Mogelijk winterveulentje op komst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Swift

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-24 19:47

De kans wordt inderdaad steeds kleiner aisa... Ik begin de hoop ook weer een beetje op te geven want dit is inderdaad niet het beeld dat je bij een heel erg hoogdrachtige pony verwacht... We houden nog een beetje hoop voor het geval dat maar dat voelt ook een beetje als tegen beter weten in. Maar we blijven nog wel zitten met een aantal dingen/veranderingen die ik heel lastig verklaarbaar vind... Ik vind het nu wel echt heel jammer, werd zo enthousiast van de uier actie en nu is alle hoop een beetje aan het vervliegen -O- Maar goed Skyla doet vaker vreemde dingen dus wie weet!

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 19:51

Hoe is ze met de andere ponies? Nog steeds zo boos?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 19:54

Ik denk ook niet dat er nog een veulentje gaat komen dan had ze nu echt een tonnentje moeten zijn inderdaad. Jammer want een klein veulentje was hartstikke leuk geweest natuurlijk.

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 21:11

Ik blijf stug in mijn kamp. Als Skyla te weinig hooi eet en je de ribben kunt voelen, zou je niet dan gewoon meer krachtvoer kunnen geven? Stel, dat ze wél drachtig is en nu het veulen uit haar spieren "voedt" dan zou meer krachtvoer op zijn plek zijn (en haar tonnetjeronder maken?). Of heeft ze een geschiedenis met hoefbevangenheid of andere redenen om het krachtvoer niet op te krikken?

Veulen of niet, als er een hangbuik is (paarden kunnen een hanghooibuik hebben en alsnog ribben zichtbaar) en niet genoeg vet op de botten, dan mist ze wel wat voeding, misschien simpleweg omdat ze niet genoeg hooi lust...? (ipv krachtvoer zou je ook kunnen kijken naar luzerne oid hogere-energie-ruwvoer).

Waarom ze niet als een shetje van pure lucht aankomt is dan wel een vraagteken. Áls er geen veulen is dan is er misschien iets aan de hand. Maar je had iig de meest voorkomende opties (zand, wormen etc) al gecheckt.

Al hierom blijft ik graag in kamp veulen, dat zou het één en ander verklaren. :)

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 21:18

Skyla heeft wel ineens heel wat minder haar bij haar uier. Als ze verder nog niet echt verhaart dan vind ik dat nog best vreemd. Ik wist niet dat er plaatselijke verharing was bij drachtige merries, maar klinkt logisch.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 21:25

Ik denk wel nog steeds veulen. Banden worden niet zomaar slap.

Op de Eerste post zien we dat de hengst veel kleiner is dan skyla. Veulen kan dus ook erg klein zijn.
Zwangere vrouwen zijn ook niet altijd tonnetje rond. Bij sommigen zie je het zelfs niet dat ze zwanger zijn :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 21:26

Ik hoop van harte dat er een gezond veulentje uitpiept een dezer dagen, := maar het kan ook schijndracht zijn.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-24 21:39

Ze is nog steeds heel boos op de andere pony's Poekkie en juist opvallend lief/zacht tegenover mensen.

Ik zie ook wel pony's met een buik als Skyla die wel drachtig zijn Charaz maar ik had dan wel graag nog wat meer indicatie gehad want nu voelt het wel een beetje ver gezocht...

Ribben met lichte druk voelen is opzich oké voor een pony op gezond gewicht Ponytante. Toen Skyla bij ons kwam had ze erg rare hoeven, het was voor de hoefsmid niet te bepalen of het door hoefbevangenheid of verwaarlozing (niet bekappen) kwam. Ik ben dus voorzichtig ook omdat het natuurlijk een valkuil is om een pony waarvan je denkt/hoopt dat ze drachtig is toch te gaan overvoeren, met een Shetlander loop je dat risico nogal snel natuurlijk... Maar zoals ik eerder al schreef ga ik inderdaad gaar rantsoen aanvullen met wat meer luzerne, wat extra eiwitten mag ze nu wel hebben zonder dat we meteen in de gevarenzone komen.
Niet alle shetjes komen aan van lucht, ik heb er eerder één gehad die heel snel te dun werd. Skyla is altijd heel mooi slank geweest (niet te dun gelukkig) en ook nooit een hele grote eter. Ze is een stuk minder voer gericht dan de gemiddelde Shetlander.
Qua gedrag en sommige andere veranderderingen zou een veulen nog steeds wel de meest logische (en meest leuke) verklaring zijn. Een aantal mensen die haar live zien vinden haar buik ook nog steeds wel opvallend en nu ook verder naar achter liggen. Het zou kunnen zijn dat de uiers weer gaan vullen, daar hoop ik maar op maar het voelt wel steeds onwaarschijnlijker allemaal. Maar hoop is goed en helpt de moed erin te houden!

