aantal decennia geen 18 meer en paarden inrijden is lang geleden voor me. Dan zou ik het zonde vinden om wat ik al voor elkaar heb gekregen te verprutsen, omdat ik in het zadel niet meer zo vlug en handig ben als vroeger.

Haha herken er inderdaad wel veel in, Cor is ook intens. Vind dat wel een mooie omschrijving :+ Ook in zijn omgang met andere paarden, intens boos, intens blij. Hij is in alles vrij zwart/wit :D maar ook intens liefdevol en knuffelig.
Het is soms een vreemde snijboon, maar ben gek op hem.

Afbeelding

Denk dat jij precies alles omschrijft zoals ik het ook zie Oji.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 11:12

Benzz schreef:
mavantos schreef:

Nee natuurlijk niet, maar het is een gezegde, dat is niet letterlijk het geval. Bij een hete ga je vaak met vasthouden er vaak op de kop eraf :+

Mijn reactie was meer bedoelt op Padoertje die vond dat deze uitspraak nergens op sloeg :')

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 12:09

Mijn eerste paard was knetterheet en kon best spannend doen. Ook singeldwang, bang voor tegenliggers en soms ineens 2 weken niet te rijden. Maar heb me er zo veilig op gevoeld , omdat hij het altijd aangaf. Je zag aan hem of je beter gewoon niet op kon stappen. Hij was hartstikke eerlijk en werkwillig verder. Liep zich helemaal voor je leeg en bleef voor je lopen.

En zo goed reed ik niet. Had wel het geduld en accepteerde, hoe hij was. Had er n super leermeester aan, want hij was goed opgeleid.

Heb ( via bokt) een berichtje van een vroegere eigenaresse gehad. Hij was altijd al wat raar. Ze heeft er Z mee gereden en toen is hij verkocht.
Daarna weten wij alleen, dat ie via heel veel handen is geweest en heel bang was. Is aan mn toenmalige instructrice te danken, dat hij fijn terecht is gekomen. Ze heeft m zelf gekocht en mocht de hele lijst aan gebruiksaanwijzingen uitzoeken.

Maar kan me voorstellen dat mensen deze als gevaarlijk bestempeld hebben.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 12:37

@c_alsemgeest Zijn de leukste paarden toch? Als ik zeg, het is een halve hackney, zeggen mensen dan hoop ik voor je dat hij qua karakter op een KWPN-er lijkt. Wanneer ik dan vertel wat er aan de KWPN kant achter zit, schudden mensen met hun hoofd en zeggen ze veel succes ermee. Dat het zo’n aparte is, probeer ik juist helemaal intact te houden. Hij is op zich niet dominant, maar heeft zeker geen behoefte aan een leider. Hij gaat liever zelf op avontuur. Aan mij gewoon de uitdaging om alles wat hij te brengen heeft in goede banen te leiden. Met zulke paarden moet je echt samenwerken, die leg je niks op.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 12:50

Zonnetje81 schreef:
Ik denk dat dit een eindeloze discussie is.
Imo is het gewoon helder, bepaalde types zijn gewoonweg te heet (of hoe je het ook wil noemen) voor een amateur ruiter. En tussen flegmatiek en super heet zit ook nog heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel. Plus alles is subjectief. Net zoals wat is braaf?

Nee het is categorisch ontkennen dat het uitmaakt wie welk paard in handen heeft onder welke omstandigheden.

Evengoed als dat het niet of nauwelijks geaccepteerd wordt dat een paard een voorkeur kan hebben en het voor Marie wel wil doen en voor Karin absoluut niet.

neem 100 goede paarden, dan vallen er 80 af omdat ze niet aanspreken, 15 zijn nog de moeite waard om naar te gaan kijken maar worden het toch niet en van die laatste vijf willen het er twee niet voor je doen. Houdt je drie paarden over om uit te kiezen......
Niemand heeft hetzelfde lijstje en precies daarom zal ik nooit een voorbeeld posten want de kans dat een ander er net zo tegenaan kijkt als ik is nagenoeg 0.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 13:17

Vanmorgen is m’n droompaardje gekeurd en volledig goedgekeurd ook röntgen helemaal goed! *\o/* *\o/* Nu even een datum plannen dat hij bij mij komt staan *\o/*

Doen jullie aan een koopcontract/koopoverheenkomst trouwens?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 13:20

Ik heb het wel gedaan maar ook omdat er geen paspoort bij mijn paard was en ik hem contant heb betaald…

Van harte, wil je al een foto delen?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 13:24

Oskarrino schreef:
Vanmorgen is m’n droompaardje gekeurd en volledig goedgekeurd ook röntgen helemaal goed! *\o/* *\o/* Nu even een datum plannen dat hij bij mij komt staan *\o/*

Doen jullie aan een koopcontract/koopoverheenkomst trouwens?

Gefeliciteerd!

Ja ik had bij al mijn paarden die ik kocht een koopcontract.