Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Benzz schreef:Padoertje, het zijn echt je eigen woorden mbt stresskip. En ik vind dat dikke onzin. Maar misschien ben ik gewoon niet zo snel onder de indruk van een vlugge. Rijd mijn hele leven het liefst al op die bloederige typjes. Liever houwen dan douwen.
Maar ja, sinds vorig jaar geen paarden meer, maar nu een mechelaar
c_alsemgeest schreef:Management doet zeker iets. En ik denk ook dat een sensibel paard ook braaf kan zijn.
Bijvoorbeeld mijn Don Tango B x Krack C x Jazz.
Niet het makkelijkste bloed, moeder gaf ook sensibele paarden, maar goede sport paarden en ook 2 verr. hengsten.
Jam was de perfecte mix, 3 bovengemiddelde gangen, uitstraling, power en heel sensibel op je hulpen.
Maar ook echt mega braaf. Altijd blij en werkwillig en dat paard is echt nog nooit ergens van geschrokken, heeft nog nooit een bok gegeven en deed letterlijk nooit iets fout.
Gevoelig gaspedaal? Zeker, zeker met wedstrijden. Maar als ik zelf iets te veel been gaf, en hij steeg op, was een wiebel met mijn vinger voldoende om hem weer terug te krijgen. Dit paard was al zo vanaf het moment dat hij zadelmak was. Heb hem als 3 jarige gekocht en reed binnen een maand met hem in een druk bos midden in Den Haag. Onze eerste wedstrijd buiten de deur was de Almelose ruiterdagen met 6 ringen op 1 veld
Ik weet ook dat hij bijzonder was... want zo vlug en sensibel maar ook zo extreem braaf is niet makkelijk te vinden. Maar ook op papier had hij niet "braaf" horen te zijn.
Jam kon ik ook echt iedereen op zetten. Ook al kon je niet echt rijden, hij deed altijd zijn best. Heb er nooit "harde" ruiters op gezet, mogelijk hadden die wel een ander paard naar boven kunnen krijgen, maar die komen niet in de buurt van mijn paarden![]()
Vriend van mij rijdt nu een dekhengst. Incognito x Everdale. Zeer expressief en werkwillige hengst. Veel mensen denken door hoe hij er uit ziet en hoe hij loopt dat het ook een lastige is... maar dit paard is vreselijk lief. Echt bomproof en kijkt nergens naar. Ook in het dekseizoen kan je er bij wijze van spreken zo een merrie voor parkeren en hij is alles met jou bezig. In en rond stal echt een lieverd, liever dan de meeste ruinen en merries. Op wedstrijd op vreemd terrein kan je zo aan een halstertje met een los touwtje rondwandelen en hij doet nooit wat. Alleen voor zijn karakter zou ik er zo mee dekken. En dan komt hij de ring in... mega energiek, zo veel power en schakelvermogen en altijd goede zin. Maar ook nooit een keer ergens naar kijken oid.
Dan zou je nooit verwachten dat het zo'n mak lammetje is als je hem ziet lopen
Corrie die ik nu heb is ook vlug en loperig, maar is net iets dominanter dan Jam. En zijn mentale emmertje kan vol raken. Dit is een paard die met goed management braaf is. Maar soms moet je het wel op een akkoordje gooien of hem even uit laten blazen zeker als je met wat lastige dingen bezig bent en het is druk om de baan.
Hij is trouwens een sorento x Jazz x zuidhoorn
Maar ik vind hem het meest een zuidhoornqua uiterlijk en karakter. Van hem zou ik nooit zeggen dat hij 100% braaf is, maar is wel braaf te rijden zeg maar
Padoertje schreef:Benzz schreef:Padoertje, het zijn echt je eigen woorden mbt stresskip. En ik vind dat dikke onzin. Maar misschien ben ik gewoon niet zo snel onder de indruk van een vlugge. Rijd mijn hele leven het liefst al op die bloederige typjes. Liever houwen dan douwen.
Maar ja, sinds vorig jaar geen paarden meer, maar nu een mechelaar
Maar waar lees jij dan het verband ´stresskip en goed paard´ in mijn post? Helemaal nergens. Allemaal aannames die je doet. Erg jammer. En overigens je opmerking liever houwen dan douwen gaat wat mij betreft nergens over. Zelfs een hete wil je niet tegenhouden van voren, want dat gaat ten koste van de beweging, souplesse en lossigheid. Plus dat het beeld/harmonie er niet fraaier op wordt (iets met een aanname die ik nu doe, want ik ken je rijstijl niet. En jij niet die van mij).
Maar genoeg geze*ik op de vrijdagochtend. Laten we het leuk houden in dit topic, wat het voorheen al jaren was. En hier overigens ook een Mechelaar en voorheen altijd jachthonden gehad
Eef_Bam schreef:Het is misschien wat over een kam geschoren, maar naast goede bewegingen zijn er in de dressuurpaarden ook wel sensibelere karakters gefokt. Daarmee bedoel ik niet mee een gekkenhuis maar wel sensibel. Als je daarmee om kan gaan is het veel makkelijker dresuurrijden, ook als amateur, je hoeft niet zo hard te werken om een reactie op je hulpen te krijgen. En iets sensibeler betekent vaak ook wel iets stressgevoeliger, en meer reactie op de omgeving.