Ze verhaart verder inderdaad nog niet imaudy. In onze kudde is alleen onze Haflinger al echt aan het verharen, hij is altijd de eerste. De rest wacht nog even.

Ik denk ook dat de buik niet alles zegt Art_Ificious, bij mensen maar ook bij paarden kan dat volgens mij behoorlijk verschillen. De banden lijken echt te verslappen maar het is nog geen drilpudding. Haar kling vind ik wel opvallend lang en slap.

Schijndracht is ook wel door mijn hoofd geschoten senna21 maar naar wat ik begreep blijven de banden/kling dan juist achter terwijl dat voor nu de enige tekenen zijn waar we nog iets bij kunnen fantaseren :') En als ze schijndrachtig is doet ze het ook niet heel goed want zo drachtig toont ze nou ook weer niet :+
Ik hoop ook nog steeds wel op een veulentje maar de kans wordt voor mijn gevoel wel steeds kleiner...

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 21:56

O, dan had te vluchtig gelezen over De Ribben. :)

Idd, er zijn vast meer shetlanders met overgewicht dan gezond gewicht en vaak wordt tonnetje rond als basis gehouden terwijl dat juist allerlei hoef- etc risico's met zich meebrengt.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 21:59

Het is altijd heel erg lastig, wel of niet drachtig in dit soort gevallen.
Mijn merrie heeft bij de vorige eigenaar een veulen gehad terwijl ze niet wisten dat ze drachtig was.
Iets met een hengstje van 9 maanden en een 2 jarige merrie.
Op de foto is ze net geen 3 en is genomen zo'n 6 weken voordat er opeens een veulen naast lag in de wei
Afbeelding

Dit was aan het einde van de dracht van haar 3e veulen
Afbeelding

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 22:05

Wat gek dat er pas eentje verhaart! Meestal beginnen ze vrijwel meteen nadat de dagen weer korter of langer worden. Maar goed met dit gure koude weer geef ik ze groot gelijk hoor. :brr:

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-24 22:39

Geeft niks hoor Ponytante! Ja er zijn veel te dikke Shetlanders, het kan ook een enorme uitdaging zijn om ze goed op gewicht te houden... Sterra is meer een typische Shet wat dat beteft dus die kant ken ik ook... Het is natuurlijk wel een groot risico om een pony waarvan je hoopt dat ze drachtig is veel meer te gaan voeren omdat je dan ook een soort self-fulfilling prophecy creëerd (kijk ze wordt dikker zie je wel dat ze drachtig is). En je ik het slechtste geval eindigt met een veel te dikke Shetlander met de nodige gezondheidsrisico's vandien... Maar Skyla kan nu wel wat extra hebben zonder dat we dat risico lopen.

Jeetje niet te geloven kiki1976 :oo Ik snap dat haar vorige eigenaren het niet aan zagen komen want ze toont erg slank op de foto! Bij haar derde veulen is ze zelf heel mooi uitgezwaard maar toont ze op de foto ook niet extreem breed qua buik maar wel een stuk duidelijker dan de eerste keer!

Ja ze zijn vrij laat dit jaar Celebi, ik wijt het ook aan het weer en weinig zonlicht... Er komt wel eens een haarje los hoor maar de Haf is de enige die echt al grote plukken loslaat.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 23:10

Klopt hoor, ze is bij haar 3e veulen zelf ook mooi uitgezwaaid. Zit qua leeftijd ook 12 jaar verschil tussen haha

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-24 23:30

Ze is echt een prachtig paard! Helemaal mijn type!

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-24 11:21

Vanmorgen leek de uier van Skyla weer wat terug te zijn, en het voelt wat steviger ofzo... Buikje is nog steeds niet echt veel. Haar kling blijft slap en banden voelen ook wat slapper maar nog wel heel plaatselijk en zeker niet haar hele kont die slap voelt. Wij blijven dus nog even door twijfelen... Dit vindt Skyla daarvan :P

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 12:48

Skyla kan zo solliciteren op andrelon-reclamepony-vacature (foto1), als de droom van tradwife met kind in duigen valt. :D

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 12:53

Ik vraag me ook al af hoe ze haar manen zo netjes houdt....ik zie er momenteel helemaal zo uit als de rest van haar lijf -O-

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-24 18:17

Hahaha "Pam je haar danst" *\o/* Ze heeft inderdaad een mooi kapsel maar ik had de foto eigenlijk gemaakt vanwege de tong die ze naar me uitstak, een klein stiekem stukje maar de boodschap was duidelijk :P

Nou echt hoor Shirley... Laatst zei een kindje dat hier bij de pony's komt ook al "Jouw jas is heel vies! Oh en je broek ook! En je laarzen ook heel erg!" Ehm tsja dat wil wel met dit weer -O-
Skyla heeft inderdaad wel echt makkelijke manen, ik ben jaloers op haar good hair days want mijn eigen krullen staan alle kanten op met die wind :')

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 18:26

Waarom scan je haar niet gewoon. Dan weet je het zeker

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 18:41

corinadrenth schreef:
Waarom scan je haar niet gewoon. Dan weet je het zeker

Even het begin van de posts van de TS doorlezen, daar staat waarom dit geen optie is. ;)

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 18:49

Ja dat snap ik maar als je gewoon verdoofd kan het geen kwaad

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 19:02

corinadrenth schreef:

Afwachten kan ook geen kwaad bij mijn weten.. :')

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 19:19

Als ferwente topicgebruiker zou ik helemaal geen scan meer willen. Zou de lol helemaal eraf zijn. -O-

Met er bij dat Skyla er zeker niet van gediend zou zijn (ja ik zag de tong óók op de Andrelonfoto :P ), zij wil toch ook van haar 15 minutes - of 3 maanden - of fame volop genieten.

En qua wel/niet vies (geldt voor ts ook) zeg ik #bodypositivity, iedereen in hun waarde laten. :D

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 19:35

corinadrenth schreef:

Het gaat niet over het kwaad kunnen, het gaat over de traumatische ervaringen van Skyla, die wordt niet minder als je haar verdoofd. Vreemde reactie dit.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-24 19:49

Bedankt voor je reactie corinadrenth, ik heb een bewuste keuze gemaakt om Skyla niet te scannen. De tandarts (tevens dierenarts) wilde Skyla niet verdoven i.v.m. haar mogelijke dracht, ik heb daaruit de conclusie getrokken dat verdoven voor drachtige merries niet zonder risico is. Maar die conclusie is niet verder gestaafd of onderbouwd. Los daarvan past het niet bij mijn visie om een Skyla deze handeling verdoofd te laten ondergaan, dat een pony door de verdoving niet meer kan reageren betekent niet dat het geen impact heeft. Nou ja eigenlijk precies wat Druif_01 poste terwijl ik dit bericht aan het typen was dus!
Zolang er geen zorgen ontstaan over de gezondheid of het welbevinden van Skyla voelt dit voor mij als de beste beslissing voor haar. Mocht dat veranderderen moet ik me opnieuw beraden, gelukkig is dat nu niet aan de orde.

Afwachten kan hooguit kwaad voor mijn nachtrust snorkel1986 :Z Of misschien wel voor mijn rust überhaupt met al dat getwijfel :')

Ja precies zonde van dit topic toch Ponytante :D Jij hebt Skyla helemaal door, die geniet hiervan! Ze vind het heerlijk om iedereen lekker aan het lijntje te houden :')