De enige paarden die ik ken die echt bomproof zijn zijn ook gewoon flegmatiek, daar kan je wel wat mee maar moet je wel een stuk harder aan werken om die fijn aan het lopen te krijgen dressuurmatig. Daarentegen neem ik dat soort type paarden wel veel liever mee op buitenrit.
c_alsemgeest schreef:Ik vind sensibel iets anders. Sensibel is gevoelig en reactief.
Stressig, onzeker of bang is iets anders voor mijn gevoel. Sensibel vind ik fijn, de andere niet als je het niet stabiel krijgt met afvloeien of zekerder maken.
MyWishMax schreef:c_alsemgeest schreef:Ik vind sensibel iets anders. Sensibel is gevoelig en reactief.
Stressig, onzeker of bang is iets anders voor mijn gevoel. Sensibel vind ik fijn, de andere niet als je het niet stabiel krijgt met afvloeien of zekerder maken.
Precies. Ik wil juist sensibel op hulpen, anders kan ik het tegenwoordig niet meer rijden. Maar ik wil geen stressig paard. Heet kunnen maken, maar ook uitschakelen.
Zo ken ik paarden die sensibel genoemd worden, omdat ze op heel veel kleine dingen heel groot kunnen reageren. Die zijn heel erg van het loeren en schrikken van kleinste dingen, reageren op die zandkorrel onder het zadel. Maar in het werk, zowel aan de hand als onder het zadel, juist niet op kleine hulpen reageren, je moet juist veel grotere hulpen geven. Geef dan de mijne maar die mensen niet zien als sensibel, maar die op kleinste hulpen reageert. Helaas dus ook stopt met lopen als ik een slechte dag heb die niemand aan me ziet haha. Ja, die is gevoelig voor hoe het zadel ligt, maar niet voor alle andere dingen behalve dus hulpen. Als je daar weer te grote hulpen bij geeft vanaf het begin al sluit ze zich af en kan wel door je heen denderen aan de hand bijvoorbeeld. Ze past zich een soort aan aan degene die haar vast heeft.
Het zijn allemaal weer beschrijvingen die voor iedereen net wat anders betekenen.
c_alsemgeest schreef:…Corrie die ik nu heb is ook vlug en loperig, maar is net iets dominanter dan Jam. En zijn mentale emmertje kan vol raken. Dit is een paard die met goed management braaf is. Maar soms moet je het wel op een akkoordje gooien of hem even uit laten blazen zeker als je met wat lastige dingen bezig bent en het is druk om de baan.
Maar ik vind hem het meest een zuidhoornqua uiterlijk en karakter. Van hem zou ik nooit zeggen dat hij 100% braaf is, maar is wel braaf te rijden zeg maar
JorienNH schreef:Je hebt ook wel echt geluk nodig met paarden he!
mavantos schreef:Die uitdrukking gebruik ik ook graag.
Overigens is houwen bij een hete echt niet alleen maar aan de voorkant hangen. Daar worden ze over het algemeen niet braver en fijner van
3heathcliff5 schreef:c_alsemgeest schreef:…Corrie die ik nu heb is ook vlug en loperig, maar is net iets dominanter dan Jam. En zijn mentale emmertje kan vol raken. Dit is een paard die met goed management braaf is. Maar soms moet je het wel op een akkoordje gooien of hem even uit laten blazen zeker als je met wat lastige dingen bezig bent en het is druk om de baan.
Haha, ik heb een 3 jarige halve Hackney staan waar in de andere helft Balzflug en Zuidhorn bloed zit. Dat ding staat altijd ‘aan’ en kan soms heel intens zijn in de omgang. Ondanks dat vind ik hem wel braaf mede vanwege zijn bereidwilligheid en eerlijkheid, maar helemaal kuikenmak braaf zal hij nooit worden. Ook al staat hij flink aan, heb ik hem toch in m’n eentje zadel- en ruitermak gemaakt. Dat vroeg dan wat meer geduld en creativiteit om dat in alle rust voor elkaar te krijgen. Ik laat hem deze zomer wel verder inrijden door iemand die dat dagelijks doet, want ik ben al een aantal decennia geen 18 meer en paarden inrijden is lang geleden voor me. Dan zou ik het zonde vinden om wat ik al voor elkaar heb gekregen te verprutsen, omdat ik in het zadel niet meer zo vlug en handig ben als vroeger.
Benzz schreef:mavantos schreef:Die uitdrukking gebruik ik ook graag.
Overigens is houwen bij een hete echt niet alleen maar aan de voorkant hangen. Daar worden ze over het algemeen niet braver en fijner van
Nee natuurlijk niet, maar het is een gezegde, dat is niet letterlijk het geval. Bij een hete ga je vaak met vasthouden er vaak op de kop eraf
Zonnetje81 schreef:Ik denk dat dit een eindeloze discussie is.
Imo is het gewoon helder, bepaalde types zijn gewoonweg te heet (of hoe je het ook wil noemen) voor een amateur ruiter. En tussen flegmatiek en super heet zit ook nog heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel. Plus alles is subjectief. Net zoals wat is braaf?